موضوعات وبسایت : اجتماعی خانواده

افسردگی و زودرنجی

افسردگی و زودرنجی

نویسنده : مینا علی زاده | زمان انتشار : 05 تیر 1398 ساعت 12:45

2592099_835.jpg

 محسن ایمانی روانشناس در گفتگو با 

خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران،

گفت: زودرنجی گاهی اوقات می‌تواند حاصل طبیعت باشد یعنی اینکه مثلا فرزندی که احساس زودرنجی دارد معمولا  مادر او هم این حالت را دارد و کودک از مادر می‌آموزد.

وی اظهار داشت: در این رابطه باید در الگوی رفتار نابهنجار مداخله کنیم یعنی وقتی مادری رفتار نابه‌هنجار دارد و خود را اصلاح کند کودک هم از او الگو می‌گیرد در واقع کودکان به ویژه دختران همانندسازی‌هایی را با مادر خود دارند.

این روانشناس تصریح کرد: گاهی زودرنجی می‌تواند نشانه‌ای از افسردگی باشد. به هر حال آنچه را که باید یادآوری کنیم این است که انسان‌های افسرده زودرنج هستند. در این خصوص اگر بخواهیم زودرنجی را درمان کنیم باید ابتدا افسردگی را درمان کنیم و در نتیجه با درمان افسردگی

ایمانی گفت: در بعضی از مواقع نیز زودرنجی یک رفتار تقویت شده است. به عنوان مثال وقتی مادری به فرزندش سخنی می‌گوید و فرزندش احساس رنجش می‌کند مادر بلافاصله شروع به دلجویی و محبت به فرزندش می‌کند که این باعث می‌شود رفتار کودک استمرار یابد و تکرار شود.

در روانشناسی گفته می‌شود اگر رفتاری تقویت نشود به خاموشی می‌انجامد. در اینجا نیز اگر فرد زودرنج پاداش نگیرد رفتارش استمرار پیدا نمی‌کند. همچنین اگر رفتار مقابل کودک را تقویت کنیم می‌توانیم زودرنجی او را کاهش دهیم.

ایمانی در پایان خاطرنشان کرد: یکی از روش‌هایی که می‌تواند زودرنجی فرزندان را کاهش دهد داستان‌گویی است که در ذهن فرزند نکات قابل توجهی را رشد می‌دهد و در تقویت اراده او مؤثر است.

انتهای پیام/ 


آیا این مطلب برای شما مفید بود؟




ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر