موضوعات وبسایت : اجتماعی خانواده

کتاب صوتی بنیادهای علم سیاست

کتاب صوتی بنیادهای علم سیاست

نویسنده : محمد پارسایی | زمان انتشار : 20 بهمن 1400 ساعت 11:19

جهت درج تبلیغات با قیمت مناسب در این سایت میتوانید به آی دی تلگرام زیر پیام دهید

@AlirezaSepand



در این پست یک مطلب با عنوان کتاب صوتی بنیادهای علم سیاست را مطالعه خواهید کرد.

کتاب صوتی بنیادهای علم سیاست نوشته‌ی عبدالرحمن عالم، یکی از آثار برجسته و غنی در حوزه علوم سیاسی است و شما را با ماهیت تفکر سیاسی، انواع دولت‌ها و حکومت‌ها، دموکراسی، افکار عمومی و ... آشنا می‌کند.

درباره کتاب صوتی بنیادهای علم سیاست:

در دنیای مدرن کنونی علم سیاست و فعالیت‌های سیاسی چنان با زندگی مردم عادی گره خورده که نمی‌توان آن را امری جدا تصور کرد. به همین خاطر کتاب صوتی بنیادهای علم سیاست می‌تواند پاسخگوی سوالات و ابهامات ذهنی تمام علاقه مندان به علم سیاست باشد. حوزه‌ای که از سال‌های دور تاکنون به ارباب علوم یاد شده و به نوعی همه جوامع یا از آن تاثیر می‌گیرند یا بر روی آن اثر می‌گذارند.

همچنین داشتن تفکر سیاسی چیزی مربوط به عصر حاضر نیست. این نوع نگرش از همان ابتدا در یونان باستان آغاز شد و در طول تاریخ، اندیشمندان زیادی با نظریه‌های مختلف آن را به تکامل رساندند تا جایی که در صد سال اخیر به عنوان یک رشته دانشگاهی در فضای آکادمیک تدریس می‌شود.

کتاب بنیادهای علم سیاست به بررسی اصلی‌ترین مفاهیم این حوزه می‌پردازد؛ از ماهیت فعالیت‌های سیاسی گرفته تا چگونگی شکل گیری نهادها و انجمن‌های سیاسی و گسترش این نوع تفکر در میان شهروندان یک جامعه.

اگر شما دانشجوی رشته علوم سیاسی باشید و بخواهید در این مبحث عمیق‌تر شوید، این کتاب به صورت ریشه‌ای محتوا و ماهیت علم سیاست را شرح می‌دهد و پس از آن به سراغ دموکراسی، دولت، حاکمیت، احزاب سیاسی، گروه‌های فشار و... می‌رود.

عبدالرحمن عالم استاد دانشگاه تهران و نویسنده کتاب بنیادهای علم سیاست، در مقدمه ذکر کرده که برای نوشتن این اثر از منابع انگلیسی منتشر شده در انگلستان و آمریکا و هندوستان استفاده کرده است.

بهتر است برای فهم بیشتر این موضوع مروری بر فصل‌های کتاب صوتی بنیادهای علم سیاست داشته باشید.

- فصل اول تعریف، محتوا و ماهیت علم سیاست: پس از عبور از مقدمات اولیه، ماهیت و چیستی این علم تعریف می‌شود.

- فصل دوم روش‌های علم سیاست: روش‌های متداول در مطالعات سیاسی را به صورت روشن تبیین می‌کند و عرصه‌های متفاوت این علم را شرح می‌دهد.

- فصل سوم علم سیاست و رشته‌های هم پیوند: ارتباط بین این علم با سایر علوم اجتماعی را بررسی می‌کند.

- فصل چهارم مفاهیم جدید علم سیاست: در این بخش مفاهیم جدیدی را که در سال‌های اخیر وارد این فضا شده است، به ترتیب نام می‌برد و به توضیح آن‌ها می‌پردازد. مفاهیمی همچون ایدئولوژی، قدرت، اقتدار، مشروعیت، نوسازی و...

- فصل پنجم دولت، ملت: ماهیت این دو مفهوم را تبیین می‌کند و نشان می‌دهد که چه عناصری در تشکیل دولت و ملت نقش داشته‌اند و از روحیه ناسیونالیستی نیز سخن می‌گوید.

- فصل ششم نظریه‌های خاستگاه دولت: به منشا شکل گیری دولت پرداخته می‌شود و نظریه‌های مرتبط با آن را بررسی می‌کند.

- فصل هفتم تکامل دولت: این قسمت به نوعی ادامه فصل قبلی‌ست و نگاهی به سیر تحول و تکامل تاریخی دولت می‌اندازد و شکل‌های اولیه دولت را در جوامع مختلف معرفی می‌کند.

- فصل هشتم ماهیت و هدف‌های دولت: ماهیت دولت از منظر ارگانیک بررسی می‌شود و نشان می‌دهد که آیا دولت هدف است یا وسیله.

- فصل نهم حاکمیت: نویسنده در این بخش چیستی و انواع مختلف این مفهوم را شرح می‌دهد.

- فصل دهم طبقه بندی حکومت‌ها: این بخش نیز در ادامه فصل قبلی به شمار می‌رود و یک دسته بندی از حکومت‌های قدیمی و جدید ارائه می‌دهد و فرم‌های کلاسیک حکومت را به خوبی روشن می‌کند.

- فصل یازدهم دموکراسی: این مفهوم را به درستی تببین می‌کند و مسائل پیرامونی آن شرح می‌دهد.

- فصل دوازدهم حکومت‌های پارلمانی و ریاستی: شکل‌های مختلف حکومت توضیح داده می‌شود.

- فصل سیزدهم حکومت‌های تک ساخت و فدرال: مانند بخش قبلی، انواع حکومت‌های موجود را بررسی می‌کند.

- فصل چهاردهم احزاب سیاسی، گروه‌های فشار: در ابتدا مفهوم حزب سیاسی را شرح می‌دهد و پس از آن نظام‌های حزبی و ماهیت گروه‌های فشار و ذی نفوذ را نشان می‌دهد.

- فصل پانزدهم افکار عمومی و تبلیغات: نقش رسانه‌ها و افکار عمومی را در ساختار سیاسی یک حکومت بررسی می‌کند.

- فصل شانزدهم دولت رفاه: در آخرین بخش این کتاب شما با چیستی دولت رفاه و مسائل پیرامونی آن آشنا خواهید شد.

عبدالرحمن عالم را بیشتر بشناسیم:

یکی از اساتید برجسته علوم سیاسی در کشور دکتر عبدالرحمن عالم است. او در سال 1329 در شهر اردبیل به دنیا آمد و پیش از انقلاب اسلامی مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد خود را در رشته‌های علوم سیاسی و روابط بین الملل دریافت کرد.

عبدالرحمن عالم در سال 1364 موفق شد که دکتری علوم سیاسی خود را از دانشگاه تهران اخذ کند و پس از آن به عنوان هیئت علمی در آنجا مشغول به کار شود.

این استاد و پژوهشگر حوزه علوم انسانی تاکنون کتاب‌های مختلفی را نوشته و ترجمه کرده که برخی از آن‌ها عبارتند از: «مفهوم تجاوز در حقوق بین الملل، تاریخ فلسفه سیاسی غرب (از آغاز تا پایان سده های میانه)، تاریخ فلسفه سیاسی غرب (عصر جدید و سده نوزدهم) و اندیشه سیاسی چین باستان، سیاست و حکومت جدید، روابط بین الملل در جهان متغیر، گرایشهای سیاسی در جهان عرب، مقدمه نظریه سیاسی، چپ ناسیونالیستی عرب، نقد و بررسی آثار بزرگ سیاسی سده بیستم و... »

کتاب صوتی بنیادهای علم سیاست به چه کسانی پیشنهاد می‌شود؟

اگر دانشجوی رشته علوم سیاسی هستید و یا به عنوان فرد عادی می‌خواهید دانش خود را در این زمینه بالاتر ببرید، این کتاب برای شما مناسب است.

در بخشی از کتاب صوتی بنیادهای علم سیاست می‌شنویم:

حاکمیت یکی از عناصر تاسیسی دولت است. درواقع همین عنصر دولت را از دیگر انجمن‌ها مشخص می‌کند. در هر دولتی اقتداری وجود دارد که اراده آن از نظر حقوقی بر همه افراد و انجمن‌هایی که در داخل قلمروی آن قرارد دارند، الزام‌آور است.

به گفته‌ی بارکر، دولت به عنوان یک انجمن حقوقی باید اختیار اصلاح نهایی همه‌ی موضوعات حقوقی را که در حوزه‌ی آن قرار دارد، داشته باشد. واقعیت این است که نمی‌توان دولت را بدون حاکمیت تصور کرد. دیگر انجمن‌های جامعه نیز اراده‌های جمعی خاص خود را دارند و در شکل‌گیری افکار نقش مهم بازی می‌کنند. اما از ویژگی‌های اختصاصی دولت این است که اراده‌اش بر همه انجمن‌ها برتری و سلطه داشته باشد؛ قوانینی که وضع می‌کند، آخرین سخن در موضوعاتی است که می‌خواهد به زیر کنترل خود درآورد. حاکمیت دولت هیچ محدودیت حقوقی ندارد و ادعای هیچ انجمنی را نمی‌پذیرد تا حاکمیت آن را داخل مرزهایش قبول کند.

فهرست مطالب

۵۸ دقیقه

فصل اول: تعریف، محتوا و ماهیت علم سیاست

۶۲ دقیقه

فصل دوم: روش‌های علم سیاست

۶۳ دقیقه

فصل سوم: علم سیاست و رشته‌های هم پیوند

۷۶ دقیقه

فصل چهارم: مفاهیم جدید علم سیاست - بخش اول

۷۵ دقیقه

فصل چهارم: مفاهیم جدید علم سیاست - بخش دوم

۴۶ دقیقه

فصل پنجم: دولت، ملت - بخش اول

۳۸ دقیقه

فصل پنجم: دولت، ملت - بخش دوم

۱۵۱ دقیقه

فصل ششم: نظریه‌های خاستگاه دولت

۳۸ دقیقه

فصل هشتم: ماهیت و هدف‌های دولت

۷۶ دقیقه

فصل دهم: طبقه بندی حکومت‌ها

۴۳ دقیقه

فصل دوازدهم: حکومت‌های پارلمانی و ریاستی

۲۲ دقیقه

فصل سیزدهم: حکومت‌های تک ساخت و فدرال

۶۸ دقیقه

فصل چهاردهم: احزاب سیاسی، گروه‌های فشار

۳۰ دقیقه

فصل پانزدهم: افکار عمومی و تبلیغات

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟




ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر