موضوعات وبسایت : اجتماعی خانواده

نمونه شکایت کیفری تدلیس در ازدواج

نمونه شکایت کیفری تدلیس در ازدواج

نویسنده : سمیرا | زمان انتشار : 19 مرداد 1398 ساعت 11:04

کلمات کلیدی: تدلیس در ازدواج, تدلیس در نکاح, فریب در ازدواج, فریب در نکاح, تدلیس در ازدواج, تدلیس در نکاح, فریب در ازدواج, فریب در نکاح

aa-10-300x69.jpg

 مقدمه

شاید شما هم دیده باشید، بسیاری از افراد برای مورد پسند واقع شدن یا جذب طرف مقابل به خود ممکن است حرف هایی بزنند یا اعمالی را به خود نسبت دهند که واقعیت ندارد که البته هر موردی را نمی توان تدلیس در نکاح فرض نمود بلکه باید از اوصاف مهم و اساسی باشد درواقع می توان گفت: تدلیس یا فریب در ازدواج یا نکاح آن است که با اعمال متقلبانه نقض یا عیبی را که در یکی از زوجین هست پنهان دارند، یا او را دارای صفت کمالی معرفی کنند که فاقد آن است، چنانکه مرد خود را برخلاف واقع دارای ثروت و مقام معرفی کند، یا با ارائه گواهی نامه مجعول خود را لیسانسه یا دکتر قلمداد نماید و ازاین راه طرف دیگر را ترغیب به قبول نکاح کند، یا زن برخلاف حقیقت خود را دختر فلان شخص معروف یا دارای هنر خیاطی یا آشپزی یا موسیقی جلوه دهد یا خویشتن را باکره معرفی کند یا کچلی خود را با کلاه گیس بپوشاند و بدین طریق موافقت مرد را با ازدواج جلب نماید و بعد از عقد معلوم شود که طرف فاقد وصف مقصود بوده یاعیبی داشته که با عملیات فریبنده خود، آن را مخفی کرده است، در اینگونه موارد شخص فریب خورده می تواند نکاح را فسخ کند.

البته تدلیس هنگامی صدق می کند که سوء نیت و قصد فریب وجود داشته باشد، یعنی یک طرف عمداً با اعمال متقلبانه خود طرف دیگر را فریب داده و ترغیب به عقد ازدواج نموه باشد.

برای دیدن مقاله کامل دعوی تدلیس در نکاح اینجا کلیک نمایید

ذکر چند نکته:

  • فسخ نکاح جنبه استثنایی دارد و نباید آنرا به موارد مشکوک گسترش داد.
  • از ماده ۴۳۹ قانون مدنی برمی آید که در حقوق ایران تدلیس هنگامی موجب خیار فسخ است که به وسیله یکی از طرفین قرارداد واقع شده باشد نه از طرف شخص ثالث.
  • ازماده ۱۱۲۸ قانون مدنی استنباط می شود که اگر تدلیس بدان گونه باشد که صفت ادعایی صریحاً یا ضمناً در قرار داد نیامده و وارد قلمرو توافق طرفین نشده باشد یا بنای طرفین بر وجود آن نباشد، حق فسخ وجود نخواهد داشت.
  • فردی که در ازدواج فریب خورده دو راهکار در جلوی وی وجود دارد که می تواند همزان یا تنها یکی را اقدام نماید یکی شکایت کیفری تدلیس در ازدواج است که قانونگذار برای آن حبس در نظر گرفته و دیگری فسخ نکاح انجام شده بر اساس تدلیس واقع شده.

نمونه دادخواست

 در زیر یک نمونه دادخواست تدلیس در نکاح  و یک نمونه شکوائیه تدلیس در نکاح تحریر گردیده است و هر فرد باتوجه به نوع دعوی خود باید آن را تغییر و در واقع شخصی سازی نماید

البته با توجه به اینکه با توجه به اینکه طریح این دعوی مستلزم صرف زمان و هزینه زیاد می باشد لذا جهت جلوگیری از هرگونه اشتباه توصیه می گردد از مشاوره وکلای متخصص استفاده نمایید.

 Copy-300x51.jpg

نمونه دادخواست (دادخواست فسخ نکاح با توجه به عیوب مذکور در ماده ۱۱۲۲ قانون مدنی)

برگ دادخواست به دادگاه عمومی

مشخصات طرفیننامنام خانوادگىنام پدرشغلمحل اقامت

شهر – خیابان -کوچه –  شماره –پلاک

خواهانخانم/آقای..
خواندهخانم/آقای..
وکیل
تعیین خواسته وبهای آنتقاضای فسخ نکاح با توجه به عیوب مذکور در ماده ۱۱۲۲ قانون مدنی
دلایل ومنضمات دادخواست۱ – فتوکپی مصدق عقدنامه   ۲ – گواهی پزشکی
 ریاست محترم …..

با سلام احتراماً با تقدیم این دادخواست و ضمایم آن به استحضار ریاست محترم دادگاه می‌رساند:

با توجه به عقدنامه ازدواج مورخ … فی مابین اینجانبه خواهان … و خوانده دعوی آقای … و بروز عیب در نامبرده (خصاء یا عنن یا مقطوع بودن آلت تناسلی) و مدارک تقدیمی و گواهی پزشکی، مستنداً به ماده ۱۱۲۲ قانون مدنی تقاضای رسیدگی و صدور حکم مبنی بر فسخ نکاح مذکور را با احتساب خسارت دادرسی دارم.

با تشکر و تجدید احترام

امضا

نمونه متنی که باید در شکوائیه تدلیس در نکاح قید گردد:

نکته:

برای انجام شکوائیه نیاز به برگه چاپی مخصوص نیست اما عملاً برای طرح این شکایت باید به نزدیک ترین دادسرای محل مراجعه و یک فرم مخصوص شکوائیه دریافت و پس از تنظیم مشخصات شاکی  ومشتکی عنه در پشت آن برگه یا در برگه جداگانه متن زیر را وارد نمایید.

شکوائیه

 ریاست محترم ………

با سلام ،

احتراماً به استحضار می رساند:

اینجانب به موجب تصویر مصدق عقدنامه شماره …….. مورخ …… دفترخانه شماره ……. شهرستان …….. با خوانده عقد ازدواج دایم منعقد کرده ایم. ایشان قبل از ازدواج و در زمان خواستگاری و نامزدی خود را دارای شغل ……….، درآمد ……… و تحصیلات ………. معرفی کردند. پس از عقد و آشنایی بیش تر با مشتکی عنه متوجه شدم که بنده را فریب داده اند و نه تنها دارای آن شغل، درآمد و تحصیلات نیستند بلکه در وضعیت بسیار بدی از نظر شغلی، درآمدی و اجتماعی قرار دارند. لذا با توجه به شرح موضوع و ادله اینجانب که شامل شهادت شهود، تصویر مصدق عقدنامه شماره ……. مورخ ………. و … می باشد و همچنین به استناد ماده ۶۴۷ قانون مجازات اسلامی تعزیرات، تعقیب و مجازات مشتکی عنه را به اتهام فریب در ازدواج استدعا دارم. همچنین با توجه به خسارت های وارده به اینجانب که مبلغ …… است، بدواً صدور و اجرای فوری قرار تامین خواسته را تقاضا دارم.

امضا

باوجود این دادخواست که از نظر قضایی کامل می باشد اما در هر حال با توجه به متفاوت بودن هر پرونده و دارا بودن نکات و ظرائف خاص خود لذا این دادخواست شما را از مشاوره با وکیل بی نیاز نمی نماید

%D9%81%D8%A7%DB%8C%D9%84-%D9%86%D9%85%D9%88%D9%86%D9%87.jpg

کلینیک حقوقی استیناف گر با سال ها تجربه در خصوص مسائل مختلف حقوقی آماده ارائه هرگونه مشاوره رایگان به شما هم میهنان عزیز می باشد.

%D9%82%D8%A7%D8%B3%D9%85-%D9%86%D8%AC%D9%81%DB%8C-%D8%A8%D8%A7%D8%A8%D8%A7%D8%AF%DB%8C-%D9%88%DA%A9%DB%8C%D9%84-%D8%AF%D8%A7%D8%AF%DA%AF%D8%B3%D8%AA%D8%B1%DB%8C-5-300x60.jpg

راه های ارتباطی ما برای انجام مشاوره رایگان:

وب سایت:   http://estinafgar.ir/

تلگرام:   https://t.me/estinafgar

اینستاگرام :  http://www.thepictaram.club/instagram/estinafgar

%D8%AF%DB%8C%D8%AF%DA%AF%D8%A7%D9%87-copy-300x46.jpg

%D9%81%D8%A7%DB%8C%D9%84-%D9%86%D9%85%D9%88%D9%86%D9%87.jpg1-7-300x60.jpg

.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟




ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر