موضوعات وبسایت : اجتماعی خانواده

موی تای چیست

موی تای چیست

نویسنده : علی بجنوردی | زمان انتشار : 18 آبان 1398 ساعت 08:37

%D9%85%D9%88%DB%8C-%D8%AA%D8%A7%DB%8C-3-740x414.jpg

موی تای یک سبک از رشته بوکس است که به بوکس تایلندی نیز مشهور است. این رشته ورزشی یک سبک از ورزش‌های رزمی است که در داخل رینگ انجام می‌شود؛ در این مقاله قصد داریم با فواید این رشته ورزشی بیشتر آشنا شویم. با جیمیتو همراه باشید.

موی تای چیست؟ و از کجا آمده است؟

موی تای یا بوکس تایلندی رشته ورزشی است که قدمتی بیش از ۲۰۰۰ سال دارد و در کشورهای جنوب شرق آسیا مانند تایلند، مالزی، کامبوج و … بسیار محبوب است. این رشته ورزشی یک سبک از ورزش‌های رزمی بوده و مسابقات آن درون رینگ انجام می‌شود. و به عنوان یکی از ورزش‌های سخت و خشن شناخته می‌شود. البته این رشته ورزشی شباهت زیادی به رشته بوکس غربی دارد.

موی تای به عنوان یکی از سمبل‌های کشور تایلند شناخته شده و هرساله در ۱۷ مارس روز ملی آن را جشن می‌گیرند.

فواید تمرینات موی تای بر بدن چیست؟

این رشته ورزشی نیز مانند بسیاری از رشته‌های ورزشی دارای نقاط قوت و ضعفی است که در ادامه قصد داریم به فواید ان بر بدن بپردازیم.

%D9%85%D9%88%DB%8C-%D8%AA%D8%A7%DB%8C-1.jpg

۱- نترس می‌شوید

انجام تمرینات این رشته ورزشی به شما کمک می‌کند تا اعتماد به نفس خود را به دست آورده تا در موقعیت‌های مختلف و خطرناک از خود دفاع کنید. نکته جالب در مورد این ورزش این است که باعث تقویت قوای فیزیکی و ذهنی شما می‌شود.

۲- مدیریت خشم

موی تای بی شباهت به سای رشته‌های رزمی نیست. مدیریت کردن خشم و همچنین تاثیرات احساسات منفی از مهمترین فواید کار کردن در این رشته ورزشی خواهد بود.

۳- استخوان قوی

اگر سبک زندگی و یا کار شما به گونه‌ای است که دائما پشت میز نشسته‌اید و فعالیت بدنی کمی دارید، مطمئن باشید که به مرور چاق می‌شوید چرا که میزان سوخت و ساز بدن شما کاهش یافته و به مرور بیماری‌هایی مانند پوکی استخوان دچار خواهید شد. این رشته ورزشی باعث افزایش میزان تراکم استخوان در شما خواهد شد و مانع از بروز این بیماری می‌شود.

۴- مانع پیری

شاید برایتان جالب باشد که این ورزش حسابی عرق شما را در می‌آورد و عرق کردن برای سلامت پوست بسیار مفید است و مانع از پیری زودرس می‌شود. انجام این ورزش رزمی باعث افزایش ضربان قلب و همچنین اکسیژن رسانی به تمام سلول‌های بدن به خصوص سطح پوست می‌شود و باعث جوان ماندن شما می‌شود.

%D9%85%D9%88%DB%8C-%D8%AA%D8%A7%DB%8C-2.jpg

۵- کاهش استرس

از نظر من این مهمترین فایده موی تای است. همه ما روزانه در معرض بسیاری از استرس‌ها و فشارها هستیم که باعث می‌شود سلامت بدن را تهدید کند. انجام تمرینات این ورزش باعث کاهش استرس شده و سلامت قلب و مغز را تضمین می‌کند.

۶- تقویت عضلات میانی

منظور ما از تقویت عضلات میانی تنها سیکس پک شما نیست. اگر قصد دارید که عضلات میانی شما مانند پهلو، باسن و کمر شما تقویت شود انجام تمرینات این رشته ورزشی را به شما توصیه می‌کنیم.

۷- تقویت عضلات پا

ضربات پا نقش بسیار مهمی در موی تای دارد. انجام حرکات پا، ضربات مختلف پا و همچنین تمرینات بسیار زیاد این بر روی عضلات پا باعث تقویت بیشتر عضلات پایینی بدن شده که در کمتر ورزشی می‌توان این اثرات را دید.

تمرینات ورزش موی تای چگونه است؟

واقعیت این است که در رشته‌های رزمی بهتر است به همراه یک همراه به انجام ورزش و تمرینات بپردازید، اما در این بخش به شما یک برنامه تمرینی آموزش خواهیم داد که به صورت انفرادی به انجام این ورزش بپردازید. این برنامه تمرینی موی تای در ۲ بخش کلی ارایه شده است:

 بخش اول گرم کردن بدن

  • ۱۰ دقیقه به انجام حرکات کششی و درجا زدن بپردازید.
  • ۲ راند و هر بار ۳ دقیقه طناب بزنید.
  • مشت زنی ۳ راند و هر کدام ۳ دقیقه.

هنگامی که دارید به مشت زنی با حریف مجازی می‌پردازید اصلا تنبلی نکنید و با ۷۰ درصد از سرعت خود سعی کنید به حریف مشت بزنید. به حرکات پا و رقص پاهایتان نیز توجه کنید و دائما در جنب و جوش باشید.

راند اول

رقص پا و گردش در تمام اطراف رینگ را جدی دنبال کنید. استراحت کردن تا لحظه آخر راند اول ممنوع است و تا می‌توانید با پا ضربه بزنید و مانند یک پروانه به دور رید بچرخید.

راند دوم

هنگام تمرین بر روی عضلات پا، به زانوها هم توجه ویژه‌ای داشته باشید و سعی کنید آن‌ها تقویت کنید تا هنگام مبارزه به اندازه کافی قوی و مستحکم شده باشند.

راند سوم

در این بخش به ترکیب تمام این حرکات بپردازید و سعی کنید هر آن چیزی را که در ۲ راند قبل تمرین کردید با هم ترکیب کرده و قدرت و عکس العمل خود را بالا ببرید.

بخش دوم تمرینات سنگین

راند اول

۵۰ لگد با هر پا بزنید. روبروی یک کیس بوکس قرار بگیرید و با زدن لگدهای پیاپی به کیسه سعی کنید سرعت خود را افزایش دهید. هرگز جلوی کیسه منتظر برگشت ان نشوید و دور ان به خوبی بچرخید تا بتوانید به سرعت به آن لگد بزنید.

راند دوم

در این بخش به صورت دورانی ۵۰ لگد به کیسه بزنید. در این بخش سرعت عکس العمل شما بسیار اهمیت دارد بنابراین سعی کنید بازهم با چرخش به دور کیسه لگدهای پیاپی به کیسه بزنید.

راند سوم

۵ راند به صورت آزاد عمل کنید و به انجام تمام حرکاتی که در موی تای یاد گرفته‌اید به کیسه بوکس ضرب بزنید تا بدن خود را آماده نگه داشته و تمام فنون را یکبار به طور کامل با خود مرور کنید.

بیشتر بخوانید

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟




ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر