موضوعات وبسایت : اجتماعی خانواده

تاریخچه اینترنت اشیا در ایران

تاریخچه اینترنت اشیا در ایران

نویسنده : محمد پارسایی | زمان انتشار : 27 مهر 1398 ساعت 22:04

در دنیای امروز ارقام بالایی در زمینه IT صرف می‌شود که بخشی از آن به حوزه اینترنت اشیاء اختصاص دارد، اما در ایران میزان سرمایه‌گذاری در این زمینه با توجه به گذشته و تاریخچه اینترنت اشیا که از اواخر دهه ۹۰ مطرح شده است ، رضایت بخش نبوده است.از آنجا که گفته می‌شود اینترنت اشیاء یا IOT در سال‌های آینده بر روی سبک زندگی افراد تاثیر گذار باشد می‌توان از آن به بخش رونده ‌ی IT نام برد.

وضعیت اینترنت اشیا در ایران و جهان

در حالت کلی هر وسیله ایی که قابلیت ارتباط با اینترنت اشیا را داشته باشد جزئی از ایترنت اشیا محسوب می‌شود با این تعریف رایانه یخچال و حتی لباس می‌تواند بخشی از IOT باشد. از آنجا که در سال‌های آینده بیشتر اشیا به اینترنت متصل خواهند شد این انتظار می‌رود تا زندگی و کارهای روزمره برای بشر ساده‌تر و لذت‌بخش تر شود. در حال حاضر طبق آخرین آمارها حدود ۱۰ میلیارد شیء در دنیا به اینترنت متصل است و پیش‌بینی می‌شود، تا سال ۲۰۲۵ این رقم به ۵۰ میلیارد برسد.

در حال حاضر حدود یک چهارم از کل هزینه صرف شده در حوزه IT  در حوزه اینترنت اشیا سرمایه‌گذاری می‌شود که این مسئله بیانگر اهمیت اینترنت اشیاء در بین شرکت‌های حوزه فناوری است. در طی دهه گذشته کشورهای زیادی زیرساخت‌های لازم را جهت متصل کردن حجم عظیمی از دستگاه‌ها به اینترنت آماده کرده‌اند. از کشورهای پیشرو در این زمینه می‌توان  برزیل، چین، هند، آلمان، سنگاپور، کره جنوبی و آمریکا را نام برد.

شبکه‌ ملی اینترنت اشیا

در کشور ما نیز در سالهای اخیر تلاش‌هایی برای تهیه زیر ساخت لازم جهت متصل شدن دستگاه‌های متعدد و افتتاح افتتاح «شبکه‌ ملی اینترنت اشیا» را از آخرین دستاورد‌های تلاش دولتمردان در این زمینه بر شمرد.

تا به حال همایش‌ها ، انجمن‌ها و جلسات زیادی برای توسعه اینترنت اشیا تشکیل شده است اما هنوز از این فناوری به طور عملی چندان استفاده نشده است ، درحالیکه اینترنت اشیا می‌تواند دربسیاری از مواقع به انسان‌ها کمک‌های حیاتی کند.

زمینه‎‌های کاربرد اینترنت اشیاء در ایران

  • رسانه‌ها:  با بررسی اطلاعات، روزنامه‌ها، مجلات و برنامه‌های تلویزیونی را به سمت علاقه مردم سوق دهد
  • نظارت بر محیط زیست: نظارت بر کیفیت آب، هوا، شرایط جوی یا آلودگی خاک، کنترل حیات وحش و زیستگاه آنها، هشدار اولیه زلزله و سونامی و …
  • مدیریت زیرساخت: نظارت و کنترل عملیات زیرساخت‌های شهری و روستایی مانند پل‌ها، خطوط راه‌آهن و نیروگاه‌های باد
  • ساخت شبکه و مدیریت تجهیزات تولیدی
  • مدیریت انرژی
  • پزشکی و مراقبت‌های بهداشتی
  • حمل و نقل

IMG_7086.jpg

اینترنت اشیاء و زندگی روزمره

اولین‌های اینترنت اشیا در ایران

برای عملیاتی شدن اینترنت اشیا در ایران، هوشمندسازی سیستم‌های برق، به عنوان اولین گام در بهره‌ گیری از این فناوری، مورد توجه قرار گرفت و طی آن، تفاهم‌نامه همکاری پژوهشی میان وزارت نیرو و مرکز تحقیقات مخابرات ایران در این زمینه منعقد شد.

هم اکنون با امضای قرارداد همکاری میان یکی از شرکت‌های بزرگ آی اس پی کشور و یک شرکت فرانسوی، طرح تجاری ارائه خدمات اینترنت اشیا با پوشش سراسری شبکه ملی اطلاعات برای ایجاد زیرساخت ارتباطی فناوری «شبکه‌های دوربرد با توان پایین» (LPWAN) آغاز شده است.

از جمله معایب موجود بر سر راه توسعه اینترنت اشیاء در ایران می‌توان به عدم سرمایه‌گذاری مناسب و همچنین آشنا نبودن سرمایه‌گذاران با  تکنولوژی اشاره کرد. انتظار می‌رود در سال‌های آینده با توجه به پتانسیل بالای موجود در ایران، شاهد سرمایه‌گذاری بسیار بیشتری در حوزه اینترنت اشیاء باشیم البته این چالش‌ها در تمام نقاط دنیا می‌تواند وجود داشته باشد که البته برای رفع آن‌ها تلاش صورت می‌گیرد.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟




ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر