موضوعات وبسایت : اجتماعی خانواده

تاریخچه پیدایش اینترنت اشیا

تاریخچه پیدایش اینترنت اشیا

نویسنده : محمد پارسایی | زمان انتشار : 30 دی 1399 ساعت 01:31

چگونه IoT انقدر سریع تحول پیدا کرد و به یک کلمه کلیدی تبدیل شد؟ روند گسترش و رشد IoT چگونه بود؟ در این مقاله تاریخچه اینترنت اشیا (IoT) را با هم مرور می کنیم.

امروزه اینترنت اشیاء (IoT) در زندگی روزمره ما نهادینه شده است. IoT همه جا ما را محاصره کرده است: اتومبیل های متصل به اینترنت که در خیابان حرکت می کنند، دستگاه های اتوماسیون فرایندها در خانه، سنسورهای هوشمند تعبیه شده در محل کار و دستگاه هوشمند فیتنس که بر روی بدن پوشیده می شود. اینترنت اشیا (IoT) یک اکوسیستم بزرگ 17 میلیاردی از چیزهای مرتبط با هم را تشکیل می دهد که بر جوامع و اقتصاد جهان تأثیر مستقیم می گذارند.

اما اوضاع همیشه این‌گونه نبوده است. تا سال 1999 اصطلاح “اینترنت اشیاء” و طبیعتا تاریخچه اینترنت اشیا وجود نداشت. چگونه IoT انقدر سریع تحول پیدا کرد و به یک کلمه کلیدی تبدیل شد؟ روند گسترش و رشد IoT چگونه بود؟ برای پاسخ به این سؤالات، اجازه دهید تا به ریشه های فناوری اینترنت اشیاء (IoT) نگاهی بی اندازیم.

تاریخچه مختصری از اینترنت اشیاء (IoT)

مفهوم دستگاه‌های متصل به هم به سال 1832 میلادی برمی گردد. زمانی که اولین تلگراف الکترومغناطیسی طراحی شد. تلگراف ارتباط مستقیم بین دو دستگاه را با ارسال سیگنال‌های الکتریکی امکان پذیر کرد. با این حال، تاریخ واقعی اینترنت اشیاء (IoT) با اختراع اینترنت – مؤلفه اصلی IoT – در اواخر دهه 1960 آغاز شد و هر دهه به سرعت پیشرفت کرد.

دهه ۱۹۸۰ و اینترنت اشیا

شاید باورش کمی سخت باشد اما اولین وسیله متصل، یک دستگاه فروش کوکاکولا بود که توسط برنامه نویسان محلی اداره می شد. این برنامه نویسان میکرو سوئیچ هایی به دستگاه متصل کردند و از اینترنت استفاده کردند تا متوجه شوند آیا دستگاه خنک کننده نوشیدنی ها را به اندازه کافی سرد نگه می دارد و اینکه آیا به اندازه کافی نوشیدنی در دستگاه وجود دارد یا خیر. این اختراع باعث مطالعات بیشتر در این زمینه و توسعه دستگاه‌های متصل و IoT در سراسر جهان شد.

دهه ۱۹۹۰ و اینترنت اشیا

در سال 1990، جان رومکی اولین توستر را با پروتکل TCP / IP به اینترنت متصل کرد. یک سال بعد، دانشمندان دانشگاه کمبریج از اولین نمونه دوربین وب برای نظارت بر میزان قهوه موجود در یک ظرف قهوه واقع در آزمایشگاه کامپیوتر محلی استفاده کردند. این وب کم سه بار در دقیقه از یک ظرف قهوه عکس می گرفت و تصاویر را به رایانه های محلی ارسال می کرد تا همه افراد ببینند که قهوه در ظرف وجود دارد یا خیر.

سال 1999 یکی از مهم‌ترین سال ها برای تکنولوژی IoT بود؛ در این سال کوین اشتون اصطلاح “اینترنت اشیاء” را برای اولین بار استفاده کرد. کوین تکنولوژی IoT را به عنوان یک فناوری جدید که توسط آن می توان دستگاه های مختلف را به هم متصل کرد، معرفی کرد. او همچنین لازمه انجام این کار را استفاده از اینترنت دانست. در آن زمان اینترنت تقریبا یک تکنولوژی نوظهور بود و همه با آن آشنایی کامل نداشتند.

دهه ۲۰۰۰ و اینترنت اشیا

با آغاز قرن بیست و یکم، اصطلاح “اینترنت اشیاء” در رسانه ها مورد استفاده گسترده قرار گرفت. علاقه به فناوری IoT به طور پیوسته در حال افزایش بود و این علاقه به اولین کنفرانس بین المللی اینترنت اشیاء (IoT) که در سال 2008 در سوئیس برگزار شد، منجر شد. در این کنفرانس شرکت کنندگان از 23 کشور در مورد ارتباطات بی سیم با برد کوتاه و شبکه های حسگر به بحث پرداختند.

تحولات متعددی باعث تکامل فناوری IoT شد. یکی از این تحولات ساخت یخچال و فریزر متصل به اینترنت بود که توسط صنایع الکترونیکی ال جی در سال 2000 معرفی شد و به کاربرانش اجازه می داد خرید آنلاین و برقراری تماس ویدیویی انجام دهند. یکی دیگر از پیشرفت‌های اساسی در زمینه IoT، یک ربات کوچک به شکل خرگوش به نام Nabaztag بود که در سال 2005 ساخته شد و قادر به گفتن آخرین اخبار، پیش بینی هوا و تغییرات در بازار سهام بود.

طبق گفته سیسکو، در این زمان بود که تعداد دستگاه‌های متصل از تعداد افراد موجود در کره زمین پیشی گرفت.

دستگاه های متصل تا سال 2020
جمعیت جهان6.3 میلیارد6.8 میلیارد7.2 میلیارد7.6 میلیارد
دستگاه های متصل500 میلیون12.5 میلیارد25 میلیارد50 میلیارد
دستگاه به ازای هر نفر      0.081.483.476.58
  201020152020

سال ۲۰۱۰ و اینترنت اشیا

در این سال، راه اندازی عمومی IPv6 – پروتکل لایه ای شبکه ای که برای استقرار IoT محوری است – صورت گرفت.

از آن زمان، دستگاه های متصل به طور گسترده ای در زندگی روزمره مورد استفاده قرار گرفته اند. غول های فناوری جهانی مانند اپل، سامسونگ، گوگل، سیسکو و جنرال موتورز بر تولید سنسورها و دستگاه های IoT متمرکز هستند – از ترموستات های متصل و عینک های هوشمند گرفته تا خودروهای خودران. فناوری IoT جای خود را تقریبا در همه صنایع پیدا کرده است: تولید، مراقبت های بهداشتی، حمل و نقل، نفت و انرژی، کشاورزی و غیره. به عبارت دیگر انقلاب IoT همین جا و در همین لحظه در حال شکل گیری است.

برخی از محصولات سنسور و حسگرهای شرایط محیطی بینا

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟




ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر