موضوعات وبسایت : اجتماعی خانواده

مراحل شکایت حقوقی

مراحل شکایت حقوقی

نویسنده : علی بجنوردی | زمان انتشار : 29 دی 1399 ساعت 23:15

مراحل دادگاه به زبان ساده: اقداماتی که از شروع یک واقعه قضایی انجام می‎‌گیرد.

√سطح مطلب : عمومی

خیلی از افراد نمی‌دانند در صورت مواجهه با اتفاقات مختلف و ناگهانی از کجا شروع کرده و چگونه مراحل حقوقی و قانونی را طی کنند. ما در این مطلب کلیه مراحلی از اولین مراجعه حقوقی تا در نهایت رای و اجرای پروندهی قضایی می‌باشد را شرح می‌دهیم. در این مقاله شما به طور کامل با مراحل دادگاه ها و انواع آنها آشنا می‌شوید.

مراحل دادگاه:

فرض کنید با فردی در خیابان درگیر شده اید. در این درگیری پای شما صدمه دیده است و یا در یک بنگاه معاملات ملکی دچار ابهام و یا کلاه برداری شده اید. همچنین شاید در یک بیمارستان از پزشکی شاکی هستید و یا سرقتی از منزل شما رخ داده است. خوب باید در نظر داشته باشید اولین مرجع رسیدگی نیروی انتظامی می باشد. بالخصوص اگر مورد جرحی و یا به اصطلاح فوریتی باشد حتما نیاز است تا با فوریتهای نیروی انتظامی تماس بگیرید.

مامورین انتظامی پس از هر نوع اتفاقی موظف هستند صورت جلسه ای را تنظیم کرده و به عنوان شاهد و ضابط وقایع را ثبت کنند. این صورت جلسه به عنوان یک نوع شهادت در دادگاه و دادسرا به درد شما خواهد خورد. پس از هر واقعه فوریتی حدالامکان شهود لازم را در محل فراهم کنید. به عنوان مثال اگر دچار تصادفی شدید، شماره تماس شاهدان عینی را درخواست کنید و یا تا جای ممکن از جزئیات مرتبط فیلم و عکس تهیه کنید.

اگر با فرد مقابل به توافق نرسیدید و یا از راه مذاکره مشکلات شما حل نشد نیاز دارید تا یک دعوای قضایی را مطرح کنید. یعنی به دلیل عدم توافق، اعلام می‌کنید که نیاز به مرجع قضایی صالحی دارید که بین شما داوری کند و یا حد و حدودها را برای شما مشخص سازد.

عمده موارد قضایی عام در دو گروه حقوقی و کیفری تقسیم می‌شوند. امور حقوقی معمول شامل خانواده، امور مالی و ملکی می‌باشد. عمده موارد کیفری شامل شرب خمر، سرقت، خیانت در امانت، دیه، ضرب و جرح و … می باشد.

در زیر دادگاه های مختلفی که در نظام قضایی کشور تعریف شده اند نام برده شده است . در شهرهای بزرگ میتوانند جایگاه و ساختمان متفاوت و اختصاصی داشته باشند . در شهرهای کوچک معمولا در ساختمان مرکز قضایی شعبات مختلفی دایر هست که به کلیه امور رسیدگی میکنند .

خوب حالا از کجا شروع کنم؟

برای شروع قرار نیست مستقیم به دادگاه مختص پرونده خودتون مراجعه کنید. چون به دلیل تعدد، گستردگی و پیچیدگی امور قضایی، اینکه پرونده شما کجا باید بره کار شما نیست.

خدمات قضایی کجاست؟

خدمات قضایی مکانی هست که امور ابتدایی قضایی شامل تنظیم شکوائیه و دادخواست و اطلاعات مراحل دادگاه را انجام میدهد. خدمات الکترونیک قضایی صرفا جهت کاهش مراجعه حضوری و تسریع در رسیدگی هستند و فعالیت حقوقی و قضایی انجام نمیدهند. پس به جایی که مستقیم بروید دادگاه درخواست شما را خدمات قضایی تهیه و به دادگاه مناسب ارسال میکند. مثلا اگه موضوع شما درخواست طلاق هست به دادگاه خانواده و اگر دریافت دیه هست به دادگاه کیفری ارسال میشود.  پس شما با مراجعه به خدمات قضایی محل خودتان راهنمایی میشوید و کارتان شروع میشود. پس از اون بنا به نظر کارشناس خدمات قضایی به دادگاه مختص ارجاع  داده میشود. دادگاه های زیر از عمده دادگاه هایی هستند که پرونده به دبیرخانه آن جا ارسال میشود.

  • دادگاه کیفری یک
  • دادگاه کیفری دو
  • دادگاه های حقوقی
  • شورای حل اختلاف
  • دادگاه تجدید نظر
  • دادگاه انقلاب
  • دیوان عالی کشور

قبل از توضیحات کامل لازم است با چند مفهوم مهم آشنا بشید.

سامانه سنا چیه؟

شما یا خودتان و یا توسط کارشناس خدمات قضایی میتوانید در سامانه سنا ثبت نام کنید. این سامانه  امور حقوقی و ابلاغیه هایی ارسالی را به جای اینکه به صورت نامه بیاید درب منزلتان برای شما ارسال و بایگانی میکند.

شورای حل اختلاف کجاست

شورای حل اختلاف یک مرجع قضایی به اصطلاح اولیه هست. پرونده های معمولی و خیلی راحت معمولا به این دادگاه وارد میشه. برخی از دعاوی به هیچ عنوان قابلیت مطرح شدن در شورای حل اختلاف را ندارند. همچنین صدور احکامی از جمله حبس و شلاق در این مراجع ممنوع هست. امور حقوقی زیر بیست میلیون تومان به شورا و بیشتر از اون به دادگاه حقوقی ارجاع میشه.

بیشتر بدانید : شورای حل اختلاف و تفاوت آن با دادگاه

دادسرا

اگر شما به یک مشکلی کیفری برخورد کردید پرونده شما معمولا ابتدا به دادسرا ارجاع میشه. دادسرا جایی هست که امور اولیه پرونده توسط بازپرس رسیدگی میشه تا در صورت صلاحیت به دادگاه کیفری ارسال بشه. یک چیزی شبیه کاراگاه ولی در جایگاه قضایی. دادسرا خودش شاید مراحل زیادی داشته باشه و تا روشن شدن ابعاد پرونده طول میکشه.

حتی احتمال داره پرونده به دلیل نبودن شواهد کافی خاتمه پیدا کنه. پرونده با تایید نهایی دادستان به دادگاه قضایی ارجاع میشه. رئیس دفتر دادگاه هم پس از ارسال پرونده به یک شعبه مورد صلاحیت و خالی پرونده رو ارسال میکنه. قاضی با مطالعه اولیه پرونده از دو طرف میخواد که به دادگاه بیان و مراحل قضاوت با حضور شاکی، متشاکی و وکلای هردو طرف شروع میشه. تاریخ حضور در دادگاه توسط سامانه سنا به هر دوطرف و حتی موکلین طرفین اطلاع رسانی میشه.

اجرای احکام از مراحل پایانی دادگاه

کلیه پرونده ها چه حقوقی و چه حقیقی پس از رای نهایی دادگاه در صورت نیاز به اجرای احکام ارسال میشه. در واقع اجرای احکام وظیفش اینه که حکم قاضی رو اجرا کنه. این حکم میتونه مطالبه دیه، توقیف اموال، شلاق، حبس و هرچیز دیگه ای باشه. لذا پس از حکم نهایی دادگاه کار شما فقط با اجرای احکامه.

در زیر مراحل دادگاه های مهم پشت سر هم نوشته شده است. لازم به ذکر است برخی موارد و مراحل نسبت به پرونده متفاوت هست. ما تا جایی که تونستیم روان و مشخص این مراحل رو عنوان کردیم.

شکوائیه و دادخواست در مراحل دادگاه

برگه شرح شکایت در شکایت کیفری شکوائیه و شکایت حقوقی دادخواست نام دارد. (توجه داشته باشید دادخواست با درخواست فرق میکند . به عنوان مثال تقاضای صدور گواهی انحصار وراثت یک نوع درخواست می باشد) در موضوع کیفری فرد شکایت کننده شاکی و طرف مقابل متشاکی نام دارد. در موضوع حقوقی فرد شکایت کننده خواهان و طرف مقابل خوانده نام دارد.

شکایت کیفری را روی هر کاغذی میتوان نوشت. اما شکایت حقوقی حتما بر روی برگه مخصوص دادخواست نوشته میشود. هردو این برگه را فرد متقاضی میتواند نگارش کند. ولی از نظر فنی توصیه میگردد به فردی که اشنایی تخصصی به امور حقوقی دارد و یا یک وکیل جهت تنظیم سپرده شود. علت آن کیفیت نگارش محتوا بر اساس اصول حقوقی و زمان ان می باشد. اگر نگارش شما مشکلی داشته باشد وارد مراحل نشده و مرجع قضایی مدت خاصی را جهت تصحیح آن به شما مهلت می‌دهد.

در زیر مراحل دادگاه ها و اقداماتی که انجام میشه پشت سر هم نوشته شده  است. لازم به ذکر است برخی موارد و مراحل نسبت به پرونده متفاوت هست. ما تا جایی که تونستیم روان و مشخص این مراحل رو عنوان کردیم.

شکایت کیفری

  1. تنظیم شکوائیه در خدمات قضایی توسط کارشناس، وکیل و یا خود فرد
  2. ارائه شکوائیه به دادسرا توسط خدمات قضایی
  3. ارسال به واحد ارجا دادسرا
  4. در صورت نیاز درخواست صورتجلسه از نیروی انتظامی، پزشک قانونی و …
  5. ارسال صورت جلسات و توضیحات لازم توسط این مراجع به دادسرا
  6. 5 روز جهت حضور شاکی
  7. اظهارات دوباره شاکی در صورت نیاز
  8. درخواست حضور متهم (در صورت نیاز حکم جلب)
  9. احتمال جلسه نهایی – در صورت صلاح دید حضور هر دو طرف
  10. تصمیم بازپرس جهت قرار مجرمی متهم و یا برائت (عدم مجرمی)
  11. تایید نهایی دادستان و صدور کیفر خواست
  12. ارسال پرونده به دادگاه کیفری یک یا دو بسته به نوع پرونده
  13. تعیین جلسه حضور طرفین (متهم و شاکی)  به همراه وکلا در دادگاه جهت اضهارات نهایی
  14. صدور حکم توسط قاضی پرونده و اعلام مهلت مشخص جهت درخواست تجدید نظر
  15. درخواست تجدید نظر از سوی متهم به دادگاه تجدید نظر
  16. اعلام حکم قطعی
  17. ارسال حکم به اجرای احکام
  18. اجرای حکم توسط اجرای احکام و پیگیری شاکی

شکایت حقوقی

  1. مراجعه به خدمات قضایی
  2. تنظیم دادخواست توسط خواهان (فردی که از فرد دیگری شاکی می باشد) به خوانده (فردی که از اون شکایت می‌کنید)
  3. استعلام هزینه دادخواست نسبت به نوع پرونده
  4. پرداخت هزینه دادخواست توسط خواهان
  5. ارسال دادخواست توسط خدمات قضایی  به دادگاه حقوقی
  6. واحد ارجاع دادگاه بررسی کرده و به یک شعبه خالی ارجا میدهد
  7. بررسی مدارک پرونده توسط مدیر دفتر و در صورت نیاز درخواست مدارک مورد نیاز
  8. تحویل پرونده به قاضی پرونده و مطالعه آن توسط قاضی
  9. تنظیم وقت جهت رسیدگی
  10. ابلاغ به وکلا و خواهان و خوانده جهت حضور در دادگاه
  11. حضور خواهان و خوانده در دادگاه
  12. رای دادگاه و اعلام مهلت تجدید نظر و ابلاغ به طرفین
  13. ارجا به اجرای احکام
  14. اجرای حکم توسط اجرای احکام

شورای حل اختلاف      

دعاوی زیر 20 میلیون تومان – انحثار وراثت – کیفری : صلح و سازش

  1. درخواست در خدمات قضایی
  2. ارسال به شعبه خالی
  3. ابلاغ از طرف شورا به طرفین جهت توضیحات
  4. حضور طرفین در شورای حل اختلاف
  5. داوری نهایی و ابلاغ به طرفین
  6. ابلاغ به اجرای احکام جهت اجرای حکم

مشاوره وکالت پرونده توسط وکیل متخصص امور کیفری، حقوقی و خانواده. دفتر مرکزی در مشهد.
تلفن تماس : 09152447090

3 دیدگاه ثبت شده است.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟




ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر