موضوعات وبسایت : اجتماعی خانواده

آموزش نقاط خصوصی بدن به کودکان

آموزش نقاط خصوصی بدن به کودکان

نویسنده : علیرضا | زمان انتشار : 28 آبان 1399 ساعت 16:56

آموزش نقاط خصوصی بدن به کودکان از جمله مطالب مهمی است که والدین باید به آن توجه زیادی داشته باشند و با داشتن اطلاعات کافی دراین باره، به بهترین شکل بتوانند اطلاعاتی را در اختیار فرزندشان قرار دهند. آموزش این مفاهیم به کودکان از این نظر حائز اهمیت است که آن‌ها را در مقابل خطر سوءاستفاده جنسی تا حدود زیادی ایمن می‌کند. به همین خاطر شما می‌بایست در مورد این مسئله با کودکتان صحبت کرده و آن‌ها را نسبت به اندام‌های خصوصی‌شان آگاه کنید. فقط توجه داشته باشید که باید متناسب با سن کودکتان صحبت کنید. با این حال زیاده روی در این مسئله و آموزش مسائل جنسی و زناشویی باعث ایجاد مشکلاتی در کودک می‌شود و باید از ارائه چنین اطلاعاتی پرهیز کنید. برای اینکه بدانید چگونه باید با کودکتان صحبت کنید و به بیان چه موضوعاتی بپردازید؛ با ما همراه باشید.

 phone.gif

اصول مهم در آموزش نقاط خصوصی بدن به کودکان

با صراحت صحبت کنید

متخصصان معتقدند که بهتر است شما از همان آغاز آموزش اندام‌های خصوصی به فرزندتان، از اسامی واقعی و مناسب آن‌ها استفاده کنید. اگرچه ممکن است این کار برای شما عجیب بوده یا باعث خجالت شما شود اما صراحت شما باعث می‌شود که فرزندتان بتواند بدن خود را بهتر درک کند.

شما همچنین می‌توانید توضیح دهید که بدن آن‌ها، با بزرگ‌تر شدن تغییر خواهد کرد. به میزانی که با صراحت و اعتماد بیشتری با فرزندتان صحبت کنید این احساس را در وی ایجاد خواهید کرد که هنگام پیش آمدن سؤالات بیشتر، می‌تواند از شما کمک بگیرد.

برای آگاهی بیشتر در زمینه تربیت جنسی کودکان کلیک کنید.

هنگام آموزش نقاط خصوصی بدن به کودکان از صحبت‌های منفی بپرهیزید

همه ما دوست داریم که فرزندانمان به شیوه‌ای تربیت شوند که نسبت به بدن خود احساس خوبی داشته باشند. برای رسیدن به این هدف لازم است که شما در صحبت‌ها و رفتارهایتان این مفهوم را به فرزند خود منتقل نمایید. به همین خاطر بدون توجه به‌اندازه یا زیبایی اعضای بدن فرزندتان به‌خوبی راجع به آن‌ها صحبت کنید و در مورد نحوه کارکردشان به فرزندتان توضیح دهید. به خاطر داشته باشید که شما از اولین افرادی هستید که راجع به بدن کودک اظهارنظر می‌کند و مثبت یا منفی بودن نظرات شما در این زمینه تأثیر بسیاری در ذهنیت فرد راجع به خودش در طول زندگی خواهد گذاشت.

به حد کافی معلومات داشته باشید

کنجکاوی یکی از مهم‌ترین خصایص کودکان می‌باشد. هنگامی که شما آموزش راجع به اندام‌های خصوصی را برای آن‌ها شروع می‌کنید احتمالاً با انواع پرسش‌ها مواجه می‌شوید. مهم‌ترین مسئله این است که شما بتوانید به تمام پرسش‌های آن‌ها پاسخ دهید. برای رسیدن به چنین هدفی شما می‌بایست به حد کافی در این زمینه‌ها اطلاعات داشته باشید. این مسئله باعث می‌شود که ارتباط فرزندان با شما در طول سال‌های آینده نیز حفظ‌ شده و در زمان‌هایی که احتیاج به دریافت اطلاعات دارند به‌راحتی بتوانند با شما صحبت کنند.

ساده کردن مسائل هنگام آموزش نقاط خصوصی بدن به کودکان

در توضیح تمامی مسائل و به‌ویژه صحبت از اندام تناسلی به سطح رشد و درک ذهنی فرزندتان توجه داشته باشید‌. آن‌ها قادر به درک تمامی اطلاعات نیستند و حتی اگر توان درک کردن آن را داشته باشند، دلیلی ندارد زودتر از آنچه باید با برخی مسائل آشنا شوند.

اهمیت آموزش نقاط خصوصی بدن به کودکان

جلوگیری از دریافت اطلاعات غلط

هنگامی‌که شما به کنجکاوی‌های فرزندتان پاسخ ندهید او سؤالاتش را از دیگران و به‌ویژه هم سن و سال‌هایش می‌پرسد. در این شرایط احتمال دریافت پاسخ‌های غلط بالا می‌رود. درنتیجه بهتر است که فرزندتان این اطلاعات را از شما دریافت کند تا بتوانید با توجه به سن وی، میزان و شیوه مناسبی از پاسخگویی را در نظر داشته باشید.

برای آشنایی بیشتر در زمینه پاسخ به سوالات جنسی کودکان کلیک کنید.

امنیت کودک

هنگامی‌که کودکان نسبت به اندام‌های خصوصی خود آگاه بوده و بداند که چه کسانی اجازه دارند اندام خصوصی آن‌ها را ببینند تا حد زیادی از خطر سوءاستفاده جنسی در امان خواهند بود.

زمان مناسب برای آموزش نقاط خصوصی بدن به کودکان

بسیاری از والدین تصور می‌کنند که آموزش اندام‌های خصوصی به فرزندشان را باید از زمانی شروع کنند که به سن مناسب رسیده باشد. بسیاری از روانشناسان معتقدند که برای شروع این آموزش سن مشخصی وجود ندارد و به محض اینکه کودک شما توانایی صحبت کردن و فهم صحبت‌های شما را پیدا کرد می‌توانید آموزش در این زمینه را شروع کنید. بااین‌حال شما می‌بایست در هر بازه سنی اطلاعات مناسب با سن کودک را به وی بدهید.

برای کودکانی که تازه سخن گفتن را یاد گرفته‌اند بهتر است هنگام آموزش اندام‌های مختلف بدن، اندام‌های خصوصی و نام آن‌ها را نیز به کودکتان آموزش دهید. در آموزش این مسئله به کودکتان توجه داشته باشید که این اندام‌ها را با نام واقعی خودشان به او یاد دهید. هنگام آموزش نقاط خصوصی بدن به کودکان رفتارتان می‌بایست کاملاً معمول و عادی باشد. شما باید به‌گونه‌ای رفتار کنید که فرزند شما احساس نکند تفاوتی میان این اندام با سایر بخش‌های بدن وجود دارد. 

در مرحله بعد به هنگامی‌که کودکتان کمی بزرگ‌تر شد و درک بیشتری نیز پیدا کرد راجع به کارکرد اندام‌های مختلف با وی صحبت کنید. در حین توضیح دادن کارکرد اندام‌های مختلف به شکل کاملاً مختصر و ساده در ارتباط با کارکرد اندام‌های خصوصی نیز توضیح دهید. به خاطر داشته باشید که لازم نیست در ارتباط با کارکرد جنسی و نوع ارتباط جنسی برای فرزندتان توضیح دهید.

در این شرایط شما احتمالاً متوجه کنجکاوی‌های فرزندتان می‌شوید. ممکن است در جمع‌های دوستانه متوجه شوید که آن‌ها اندام‌های تناسلی خود را به یکدیگر نشان می‌دهند. هنگام مواجه‌شدن با این مسئله خونسردی خود را حفظ کنید و نگران شرایط پیش‌آمده نباشید. این مسئله نوعی رفتار طبیعی و پاسخ به کنجکاوی که در فرزند شما ایجادشده است می‌باشد و آن‌ها می‌خواهند بدانند که اندام تناسلی دیگران چه تفاوتی با آن‌ها می‌کند.

آموزش امنیت به کودکان درباره نقاط خصوصی بدن

هنگامی‌که فرزندتان با اندام خصوصی خود و کارکرد آن آشنا شد، شما می‌بایست به‌تدریج اطلاعاتی را در ارتباط با حفظ امنیت به فرزندتان منتقل کنید. آنچه مهم است این است که این اطلاعات تدریجاً و با آرامش به فرزند شما منتقل شود تا وی دچار ترس و نگرانی نشود.

چه کسانی، در چه صورت

به فرزندتان بیاموزید که چه کسانی اجازه دارند اندام خصوصی وی را ببینند. اما برای این آموزش خود یک تبصره ایجاد کنید و آن این است که هرکدام از این افراد در چه صورتی اجازه دارند اندام خصوصی وی را ببینند. برای مثال مادریار مهدکودک، صرفاً در هنگام دستشویی رفتن و یا شست‌وشو حق دارد به اندام خصوصی وی دست بزند. این مسئله موجب می‌شود تا از سوء استفاده نزدیکان جلوگیری شود.

آزار و اذیت

این نکته را به کودک خود بیاموزید که در صورت احساس آزار دیدن از جانب دیگران، سکوت نکند. کودک شما می‌بایست این مسئله را به پدر یا مادر و در صورت نبود آن‌ها به مسئول مهدکودک یا کلاس آموزشی، نگهبان پارک، یا هر فرد قابل‌اعتماد دیگری که در دسترس هست اطلاع دهد.

برای اطلاع بیشتر درزمینه مراقبت از کودک در برابر آزار جنسی کلیک کنید.

مهارت نه گفتن

توانایی نه گفتن یک مهارت مهم است که کودک شما برای دفاع از خود در شرایط مختلف به آن نیاز خواهد داشت. همچنین وی باید قادر باشد در صورت مورد سوءاستفاده قرار گرفتن از جانب دیگران، در مقابل آن‌ها ایستاده و نه بگوید.

سؤالات متداول

آموزش نقاط خصوصی بدن به کودکان چه اهمیتی دارد؟

هنگامی‌که کودک شما از اندام خصوصی خود و کارکردهای آن آگاه باشد، خطر تعرض‌های جنسی نسبت به وی کاهش می‌یابد.

از چه سنی می‌بایست آموزش اندام خصوصی را شروع کرد؟

آموزش می‌بایست از زمانی که کودک قدرت تکلم و فهمیدن صحبت‌های شما را پیدا می‌کند شروع شود، بااین‌حال در هر مرحله با توجه به سن کودک، اطلاعاتی به وی بدهید. در این راه بهره بردن از مشاوره کودک نیز می‌تواند به شما کمک کننده باشد.

برای آگاهی بیشتر در زمینه مشاوره کودک کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه آموزش نقاط خصوصی بدن به کودکان می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی حامی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟




ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر