موضوعات وبسایت : اجتماعی خانواده

راههای اشتی با دوست صمیمی

نویسنده : سمیرا | زمان انتشار : 05 تیر 1398 ساعت 12:45

چکیده: در رابطه با اقدام براي آشتي اولين قدم ريشه يابي مشكلات است. يعني اگر بخواهيم ناراحتي ها به طور اساسي حل شوند و مجددا تكرار نشوند بايد ريشه و عامل اصلي بروز آن ها را پيدا كرد. در قدم بعدي پس از اين كه ريشه اختلاف را يافتيم بايد به دنبال راهكارهاي حل اختلاف باشيم كه اين راهكارها بر اساس عمق و گستردگي ناراحتي ها متفاوت است.

اساس روابط بر محبت و مهر ورزي است. خداي تعالي به دوستي ميان بندگان، بسيار اهتمام دارد و براي اين دوستي قاعده ها و سنت هاي بسياري ، وضع كرده است.

وقتي روابط انسان ها با يكديگر بر اساس الفت و محبت باشد بسياري از گرفتاري ها زايل مي شود و هر چه اين دوستي و محبت زياد باشند باعث اتحاد و رفع دوگانگي واختلاف مي شود ممكن است در زندگي روزمره براي انسان ها اختلاف پيش بيايد كه باعث قهر و جدايي از يكديگر باشد ولي نبايد زياد ادامه پيدا كند. كه نتيجه آن كينه و عداوت مي شود. روايت به آن اشاره دارد. رسول خدا ـ صلي الله عليه و آله وسلم ـ فرمود. كه اگر قهر دو مسلمان بيش از سه روز طول بكشد و صلح نكنند از دايره اسلام بيرون مي روند و هر كدام زودتر آشتي و صلح كنند در روز حساب زود تر داخل بهشت مي شوند.(1)
در رابطه با اقدام براي آشتي اولين قدم ريشه يابي مشكلات است. يعني اگر بخواهيم ناراحتي ها به طور اساسي حل شوند و مجددا تكرار نشوند بايد ريشه و عامل اصلي بروز آن ها را پيدا كرد. در قدم بعدي پس از اين كه ريشه اختلاف را يافتيم بايد به دنبال راهكارهاي حل اختلاف باشيم كه اين راهكارها بر اساس عمق و گستردگي ناراحتي ها متفاوت است. گاهي اختلافي جزئي بين دو دوست رخ مي دهد كه يك نوع برخورد را مي طلبد و گاهي در سطح خانوادگي و حتي گاهي بين فاميل و دو قوم است. راهكار هاي اقدام به آشتي بين دو دوست:
1. اقدام مستقيم: به اين كه شما مستقيماً پيش دوستتان برويد و از مسائل پيش آمده عذرخواهي كنيد و حتي اگر معتقد هستيد ايشان مقصر هستند ارتباط مستقيم برقرار نمائيد و بگوييد كه ايشان را دوست داريد و نمي خواهيد بين شما ناراحتي وجود داشته باشد.
2. استفاده از تلفن: در صورتي كه به هر دليلي مثل خجالت كشيدن و يا ابهام در نوع واكنش ايشان نسبت به اقدام شما مي توانيد از تلفن استفاده كرده و حرفهايتان را از اين طريق به ايشان منتقل سازيد.
3. استفاده از نامه: در صورتي كه موارد قبلي براي شما امكان نداشت مي توانيد از نامه استفاده كنيد مزاياي نامه اين است كه هم حرفهاي متفرقه باعث انحراف بحث نمي شود و هم مي توانيد همه حرفهايتان را دسته بندي كرده و با يك ساختار منطقي به ايشان ارائه دهيد.
4. استفاده از شخص واسطه: يكي ديگر از راه هاي اقدام به دوستي استفاده از واسطه است به اين كه يكي از دوستان مشتركتان را واسطه قرار دهيد تا حرفهاي شما، علاقه به برقراري ارتباط دوستانه و ... را به ايشان منتقل نمايد.
همه آن چه گفته شد راه هايي است براي ايجاد ارتباط اوليه ولي توجه داشته باشيد كه همانطور كه گفته شده اساسي ترين اقدام ريشه يابي مسائل و حل ريشه اي آن ها است و همچنين نبايد به اين حد ارتباط بسنده كرد بلكه براي رفع كدورتها و ايجاد ارتباط عميق و صميمانه نياز به مكملهايي در ادامه راهكارها وجود دارد مثلا هديه دادن پيامبر اكرم ـ صلي الله عليه و آله وسلم ـ فرمودند يا يكديگر دوستي كنيد و به يكديگر هديه دهيد كه آن كينه ها را بر طرف مي كند.(2) همچنين مهماني دادن كه مي تواند در قالب دعوت به منزل باشد و مي تواند دعوت به يك مثلا آب ميوه و ... باشد.
نكته: بعضي افراد اقدام به آشتي را براي خود باعث تحقير مي دانند كه بايد گفت بر خلاف اين تصور اقدام به اين كار هم نشان دهنده عظمت روحي انسان است و هم در نگاه ديگران فرد مورد تأييد و تحسين قرار مي گيرد البته ممكن است در موارد بسيار معدودي هر چه اصرار به دوستي شود از طرف يك نفر از طرف ديگري انكار شود كه در اين صورت بايد گفت حفظ عزت مؤمن لازم است و نبايد تا اين حد پيش رفت.

پاورقی:

1. نراقي، ملا احمد خلاصه معراج السعاده، ص 129، نشر موسسه در راه حق قم.
2. نراقي، ملا احمد، معراج السعاده نشر پيام آزادي تهران. ص 419.
منبع: نرم افزار پاسخ - مرکز مطالعات و پاسخ گویی به شبهات

این سایت با نظارت اداره تبلیغ اینترنتی معاونت تبلیغ حوزه های علمیه فعالیت نموده و تمامی حقوق متعلق به این اداره می باشد.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟




ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر