موضوعات وبسایت : اجتماعی خانواده

مترادف شرح حال

مترادف شرح حال

نویسنده : نادر | زمان انتشار : 13 اسفند 1400 ساعت 18:36

94 960 100 1

/SarhehAl/


مترادف شرح حال

: اتوبیوگرافی، بیوگرافی، حسب حال، سرگذشت


برابر پارسی

: سرگذشت


معنی شرح حال به فارسی

شرح حال

[عمومی] ← سرگذشت

[عمومی] ← سرگذشت خود

[عمومی] ← سرگذشت خود


شرح حال در دانشنامه ویکی پدیا

شرح حال

شرح حال مجموعه ای از خاطراتی است که نویسنده در مورد لحظات

زندگی

یا حوادثی که به طور عمومی یا خصوصی برایش اتفاق آمده است، می نویسد. اظهارات بیان شده در شرح حال واقعی در نظر گرفته می شوند. با وجود اینکه از اواخر قرن بیستم شرح حال به عنوان زیربخشی از

زندگی نامه

یا

خودزندگی نامه

در نظر گرفته می شود، این ژانر با تاکیدهای ظریفش از نظر فرم از آن ها متفاوت است. یک زندگی نامه یا خودزندگی نامه داستان «یک زندگی» را می گوید، در حالی که شرح حال اغلب «داستانی را از یک زندگی» مثل حوادثی برگزیده یا نکاتی از زندگی نویسنده را می گوید. ممکن است نویسنده شرح حال را شرح حال نویس بنامند.

دفتر خاطرات روزانهوصیت نامهشرح حال ها همان طور که از شرح حال های ژولیوس سزار در مورد جنگ های گالی مشخص است از زمان قدیم نوشته می شدند. در این شرح حال ها قیصر نبردهای نه سال را که او هم در ارتش محلی می جنگیده توصیف کرده است. دومین کتاب شرح حال او با نام «شرح حالی در مورد جنگ داخلی» شرح حوادث پیش آمده در جنگ داخلی بین سال های ۴۹ و ۴۸ قبل از میلاد بین پومپه و سنای روم است.

pic_%D8%B4%D8%B1%D8%AD-%D8%AD%D8%A7%D9%84.jpg

شرح حال به مجموعه اطلاعاتی گویند که بیمار در مورد بیماری اش به گروه درمانی ارائه می کند که شامل شکایت اصلی و علت مراجعه بیمار به کلینک یا بستری در بیمارستان و علایم همراه آن و همچنین سایر اطلاعات در مورد تاریخچه بیماری های همراه و نتایج بررسی ها و آزمایش های قبلی است. معمولاً این اطلاعات در برگه ی شرح حال بیمار در پرونده پزشکی او درج می گردد. این اطلاعات به پزشک معالج و سایر اعضای تیم درمانی در تشخیص بیماری و سایر کارهای لازم برای بهبود وضعیت بیمار کمک می کند.

Plinio Prioreschi (1998). Roman medicine. 3 (reprint ed.). Horatius Press. ISBN 9781888456035. Unknown parameter |series-title= ignored (help)

در مراجعات سرپایی بیماران به درمانگاه معمولاً شرح حال توسط خود پزشک از بیمار گرفته می شود. در بیمارستان های آموزشی معمولاً شرح حال بیماران بستری شده توسط کارورزان پزشکی (اینترن ها) به صورت مصاحبه حضوری از بیمار و همراهانش اخذ می شود.

شرح حال گیری یکی از مهارت های مهم در پزشکی است که در شروع دوران کارآموزی به دانشجویان پزشکی تعلیم داده می شود. بخش های اصلی شرح حال شامل موارد زیر است.

معاینه فیزیکی

شرح حال جعلی (انگلیسی: Fake memoir) گونه ای از جعل ادبی است که در آن بخشی یا کل یک

خودزندگی نامه

، شرح حال یا

دفتر خاطرات روزانه

جعل شده فردی به عنوان واقعیت عرضه می شود. در بعضی نمونه ها نویسنده ادعایی اثر نیز ساختگی و جعلی است. در سال های اخیر، نمونه هایی از این شرح حال ها از سوی ناشران معظم به چاپ رسیده و برخی از آن ها، نقد های مثبتی دریافت کرده اند و پرفروش شده اند و بعداً مشخص شده همه یا بخشی از آن ها، ساختگی بوده است. برخی از شرح حال های ساختگی اخیر در ورطه مصیبت نگاری افتاده اند جایی که نویسنده ادعا می کند بر فقدان، تجاوز، اعتیاد، فقر و دیگر مصیبت ها غلبه کرده است. بخش دیگری از این شرح حال ها داستان های ساختگی نجات یافتگان از هولوکاست است که دست کم یکی از آن ها توسط یک قربانی واقعی هولوکاست نوشته شده است.

مصیبت نگاری

در نتیجه این شرح حال های ساختگی و پرفروش، تقاضاهایی برای بررسی دقیق تر و بررسی حقایقی که نویسنده ها از آن ها در زندگی نامه نویسی استفاده می کنند، وجود دارد.

شرح حال رجال ایران در قرن ۱۲ و ۱۳ و ۱۴ هجری، عنوان کتابی است نوشته مهدی بامداد، که نمونه ای از نخستین تلاش های مورخین و نویسندگان معاصر در شناساندن رجال و معاریف ایرانی، به شیوهٔ نوین به شمار می رود.

دائرةالمعارف اسلامیکا، مدخل دوم

این کتاب، یک دائرةالمعارف نسبتاً بزرگ در شناخت تاریخ رجال ایران در سه قرن اخیر بوده و با معرفی جمع کثیری از رجال ایرانی در این سه قرن، به عنوان یکی از مراجع بسیار مهم جهت محققین و مورخین و دانش پژوهانی که قصد پژوهش و تألیف در این عرصه را دارند، به شمار می رود. بامداد که با پشتکار، مطالعه و تحقیق چند ساله و بر اثر معاشرت طولانی با خانواده های رجال سیاسی ایران، موفق به تألیف چنین اثری شده است، در نگارش این اثر از منابعی همچون خاطرات و خطرات اثر مخبرالسلطنه هدایت، یادداشت های روزانه اعتمادالسلطنه و سایر آثار وی، کتابهای خان ملک ساسانی، دورهٔ مجلات و نشریاتی همچون مجله یادگار، یغما و.... کتاب ایران و مسئلهٔ ایران، اثرِ لرد کرزِن و منابع متعدد دیگر، بهره برده است.

این اثر، مشهورترین و شاخص ترین اثر مهدی بامداد محسوب می شود و عمدهٔ شهرت امروزی او، به سبب تألیف همین کتاب می باشد.

بامداد ابتدا تصمیم داشت مجموعه یادداشتهای خود را در ده جلد انتشار دهد، لیکن به سبب بیماری آن ها را طی سال های ۱۳۴۷ تا ۱۳۵۱ خورشیدی در شش مجلد منتشر کرد.



چنانچه، معنی واژه بالا (برگرفته از دانشنامه ویکی پدیا)، نادرست یا مخالف قوانین جمهوری اسلامی ایران است، خواهشمند است گزارش دهید تا بررسی و حذف گردد =>

[گزارش]

شرح حال در جدول کلمات

شرح حال

بیوگرافی

از آثار محمدعلی آزاد کشمیری مشتمل بر شرح حال عالمان و فقیهان شیعه در سده های 11 تا 13 هجری

تایید, نجوم ال سما


معنی شرح حال به انگلیسی

memoir (اسم)

تاریخچه ، یادداشت ، خاطره ، شرح حال

معنی کلمه شرح حال به عربی

شرح حال را به اشتراک بگذارید

پیشنهاد شما درباره معنی شرح حال

واژه

نام شما

رایانامه

پیشنهاد


نام نویسی

  |  

ورود

کوشاترین کاربران در یک هفته گذشته

پرگفتگوترین واژگان در یک هفته گذشته

کوشاترین کاربران

پرگفتگوترین واژگان

عبارات و کلمات کلیدی مرتبط

• نمونه شرح حال نویسی   • شرح حال نویسی بیمار   • چگونه شرح حال خود را بنویسیم؟   • شرح حال نویسی در روانشناسی   • شرح حال نویسی چیست   • شرح حال نویسی پزشکی   • نمونه شرح حال کامل پزشکی   • نمونه شرح حال بیمار   • معنی شرح حال   • مفهوم شرح حال   • تعریف شرح حال   • معرفی شرح حال   • شرح حال چیست   • شرح حال یعنی چی   • شرح حال یعنی چه  

توضیحات دیگر

%D8%B4%D8%B1%D8%AD-%D8%AD%D8%A7%D9%84.jpg
کلمه : شرح حال
اشتباه تایپی : avp phg
آوا : SarhehAl
نقش : اسم
عکس شرح حال : در گوگل

آیا معنی

شرح حال

مناسب بود ؟    

RateA.pngRateB.png

    ( امتیاز : 94% )

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟




ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر