موضوعات وبسایت : اجتماعی خانواده

عشق یک طرفه در ازدواج

عشق یک طرفه در ازدواج

نویسنده : محمد پارسایی | زمان انتشار : 11 مرداد 1398 ساعت 21:50

 ازدواج با بسیاری از انتظارات، رویاها و برنامه‌ها  آغاز می‌شود. ما معمولا افرادی را برای ازدواج انتخاب می‌کنیم که باعث شادی ما می‌شوند؛ و یا در شرایط سخت در کنار ما هستند. گاهی ازدواج شما به اجبار رخ می‌دهد و ازدواج با عشق یک‌ طرفه صورت می‌پذیرد؛ به نظر شما ازدواج با عشق یک طرفه پایان زندگی و دلیل بدون قید و شرط شکست شماست؟

در طول زمان همیشه بسیاری چیزها دستخوش تغییر می‌شوند؛ یکی از این تغییرات گاها احساسات افراد است. زمانی که متوجه می‌شوید فردی که به عنوان شریک زندگی به آن عشق می‌ورزید در گذر زمان شریک زندگی کسی دیگر شده است و شما دائما احساس تنهایی و نارضایتی دارید.

عشق چیست؟

بسیاری از مردم تعبیر شخصی از عشق دارند و به معنای واقعی آن توجه نمی‌کنند. از همین رو، به تعداد افراد معناهای مختلفی از عشق وجود دارد. عشق در واقع درجه‌ای از بلوغ روحی افراد است. عشق باید ما را به روابطی هدایت کند که به رشد درونی و عاطفی ما کمک کند.

نقش عشق در زندگی

ساختار ازدواج تا حد زیادی به ترجیح شخصی بستگی دارد و برای هر فرد منحصربه‌فرد می‌باشد؛ اگر برای ازدواج دنبال ساختار ذهنی قانونمند هستید، منتظر زندگی سخت و مایوس کننده‌ای باشید.

اکثر ما نیاز به رابطه‌ای نزدیک داریم؛ خانم‌ها نیاز به کسی دارند که آن‌ها را محافظت کند؛ و مردان نیاز به زنی دارند که تیکه گمشده ساختار زندگی آن‌ها را کامل کند. در این میان داشتن هر تعهدی بدون عشق، انگیزه طرفین را برای مشارکت در زندگی کاهش می‌دهد.

ازدواج بین طرفین به جای تعهد قانونی باید تعهدی با عشق باشد که سبب امنیت طرفین شود و زندگی بدون هیچ قید و شرطی با رضایت طرفین شکل گیرد. عشق امنیت زندگی ست و بدون آن شما با ترس و تردید زندگی خواهید کرد. اعتماد و عشق به شریک زندگی همه چیز است و به طور کلی کمک و انگیزه زوجین برای داشتن زندگی شاد و موفق می‌باشد.

آیا عشق جزو ضروریات قبل از ازدواج است؟

همه ما در کودکی رویایی داریم؛ عاشق باشیم و با عشق زندگی کنیم. اما پژوهشگران به این نتیجه رسیدند که عشق نتیجه دوستی عمیق و زندگی موفق است؛ در واقع در بسیاری از فرهنگ‌ها عشق تنها در وهله اول دلیل خوبی برای ازدواج می‌باشد؛ اما در ادامه زندگی دوست داشتن و تداوم روابط مابین زوجین سبب زندگی پایدار و موفق است.

با توجه به داشتن عشقی پرشور به عنوان ضرورتی در ازدواج، ارزش ازدواج را ارتقا داده است، اما آیا وجود نداشتن عشق در ابتدا نشان دهنده عدم موفقیت بدون قید شرط در زندگی آینده زوجین می‌‌باشد؟

عشق یکی از عوامل مهم برای شروع ارتباطی موثر در ازدواج است؛ اما ازدواج شامل عوامل مهم دیگری علاوه بر عشق است. عشق پرشور تجربه‌ای کوتاه مدت در زندگی ماست، بنابراین جنبه‌های دراز مدت عشق از اهمیت بیشتری برخوردار است.

شما باید این نکته را در نظر بگیرید که همه افراد در زندگی الگوهای مناسبی نداشته‌اند، تا نحوه برخورد  صحیح با خانواده و یا نگهداری از عشق و دوام آن را برنامه‌ریزی کنند.

آیا رابطه عاشقانه شما دو طرفه و صحیح است؟

عشق واقعی را برای ادامه زندگی‌تان پیدا کرده‌اید یا ازدواج با عشق یک‌ طرفه را می‌پذیرید؟ همیشه تصور ما از عشق صحیح نمی‌باشد.

اگر فکر می‌کنید در همه حال شریک‌ زندگی‌تان دائما شما را تحت کنترل دارد و یا گاهی مجبور به کارهای می‌شوید که با انجام دادن آن‌ها راحت نیستید؛ باید در روابط خود تجدید نظر کنید. شما آزاد هستید که تمام وقت خود را با افرادی که شریک شما تاکید به داشتن رابطه با آن‌ها را دارد، نگذرانید و آزادنه برای زمان خود برنامه ریزی کنید.

اگر طرف مقابل شما تا حد زیادی قابل پیش‌بینی نیست و نوسانات زیادی در اخلاق خود مخصوصا در زمان عصبانیت دارد؛ باید مطمئن باشید نمی‌توانید او را تغییر دهید و تنها عشق شما نمی‌تواند سبب ادامه زندگی شما باشد. و در واقع می‌توان گفت این تنها شما هستید که احساس متفاوتی را تجربه می‌کنید؛ چرا که در صورت ادامه این حالت ازدواج با عشق یک‌ طرفه را تجربه خواهید کرد.

ازدواج با عشق یک‌ طرفه

اولین اتفاق در ازدواج با عشق یک‌ طرفه ، ناراحتی طرفین یا یکی از زوجین نسبت به کوچک‌ترین اتفاقات در زندگی است. وقتی علاقه‌ای به طرف مقابل ندارید اشتیاق شما برای ادامه زندگی و تحمل مشکلات بسیار کمتر از قبل خواهد بود؛ چه بسا بی دلیل به دنبال بهانه هستید.

در ازدواج‌ با عشق یک طرفه، زوجین حتی از لحاظ احساسی کمتر با یکدیگر درگیر می‌شوند و بیشتر وقت خود را با دوستان و یا کار می‌گذارنند؛ در صورتی که در زندگی مشترک افرادی که عاشق یکدیگر هستند برقراری رابطه جنسی نه به عنوان یک نیاز جنسی بلکه به‌خاطر احساس آرامش و امنیت بیشتر از هر زمان دیگری بین زوجین برقرار می‌شود.

هر یک از طرفین برای نشان دادن علاقه‌شان به یکدیگر ممکن است بدون دلیل برای طرف مقابل هدیه‌ای بخرند در صورتی که در زندگی‌های که علاقه دو طرف در میان نباشد؛ طرفین علاقه‌ای به دادن هدیه یا پاداش بدون دلیل ندارند. در این گونه ازدواج‌ها نمی‌توان زمان را به عقب بازگردانید و طرف مقابل را مجبور به داشتن حس و علاقه‌ای کرد که در او وجود ندارد؛ چه بسا در این نوع ازدواج‌ها بعد از مدتی ممکن است پای نفر سومی به رابطه شما باز شود و همه چیز را دستخوش تغییرات کند و یا زمینه را جهت خیانت یکی از طرفین فراهم سازد.

بیشتر وقت‌ها تصور بر این است که با داشتن فرزند دو طرف به یکدیگر علاقمند خواهند شد. این یکی از بزرگترین تصورات اشتباه خانواده‌هاست؛ در این مواقع باید بدانید فرزندان نیز معنا واقعی عشق را درک نخواهند کرد و در آینده در معرض ازدواج‌های با عشق یک طرفه قرار خواهند گرفت.

چند راه‌حل برای احساس تعهد بیشتر در ازدواج 

شجاع باشید

به همسر خود نشان دهید ازدواج شما ارزشمند است و به‌خاطر آن مبارزه می‌کنید؛ سعی کنید آخر هفته‌ها را برنامه ریزی کنید. برای روزهایتان برنامه‌های خلاقانه داشته باشید. هر زمانی که شخصی شجاعانه شروع به حرکت و تغییر می‌کند؛ مطمئن باشید فرد دیگر به دنبال او شروع به حرکت خواهد کرد.

از تغییرات استقبال کنید و قدردانی خود را نشان دهید.

نمره دادن برای امتحان و مدرسه است نه ازدواج

اگر می‌خواهید در ازدواج موفق باشید؛ باید برای انجام هر کاری امتیاز دهی را فراموش کنید؛ امتیاز مختص مدرسه است نه زندگی زناشویی؛ این‌که تصور کنید چه شب‌های که به‌خاطر نگهداری از فرزندانتان نخوابیده‌اید، پس باید همسر شما در مقابل این فداکاری به شما امتیاز دهد و یا بیشتر از قبل در مقابل عملکرد شما کار کند؛ اشتباه است؛ مطمئنا در زندگی باید طرفین قدردانی خود را نشان دهند. اما امتیاز دادن به همه کارها در زندگی مشترک اشتباه بزرگی است.

او شبیه شماست اما خود شما نیست

در یک ازدواج با عشق یک‌ طرفه ، شخص معمولا به طور نسبی با چالش‌های روبه‌رو می‌شود. در واقع طرفین شخصیت یکدیگر را رد نمی‌کنند، اما دائما در حال مقایسه رابطه خود با دیگر روابط می‌باشند؛ و این بزرگ‌ترین اشتباه در هر زندگی است. هیچ‌گاه رابطه خود را با دیگر روابط مقایسه نکنید. روابط خود را همان گونه که هستند بپذیرد و مطابق با خودتان برای تغییر و بازسازی بهتر آن تلاش کنید.

شما فقط می‌توانید خود را کنترل کنید

 به جای تمرکز بر روی عملکرد همسرتان بر روی آنچه که می‌توانید انجام دهید تمرکز کنید. اگر همسر شما نمی‌خواهد به مشاور مراجعه کند، شما می‌توانید به تنهایی بروید. اگر می‌خواهید زندگی شادتری داشته باشد، آن را شادتر کنید.

به یاد داشته باشید، اولین اصل در ساختن زندگی مشترک موفق شجاعت است. بنابراین در تعاملات مثبت با همسرتان تمرکز کنید. به احتمال زیاد تلاش‌های شما به رسمیت شناخته نمی‌شود. اما خودتان را فراموش نکنید و به یاد داشته باشید که اهداف شما مهم هستند؛ بر روی بهبود روابط خود تمرکز کنید.

رابطه‌ برد-برد

اگر می‌بینید افرادی برای سال‌های سال دوستانه در کنار یکدیگر زندگی می‌کنند؛ به این دلیل است که به رابطه‌ای نسبی دست یافته‌اند، که در آن هیچ کدام از آن‌ها برنده نیست. بلکه هر دو طرف از این رابطه رضایت کافی را دارند. داشتن یک رابطه سالم نیازمند آن است که هر یک از طرفین این موضوع را درک کنند که هیچ رقابت و معامله‌ای در ازدواج معنا ندارد.

هنوز هم در کنار شماست

در یک ازدواج با عشق یک‌ طرفه یکی از مهم‌ترین نکات مثبتی که باید حتما به آن توجه کنید، این است:” به طرف مقابل خود نگاه کنید، او هنوز در کنار شماست.” پس به عشق او احترام بگذارید و تمام کارهای را که در سکوت برای زندگیتان انجام می‌دهد، ارزشمند بشمارید؛ آیا می‌توانید لحظه‌ای به این فکر کنید که او نیز چقدر از این رابطه ضربه خورده است؟! و تنها شما نیستید که در ازدواج با عشق یک طرفه ضربه خورده‌اید.

برای چیزهای کوچک از او قدردانی کنید؛ نحوه آشنایی شما به گونه‌ای بوده است که انگار در گودال گیر کرده‌اید؛ و این باعث می شود که چیزی را که سزاوار آن نیستید را دریافت کنید. سعی کنید برای درک موقعیت و تغییرات سازنده به یکدیگر کمک کنید. چرا که عشق در گذر زمان و با احترام به دست می‌آید.

ازدواج با عشق یک‌ طرفه، آیا می توانم ادامه دهم؟

5

(100%)

1

vote

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟




ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر