موضوعات وبسایت : اجتماعی خانواده

حکم قضایی زنی که با شوهرش همبستر نمیشود

حکم قضایی زنی که با شوهرش همبستر نمیشود

نویسنده : علی بجنوردی | زمان انتشار : 05 آذر 1399 ساعت 22:51

آیا میدانید حکم شرعی و قانونی زنی که با شوهرش همبستر نمیشود و زنی که به هر دلیل شوهرش را ارضا نمیکند چیست؟ با نم نمک همراه باشید.

حکم شرعی و قانونی زنی که با شوهرش همبستر نمیشود

اگر زن عذر شرعی نداشته باشد ، مثلا در عادت ماهیانه و نفاس نباشد و یا بیمار نباشد ، و خلاصه اینکه دلیلی شرع پسند برای امتناعش نداشته باشد و شوهرش بخاطر امتناع او ناراحت شود؛ در آنصورت مصداق حدیث زیر است ، که پیامبر صلی الله علیه وسلم فرمودند : «والذی نفسی بیده ، ما من رجل یدعوا امرأته إلی فراشه فتأبی علیه إلا کان الذی فی السماء ساخطا علیها حتی یرضی عنها» مسلم .source.gif

یعنی : «قسم به کسی که جان من در دست اوست اگر مردی همسرش را به بسترش فراخواند و او امتناع ورزد ، خداوندی که در آسمان است بر او خشمگین می شود تا زمانیکه مرد راضی شود».

و در روایت دیگری فرموده است : «إِذَا دَعَا الرَّجُلُ امْرَأَتَهُ إِلَی فِرَاشِهِ فَأَبَتْ فَبَاتَ غَضْبَانَ عَلَیْهَا لَعَنَتْهَا الْمَلائِکَةُ حَتَّی تُصْبِحَ».

یعنی : «هرگاه ، مرد ، همسرش را به رختخواب فرا خواند و زن ، اجابت نکند و شوهرش ، شب را با خشم بر او ، سپری نماید ، ملائکه تا صبح ، او را لعنت کنند».

197.jpg

حکم زنی که شوهرش را ارضا نمیکند و با او همبستر نمی شود

آن چه در روایات و احادیث پیامبر گرامی اسلام و اهل بیت ایشان آمده است ، گویای این مطلب است که در روابط زناشوییزن و مرد باید مراعات یکدیگر را بکنند.[1] این مراعات دو جانبه در تمام حقوق از جمله حقوق زناشویی است.در این روایات به مرد می گوید : مستحب است که مرد عمل زناشویی را با آرامش و مکث و به همراه ملاعبه ، انجام دهد.[2]

اما حقوق زناشویی که اجرای آن بر عهده زن است بسیار مهم است که برخی دیگر از روایات آن را بیان می کنیم.

امام صادق (ع) می فرماید : " زنی خدمت پیامبر(ص) آمد و عرض کرد حق مرد بر زنش چیست؟ فرمود : به در خواست (جنسی) مرد پاسخ دهد و اگر چه (زن) بر روی شتر باشد". امام باقر(ع) نیز از پیامبر اسلام (ص) نقل می کند که حضرت به زنان فرمود : " برای این که مردانتان را از زناشویی منع کنید ، نماز تان را طولانی نکنید".

در روایت دیگری امام صادق (ع) به این عمل زنان و عواقب آن اشاره می کند و می فرماید : " زنی که شوهرش را در خوابگاهشان معطل کند و راضی به عمل زناشویی نشود تا این که مرد به خواب رود ، تا وقتی که مرد در خواب است ملائک آن زن را لعنت می کنند.[3]

این همه تأکید به زنان از طرف اسلام به این خاطر است که جامعه در اثر طغیان شهوات به سمت تباه و فساد کشیده نشود و غرائز شهوانی در محیط شخصی و سالم خانواده ارضا شود.

به طور قطع اگر زن دلیل قانع کننده ای در این عدم تمکین نداشته باشد ، در گناه مرد تا حدی شریک و مقصر است ولی در مجموع چند پیشنهاد برای حل این مشکل رائه می دهیم :

الف : مرد برخی از دستورات اسلام ، مانند نمونه های که بیان کردیم به همسرش ارائه دهد.

ب : مردقدمی در جهت ریشه یابی مشکل بردارد ، او می تواند با بیان مشکل به همسرش و این که عاقبت عدم تمکین ایشان برای زندگی مشترکشان خطرناک است ، وی را متقاعد کند.احتمالاً زن نیز دلائلی برای این عملش داشته باشند.

ج : گاهی اوقات عدم تمکین زن ، به علت عدم ارضای وی در روابط زناشویی قبلی است ، همان طور که از روایات استفاده می شود ، عدم ارضا زن ، اثرات نامطلوبی بر روحیه وی می گذارد.[4]

د : مرد باید توجه داشته باشد که عدم تمکین زن ، برای یک مسلمان ، دلیل قانع کننده و خداپسندانه ای جهت ارتکاب گناه نمی باشد. مرد و زن باید با توکل و توسل و عقل و منطق در راه ریشه یابی و حل مشکلات قدم بردارند.

  • [1] در کتاب های حدیثی مانند کتاب شریف کافی باب " حق المرأة علی الزوج" و "باب اکرام الزوجة" در کنار هم آمده است.نک : کلینی ، کافی ، ج5، ص 507 و 509.
  • [2] حر عاملی ، محمد حسن ، وسائل الشیعه ، ج20، ص 117و 118، بَابُ اسْتِحْبَابِ الْمَکْثِ وَ اللَّبْثِ وَ تَرْکِ التَّعْجِیلِ عِنْدَ الْجِمَاع‏ ، و بَابُ اسْتِحْبَابِ مُلَاعَبَةِ الزَّوْجَةِ وَ مُدَاعَبَتِهَا.
  • [3] کافی ، ج 5،ص 507 و 508 .
  • [4] وسائل الشیعه ، ج20،ص 118.

نتیجه ی قانونی و قضایی عدم تمکین و همبستر نشدن چیست؟

  • عدم استحقاق زن نسبت به نفقه ( مستنداً به ماده 1108 قانون مدنی)
  • کسب اجازه ازدواج مجدد از دادگاه( مواد 16 و 17 قانون حمایت خانواده مصوب 15 بهمن ماه 1353)

بنابراین برای آنکه مرد بتواند زن دوم بگیرد بایستی به دادگاه رجوع و با اثبات عدم تمکین همسرش ، از دادگاه اجازه ی ازدواج مجدد بگیرد.

  • امکان طرح دعوی طلاق از سوی مرد.

همچنین زن اگر از مرد تمکین کند( ماده 1108 قانون مدنی) و مرد نفقه ندهد مثلاً مرد خانه را ترک و ناپدید شود یا به علت بدرفتاری مرد زن خانه را ترک نماید( 1115 قانون مدنی ) زن می تواند دادخواست نفقه بدهد. عدم پرداخت نفقه جرم است و مجازات دارد و دادگاه او را از سه ماه و یک روز تا پنج ماه حبس محکوم خواهد نمود( ماده 642 قانون مجازات اسلامی).

198.jpg

حکم قضایی زنی که با شوهرش همبستر نمیشود

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟




ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر