موضوعات وبسایت : اجتماعی خانواده

مجازات وعده ازدواج

نویسنده : علیرضا | زمان انتشار : 24 اسفند 1399 ساعت 06:47

[تعداد: 7    میانگین: 3.7/5]

در این مقاله با مشاوره دکتر محمد رضا مهری بهترین وکیل خانواده در تهران، به بررسی مجازات وعده ی دروغ ازدواج و موارد مجازات و قابلیت مجازات وعده ی دروغ ازدواج که توسط موسسه حقوقی و داوری بین‌المللی طلیعه عدالت و مهر پارسیان منتشر می‌گردد، پرداخته می‌شود.

جرم انگاری وعده دروغ ازدواج

بر اساس قانون هر فعلی و یا ترک فعلی که مطابق قانون برای آن مجازات تعیین شده باشد، جرم و دارای مجازات خواهد بود. از این جهت به طور دقیق در قانون، عمل مجرمانه ای تحت عنوان جرم وعده ی دروغ ازدواج وجود ندارد و به همین خاطر نمی‌توان برای این عمل مجازاتی متصور بود. وعده ی دروغ ازدواج عملی غیر انسانی و غیر وجدانی می‌باشد و به عملی اطلاق می‌شود که دختر یا پسر هر کدام، دیگری را به ازدواج با خود ترغیب و تشویق می‌کند و بدون اینکه حتی از ابتدا قصد آن را هم داشته باشد، در این صورت با احراز سو رفتار و تقصیر در ایجاد ضرر و زیان و ایراد خسارت معنوی می‌توان قایل به جبران خسارت روحی و معنوی بود. به طور کلی و اساسی، صرف وعده ی ازدواج به دیگری و یا حتی تنظیم قول و قرار ازدواج بدون اینکه سو رفتار با طرف مقابل داشته باشد، منجر به تحقق عمل مجرمانه و قابل مجازات نخواهد بود؛ چرا که ازدواج حق طبیعی و شخصی انسانها است و کاملا منطقی است که بخواهند در انتخاب خود محتاطانه عمل کنند و هر چند طرف مقابل هم ادعای دریافت خسارت روحی و معنوی نماید، نمی‌توان به صرف بر هم زدن ازدواج تقصیری را متوجه شخص دانست تا با پرداخت خسارت قابل جبران باشد.

در صورتی که شخص با وعده ی دروغ ازدواج و با توجه به همین دروغ و تقلب، اقدامات مجرمانه ای را نسبت به طرف مقابل صورت داده باشد و به نوعی مرتکب جرم شده باشد، می‌توان از جهت ارتکاب همان جرم وی را تحت تعقیب کیفری قرار داد و شکایت کرد.به همین دلیل مجازات وعده ی دروغ ازدواج قابل تحقق خواهد بود و به صرف وعده ی دروغ ازدواج نمی‌توان شخصی را مجازات کرد و عمل او را مجرمانه دانست.

موارد قابل تحقق مجازات وعده ی دروغ ازدواج

صرف وعده دروغ ازدواج و منتهی نشدن صحبتهای طرفین به ازدواج، نمی‌تواند به عنوان جرم و یا موجبی برای جبران خسارت محسوب گردد؛ ولی گاه بعضا ممکن است که یکی از دو طرف تحت عنوان وعده ی دروغ ازدواج و با این وسیله و بهانه، مرتکب جرایمی بشود که از این جهت قابل تعقیب خواهد بود:

  • برقراری رابطه ی نامشروع با توسل به وعده ی دروغ ازدواج: ممکن است که گاه مرد با توجه به جلب نظر دختر مورد نظر، با توسل به وعده ی دروغ ازدواج، از او درخواست برقراری رابطه ی نامشروع کرده باشد و دختر هم به دلیل ایجاد علقه ی زوجیت و ازدواج، به خواسته ی مرد به جهت برقراری رابطه ی نامشروع نظر مثبت داده و با او رابطه ی نامشروع غیر از زنا برقرار کرده باشد، در این صورت با مشخص شدن وعده ی دروغ ازدواج مرد، دختر می‌تواند به همراه ادله ی لازم، فریب مرد به ازدواج که منجر به رابطه ی نامشروع شده است را اعلام و شکایت کیفری کند و در نتیجه با اثبات این قضیه، مرد محکوم به شلاق تعزیری تا 99 ضربه می‌شود.هرچند دختر هم به خاطر تمایل خود به برقراری رابطه ی نامشروع غیر از زنا، محکوم به شلاق تعزیری تا 99 ضربه می‌شود. مگر اینکه اثبات نماید، رابطه ی نامشروع به عنف بوده است.

برای مطالعه ی مقاله راه‌های اثبات زنای به عنف، به وبسایت موسسه حقوقی مهر پارسیان مراجعه نمایید.

  • اخذ مبلغی پول و یا مال از شخص با توسل به وعده ی دروغ ازدواج: هرگاه مرد یا دختر، با توسل به وعده ی دروغ ازدواج، طرف مقابل را فریب دهد و به همین دلیل به طور متقلبانه از وی پول اخذ نماید، می‌تواند فرد بزه دیده از طرف مقابل به جرم کلاهبرداری شکایت نماید.
  • برقراری زنا با توسل به وعده ی دروغ ازدواج: این احتمال وجود دارد که مرد نسبت به دختری که به او وعده ی دروغ ازدواج می دهد، او را به برقراری زنا اغوا کند و فریب دهد، در این صورت اگر با توسل به وعده ی دروغ ازدواج، دختر به برقراری زنا با مرد متمایل باشد، با مشخص شدن وعده ی دروغ ازدواج مرد، دختر می‌تواند اقدام به اعلام رابطه ی نامشروع تحت عنوان زنا نماید و این در صورتی است که باید ادله ی مصرح در قانون برای اثبات زنا (چهار شاهد یا چهار اقرار دختر و مرد) با وی توسط مرد وجود داشته باشد و در صورتی که اثبات نشود، می‌تواند منجر به محکومیت دختر به 100 ضربه شلاق حدی به دلیل اثبات زنا (در صورتی که دختر خود فقط چهار بار اقرار کرده و از این طریق اثبات شده باشد) از جانب وی و نه مرد گردد و در صورت اثبات، هر دو به 100 ضربه شلاق حدی محکوم می گردند. مگر اینکه دختر ثابت کند که به رابطه ی نامشروع تحت عنوان زنا متمایل نبوده و مرد به عنف، اقدام به زنا با او کرده است.
  • تحریک و ترغیب به ارتکاب جرم با توسل به وعده ی دروغ ازدواج: هرگاه هر کدام از طرفین به وسیله ی ترغیب و تحریک با توسل به پیشنهاد وعده ی دروغ ازدواج، دیگری را به ارتکاب جرایم فریب دهد و اغوا کند، هر چند شخصی که فریب خورده، خود مباشر و فاعل اصلی جرم شناخته می‌شود؛ ولی طرف دیگر هم که با توسل به وعده ی دروغ ازدواج، مباشر جرم را تحریک و یا ترغیب کرده، می‌تواند تحت عنوان معاونت در ارتکاب جرم، تحت تعقیب قرار بگیرد.

مقایسه وعده دروغ ازدواج با فریب در ازدواج

فریب در ازدواج تحت شرایط خاص و با توجه به تحقق عناصر خود، می‌تواند به عنوان یک جرم و عمل مجرمانه ارتکاب یابد و قابل مجازات باشد و آن هم در صورتی است که شخص با عنوان کردن خود به دروغ و متصف کردن خود به صفات دروغین و کذب، طرف دیگر را تشویق به ازدواج کند و در صورت وقوع ازدواج و محرز شدن صفات دورغین بعد از ازدواج، جرم واقع می‌شود؛ در حالی که در وعده ی دروغ ازدواج، ازدواج واقع نمی‌شود و فقط به دروغ، ازدواج وعده داده می‌شود و هر چند نمی‌تواند جرم باشد ولی تحت موارد دیگر می‌تواند به وسیله آن جرایم دیگری واقع گردد.

بهترین وکیل خانواده در تهران و کرج

با توجه به شایع بودن ارتکاب جرایم از طریق وعده ی دروغ ازدواج، در صورتی که نیاز به مشاوره حقوقی در امور کیفری مربوط به خانواده داشتید، می‌توانید با تیم وکلای تخصصی موسسه حقوقی و داوری بین‌المللی طلیعه عدالت و مهر پارسیان به مدیریت جناب آقای دکتر محمد رضا مهری قاضی سابق و وکیل پایه یک دادگستری تهران در امور خانواده مشاوره داشته باشید و نسبت به اعطای وکالت پرونده‌های حقوقی خود در موسسه اقدام فرمایید.

دپارتمان حقوق مهاجرت و بین‌الملل گروه وکلای مهر

leaderboard-300x37.png

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟




ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر