موضوعات وبسایت : اجتماعی خانواده

تکنیک nlp چیست

تکنیک nlp چیست

نویسنده : علی بجنوردی | زمان انتشار : 12 اسفند 1398 ساعت 02:50

NLP چیست؟ آیا میدانید روش nlp ان ال پی چیست و چه کاربردی دارد؟ چگونه میتوان با استفاده از تکنیک های ان ال پی و شرکت در دوره های آموزشی به کنترل افکار و احساسات پرداخت؟ چگونه میتوان با تمرین های ذهنی ان ال پی عشق و روابط پایداری داشت؟ آیا میتوان خاطرات بد را حذف کرد؟ چگونه عادت های بد مانند وسواس، اعتیاد و پرخوری را درمان کنم؟ کاهش وزن و لاغری از طریق ذهنی چگونه ممکن است؟ آیا قانون جذب و روش nlp شباهتی دارند؟ چگونه ضمیر ناخودآگاه را برنامه ریزی کنیم؟ چگونه باورهای غلط را تفییر دهیم؟ آیا رشته تحصیلی nlp در دانشگاه های ایران وجود دارد و چگونه میتوان ثبت نام کرد و مدرک (تکنسن – پرکتیشنر – مستری مربیگری ) گرفت؟

اینها سئوالاتی است که در مورد کاربردهای این علم پرسیده میشود. امروزه روشهاي متعددي در مباحث تعالی فردی و روانشناسی بكار گرفته ميشود. يكي از اين علوم، برنامه ریزی عصبی كلامی يا ان ال پی است. ما قصد داريم به مقدمه و كاربردهای آن در تجارت، درمان، دستيابي به اهداف وتحکیم روابط (عشق)… حضورتان تقديم كنيم.

آیا میدانید آنتونی رابینز هم از دانش NLP استفاده میکند؟

آنتونی رابینز یکی از بزرگترین سخنرانان انگیزشی دنیا که ثروت او به میلیون ها دلار در سال میرسد نیز از تکنیک های ان ال پی استفاده میکند. اگر کتاب های حوزه موفقیت آنتونی رابینز مانند بسوی کامیابی ، قدرت نامحدود و… را مطالعه کنید، او در بسیاری از تکنیک ها از NLP یاد می کند و جالب است بدانید او یکی از اولین شاگردان ریچارد بندلر و جان گریندر (مبتکرین nlp) است و یکی از راز های موفقیت خود را استفاده از تمرین های ذهنی ان ال پی بیان میکند.

او در سالهای بعد تکنیک های nlp را با روش جدیدی بنام ( NAC – Neuro Associative Conditioning) تلفیق کرد و تا به امروز در تمام سمینارهای خو از آن استفاده میکند. همچنن تکنیک های هیپنوتیزم اریکسونی و تمرین های تغییر سریع باور که در کتاب ها و سمینارهای او دیده میشود، از روش ان ال پی استفاده میشود.

کاربرد NLP چیست؟

کمرنگ کردن خاطرات بد

برنامه ریزی مجدد ذهن و ساحت عادات جدید

افزایش اعتماد به نفس و بهبود عملکرد روزانه

تکنیک های ارتباط موثر (تحکیم روابط و بازگرداندن عشق از دست رفته)

کوچینگ و راهبری فردی و سازمانی

بازاریابی عصبی و فنون مذاکره و متقاعدسازی مشتری

رهایی از عادات بد (سیگار کشیدن، پرخوری، وسواس و…)

درمان انواع فوبیا (ترس از تاریکی، ترس از حیوانات، ترس از ارتفاع، ترس از حضور در جمع و…)

کاهش وزن و لاغری از طریق شناخت علل چاقی

یافتن ماموریت و یافتن رسالت شخصی در زندگی

پیشنهاد ویژه: دوره غیر حضوری آموزش NLP

زمانی را بیاد بیاورید که تلفن های همراه به اندازه یک تکه آجر بودند. تنها کاری که میکردند فقط مکالمه تلفنی بود( آنهم اگر آنتن میدادند). ولی امروزه با پیشرفت علم، گوشی هایی وارد بازار شده اند که علاوه بر تماس میتوانید ایمیل ها را چک کنید، عکس و فيلم بگیرید و… این مثال را با علوم تغییرات فردی مقایسه میکنیم. در علم درمان نیز زمانی برای رفع فوبیا (ترسهای واهی)، وسواس و از بین بردن خاطرات بد، نیاز به پروسه چندین ماهه روانشناسی بود که این مشکلات رفع شود ولی امروزه به کمک علم ان ال پی این درمانها به روزها و حتی ساعت ها محدود شده است. همچنین در ورزش، تجارت، فروش و.. کاربردهای گسترده ای دارد.

اگر فرآیند ترس (ترس از ارتفاع، آسانسور، حضور در جمع و..) را بررسی نماییم، به این مطلب میرسیم که واقعا خود ارتفاع یا تاریکی و غیره نیستند که مارا میترسانند، بلکه مغز ماست که باعث ترس میشود. وقتی ما به محیطی شرطی میشویم، مثل این میماند که روی ما کلیدی نصب کرده اند و وقتی در آن شرایط قرار میگیریم، کلید زده میشود و آن رفتار یا ترس انجام میشود. در ان ال پی NLP تکنیکهایی وجود دارد که این حالت ترس و رنج را به لذت تبدیل میکند و حالت شرطی را تغییر میدهد.

NLP  چیست؟ NLP مخفف Neuro Linguistic Programming به معنای برنامه ریزی عصبی کلامی است . دانش تاثیر زبان شفاهی و غیر شفاهی (رفتار غیر کلامی ) بر دستگاه اعصاب است منظور از زبان غیر کلامی ، تغییرات فیزیکی و رفتار چون حرکت چشم، دست و پا و نظایر آن است. در این علم شما با تجسم خلاق و اجرای برخی تکنیک ها براحتی سیستم عصبی خود را تغییر می دهید.(خانه ان ال پی)

برای اثبات حرفهایم شما را دعوت به تمرینی میکنم. لطفا چشم ها را ببندید (البته بعد از خواندن این متن) سپس در تصور خود به آشپزخانه رفته و از یخچال یک لیمو ترش را برداشته و با کارد به دو نیم تقصیم کنید. یک تکه را در دهان گذاشته و بین دندانها فشار دهید. در این حال مزه ترشی لیمو را حس خواهید کرد. میبینید!! در حال اجرای این تمرین، بزاغ دهان شما ترشح شده و کاملا حس خوردن لیمو تداعی می شود. این تمرین نشانگر این است که ما میتوانیم بصورت آگاهانه روی ذهن خود و اطرافیان تاثیر بگذاریم.

ان ال پی به زبان ساده یعنی چگون به ذهن خود بگوییم رفتار کند. شاید برای شما هم پیش آمده باشد که تصمیم بگیرید یک روز صبح زود از خواب بیدار شوید و به مسافرت و یا تفریح بپردازید. اگر دقت کنید شوق بیدار شدن و تصاویر مربوطه انگیزه زیادی را در شما ایجاد میکند و مثلا اگر تصمیم داشته باشید که فردا 6 صبح از خواب بیدار شوید، تقریبا نیم ساعت زودتر از خواب بر می خیزید. زیرا ضمیر ناخوداگاه این پیام را دریافت کرده است که این کار را انجام دهد. حال اگر بتوانیم از این مشخصه ناخودآگاه برای تغییر عادات و رفتار استفاده کنیم و انتظار خود را به زبان قابل فهمر ذهن اعلام کنیم، به نتایج فوق العاده ای دست خواهیم یافت.

کنترل ضمیر ناخوداگاه

یکی از تکنیک های مفید ان ال پی در خصوص برنامه ریزی مجدد ضمیر ناخودآگاه است. همانطور که میدانید ناخودآگاه مخزن تمام باورها، اعتقادات و افکار ماست و از کودکی همانند یک ضبط صوت تمام باورها و ارزش های خانواده و جامعه را درون اندازی کرده ایم تا شخصیت فعلی ما شکل بگیرد. از اینرو در کلاس های آموزش ان ال پی تلاش داریم تا عادات و باورهای غلط را شناسایی کنیم و باورها و عادات جدید را جایگزین کنیم.

ضمیر ناخودآگاه همانند یک مدیر اجرایی قدرتمند عمل میکند که هر فکر و باوری که به آن داده شود را پرورش میدهد و شدت آنرا زیاد می کند بنابراین انتخاب با ماست که چه افکاری را به ذهن خود هدایت کنیم. از طرف دیگر این ضمیر بسیار ساده لوح و تاثیر پذیر است و با تکرار میتوان بر روی آن تاثیر گذاشت. بخاطر همین صفت ضمیر ناخودآگاه است که به آن کودک درون می گویند. در تکنیک های nlp به نحوه شکل گیر رفتار رجوع میکنیم و با تکرار و ساخت عادات جدید، برنامه ریزی ضمیر ناخودآگاه را برای همیشه تغییر میدهیم.

در ادامه فیلم شکل گیری یک مسیر عصبی و عادات و رفتار جدید حضورتان ارائه میشود و میتوانید نحوه عملکرد مغز را بخوبی درک کنید:

مبتکران NLP، ریچارد بندلر و جان گریندر در اوایل دهه 1970 تحقیقات در این زمینه را در دانشگاه کالیفرنیا بطور مشترک آغاز کردند . آنان در بدو امر عوامل موفقیت استادان بزرگ را در تغییر رفتار دیگران مورد مطالعه و ارزیابی قرار دادند و به الگوهای قابل ملاحظه و گاها اعجاب آوری دست یافتند . در واقع NLP ، فراگیری نحوه رفتار انسان های موفق است. این دو محقق رفتارهای افراد موفق را مطالعه کردند و دریافتند چگونه می توان با دیگران ارتباط موثر برقرار کرد و نتایج اعجاب آوری بدست آورد . در واقع NLP ، فن مدل سازی است .

هدف اصلی دوره های آموزشی NLP فراگیری شیوه هایی است که در آن الگو سازان NLP می آموزند تا فرد به کمک مدل سازی ، موفقیت عالی کسب کند . و مهمتر اینکه چگونه افراد بتوانند این مدل را در ضمیر ناخود آگاهی خود بکارند. اگر بخواهیم فرق ان.ال.پی را با سایر علوم دیگری که در زمینه تحولات فردی هستند بگوئیم، میتوان گفت که: فرض کنید وارد اداره ای میشوید و بدنبال گرفتن امضایی از مسئول مربوطه هستید، ولی نمی دانید کدام اتاق است.

در این حالت از طبقه اول و اتاق اول شروع می کنید و تا اخرین طبقه در پی او هستید و سرانجام با سعی و خطا او را پیدا میکنید. اما در این علم شما به وسیله مربی و تکنیک ها، مستقیما به اتاق مورد نظر میروید. به همین دلیل است که امروزه درمانهای این علم سریعتر از سایر علوم است.

قوانین NLP چیست؟

قانون اول: اگر کسی میتواند در کاری موفق شود، من هم میتوانم

این پیش فرض ان ال پی بیان میکند همه انسان ها دارای سخت افزار (بدن و فیزیک) مشابه هستند اما تفاوتی که بین افراد موفق و انسان های معمولی است، نرم افزار یا برنامه ریزی ذهن است و با بررسی استراتژی افراد موفق میتوان به نتایج مشابه آنان دست یافت. این روش را در علم ان ال پی ، الگوبرداری از انسان های موفق می نامند. در این تکنیک ها به بررسی چگونگی انجام یک کار توسط افراد موفق می پردازیم و سپس با استفاده از توانایی های خود، آنرا تکرار میکنیم و هویت فرد موفق را به خود می گیریم و با تکرار، مسیر های جدید عصبی ایجاد میکنیم.

اگر باورهای خود را به درستی تغییر دهیم، در میابیم که انسان های موفق فقط از یک فرمول استفاده میکنند و آنهم تمرکز بر روی نقاط قوت خود است. در دوره های nlp به راز افراد موفق می پردازیم و باورهای مرکزی شما را شناسایی میکنیم و در راستای دستیابی به اهداف تغییر میدهیم. اگر علاقمند به مدلسازی افراد موفق هستید میتوانید از قسمت محصولات، کارگاه الگوبرداری از انسان های موفق را تهیه کنید.

قانون دوم: همه ما منابع کافی برای تغییر را داریم

در این قانون به قدرت ناخودآگاه و جذب خواسته ها تمرکز میشود و منابع درونی هر فرد برای موفقیت را شناسایی میکنیم. برخی بر این باورند که افراد ثروتمند و موفق دارای نیروی ویژه ای هستند و یا این قدرت موروثی است اما علم ان ال پی بر این باور است که همه انسان ها به یک اندازه شانس موفق شدن را دارند. برای یافتن منابع درونی خود لیستی از توانایی ها و استعدادهای خود تهیه کنید. حتی میتوانید از اطرافیان نقاط قوت خود را سئوال کنید. از آنها بپرسید نقاط قوت شما در چیست؟ و شما را به چه صفت و توانایی میشناسند؟ با شناخت منابع درونی خود میتوانید بر روی آن سرمایه گذاری کنید و به فردی موفق تبدیل شوید.

قانون سوم: شکست وجود ندارد

این قانون بیان میکند زندگی سراسر یادگیری و کسب تجربه است و ما نمی توانیم بگوییم به اهداف خود نرسیدیم و شکست خوردیم بلکه طبق این قانون باید بگوییم ما یک راه دیگر را امتحان کردیم که به هدف ختم نمی شد و باید راههای دیگر را امتحان کنیم. اگر به شکست ها و ناکامی ها به دید نجربه نگاه کنیم، از هر شکستی یک درس بزرگ میگیریم و در نهایت به اهداف خود میرسیم.

ترس از شکست بزرگترین عامل در دستیابی به اهداف است. هیچ انسان موفقی را نخواهید یافت که با پشت سر گذاشتن شکست های مختلف به موفقیت نرسیده باشد اما ذهن ما تمایل دارد در منطقه امن بماند و شرایط جدید را تجربه نکند. آیا میدانید یکی از بزرگترین مشخصه های افراد مو فق چیست؟ آنها باوجود اینکه میدانند احتمال شکست وجود دارد، اما اقدام می کنند.

چگونه در دوره های آموزش NLP شرکت کنیم؟

قبل از اینکه به پاسخ این سئوال بپردازم، باید این نکته را یادآور شوم که قبل از حضور در دوره های حضوری و یا غیر حضوری ان ال پی به فعالیت های موسسه فوق و مدرسین دقت نمایید. دوره های استاندارد ان ال پی هماهنگ با سرفصل های آکادمی های بین المللی و بصورت استاندارد ارائه می گردند و ساعت و مطالب ارائه شده بصورت آکادمیک و علمی آموزش داده میشود. لذا قبل از شرکت در هر دوره از معتبر بودن مدارک و نحوه آموزش دوره اطمینان حاصل کنید. خانه ان ال پی ایران با مدیریت سجاد زمانی افتخار دارد این دوره ها را بصورت آکادمیک در سراسر کشور برگزار نماید. همچنین  اگر در شهرهای مختلف سکونت دارید، میتوانید با مراجعه به نمایندگان ما در شهر های مختلف (تبریز، اصفهان ، شیراز ، مشهد ، تهران و…) از آموزش های استاندارد بهره مند شوید.

برای شرکت در دوره ان ال پی نیاز هست 3 سطح استاندارد NLP را طی نمایید:

سطح اول مقدماتی (تکنسین یا دیپلما)

سطح دوم مهندسی یا پرکتیشنر

سطح سوم مستر پرکتیشنر

البته سطوح بالاتری مثل ترینر و پرزیدنت هم وجود دارد که برای افرادی که میخواهند بعنوان مدرس فعالیت نمایند، ارائه می گردد. جهت اطلاع از دوره ها و کلاس های آموزش میتوانید به قسمت رویدادها مراجعه کنید و برای شرکت در دوره 7 جلسه ای غیر حضوری nlp به لینک زیر مراجعه کنید.

پیشنهاد ویژه: شرکت در دوره غیر حضوری NLP

دوره غیر حضوری ان ال پی 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟




ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر