موضوعات وبسایت : اجتماعی خانواده

مشخصات افراد پر توقع

مشخصات افراد پر توقع

نویسنده : محمد پارسایی | زمان انتشار : 05 تیر 1398 ساعت 12:46

مطمئنا تا به حال با آدمهای پرتوقع ملاقات کرده‌اید! آدمهایی که علاوه بر آن که انرژی بخش نیستند مانند جاروبرقی کل انرژی شما را میمکند و شما را ناراحت و خشمگین از شرایطی که انتظارش را نداشته‌ اید باقی میگذارند! این دسته از انسانها همیشه چیزی برای نق نق و نارضایتی دارند. قدرشناس نیستند. به نظر خودشان مرکز دنیا هستند و همه وظیفه دارند همانطور که آنها دوست دارند پاسخشان را داده و یا رفتار کنند. اگرچه هر یک از ما در طول روز به ابعاد مختلفی از توقع دچار میشویم اما حد و مرز توقعات و انتظارات ما چیست و در صورتی که برآورده نشود چه باید کرد؟ بیاتو عروسی برای شما مطالب بسیار خوبی در نظر گرفته است. با ما همراه باشید.

آدمهای پرتوقع

یکی از ویژگیهای بارز آدمهای پرتوقع گارد دفاعی مستحکم و شنونده “نبودن” آنهاست. آنها برای اثبات خود و موجه بودن خواسته هایشان ممکن است بتوانند ساعتها برای شما سخنرانی کنند اما قادر به شنیدن انتقادات و نظرات دیگران نیستند. آنها فقط میخواهند به هدفشان برسند و از این رو افرادی هدفگرا و نتیجه طلب و فاقد توان لذت از لحظه‌ ای که در آن هستند میباشند. چه بسا لحظاتی که با توقعات عصبی ما به هدر رفته و قابل بازگشت نیست آن هم به خاطر موضوعی بسیار جزیی و مضحک! و چه بسا نگرشهایی که میتوانست آن لحظه را به سادگی از سر بگذراند و به عمق لذتش دست یابد و … به خاطر کوته بینی ما نشد!

01-4-300x225.jpg

افراد عصبی معمولا درباره‌ هر چیزی انتظارات زیادی دارند، بدون اینکه فکر کنند که خواستن آن چیز منصفانه است یا بدون اینکه فکر کنند باید بابت آن قدردان باشند و یا اینکه اصلا شرایط برای حصول خواسته‌ شان مناسب هست یا نه. آنها فقط می‌ خواهند خواسته‌ شان تحت هر شرایطی انجام شود. اغلب ما وقتی به خواسته‌ هایمان نمی‌ رسیم صدمه می‌ بینیم و ناامید می‌شویم اما در بسیاری از موارد دلیلی ندارد با ناامیدی به خشم اجازه‌ اظهار وجود بدهیم. اما برخی افراد از خشم برای جلوگیری از احساس صدمه دیدن و دور کردن دیگران استفاده می‌کنند، باید بدانید این کار درد شما را کم نمی‌ کند.

به جای این که همیشه طلبکار باشیم بهتر است توقعات‌ مان را بطور وجودی و نه نمایشی تبدیل به خواهش کنیم. گفتن این که شما دوست دارید چیزی را داشته باشید همیشه بهتر از این است که بگویید باید آن چیزی که می‌ خواهید فراهم شود. و البته که با این تغییر در گفتار درونی و بیرونی همچنان نمیتوانید و حق ندارید توقع برآورده شدن داشته باشید! اصرار نشانه از فعالیت کودک درون است و با بالغ فاصله دارد. فرد بالغ یک بار تقاضا میکند و سپس یا برآورده شدن آن را از همان کانال که خواسته است میبیند و یا برای آن تلاش میکند و در پله های بالاتر به رهایی میرسد. به خاطر داشته باشید که بسیاری از اصرارها برای رسیدن به خواسته‌ های زمینی ریشه در حقارتها و ناکامیها و خودمحوری دارد که به صورت پرتوقعی نمایان میگردد.

البته قابل یادآوری است که این توصیه‌ ها نباید منجر به منفعل بودن و تنبلی بشود. یافتن ریشه آسیبهای کودکی به “آسیب نزدن ما به همان روش به دیگران” کمک زیادی میکند.

آدمهای پرتوقع از قهر به عنوان حربه‌ ای همیشگی برای رسیدن به خواسته‌ هایشان استفاده میکنند. این شیوه احتمالا از دوران کودکی آنها به یادگار مانده است. زمانی که از والدین منفعل یا بسیار سختگیر خود آسیب دیده‌ اند و اکنون همان زخمها را به دیگران میزنند. قهر نوعی از قطع ارتباط است که از کودک درون سرچشمه میگیرد. کودکی سرشار از خشم و ناکامی که به تنها چیزی که می‌ اندیشد نتیجه است. هرچند حتی کودکان گاهی پس از قهرهای شدید با دوستانشان پس از چند دقیقه یا چند ساعت آشتی میکنند و دوباره بازی پرنشاط خود را از سرمیگیرند، گویی به بی اهمیتی قهر پی میبرند اما خیلی از آدم بزرگها همچنان در رفتار کودکانه خود باقی میمانند!

آدمهای پرتوقع غالبا از حمایت دیگران ناتوانند ولی میل زیادی به حمایت شدن و دیده شدن دارند.

این را بدانید که کسی نمی‌خواهد اطراف آدم‌ های منفی که دائما شکایت می‌کنند یا حرف مثبتی برای گفتن ندارند باشد. سعی کنید آدم شادی باشید که با ورودش به اتاق، با خود انرژی می‌آورد. شاد و رها. می‌توانید این کار را با مدنظر قرار دادن بهترین ویژگی‌ های آدم‌ ها و موقعیت‌ ها انجام دهید. لبخند گرمی بزنید، شادی را بپراکنید و با حضور خود به اطراف روح بدمید و بدانید که هیچ کس ضرورتی ندارد که به شما الزاما بازخورد مثبت یا تشکر ویژه و یا حتی تاییدی ارایه دهد. شما موظفید در سفر زندگی خود تمام اینها را از درونتان بگیرید و به این ترتیب کم کم توقعتان محوتر شود.

حامی بودن احتمالا جذاب‌ ترین خصوصیتی است که می‌ توانید در شخصیت خود ادغام کنید. همان‌طور که خود شما چنین خصوصیتی را در دیگران دوست دارید، خودتان چنین حمایتی را برای بقیه در مواقع نیاز فراهم کنید. همه‌ ی ما خیلی دوست داریم کسی که در گوشه‌ زمینِ بازیِ زندگی ما را تشویق‌ کند، به ما باور داشته باشد و کمک کند وقتی افتادیم دوباره از نو شروع کنیم.

02-5-300x224.jpg

فایده‌ ای در واکنش‌ های اغراق‌ آمیز و جوش آوردن نیست. آرامش باعث پیشرفت شما می‌شود، زیرا در چنین حالتی از وقار و صلح است که می‌توانید تمرکز و تفکر کنید و در نهایت تصمیمی که به بهترین شکل منافع شما را تامین کند بگیرید. آرامش، بدون شک یکی از صفات بارز افرادی با شخصیت قوی است. وقتی خودتان، افکار و احساسات‌تان را به شیوه‌ای آرام و صمیمی ابراز کنید، به طور حتم شخصیت شما برای اطرافیان خوشایند به نظر خواهد رسید.

هیچکس دلش نمی‌خواهد اطرف آدم‌ هایی که دائما از زندگی گلایه می‌کنند و نیاز به توجه دارند باشد. همه‌ ما مشکلات خودمان را داریم که لازم است به آنها رسیدگی کنیم، اما نمایش ناراحتی و اعتقاد به جبر روزگار تا به حال نتوانسته گره‌ ای از مشکل کسی باز کند. بنابراین لازم است از این که هر کسی جز خودمان را بابت شکست‌ های‌ مان مقصر بدانیم دست برداریم. شادی شما هم یک وضعیت ذهنی است که خودتان مسئول خلق پایه‌ ای آن هستید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟




ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر