موضوعات وبسایت : اجتماعی خانواده

آموزش حریم خصوصی به کودکان

آموزش حریم خصوصی به کودکان

نویسنده : محمد پارسایی | زمان انتشار : 05 تیر 1398 ساعت 12:46

هر فرد در زندگی روزمره خود نیاز دارد تا یک حد و مرز برای تنهایی اش تعیین کند. نیاز دارد تا اطلاعات مخصوص به خود را داشته باشد و دیگران نیز نمیتوانند وارد آن بشوندو از آن ها مطلع شوند. حریم خصوصی بعنوان یک مرز، عمدتا درک، فهم و احترام به نیاز های خودمان و همچنین نیاز های دیگران است. کودکان احتیاج دارند تا با آموزش حریم خصوصی، استقلال در زندگی را احساس کنند و این در حالی است که همزمان به ایجاد احترام متقابل بین آن ها و افراد جامعه نیز کمک میکند. در این مطلب قصد داریم کاربرد هایی مهم از آموزش حریم خصوصی به کودکان را برای شما والدین گرامی شرح دهیم.

دلیل اهمیت آموزش حریم خصوصی به کودکان

child-privacy-2.jpg

مثال هایی کاربردی در آموزش حریم خصوصی به کودکان

تصور کنید یکی از دوستان صمیمی شما به منزلتان آمده است. هنگام خداحافظی جلوی کودکتان زانو میرند، او را در آغوش میگیرد و بعد از خداحافظی با شما از منزل خارج میشود. فرزند شما این را بی سر و صدا میپذیرد ولی بعد از بسته شدن درب کودک به شما میگوید که تا چه حدی از او متنفر است! این ها علائمی شایع هستند که به شما میگویند باید برای تعریف حد و مرز برای کودکتان اقدام کنید. در شرایطی که کودک خود را از منزل خارج میکنید و چه بسا افراد بسیار زیادی حضور دارند لازم است تا کودک با حریم شخصی خود آشنا باشد و طعمه دستان ناپاک نگردد.

با آموزش حریم خصوصی به کودکان خود، بذر یک تربیت درست را میکارید و باعث میشوید تا او با آرامش هرچه بیشتر در اجتماع ظاهر شود. کودک باید با دو چیز آشنا باشد. اینکه مرز های سالم شامل چه چیزی میشوند و اینکه نحوه اجرای آن ها باید چگونه باشد.

ابعاد مختلف حریم خصوصی

child-privacy-4.jpg

مثال هایی کاربردی در آموزش حریم خصوصی به کودکان

در بحث آموزش حریم خصوصی باید به ابعاد مختلف این موضوع توجه کنید. تنها نمیتوان اتاق یک فرد را حریم خصوصی معرفی کرد. حریم خصوصی از بعد فیزیکی، زمانی، مکانی و… مورد بررسی قرار میگیرد. وسایل شخصی، چه لباس و یا گوشی موبایل و هر وسیله دیگر یک بخشی از حریم خصوصی را تشکیل میدهند. زمانی را که فردی برای خلوت با خودش در نظر گرفته بخشی از حریم خصوصی او محسوب میشود و باید مورد احترام قرار بگیرد.

آموزش حریم خصوصی به کودکان برای والدین

child-privacy-3.jpg

مثال هایی کاربردی در آموزش حریم خصوصی به کودکان

در این بخش میخواهیم برای شما والدین راهکار هایی کاربردی را بیان کنیم که چگونه میتوانید برای فرزند خود حریم خصوصی را شرح دهید. کودک باید انواع حریم خصوصی را بداند و شما باید بخش های مختلف را با لحن و شرایطی مناسب به کودک توضیح دهید.

آموزش حریم خصوصی به کودکان: حریم بدن

child-privacy.jpg

مثال هایی کاربردی در آموزش حریم خصوصی به کودکان

یکی از مهم ترین انواع حریم خصوصی، حریم بدن است که کودک بعد از آشنایی با آن میتواند بهتر از بدن خود مراقبت کند و از تعرضات مصون بماند. مهم است که در شرایطی که کودک مشغله ذهنی ندارد با او این موضوع را در میان بگذارید. میتوانید با معرفی قسمت های مختلف بدن شروع کنید و سپس به معرفی قسمت های خصوصی بدن بپردازید. به او توضیح دهید که کسی نباید آن ها را لمس کند و حریم خصوصی آن ها محسوب میشود، اما گاهی برای درمان، شست و شو و… نیاز است تا از پزشک و یا والدینش کمک بگیرد. هرکسی قبل از اینکه آن ها را لمس کند باید اجازه بگیرد و این شامل همه اطرافیان او میشود.

آموزش حریم خصوصی به کودکان: حریم بزرگسالان

child-privacy-9.jpg

مثال هایی کاربردی در آموزش حریم خصوصی به کودکان

در بخش دوم کودک برای اینکه از محیط حریم خصوصی والدین دور بماند باید با حریم خصوصی بزرگسالان و علی الخصوص والدینش آشنا باشد. مرز ها را برای او توضیح دهید، به او بگویید که هر شخصی ممکن است بخواهد در زمانی از روز با خودش خلوت کند و بقیه نباید مزاحم او شوند. برای تشویق او به این کار میتوانید به او بگویید که ساعتی از روز مخصوص به خودش است و شما هم حتما آن را رعایت میکنید. در ادامه رفتار هایی مثل در زدن قبل از ورود، اجازه گرفتن برای برداشتن وسایل و… را به او آموزش دهید.

آموزش حریم خصوصی به کودکان: حریم احساسی

child-privacy-7.jpg

مثال هایی کاربردی در آموزش حریم خصوصی به کودکان

کودک باید بتواند از دیگران جدا باشد و با استقلال بتواند فکر کند، تصمیم بگیرد و زندگی خود را پیش ببرد. شما بعنوان والدین او باید در این امر به فرزند خود کمک کنید. برای او توضیح دهید که هر فردی باید بتواند خودش برای خودش تصمیم بگیرد. ما بعنوان اطرافیان هر فرد میتوانیم به او مشاوره دهیم، کمکش کنیم و سعی کنیم او را درک کنیم و شرایطی برایش فراهم کنیم تا زندگی بهتری داشته باشد اما به هیچ عنوان اجازه دخالت کردن در تصمیمات دیگران نداریم. کودک باید بداند که کی، کجا و چگونه نظر خود را بیان کند و ضمن ایجاد احترام فرد مفیدی برای جامعه خود باشد.

آموزش حریم خصوصی به کودکان: حریم فردی

child-privacy-5.jpg

مثال هایی کاربردی در آموزش حریم خصوصی به کودکان

فرزند شما برای اینکه در اجتماع سالم زندگی کند و فردی محترم بوجود بیاید و دیگران بعنوان شخص متوقع از او یاد نکنند باید بتواند نسبت های افراد را تشخیص دهد و بداند که هر کدام تا چه حدی میتوانند در حریم او وارد شوند و چه توقعاتی باید از آن ها داشته باشد. به او توضیح دهید که خانواده او شامل چه کسانی میشود، چه کسانی خانواده بزرگ او هستند مثل مادربزرگ، دایی، عمو و… چه کسانی مربی و معلم او هستند و نهایت افراد غریبه چه کسانی هستند. او نمیتواند از یک فرد غریبه درخواست کند در لباس پوشیدن به او کمک کند. این بخش مهمی از حریم خصوصی کودک است که میتواند روابط او را همواره سالم نگه دارد.

حریم رسانه ای کودک

child-privacy-1.jpg

مثال هایی کاربردی در آموزش حریم خصوصی به کودکان

در بحث آموزش حریم خصوصی به کودکان با توجه به نیاز روز، لازم است کودک در مورد فضای مجازی، رسانه ها و حریم خصوصی خود اطلاعاتی را داشته باشد. شما همیشه به او آموزش میدهید که چگونه خود را معرفی کند اما در شبکه های اجتماعی این موضوع کاملا برعکس است! هویت کودک شما برای داشتن امنیت بیشتر نباید در اختیار دیگران باشد. سعی کنید از اسم و سن واقعی او در ساخت صفحات استفاده نکنید. به او آموزش دهید که نباید اطلاعات خصوصی مثل آدرس منزل، رمز کارت بانکی، شماره تلفن و.. را در اختیار غریبه ها بگذارد. در زمینه کنترل حریم او میتوانید از برنامه های کنترل کودک در تلفن همراه و لپ تاپ استفاده کنید.

پیشنهاد خرید: بسته آموزشی اهمیت مدیریت رسانه در تربیت جنسی فرزندان

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟




ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر