موضوعات وبسایت : اجتماعی خانواده

نحوه احوال پرسی تلفنی

نحوه احوال پرسی تلفنی

نویسنده : مینا علی زاده | زمان انتشار : 05 تیر 1398 ساعت 12:46

نحوه احوالپرسی تلفنی می تواند تاثیر بسیاری در روند و ادامه صحبت ما هنگام مکالمه با تلفن داشته باشد.
چرا که ثانیه های اولیه هر ملاقات (حضوری یا غیرحضوری) می تواند سرنوشت ساز باشد.
زیرا در همان ثانیه یا دقیقه های اول است که طرف مقابل ما را قضاوت می کند و به این نتیجه می رسد که آیا از شخص مقابل خوشش آمده است یا خیر؟
این موضوع مخصوصا در مکالمات تلفنی که با فرد مقابل تا به حال آشنایی خاصی نداشته ایم می تواند بسیار پررنگ تر باشد.
اگر نحوه احوالپرسی تلفنی خیلی از افراد را شنیده باشید دقیقا مانند این است که دو طوطی پای تلفن در حال صحبت کردن هستند و هر کدام از این افراد، مکالماتی که از قبل حفظ کرده اند را بیان می کنند و کاری به این ندارند که طرف مقابل چه چیزی می گوید.

نحوه احوالپرسی تلفنی

احتمالا با افرادی پای تلفن صحبت کرده اید که از همان ابتدا که نحوه احوالپرسی این افراد را شنیده اید مشتاق بودید که ادامه صحبت هایش را نیز بشنوید و با آن فرد بیشتر ارتباط برقرار کنید، چون این افراد نحوه احوالپرسی تلفنی را می دانند و به خوبی آن را اجرا می کنند.
شما هم با دانستن نحوه احوالپرسی تلفنی صحیح می توانید چنین حسی را در شخص پشت تلفن ایجاد کنید.


در احوالپرسی تلفنی حال نگیریم

خیلی از افراد را دیده ام زمانی که به یکی از دوستانشان زنگ می زنند، به جای اینکه یک احوالپرسی خوب با طرف مقابل انجام دهند و واقعا حالش را بپرسند، حالِ آن شخص را می گیرند.
مدام از جملات منفی استفاده می کنند و حال طرف را کامل می گیرند.
بعضی وقت ها اصلا آدم پشیمان می شود که جواب تلفن آن شخص را داده است.
البته من این موضوع را می گذارم به پای اینکه آن شخص آموزش ندیده است و چون اطرافیانش وقتی با دیگران تماس می گیرند به این سبک صحبت می کنند از آن ها الگوبرداری کرده است و به تصور خودشان خیلی خوب احوالپرسی می کنند.
برای مثال افرادی که حال می گیرند نحوه احوالپرسی تلفنی خود را این گونه انجام می دهند:

نحوه احوالپرسی تلفنی

سلام، خوبی؟
چه خبر؟
ی وقت زنگ نزنی به ما حالمونو بپرسیا.
نمی گی ی رفیقی هم به اسم علی داری.
حسابی سرت شلوغه که ی پیام هم نمیدی.
قبلا بیشتر دوستمون داشتی، حتما با افراد بالاتر از ما می گردی دیگه که کلا ما رو فراموش کرد.

این نحوه احوالپرسی تلفنی و این نوع ادبیات اصلا مناسب نیست و شخص پشت تلفن به احتمال زیاد حس خوبی را از ما نخواهد گرفت.


از جملات منفی استفاده نکنیم

نمونه احوالپرسی هایی که در چند سطر قبل بیان کردم، مصداق جملات منفی در احوالپرسی تلفنی است.
قصد ما از احوالپرسی این است که از شخص مقابل یا شخصی که پشت تلفن است، احوالش را جویا شویم و با بیان کردن یک احوالپرسی مناسب، حال خوبی را به آن شخص دهیم، نه اینکه با بیان جملات منفی باعث شویم حال آن شخص گرفته شود.
یا در خیلی از مواقع وقتی از ما سوال می کنند که “چه خبر؟” می گوییم:
ای بابا، همش بدبختی، از کله سحر تا آخر شب باید کار کنم تا ی لقمه نون در بیارم، انقدر زندگی ها مشکل شده که خدا می دونه، صد تومن میزاری تو جیبت، میری ی دور میزنی صد تومن تموم شده …
و همینجور این صحبت های منفی رو ادامه میده.
فرقی نمی کند که ما پشت تلفن باشیم یا رو در رو، بیان کردن جملات منفی و ساطع کردن انرژی منفی اصلا خوب نیست.
این روزها همه دنبال یک حس خوب هستند.
البته بماند که یکسری افراد هم به کل منفی نگر هستند و دوست دارند یک پایه مثل خودشان پیدا کنند تا همش در مورد بدبختی ها و بیچارگی هاشون صحبت کنند.


از جملات مثبت استفاده کنیم

برای اینکه نحوه احوالپرسی تلفنی ما خوب و تاثیر گذار باشد، می بایست از جملات مثبت استفاده کنیم.
چون با بیان جملات منفی مثل “ی وقت حالی از ما نپرسیا ببینی مرده ایم یا زنده” باعث می شویم طرف مقابل حس خوبی نسبت به ما نگیرد و با بیان کردن این جور جملات حال طرف مقابل مان را به کلی می گیریم.
تا آنجا که می شود باید سعی کنیم نحوه احوالپرسی تلفنی ما مثبت باشد.

نحوه احوالپرسی تلفنی

برای مثال:
سلام آروین جان
حالت خوبه عزیزم
می دونم سرت شلوغه، برای همین تماس گرفتم صداتو بشنوم، چون خیلی دلم برات تنگ شده بود.
مامان و بابا خوب هستند؟

بنابراین تا آنجا که می توانم باید از جملات منفی که حال طرف مقابل ما را می گیرد اجتناب کنیم و به جایش از جملات مثبت یا سوالات مثبت استفاده کنیم.


در زمان احوالپرسی تلفنی خوب گوش دهیم

نحوه احوالپرسی تلفنی خوب، فقط در جملاتی که بیان می کنیم خلاصه نمی شود.
معمولا سبک احوالپرسی تلفنی به این صورت است که هر دو طرف برای خودشان احوالپرسی خود را بیان می کنند و اصلا به صحبت های طرف مقابل گوش نمی دهند، این موضوع هم در ملاقات های حضوری و هم در صحبت های تلفنی زیاد به چشم می خورد.
من همیشه در مکالمات تلفنی توصیه می کنم که بهتر است کمی صبور باشیم و اجازه دهیم طرف پشت تلفن صحبتش کامل تمام شود و بعد ما شروع به صحبت کردن کنیم.
با این کار، هم احترام طرف مقابل را حفظ کرده ایم، هم کامل متوجه صحبت هایش می شویم.
و در حالت کلی تر، با صبور بودن و خوب گوش دادن به طرف پشت تلفن حس خوبی را منتقل می کنیم.


داشتن لحن مناسب در احوالپرسی تلفنی

همان طور که می دانید، چون در مکالمات تلفنی تنها صدا منتقل می شود لحن و جملاتی که بیان می کنیم نقششان پُررنگ تر می شود، بنابراین اگر یکی از این موارد را نتوانیم به خوبی ابراز کنیم، صحبت های تلفنی ما با مشکل مواجه خواهد شد.
هر چقدر هم جملات ما مثبت باشد اما با لحن مثبتی بیان نشود هیچ تاثیری نخواهد داشت و احتمال اینکه از صحبت های ما برداشت متفاوتی شود وجود دارد.

حتما این مقاله را مطالعه کنید: لحن صحیح صحبت کردن


جمع بندی

در نحوه احوالپرسی تلفنی چون طرف مقابل تنها از ما یک صدا می شنود، بنابراین تاثیرگذاری روی آن شخص خیلی بیشتر می شود.
همیشه در مکالمات تلفنی نسبت به شخص پشت تلفن یک حس بد و مرموزی وجود دارد، چون تنها اطلاعاتی که می توانیم از آن شخص داشته باشیم صدا، لحن صحبت و جملاتی که بیان می کند است و اصلا هم فرقی نمی کند که آن شخص از آشنایان نزدیک ما باشد یا یک مشتری جدید.
بنابراین اگر می خواهید احوالپرسی شما تاثیرگذارتر باشد، بهتر است که به جای استفاده از جملات منفی، از جملات مثبت استفاده کنیم، صبور باشیم و خوب به صحبت های طرف مقابلمان گوش دهیم و جملاتمان را با لحن و آهنگی مناسب بیان کنیم.

روزگارتان زیبا و در پناه خدا باشید
امیر مصطفی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟




ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر