موضوعات وبسایت : اجتماعی خانواده

ناسازگاری کودک سه ساله

نویسنده : علی بجنوردی | زمان انتشار : 15 شهریور 1398 ساعت 22:35

سلام، پسر من خیلی لجباز شده و بیشتر هم تو جمع ناسازگاره، با من و پدرش خیلی بد حرف میزنه و لجبازی میکنه. سه سالشه و تک فرزنده. مشغول بازیه یهو داد میکشه سر منو یه چیزی در خواست میکنه اگه باباش باهاش حرف بزنه میزنه تو صورتش یا فحش میده.

سلام. وقتتون بخیر، حدودا تا 5 سالگی سنی هست که کودک میخواد توی همه کارها مستقل و به شیوه خودش عمل کنه. همین باعث میشه شما اون رو لجباز ببینید. راه درست اینه که اجازه این استقلال رو توی کارهایی که خطری براش نداره بهش بدید. مثل شکل غذا خوردن، بازی کردن توی محیط، چرخیدن و وارسی کردن. در مورد رفتارهایی که خطر نداره مثل فحش دادن ولی از نظرتون درست نیست، کاملا بی توجه باشید به مرور این بی توجهی شما باعث حذف اون رفتار میشه. در مورد رفتارهایی که آسیب میزنه مثل "زدن شما" فقط از او دور شوید و به ادامه رفتارش اصلا توجه نکنید. بدون این که دعوا کنید هر بار این کار رو انجام داد، همین عکس العمل رو داشته باشید تا متوجه شود این کار باعث دوری از شما و از دست دادن توجه شما می شود. در مورد کارهای خطرناک فقط جدیت داشته باشید و بدون تنبیه، اجازه اون کار رو ندید بیشتر از اینکه "نه و نکن" داشته باشید شرایطی فراهم کنید که بدونه چیکار میتونه بکنه مثلا به جای "نزن" بگید "زدن کار بدیه، ما باید با هم بازی کنیم" به کارهای خوبش و به بازی هاش توجه زیاد کنید و تشویقش کنید. وارد میدان مبارزه و لجبازی بیشتر با او نشوید، کاملا خونسرد بدون این که فریاد بزنید و دعوا کنید. اسباب بازی های مناسب برای او تهیه کنید که بتونه انرژی ها و هیجان هاش رو تخلیه کنه. اگر میل به پرت کردن وسایل دارد بازی با توپ های پارچه ای را جایگزین این وسایل کنید. اگر وارسی کردن را دوست دارد اسباب بازی هایی که قسمت های مختلفش باز می شود تهیه کنید تا آن ها را وارسی کند. زمینه بازی با همسالانش را مثلا در پارک یا کلاس های بازی خردسالان فراهم کنید تا بتواند جدایی از شما را تمرین کند.

جهت مشاوره با کارشناسان مامایی

شما می‌توانید از طریق خطوط تلفن ثابت با شماره

۰۲۱ - ۷۰۷۰۱۰۵۰

تماس بگیرید. همچنین می‌توانید با فشردن کلید زیر،

از سایر راه‌های ارتباطی مطلع شوید.

کارشناسان سامانه هم‌اکنون آماده پاسخگویی به سوالات شما می‌باشند.

هشدار جدی: پاسخ‌های ارسالی توسط کارشناسان، تنها جنبه اطلاع‌رسانی و آموزشی داشته و توصیه پزشکی تخصصی تلقی نمی‌شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست. اگر شما هر گونه نگرانی در مورد سلامتی خود و یا فرزندتان دارید، بهتر این است مستقیما با یک پزشک حرفه‌ای و یا یک متخصص بهداشت و درمان مشورت کنید. در عموم موارد، تشخیص صحیح پزشکی تنها توسط معاینه حضوری و دقیق و انجام آزمایش‌های مورد نیاز امکان‌پذیر است.

ارزیابی و توصیه

اولین ارزیابی را شما انجام دهید!

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟




ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر