موضوعات وبسایت : اجتماعی خانواده

روش های ساکت نگه داشتن کلاس

نویسنده : علی بجنوردی | زمان انتشار : 09 آذر 1400 ساعت 19:45

تاريخ : سه شنبه بیستم اردیبهشت ۱۳۹۰ | 13:13 | نويسنده : فیروزجایی

۱- در ابتدای ورود به کلاس هیچ عکس العملی نشان ندهید. در جای خود کاملاً بی حرکت و ساکت بایستید. نزدیک ترین دانش آموز به وجود شما پی خواهد برد و سپس خبر رفته رفته به دیگران نیز خواهد رسید. قبل از این که تصمیم بگیرید تاکتیک دیگری را به کار ببندید، چند لحظه صبر کنید.

 2-برای آرام کردن دانش آموزان فریاد نکشید. با صدایی آرام، با چند نفر از دانش آموزانی که به نظر می‌رسد آمادگی گوش دادن به شما را دارند، شروع به صحبت کنید.

3-از حس کنجکاوی انسان استفاده کنید. بعضی اوقات آرام و زیر لب صحبت کردن مثمر ثمر واقع می‌شود. طبیعت انسان به گونه ای است که دوست ندارد از هیچ مطلبی غافل بماند. با صدایی آرام با چند نفر از آن ها شروع به صحبت کنید. در این صورت بسیاری از دانش آموزان تمایل خواهند داشت که صحبت های شما را بشنوند و به این تربیت به صحبت های خود ادامه نخواهند داد.

4-می توانید به یک نفر تذکر دهید. سؤالی را برای کسانی که به شما گوش می دهند، مطرح کنید و در انتهای سؤال خود نام یکی از شاگردانی را که می‌دانید توجهی به کلاس نداشته است، به زبان آورید. آن گاه تأثیر توجه تمام دانش آموزان به سمت وی را مشاهده خواهید کرد.

5-شیوه هایی برای جلب توجه دانش آموزان در نظر داشته باشید. عملی انجام دهید که نیاز به دقت داشته باشد، مثلاً یک نوار کاست یا ویدیویی را با صدای آرام پخش کنید.

6-انسان ها عاشق تمجید هستند. می توانید بدون توجه به کسانی که به مطالب شما گوش نمی دهند، از کسانی که به دقت مطالب را دنبال می کنند، تمجید کنید.

7-درس خود را با دادن یک تکلیف به دانش آموزان آغاز کنید.

8-اهداف درس را تعیین کنید.

9-بی نظمی شروع کلاس را بی احترامی به خود مپندارید؛ بلکه آن را تا زمانی که حادثه ی قابل توجهی روی نداده است، جزء رفتارهای طبیعی دانش آموزان به شمار آورید.

10-معمولاً افراد به موضوعات جذاب توجه خاصی نشان می دهند. می توانید درس را با موضوعی بسیار سرگرم کننده و صدایی آرام ، برای کسانی که " آرام گرفته اند "، آغاز کنید. دیگران نیز به زودی به شرکت در بحث شما علاقه مند خواهند شد.

از تجارب خودم این است که وقتی در دوره ی کارآموزی به مدارس ابتدایی می رفتم یکی از معلمان، وقتی کلاس به سمت شلوغی می رفت رو تخته می نوشت " روزه ی سکوت " . البته از قبل با دانش آموزان قرار گذاشته بود که هر وقت روی تخته این عبارت را نوشت ،تمامی دانش آموزان باید ساکت باشند. آن عده ی قلیلی از دانش آموزان که کلمه ای بدون اجازه بر زبان می آوردند شماره شان رو تخته نوشته می شد و یک منفی در انتهای کلاس در دفتر نمره برایشان ثبت می شد.

این روش که بیشر جنبه یک نوع بازی را دارد باعث ایجاد انگیزه ای برای ساکت شدن می شود. البته باید اضافه کنم زیاد نباید از این روش استفاده کرد زیرا شیرینی خودش را از دست می دهد و پس از مدتی برای دانش آموزان به یک امر عادی تبدیل شده و کارایی خود را از دست می دهد.

باید صبور بود. اما بهترین روش برای مدیریت کلاس، تعریف فعالیت و واداشتن دانش آموزان به کار و فعالیت است. برای این منظور شما باید از اهداف دروس به خوبی آگاه باشید و برای رسیدن به اهداف درسی، دانش آموزان را وادار کنید با هم و به صورت گروهی کار کنند و با حوصله آن ها را وادار کنید کارهایشان را ارایه کنند و ملاک های تحقق انتظارات خودتان را در اختیارشان بگذارید تا بدانند که چقدر موفق و در چه زمینه های نیاز به تلاش بیشتر دارند. در کلاس هایی که معلم زیاد صحبت کند و دانش آموزان شنونده باشند و منفعل، شلوغی امر متداول قلمداد می شود. صمیمیت بیش از حد هم کلاس را شلوغ می کند. جدی بودن در تدریس و ارزشیابی فعالیت ها هم کمک موثر در مدیریت کلاس محسوب می شود.ایجاد انگیزه ، ارایه محتوای سازمان یافته، ارایه بازخورد به فعالیتها و تکالیف اثربخش هم به مدیریت کلاس کمک می کند و تدریس را اثربخش و معلم را با کفایت نشان می دهند. (به نقل از استاد کلهر از وبلاگ "تربیت Education" )

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟




ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر