موضوعات وبسایت : اجتماعی خانواده

روش nlp در لاغری

روش nlp در لاغری

نویسنده : مینا علی زاده | زمان انتشار : 05 تیر 1398 ساعت 12:46

DepressionandObesity-696x390.jpg

همانطور که گفته شد ان ال پی NLP علمی است که با تغییر طرز فکرتان، بر روی توانایی های شما متمرکز می شود و تحریکتان می کند تا زمانی که باور کنید می توانید به خواسته خود برسید. وقتی سالها پیش دوره لاغری و کاهش وزن با متد ان ال پی را برگزار کردم، مقاومت های ذهنی زیادی از سوی شرکت کنندگان وجود داشت. آنها بدنبال رژیم و روش خاصی بودند تا در عرض چند روز به وزن ایده آل برسند.
آنها فراموش کرده بودند که دلیل اصلی چاقی مقاومت های ناخودآگاه بوده و نه سبک غذا خوردن آنها. پس از اجرای چند تکنیک آنها به نقش ضمیر ناخوداگاه در کنترل وزن پی بردند. بطور مثال افرادی که در کودکی با حقارت بزرگ شده بودند در معرض سرکوب های خانواده بودند، این حس بد را با پرخوری جبران می کردند.
4849045613BrainFoods-BoostyourBrainandMemory-300x226.jpg
در این میان ان ال پی با استفاده از سه عنصر ذهن-زبان و برنامه ریزی ابزاری در اختیار شما قرار می دهد که برای ایجاد رفتار جدید بکار گیرید. برای اینکه بدانید عنصر ذهنی چه اهمیتی دارد باید بدانید از چندین هزار فکری که به ذهن ما خطور می کند، اکثر آنها منفی است و اگر نتوانیم آنها را کنترل کنیم، تاثیرات جبران ناپذیری می گذارند. افکار ما درباره غذاست که عادات غذایی را تعیین می کند.
رژیم های رنگارنگ هرگز نمی توانند جلوی این افکار را بگیرند. بسیاری از افراد را دیده ام که چند کیلو وزن کم کرده اند اما به سرعت بازگشت وزن داشته اند زیرا چیزی در ذهن آنها می گفت” تو هرگز نمیتوانی لاغر شوی”.
عنصر زبانی نیز شامل گفته های شفاهی و غیر شفاهی می شود. زبان نیز مانند فکر، احساسمان را هدایت می کند. در مواجه با غذا چه جملاتی ر ابه زبان می آورید؟ اگر بگویید کاش میتوانستم لاغر شوم یا نمیتوانم جلوی خودم را بگیرم، بدون شک ذهن آنرا می پذیرد.
پیشنهاد می شود از جمله “من انتخاب می کنم لاغر شوم” بجای “لاغر شدن سخت است” استفاده کنید. بدین ترتیب وارد جایگاه قدرتمندی می شوید که همه چیز در کنترل شما خواهد بود.
عنصر سوم شامل برنامه ریزی ذهن و ضمیر ناخودآگاه است. گاهی این برنامه ریزی ها نمی تواند صحیح باشد و بنا به عوامل بیرونی منجر به بروز عادات و رفتار نامطلوب می شود. مثلا کودکی که در بزرگسالی خلاء روابط عاطفی را با روی آوردن افراطی به غذت، سیگار و… جبران می کند.

رژیم فکری بگیرید

اینبار قصد نداریم رژیم غذایی و مواد کم کالری به شما بدهیم بلکه می خواهیم یک رژیم ذهنی برای تغییر رویکرد شما به خوردن بدهیم.آمارهای تکان دهنده از رشد 25% درصدی چاقی در جهان منتشر شده است که نشان دهنده این است که روش های معمول به تنهایی نمی توانند مفید باشند. در NLP سعی بر این است که عادات جدید منجر به رفتار جدید میشود و رفتار جدید منجر به نتایج جدید می شود.
رژیم یویو: افراد زیادی را دیده ایم که به محض دست کشیدن از رژیم، به سرعت به حالت عادی باز گشته اند. آنها علاقمند به روش های زود بازده هستند اما خبر بد اینست که به همان سرعت که وزن کم می کنند، با همان سرعت نیز به وزن عادی باز می گردند زیرا نمیتوان با روند طبیعی بدن جنگید. این حالت همانند یویوی عمل می کند و شما دائما در حال افزایش و کاهش وزن خواهید بود.
شما نمی توانید بطور طبیعی هفته ای بیش از 1 کیلو وزن کم کنید، پس به تبلیغات تلویزیونی اهمیت ندهید زیرا با وعده های دروغین به شما می گویند چگونه در یکماه 15 کیلو کاهش وزن خواهید داشت. صنعت رژیم و تبلیغات در ما توقعات غیر واقعی ایجاد می کند.

چرا وزن کم نمی کنم؟

هنگامی که عمل کاهش وزن به سرعت اتفاق می افتد، ذهن متوجه کاهش وزن سریع می شود که اغلب آن شامل آب، عظله است و نه چربی، به فکر متوقف کردن این روند می افتد و اجازه کاهش وزن نمی دهد. در این حالت برای اینکه زنده بمانید به بدن می گیود بخور بخور تا زنده بمانی و سرعت سوخت و ساز بدن را کاهش می دهد و برای اینکه دیگر این اتفاق روی ندهد، چربی های بیشتری ذخیره می کند. بدین ترتیب چاق تر از گذشته به زندگی باز می گردید.

چگونه مشخصات بدن را کنترل کنیم؟

یکی از تمرین هایی که در دوره های لاغری با NLP به شرکت کنندگان ارائه می شود، اشراف بر تغییرات و رفتار بدن است. اگر بتوانیم رفتار بدن را شناسایی و واکنش های آن به انواع تمرین ها را مشخص کنیم کاهش وزن ماندگاری خواهیم داشت. برای این منظور ابتدا وضعیت فعلی مانند تعداد وعده های غذایی، وزن و شاخص توده بدن را مشخص کنید.
ابتدا یک جدول تهیه کنید که در آن تمام روزهای هفته را ذکر کنید و در بالای آن تعداد وعده ها را بنویسید. بیاد داشته باشید هر یک از مواد غذایی را که استفاده می کنید آنرا بنویسید و احساسی که پس از خوردن آن دارید را ذکر کنید. این باعث می شود گرایش ها و الگوهای احساسی خود را تشخیص دهید.
مثلا من همیشه بعد ناهار عادت دارم مقدار زیادی شکلات مصرف کنم و یا در وعده عصرانه از تنقلات استفاده میکنم. پس از خوردن این مواد غذایی آیا احساس گناه میکنید و مجبور می شوید آنرا با ورزش جبران کنید؟ این تمرین را ادامه دهید تا اولین قدم کنترل احساسات و شناسایی عادات غذایی خود را بردارید.
” ما همان چیزی هستیم که میخوریم، فکر می کنیم و باور داریم”

گام اول: تصورات غلط را شناسایی کنید

برگه ای تهیه کنید و باورهای غلطی که درباره لاغری و کاهش وزن دارید را یادداشت کنید. در ادامه به برخی از ایان باورهای غلط اشاره می کنیم:
من لایق اندام خوب نیستم.
من اگر هوا هم بخورم چاق می شوم.
چاقی من ژنتیکی است و استخوان بندی درشت دارم.
خوردن باعث آرامش من می شود.

مرحله دوم: چرا می خواهید لاغر شوید؟

در این مرحله خودکاوی را آغاز کنید و دلایل انگیزه و محرک هایی که شما را وادار به کاهش وزن می کند را مشخص کنید. باید نیت رفتار خود را مشخص کنیم تا برنامه ریزی ذهن را بر اساس آن تنظیم کنیم. بسیاری از افرادی که بدنبال لاغری های افراطی و سریع هستند برای غلبه احساسات بد و عدم شایستگی به آن می پردازند. در این تمرین به نیات و انگیزه های کاهش وزن خود بپردازید و لیستی از آنها تهیه کنید. بطور مثال فردی که قصد دارد برای مراسمی مهم که در دو ماه دیگر انجام می شود، لاغر شود شاید پس از آن بازهم به به وزن کنونی باز گردد.
در مدرسه و بین دوستان مسخره شده ام.
خودم را زشت میدانم.
خاطرات ناگواری داشته ام که می خواهم بر حس بد آن غلبه کنم.
Tips-cerebro-saludable-300x160.jpg

گام سوم: خود جدید را بساز

در این مرحله باید بدانید که براستی می توانید گذشته خود را رها کنید و به خود بگویید: باید برداشت هایم را نسبت به وقایع اطراف تغییر دهم. خاطرات خود را یکی یکی بیاد بیاورید و مجسم کنید که در حالت ایده آل هستید. وضوح تصاویر و صداهایی که در آن حالت احساس می کنید را افزایش داده و در این حال بند انگشت خود را فشار دهید و بدین صورت قسمتی از بدن خود را نشانه گذاری کنید تا در مواقع دیگر با فشار دادن آن، احساسات خوشایند در شما ایجاد گردد.
برای اینکه این تمرین را بسنجید بازهم به خاطرات ناگوار بروید و آنها را مرور کنید همچنین خود ایده آل را تجسم کنید. آیا بازهم نسبت به آنها حس بدی دارید و نمی توانید خود را توانمند تجسم کنید؟ اگر موفق به این کار شدشد و حس خوبی داشتید به مرحله بعد بروید.

گام چهارم: ذهن را مجددا برنامه ریزی کنید

یکی از مشخصه های ذهن این است که نمی تواند عبارات منفی را پردازش کند، به همین دلیل اگر می خواهید بسمت ناخواسته های خود(مثل کیک و انواع خوراکی) نروید، اتفاقا باید به آنها فکر کنید. بطور مثال نمیتوان برای جلوگیری از تصادف با درختان کنار جاده آنهار را انکار کرد. باید آنها را دید تا منجر به تصادف نشود.
از این پس با قبول مسئولیت های زندگی یک من جدید بسازید. بجای استفاده از عمل های جراحی و رژیم های عجیب و قربانی ادانستن خود در زندگی، به قدرت ناخودآگاه اعتماد کنید و مرکز کنترل درونی را فعال سازید. بیایید با کمک یکی از تکنیک های ان ال پی NLP این تصویرسازی را انجام دهیم.
ابتدا چشمان خود را ببندید و به کسانی بیاندیشید که دوستتان دارند. همه تصاویر را با جزئیات تجسم کنید.
حال فرض کنید از قالب جسمی خود بیرون آمده اید وارد بدن آنها شده اید به گونه ای که همه چیز را از دریچه چشمان آنان می بینید. وقتی به خود نگاه می کنید، تمام احساس و محبتی که به شما دارند را حس کنید.
در مرحله سوم به بدن خودتان بازگردید و تمام احساسات خوب و عشق را در بدن خود جاری کنید. سپس چشمان خود را باز کنید در برگه ای از تجربیات خود بنویسید. این حس خوب را بارها تمرین کنید و وقتی وسوسه می شوید مواد غذایی ممنوعه را بخورید، آنرا بیاد بیاورید.
یکی از تمرین های عالی که در ان ال پی به آن پرداخته میشود این است که فرد را نسبت به غذاهای پرکالری و مظر شرطی کرده بطوری که وقتی با آنها روبرو می شود میل کمتری به خوردن آن دارد. این روش یکی از قویترین روش های کنترل وزن است.

 بسوی موفقیت

این تمرین را می توانید به کمک یکیاز دوستانتان انجام دهید. از پیش به دوست خود بگویید چه چیزی است که می خواهید برای همیشه خوردن آنرا کنار بگذارید. مثلا شکلات های پرکالری و یا ساندویچ و… در مرحله اول او از شما می پرسد از کجا میدانید اکنون زمان هوس کردن یکی از آنهاست؟ شما باید موقعیت این هوس را تشخیص دهید مثلا نیمه های شب و یا اوقاتی که تنها هستید.
سپس دوستتان باید بپرسد چه موقع آنرا می خورید؟ چگونه لحظه خوردن آن غذای مضر را در ذهن خود تصور می کنید؟
در مرحله سوم او باید یک رفتار یا عادت غذایی را جایگزین کند. دوست دارید در عوض آن چه چیزی بخورید؟ در این موقع باید به یک غذای سالم تر مانند یک میوه یا غذای خانگی فکر کنید و خود را در حال خوردن آن تصور کنید. این تصویر را بزرگتر کنید و آنرا به خود نزدیک تر کنید.
بازهم به تصویر قبل برگردید و خود را ببینید که هوس کرده اید بسوی یک غذای ناسالم بروید. چه حسی دارید؟ میتوانید از آن تصویری تهیه کنید و آنرا کوچک کنید و تصویر رفتار جدید را بر روی آن قرا دهید بطوری که تمام صفحه ذهن شما را بپوشاند. پس از اینکه این تصویر را جایگزین تصویر قبلی کردید حس خود را گزارش کنید. وقتی این حس خوب به حداکثر رسید از تصویر خارج شوید و در روزهای آینده این حس خوب را مرور کنید تا مسیر عصبی و عادت جدید ساخته شود.
این مراحل را بارها تکرار کنید و بر روی هر یک از عادات غلط خود امتحان کنید تا نتیجه مطلوب حاصل شود. برای اینکه ببینید تمرین را بخوبی انجام داده اید یا خیر، از دوست خود بخواهید شما را به موقعیت آغازگر ببرید یعنی زمانی که هوس کرده اید مقداری از مواد غذایی را مصرف کنید.
در این شرایط چه حسی دارید؟ آیا بازهم مثل قبل ولع خوردن آنرا دارید و یا انگیزه کمتری در شما شکل گرفته است؟ در صدرت لزوم تمرین را ادامه دهید تا تصویر غذای ناسالم ناپدید شود.

کار جدید مساویست با نتایج جدید

یکی از پیش فرض های ان ال پی این است که تمام انسانها منابع کافی برای تغییر را دارند. از اینرو می توان کارهای جدیدی انجام داد تا منجر به نتایج جدید شود. کار جدید که پس این انجام خواهید داد این است که دایره کلمات خود را تغییر دهید. وقتی می گویید گرسنه هستم، به ناخودآگاه این پیام را می دهید که هرطور که شده برای شما غذا تهیه کند و مغز را تشویق به خوردن می کنید.
اما اگر بجای آن از خود بپرسید” آیا به راستی گرسنه ام و یا حس دیگری دارم؟” پس از آن با خود بگویید ” من کنترل هر آنچه را می خورم در دست دارم و الان لازم نیست چیزی بخورم”
اگر زبان خود را عوض کنید، حال شما نیز تغییر خواهد کرد.
در پایان پیشنهاد می شود تمرین های ان ال پی NLP  را ادامه دهید و با قدرت و توانایی های خود آشنا شوید و دیگر نیازی نخواهید داشت تا به روش های زودبازده و سطحی متوسل شوید. بعنوان تمرین آخر از شما می خواهم به 5 روش انگیزه بخش در خود فکر کنید و آنها را در لیستی بنویسید. زیرا ماندگاری و موفقیت در کاهش وزن مستلزم داشتن انگیزه های درونی است و نه انگیزه های بیرونی.
پیشنهاد رد نشدنی:
click-here-arrow-300x115.jpg

کارگاه کاهش وزن و لاغری با روش NLP

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟




ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر