موضوعات وبسایت : اجتماعی خانواده

معنی جعبه

معنی جعبه

نویسنده : مینا علی زاده | زمان انتشار : 05 تیر 1398 ساعت 12:45

جعبه

جعبه، ظرف یا انباره ایست که به منظور نگهداری و بسته بندی موقت یا دائم مواد و گاه برای حمل و نقل بکار می رود. در اصل به معنی تیردان و محل انبار تیر (کمان) بوده و امروزه به محل انبار هر شیئ دیگر اشاره دارد. مانند جعبه ابزار و جعبه کمک های اولیه

جعبه ممکن است از مواد بادوام مانند چوب یا فلز و یا از مواد غیربادوام مانند مقوا ساخته شده باشد. جعبه ها ممکن است بسیار کوچک (قوطی کبریت) یا بسیار بزرگ باشند. شکل جعبه ها متفاوت بوده و هرگاه بدون اشاره به شکل یا کاربرد خاصی از کلمه جعبه استفاده شود، منظور جعبه ایست که

مکعب مستطیل

باشد. همچنین جعبه ها ممکن است از نوع جعبه های مقوایی باشند و یا ممکن است درب(باز شونده یا کشویی) داشته و یا نداشته باشند.

جعبه ممکن است به یکی از موارد زیر اشاره داشته باشد:

جعبه (فیلم ۲۰۰۳)

جعبه (فیلم ۲۰۰۷)

جعبه (فیلم ۲۰۰۹)

«جعبه» (انگلیسی: The Box (2003 film)) یک فیلم است که در سال ۲۰۰۳ منتشر شد. از بازیگران آن می توان به جیمز روسو، ترزا راسل، براد دوریف، و جاون پالیتو اشاره کرد.

«جعبه» (انگلیسی: The Box) یک فیلم است که در سال ۲۰۰۷ منتشر شد. از بازیگران آن می توان به گابریله یونیون، ای جی باکلی، جیانکارلو اسپوزیتو، روبرت فیتزگرالد دیگز، و جیسون وینستون جورج اشاره کرد.

جعبه (به انگلیسی: The Box) فیلمی به کارگردانی ریچارد کلی محصول سال ۲۰۰۹ آمریکا است که بازیگران اصلی آن عبارت اند از کامرون دیاز، جیمز مارسدن، فرانک لانگلا، جیمز ربهورن، جیلیان جیکوبز، دبورا راش ، هولمز آزبرن، و سلیا وستون.

جعبه ابزار، کیف یا جعبه ای است که برای نگهداری مجموعه ای از ابزارآلات به منظور حمل راحت تر، مرتب بودن و محافظت از آن ها به کار می رود. جعبه ابزارهای چوبی قدمتی بیش از دویست سال دارند. امروزه از جعبه ابزارهای پلاستیکی و فلزی بیشتر استفاده می شود. همچنین برای مشاغل گوناگون از جعبه ابزارهای تخصصی استفاده می گردد. برای مثال جعبه ابزار باغبانی، الکترونیک، مکانیک و سایر رشته ها.

جعبه ابزار شناختی مایکروسافت (Microsoft Cognitive Toolkit ) که قبلاً به عنوان CNTK شناخته می شد، یک چارچوب یادگیری عمیق توسعه داده شده توسط بخش تحقیقاتی مایکروسافت است. جعبه ابزار شناختی مایکروسافت، شبکه های عصبی را به عنوان یک مجموعه سری از مراحل محاسباتی از طریق یک گراف جهت دار توصیف میکند.

جعبه اسباب بازی با عنوانِ اصلیِ «نمایشی با حضور موش» (آلمانی: Die Sendung mit der Maus) نام یک مجموعهٔ تلویزیونی کارتونی آلمانی است که بدان لقب «مدرسهٔ کشوری» را داده اند.

این مجموعهٔ کارتونی نخستین بار در ۷ مارس ۱۹۷۱ میلادی بر روی آنتن رفت و نامِ اولیه اش «داستان های آمورشی و بامزه برای نونهالان» بود. در آن سال ها، تولید چنین برنامه ای بحث برانگیز و جدال آمیز بود، چراکه قوانین آلمان، تماشای تلویزیون را برای کودکان زیر ۶ سال ممنوع کرده بود. آموزگاران و مربیان کودک در آغاز، پخش این برنامه را محکوم کردند، چرا که آنرا برای رشدونمو کودک مضر می دانستند اما امروزه آنرا به عنوان وسیله ای مؤثر در انتقال اطلاعات به کودکان ستایش می کنند.

این برنامهٔ تلویزیونی بیش از ۷۵ جایزه دریافت کرده است و نخستین پایان نامه دکترا دربارهٔ آن در سال ۱۹۹۱ میلادی ارائه شد. در ۷ مارس ۱۹۹۹ میلادی، وبگاه اینترنتی این برنامه آغازبه کار کرد و تنها در روز نخست، ۲۴۰۰ ایمیل و ۴ میلیون بازدید داشت.

این کارتون در دههٔ ۶۰ خورشیدی و با نامِ «جعبه اسباب بازی» از برنامهٔ کودکان و نوجوانان پخش شد.

جعبه اسکرین یا پناهگاه هواشناسی یا حفاظ استیونسن (به انگلیسی: Stevenson screen) حفاظی است برای محافظت از ابزارهای هواشناسی در برابر بارش و تابش مستقیم گرما از منابع بیرونی، در حالی که به هوا اجازه می دهد در اطراف ابزارها جریان داشته باشد. این حفاظ بخشی از یک ایستگاه هواشناسی استاندارد است. درون حفاظ استیونسن ابزارهایی مانند دماسنج(معمولی، بیشینه-کمینه)، نم سنج، سایکرومتر، شبنم یاخته، فشارسنج و دما-آب نگار جای می گیرد. کارکرد حفاظ استیونسن فراهم آوردن محیطی استاندارد برای اندازه گیری دما، نم، نقطه شبنم و فشار اتمسفر است.

جعبهٔ بررسی یا چک باکس (به انگلیسی: Checkbox)، عنوان ابزارکی در واسط نگاره ای کاربر است که کاربر یکی از دو حالت تیک خورده و بدون تیک را انتخاب کند. برنامه نویسان می توانند با بررسی وضعیت جعبهٔ بررسی تصمیم مناسب را در مورد مسیر برنامه بگیرند. جعبه های بررسی می تواند با فراخوانی یک کال بک همراه باشد.

ظاهر جعبهٔ بررسی به صورت مربع کوچکی است که یا خالی است (☐) و یا تیک خورده است (☑). تغییر وضعیت جعبه می تواند به کمک کلیک کردن انجام شود. در صورتی که چندین جعبهٔ بررسی در یک گروه با شناسهٔ مشترک قرار داشته باشند، کاربر می تواند هر تعداد از آن ها را در وضعیت فعال یا غیرفعال قرار دهد. این رفتار بر خلاف ابزارک دکمه های رادیویی است که در هر لحظه تنها می توان یکی از آن ها را فعال کرد.

دنبال کردن وضعیت جعبهٔ بررسی و تغییرات آن بر عهدهٔ سامانه ای است که آن را اجرا می کند و از این جهت برنامه نویسان با به کاربردن آن، از نوشتن کدهای مرتبط با این موضوع بی نیاز می شوند.

جعبه پاندورا، به روایت افسانه های یونانی جعبه ای بود با محتوای تمامی بلاها و شوربختی های ناشناخته بشریت از جمله کار، بیماری، مرگ و غیره.

پاندورا (اولین زن جهان) که بخاطر دزدیده شدن آتش توسط پرومته (همسر آینده پاندورا) بخشی ازجریمه های بشریت محسوب می شد، جعبه ای از زئوس دریافت کرد تا به انسانها هدیه دهد و سفارش کند که هرگز آنرا نگشایند. ولی پاندورا پس از ازدواج، خود جعبه را گشود و بلا ها و شوربختی ها از داخل آن سرریز و بر روی زمین پراکنده شدند. زمینی که تا آن زمان هیچگونه مشکل و بدبختی نمی شناخت. تنها امید در جعبه باقی ماند تا تسلای بشر باشد.

به گفته "گیزلا فوکس" این اسطوره در دوران باستان مورد توجه چندانی قرار نگرفت و ابتدا در دوران رنسانس معروفیت یافت.

امروزه اصطلاح "جعبه پاندورا" به عنوان ضرب المثل در رابطه با مواردی استفاده می شود که فلاکتی بی علاج به بار آمده باشد.

جعبه پاندورا در اساطیر یونانی جعبه ای حاوی تمام بلاهای بشری است که به دست زنی به نام پاندورا گشوده و به زمین سرازیر می شود.

جعبه پاندورا (فیلم ۱۹۲۹)، فیلم گئورگ ویلهلم پابست

جعبه پاندورا همچنین ممکن است به یکی از موارد زیر اشاره داشته باشد:

جعبه پاندورا (فیلم ۲۰۰۸)، فیلم یسیم اوستااوغلو

جعبه پاندورا (به زبان آلمانی: Die Büchse der Pandora) یک فیلم صامت ملودرام آلمانی به کارگردانی گئورگ ویلهلم پابست و بازی لوئیز بروکس محصول سال ١٩٢٩ میلادی است.

جعبه پاندورا (ترکی استانبولی: Pandora'nın Kutusu) یک فیلم در سبک درام به کارگردانی یسیم اوستااوغلو است که در سال ۲۰۰۸ منتشر شد.

جعبه پریبنو (به انگلیسی: Prinow box) توالی ای از ۶ نوکلئوتید TATAAT می باشد که به عنوان بخشی از پروموتور جهت فرایند رونویسی در پروکاریوت ها الزامی است. Prinow box در پروکاریوت ها نقشی مشابه TATA box در یوکاریوت ها را داراست. این توالی توسط یکی از زیر واحدهای آنزیم RNA پلی مراز شناسایی می شود و به دنبال ان RNA پلی مراز در مرحلهٔ آغاز نسخه برداری به آن می چسبد. همچنین این جایگاه ها جز اولین نقطاتی هستند که ملکول دو رشته ای DNA به هنگام رونویسی از این نقاط از هم باز می شوند تا یک رشته به عنوان الگو جهت رونویسی قرار بگیرد. این توالی برخی مواقع، توالی ۱۰ هم نامیده می شود، زیرا به اندازه ۱۰ جفت باز در فرادست نقطه آغاز نسخه برداری واقع است. احتمال حضور هریک از نوکلئوتیدها در توالی های مختلف Prinow box به قرار زیر است:

جعبه تقسیم جایگاهی برای قرارگرفتن اتصالات برقی می باشد. سیم ها از طریق لوله برق یا کابل به جعبه تقسیم وارد می شوند و به وسیله ترمینال های موجود در جعبه تقسیم انشعاب گرفته می شوند.

در سیم کشی ساختمان اغلب لازم است که از سیم ها انشعاب گرفته شود. به همین دلیل در مسیر سیم ها جعبه ای به نام جعبه تقسیم قرار داده می شود. جعبه تقسیم بر دو نوع جعبه تقسیم روکار و جعبه تقسیم توکار موجود می باشد. جعبه تقسیم روکار از جنس کائوچو یا چدن است که در داخل آن چهار استوانهٔ شیاردار قرار دارد. سیم ها داخل شیار قرار می گیرند و به وسیله ی پیچی که روی آن ها قرار گرفته محکم می شوند. پس از اتصال و انجام کار در جعبه تقسیم را می بندند. جعبه تقسیم روی سطح کار (دیوار – تخته) نصب می شود. جعبه تقسیم توکار از جنس فلزی یا پلاستیکی ساخته می شود. داخل قوطی فلزی را به وسیلهٔ مقوا عایق بندی می کنند و در داخل کار قرار می دهند.

جعبه جادویی ممکن است به یکی از موارد زیر اشاره داشته باشد:

جعبه جادویی (آلبوم بل کانتو)

جعبه جادویی (فیلم)

«جعبه جادویی» (به انگلیسی: Magic Box) آلبومی از گروه موسیقی بل کانتو در سبک دریم پاپ است که در سال ۱۹۹۶ میلادی منتشر شد.

این آلبوم دارای ۱۱ ترانه به مدت ۵۰:۳۲ دقیقه به تهیه کنندگی شرکت های لاوا رکوردز و آتلانتیک است.

جعبه جادویی (انگلیسی: The Magic Box) یک فیلم به کارگردانی جان بولتینگ در سبک زندگینامه ای و درام است که در سال ۱۹۵۱ منتشر شد.

جعبه چینی (انگلیسی: Chinese Box) یک فیلم در سبک رمانتیک و درام به کارگردانی وین وانگ است که در سال ۱۹۹۷ منتشر شد.

جعبه دنده های خودکار (گیربکس های اتوماتیک) پس از جعبه دنده های مکانیکی و در جهت رفع مشکلات آنها طراحی شدند. یکی از بزرگترین مزیت های جعبه دنده های خودکار این است که به طورخودکار دنده ها را تعویض می نماید و وظایف راننده را کاهش می دهد در نتیجه راننده مجبور نخواهد بود در تعویض دنده ها مهارت خاص رانندگی را دارا باشد و تناسب بامقاومت مسیر که بستگی به وزن، سرعت و موقعیت خودرو دارد به طور خودکار در مواقع لزوم تعویض دنده ها انجام می گردد در جعبه دنده های معمولی بر اثر سرعت از حد معمول و یا عدم ایجاد هماهنگی بین سرعت چرخ دنده ها، هنگام درگیر شدن توسط یک راننده غیر ماهر باعث فرسایش سریع قطعات خواهد گردید در صورتی که در جعبه دنده های خودکار راننده به یک اهرم تغییر وضعیت دنده ها و پدال گاز احتیاج دارد. مانند فشار دادن به پدال گاز در جعبه دنده خودکار تعویض دنده ها به طور خودکار انجام می گردد.

۷ جعبه (انگلیسی: 7 Boxes) یک فیلم هیجان انگیز در سبک کمدی به زبان اسپانیایی است که در سال ۲۰۱۲ در کشور پاراگوئه منتشر شد.

مسئلهتوپ-و-جعبه یک مسئله کلاسیک در نظریه احتمال است که کاربردهای بسیاری در علوم کامپیوتر دارد. این مسئله شامل m توپ و n جعبه (یا "سطل") است. هر بار یک توپ در یک جعبه قرار داده می شود. پس از آنکه همه توپ ها در جعبه ها قرار گرفت، تعداد هر جعبه را بار (load) آن جعبه می نامیم. در این مسئله یافتن مقدار یا یک کران برای بیشینه (ماکزیمم) بار حائز اهمیت است.

بدیهی است که می توان با قرار دادن توپ در جعبه با کمترین بار به بار m/n رسید. در انتخاب جعبه ها مسئله وقتی در حوزه احتمالات قرار می گیرد که جعبه ها کاملاً (تخصیص تصادفی کامل) یا بعضاً (تخصیص تصادفی جزئی) به صورت تصادفی انتخاب شوند.

در مکانیک کوانتوم، مدل ذره در یک جعبه (همچنین به عنوان چاه پتانسیل بی پایان شناخته می شود) به توصیف یک ذره به حرکت در یک فضای کوچک احاطه شده توسط موانع غیرقابل نفوذ می پردازد. این مدل عمدتاً به عنوان یک مثال فرضی برای نشان دادن تفاوت بین سیستم های کلاسیک و کوانتومی استفاده می شود. در سیستم های کلاسیک برای مثال یک توپ به دام افتاده در داخل یک جعبه بزرگ ذره می تواند در هر سرعتی در درون جعبه حرکت کند و احتمال پیدا کردنش در هر نقطه برابر است. اما زمانی که چاه بسیار باریک (در مقیاس چند نانومتر) می شود، و اثرات کوانتومی مهم می شوند. ذره ممکن است تنها تعدادی سطح انرژی مثبت اشغال کند. به همین ترتیب نمی تواند هرگز انرژی صفر داشته باشد که به این معنی است که ذره هرگز نمی تواند «بنشیند». علاوه بر این، احتمال یافتن ذره نامساوی توزیع می شود که این توزیع احتمال بسته به انرژی ذره دارد. ذره ممکن است در موقعیت های خاص اصلاً پیدا نشود که به عنوان گره فضایی شناخته می شود.

ذره در یک جعبه مدل یکی از معدود مسئله های مکانیک کوانتومی است که پاسخ تحلیل دارد. به خاطر سادگیش، این مدل اجازه می دهد تا اثرات کوانتومی بدون نیاز به ریاضی پیچیده درک شود. آن را به عنوان بیان ساده چگونگی کوانتش (گسستگی) در انرژی (تراز انرژی) می شناسند که در سیستم های کوانتومی پیچیده تر مانند اتم ها و مولکول ها مهم است. این یکی از اولین مسائل مکانیک کوانتومی که در مقطع کارشناسی فیزیک تدریس می شود و معمولاً به عنوان یک تقریب از سیستم های پیچیده تر کوانتومی نیز استفاده می شود.

«مردی در جعبه» (به انگلیسی: Man in the Box) تک آهنگی از آلیس این چینز است که در سال ۱۹۹۱ میلادی منتشر شد.

نویسه های رسم جعبه (به انگلیسی: box-drawing characters) گروهی از نویسه ها هستند که امکان رسم جعبه های چهارگوش و خطوط افقی و عمودی را فراهم می کنند. از این نویسه ها برای رسم گرافیک های ساده بر روی صفحهٔ نمایش یا خروجی چاپگر در برنامه های داس استفاده می شود. این نویسه ها به گونه ای طراحی شده اند که با قرارگرفتن در کنار هم، به صورت خطوط ممتد به نظر می رسند.


آیا این مطلب برای شما مفید بود؟




ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر