موضوعات وبسایت : اجتماعی خانواده

خندق در جدول

خندق در جدول

نویسنده : علیرضا | زمان انتشار : 04 آبان 1398 ساعت 13:31

خندق

خَندَق (به فارسی سره: کَندَگ)

نهر

پرآب یا خشک و دست ساخت است که در قدیم گرداگرد شهر یا لشکرگاه می کندند تا از ورود

دشمنان

یا سیل جلوگیری شود.

در راستای قسمت درون شهری خندق نیز معمولاً حصاری با

برج

و

بارو

ساخته می شد.

واژهٔ خندق عربی شدهٔ واژهٔ

پارسی میانه

کَندَگ و به معنی «کَنده» است. در زبان های کهن ایرانی چون

اوستایی

و

فارسی باستان

، ریشهٔ «کن» به معنی «کندن» امروزی به کار می رفته است و «فرکنتن» یعنی آغاز به ساختن ساختمان یا شهر.

لغتنامهٔ دهخدا، سرواژهٔ خندق، به نقل از ناظم الاطباء و دیگر منابع قدیمی.

pic_%D8%AE%D9%86%D8%AF%D9%82.jpg

کاربردهای واژهٔ خَندَق:

خندق نهری دست ساخت است گرداگرد برخی شهرهای قدیمی.

غزوه خندق از جنگ های آغازین اسلام بود.

خندق (آبکند- Gully) نوعی آبراهه است که در اثر فرسایش شکل می گیرد.

خندق (مهر) نام یک روستا در جنوب استان فارس است.

خندق نامی بود که عرب ها به شهر هراکلیون (کاندیا) در کرت یونان داده بودند.

تب خندق یک بیماری است.

مسجد لب خندق دزفول نام یک مسجد است.

تل خندق دهقاید از نقاط باستانی استان بوشهر است.

تپه چاله خندق شاهجوق از تپه های باستانی ایران است.

تپه چغا خندق از تپه های باستانی ایران است.

خندق وار (Fossa) نام نوعی از پدیده هایی جغرافیایی در اجرام آسمانی است.

خندق بَلا کنایه ای از شکم و معده است، در معنی شکایت از گرسنگی مداوم انسان.

خندق یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان چاراویماق شرقی بخش شادیان شهرستان چاراویماق واقع شده است.

خندق نام روستایی کوچک از توابع بخش گله دار در شهرستان مهر در جنوب استان فارس در جنوب ایران واقع شده است.

بخشایش، محمد نور ، (دیوان محیا) ، ناشر: شرکت انتشارات جهان معاصر، تهران: چاپ اول، ۱۳۷۳ خورشیدی.

خندق الفت مربوط به تاریخی ـ سده های میانی اسلامی است و در شهرستان کوهدشت، بخش رومشگان، دهستان رومشگان شرقی، روستای چقابور واقع شده و این اثر در تاریخ ۸ بهمن ۱۳۸۵ با شمارهٔ ثبت ۱۷۱۰۲ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

آثار ملی ایران

سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری

خندق تپه مربوط به دوره اشکانیان - سده های میانه دوران های تاریخی پس از اسلام است و در شهرستان کمیجان، بخش میلاجرد، دهستان خسروبیگ، روستای حسین آباد شکرایی واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۶ اسفند ۱۳۸۶ با شمارهٔ ثبت ۲۲۰۶۸ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

فهرست آثار ملی ایران

سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری

خندق چیا رشید در شهرستان کوهدشت، بخش رومشگان، دهستان رومشگان شرقی، روستای مهکی واقع شده و این اثر در تاریخ ۶ اسفند ۱۳۸۵ با شمارهٔ ثبت ۱۷۶۰۲ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

فهرست آثار ملی ایران

سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری

خندق لو ممکن است به یکی از موارد زیر اشاره داشته باشد:

خندق لو (بجنورد)

خندق لو (ماهنشان)

خندق لو (بجنورد)، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان بجنورد در استان خراسان شمالی ایران است.

این روستا در دهستان بدرانلو قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۳۹۳ نفر (۹۴خانوار) بوده است.

خندق لو (ماهنشان) یک روستا در ایران است که در دهستان اوریاد واقع شده است. خندق لو ۲۰۶ نفر جمعیت دارد.

فهرست شهرهای ایران

خندق مم جان مربوط به میانی دوران های تاریخی پس از اسلام است و در شهرستان کوهدشت، بخش رومشگان، دهستان رومشگان شرقی، ۱ کیلومتری شمال غرب روستای آقا جان واقع شده و این اثر در تاریخ ۶ اسفند ۱۳۸۵ با شمارهٔ ثبت ۱۷۶۰۵ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

فهرست آثار ملی ایران

سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری

باغ خندق یکی از باغ های تاریخی استان فارس واقع در شهر شیراز بوده است که در دوران قاجاریه توسط میرزا ابوالحسن خان مشیرالملک بنا شده است.

پردیس در اقلیم فارس؛ محمدکریم خرمایی، محبوبه رستمی؛ انتشارات سازمان میراث فرهنگی فارس، ۱۳۸۸

این باغ هم اکنون ویران گشته است در حوالی محله سنگ سیاه و قسمت شرقی خیابان قاآنی قرار داشته است.

تپه خندق مربوط به دوران های تاریخی پس از اسلام است و در شهرستان بهبهان، روستای دو دانگه واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۵ اسفند ۱۳۷۹ با شمارهٔ ثبت ۳۲۳۵ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

فهرست آثار ملی ایران

سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری

تب خندق (Trench fever) یا تب 5 روزه(Five day fever)، نوعی بیماری غیرشایع و نسبتاً" جدی است که توسط شپش منتقل می شود. تب خندق، کشنده نیست اما ناتوان کننده است. این بیماری، اولین بار در جنگ جهانی اول در بین سربازانی که در خندق ها بودند دیده شد و به همین دلیل تب خندق نامگذاری شد. این بیماری تاکنون به اسامی مختلفی نامگذاری شده است مانند تب ولهاینیا (Wolhynia fever)، تب استخوان ساق پا (shin bone fever) و بیماری هیس - ورنر (His-Werner disease). عامل این بیماری ریکتزیا کوئینتانا (Rickettsia quintana)می باشد که شپش آن را در موقع خونخواری می بلعد. نام جدید این باکتری، بارتونلا کوئینتانا (Bartonella quintana)است. عامل بیماری بر خلاف ریکتزیاهای دیگر ضرری برای شپش ندارد چون وارد سلول های بدن شپش نمی شود. در این بیماری نیز مدفوع شپش آلوده کننده است. انتقال بیماری مانند تیفوس اپیدمیک از طریق مدفوع آلوده شپش یا له شدن آن از راه زخم یا غشای مخاطی می باشد.

شپش

باکتری از طریق آلوده شدن خراش های پوستی و زخم های ناشی از گزش شپش به مدفوع آلوده شپش، به انسان انتقال پیدا می کند. انسان به عنوان مخزن و شپش به عنوان ناقل بیماری می کند.

بیماری خود را به صورت تب کلاسیک 5 روزه نشان می دهد. دوره کمون، حدود 2 هفته طول خواهد کشید. شروع ناگهانی علائم همراه با تب بالا، سردرد شدید، درد در چشم ها و عضلات پا و پشت بدن و حساسیت شدید در ساق پا است. عودهای متعددی اما کوتاه تر از بیماری با دوره های زمانی بدون تب دیده شده است. بهبودی ممکن است یک ماه یا بیشتر طول بکشد. مرگ بر اثر بیماری تب خندق، بسیار نادر است.

تست های سرولوژیکی (مانند تست Weil-Felix) برای تشخیص قطعی استفاده می شود. بیماری باید از سایر بیماری ها مانند تیفوس، ارلیشیوز، لپتوسپیروز، بیماری لایم، سرخک و سرخجه تمایز داده شود.

تل خندق در شهرستان استهبان، بخش رونیز، دهستان رونیز، روستای رونیز سفلی، جنب امامزاده ابراهیم واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۸ شهریور ۱۳۸۷ با شمارهٔ ثبت ۲۳۳۵۸ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

فهرست آثار ملی ایران

سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری

تپه چیا خندق مربوط به سده های میانی دوران های تاریخی پس از اسلام است و در شهرستان کوهدشت، بخش رومشگان، دهستان رومشگان شرقی، روستای زاغه لالوند واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۳ بهمن ۱۳۸۵ با شمارهٔ ثبت ۱۷۲۰۲ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

فهرست آثار ملی ایران

سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری

رضا چاه خندق (زادهٔ ۷ مرداد ۱۳۶۱) یک جودوکار اهل ایران است.

رضا چاه خندق در وبگاه sports-reference.com

از افتخارات وی میتوان به کسب مدال نقره وزن ۸۱ کیلوگرم مسابقات قهرمانی جودو آسیا در سال ۲۰۰۴ و مدل برنز وزن ۸۱ کیلوگرم مسابقات قهرمانی جودو آسیا در سال ۲۰۰۵ اشاره کرد.

غزوه احزاب یا غزوه خندق که در ۱۷ شوال سال پنجم هجری، برابر با سال ۶۲۷ میلادی در یثرب میان سپاهیان مسلمان پیرو محمد و سپاهیان مکه تحت رهبری ابوسفیان درگرفت. این نبرد سومین رویارویی مسلمانان مدینه و مکیان و از نبردهای مهم تاریخ اسلام است.در این نبرد حفر خندق اطراف شهر به پیشنهاد سلمان فارسی انجام گرفت.نبرد خندق که به نبرد احزاب نیز نامبردار است محاصره طولانی مدت شهر یثرب (مدینه امروزی) است که توسط اعراب و قبائل یهودی صورت گرفت. تعداد مردان جنگی در این غزوه به ۱۰ هزار نفر به همراه شش هزار و چندین شتر می رسیده است در حالیکه مدافعان مدینه تنها ۳۰۰۰ نفر بوده اند. این شکست باعث شد که اعراب مکه بسیاری از دارایی و اموال تجاری شام را از دست بدهند.

قبیله قریش

قبایل عرب/یهودی غزوه بنی قینقاع و بنی نضیر

قبایل بنی سلیم و غطفان و بنی اسد و دیگر قبیله های عرب

محمد

علی ابن ابیطالب

عمر بن خطاب

مختصات: ۳۶°۳۴′۲۳″ شمالی ۵۲°۵۸′۵۰″ شرقی / ۳۶٫۵۷۳۰۶°شمالی ۵۲٫۹۸۰۵۶°شرقی / 36.57306; 52.98056

عیسی خندق، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان ساری در استان مازندران ایران. آب آشامیدنی این روستا از چاه محلی تأمین می گردد که تحت نظارت بهداشت و سازمان آب شهرستان ساری می باشد. شغل اکثر اهالی این روستا کشاورزی می باشد و باغداری (مرکبات) به عنوان شغل دوم این روستا مطرح می باشد.

این روستا در دهستان مذکوره قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۸۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۶۹۶نفر (۱۸۵خانوار) بوده است.

مجموعه برج وبارو و خندق مربوط به دوره آل مظفر است و در میبد، مرکز شهر واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۵ اسفند ۱۳۷۹ با شمارهٔ ثبت ۳۶۹۹ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

فهرست آثار ملی ایران

سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری

مسجد لب خندق مربوط به دوره قاجار است و در دزفول، خیابان امام خمینی شمالی، پشت سبزقبا، کوچه شهدا واقع شده و این اثر در تاریخ ۸ دی ۱۳۷۸ با شمارهٔ ثبت ۲۵۴۷ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

فهرست آثار ملی ایران

سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری


آیا این مطلب برای شما مفید بود؟




ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر