موضوعات وبسایت : اجتماعی خانواده

اموزش ارتباط چشمی

اموزش ارتباط چشمی

نویسنده : سمیرا | زمان انتشار : 05 تیر 1398 ساعت 12:45

✔ ارتباطات غیر کلامی و زبان بدن    

eye-contact-motamem-org.jpg

در نخستین درس از سلسله درس‌های زبان بدن به برخی از اشتباهات رایج در آموزش زبان بدن اشاره کردیم. پس از آن به اهمیت شرایط محیطی در تحلیل زبان بدن پرداختیم.  اکنون می‌خواهیم به طور دقیق‌تر به بحث ارتباط چشمی و کارکرد آن در تحلیل زبان بدن بپردازیم.

کم نیستند کسانی که بحث مذاکره را با زبان بدن آغاز می‌کنند و عموماً هم ارتباط چشمی را به عنوان یکی از محورهای اصلی بحث در مورد زبان بدن، در نظر می گیرند. اما سوال اینجاست که بحث ارتباط چشمی تا چه حد علمی است؟

از سالها پیش هم مشخص شده است که دو دقیقه ارتباط چشمی در یک گفتگوی دوستانه با فردی از جنس مخالف می‌تواند احساس محبت و شور قابل توجهی را ایجاد کند. همچنین مشخص گردیده که انسانها، در یک جمع دوستانه زمانی که یک شوخی جذاب می‌شنوند و می‌خواهند بخندند،‌ بلافاصله با کسی که بیشترین احساس محبت و نزدیکی را دارند، ارتباط چشمی برقرار میکنند! جالب اینجاست که در آزمایش مربوط به ارتباط چشمی، وقتی به یکی از طرفین گفته شد که با نگاه کردن به چشمهای طرف مقابل، تعداد پلک زدنهای او را بشمارد،‌ چیزی از آن احساس شور و محبت – که به استناد تجربیات قبلی، باید در طرف مقابل شکل می‌گرفت – مشاهده نگردید. به عبارت دیگر تحلیل ارتباط چشمی و انگیزه‌ی طرف مقابل از نگاه کردن، علاوه بر سطح خودآگاه، در لایه ناخودآگاه انجام می‌گیرد.

احتمالاً شنیده یا خوانده‌اید که تحقیقات نشان می‌دهد ارتباط چشمی با کودکان، از نظر تاثیر،‌ بسیار شبیه نوازش است و می‌تواند موجب رشد بهتر و متعادل‌تر کودک شود.

motamem_eye_contact.jpg

 بر اساس تحقیقات انجام شده توسط دانشگاه بریتیش کلمبیا، اگر در هنگام جر و بحث، به چشمان طرف مقابل خیره شویم،‌ احتمال عقب نشینی او از خواسته‌ها و مواضعش کاهش می‌یابد.

نکات دیگری هم در مورد ارتباط چشمی وجود دارد که احتمالاً با آنها آشنا هستید. از جمله اینکه در ارتباط چشمی با کسانی که برای ما جذابیت دارند و دوستشان داریم، مردمک چشم بزرگ‌تر می‌شود و اینکه کسانی که دروغ می‌گویند، معمولاً تلاش می‌کنند ارتباط چشمی مستقیم برقرار کنند.

عموم مردم بر این باور هستند که کسی که دروغ می‌گوید تلاش می‌کند ارتباط چشمی برقرار نکند. این حرف در مورد کودکانی که به بلوغ فکری کامل نرسیده‌اند درست است. اما یک انسان بالغ، در هنگام دروغ‌گویی ترجیح می‌دهد ارتباط چشمی دائمی برقرار کند تا مطمئن شود که دروغ‌های او را باور کرده‌اید و او می‌تواند به دروغ‌هایش ادامه دهد… (پل اکمن)

نشریه‌ی ‌Brain متعلق به دانشگاه آکسفورد در یکی از مقالات خود توضیح می‌دهد که «توانایی خیره شدن و ارتباط چشمی» یکی از قدیمی‌ترین توانمندی‌های مغز ماست که به دلیل نیاز تاریخی به آن (برای خیره شدن به شکار و تعقیب موقعیت آن) در یکی از قسمتهای قدیمی مغز (مخچه یا Cerebellum) شکل گرفته است. اگر بخواهیم از نگاه یک ورزشکار ماجرا را بررسی کنیم، می‌توان گفت این مخچه است که کمک می‌کند ما همزمان با دویدن،‌ یک شکار را شیء خاص را تعقیب کنیم (زمانی این کار با هدف تعقیب خرگوش انجام می‌شده و امروز با هدف تشخیص موقعیت توپ تنیس).

motamem_eye_contac_negotiationt.jpg

زمانی که ما به یک نقطه خیره می‌شویم و سرمان را برمی‌گردانیم، چشم به شکلی حرکت می‌کند که نقطه مورد نظر در مرکز حوزه دید ما باقی بماند.

یکی از دغدغه‌هایی که در دنیای دیجیتال امروز وجود دارد این است که ما به جای خیره شدن به چشم دیگران و پیگیری حرکات چشم و بدن آنها، به صفحات ثابت موبایل و مانیتورهای خود خیره می شویم (که کار بسیار ساده‌تری است) و نتیجه این می‌شود که پس از مدتی، مغز ما از لحاظ توانمندی حفظ ارتباط چشمی، ضعیف می‌شود.

بررسیها نشان می‌دهند که مهارت خیره شدن و حفظ ارتباط چشمی یک مهارت کاملاً فیزیکی است که مغز ما، با تمرین، در مورد آن توانمندتر می‌شود.

برای توسعه مهارت مذاکره پیشنهاد میکنیم سری به صفحه رادیو مذاکره در سایت محمدرضا شغبانعلی بزنید و فایل‌های صوتی رایگان آن را گوش بدهید.

لینک صفحه رادیو مذاکره

  شما تاکنون در این بحث مشارکت نداشته‌اید.

برخی از دوستان متممی که به این درس علاقه مندند: 

,

,

,

,

ترتیبی که گروه متمم برای خواندن مطالب سری ارتباطات غیر کلامی و زبان بدن به شما پیشنهاد میکند:

سری مطالب حوزه

ارتباطات غیر کلامی و زبان بدن
برخی از سوالهای متداول درباره متمم

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)

متمم مخففِ محل توسعه مهارتهای من است؛ یک فضای آموزشی آنلاین برای بحث‌های مهارتی و مدیریتی.

برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید به صفحه‌ی درباره متمم مراجعه کنید.

چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟

ما برای هر یک از درس‌های متمم، یک نقشه راه داریم که به یادگیری آن درس کمک می‌کند.

می‌توانید با مراجعه‌ به صفحه‌ نقشه راه یادگیری، عنوان درس‌های مختلف متمم را ببینید.

همچنین می‌توانید دوره MBA متمم را ببینید.

هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟

شما می‌توانید بدون پرداخت پول در متمم به عنوان کاربر آزاد عضو شوید. اما به چیزی در حدود نصف درسهای متمم دسترسی خواهید داشت.

پیشنهاد ما این است که پس از ثبت نام به عنوان کاربر آزاد، با خرید اعتبار به کاربر ویژه تبدیل شوید.

اعتبار را می‌توانید به صورت ماهیانه (۲۷ هزار تومان)، فصلی (۷۰ هزار تومان)، نیم‌سال (۱۱۸ هزار تومان) و یکساله (۲۱۰ هزار تومان) بخرید.

برای اطلاعات بیشتر لطفاً به صفحه‌ی ثبت نام مراجعه کنید.

آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

مجموعه گسترده و متنوعی از فایلهای صوتی رایگان در رادیو متمم ارائه شده که می‌توانید هر یک از آنها را دانلود کرده و گوش دهید.

با متمم همراه شوید

آیا می‌دانید که فقط با درج نام کاربری و ایمیل خود می‌توانید به جمع متممی‌ها بپیوندید؟

اطلاعات ثبت نام

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟




ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر