موضوعات وبسایت : اجتماعی خانواده

صبر بر اذیت همسر

نویسنده : سمیرا | زمان انتشار : 24 شهریور 1398 ساعت 11:42

جهت درج تبلیغات با قیمت مناسب در این سایت میتوانید به آی دی تلگرام زیر پیام دهید

@AlirezaSepand



در این پست یک مطلب با عنوان صبر بر اذیت همسر را مطالعه خواهید کرد.

از دیگر وظایف اخلاقی همسران، تحمّل یکدیگر و صبر در مقابل آزارها و رفتار و گفتار ناپسند یکدیگر است. البتّه هر انسانی باید سعی کند که رفتار و اخلاق نامطلوب همسرش را اصلاح کند، اما نمی توان تمام اخلاق او را تغییر داد و ممکن است بعضی از حالات همسر، مایه ناراحتی و آزار انسان باشد، در این موارد چاره ای جز تحمّل رفتار نامطلوب همسر نیست، زیرا این، بهترین راه برای پیشگیری از آشفتگی زندگی مشترک است.

برای مصون ماندن از درگیریهای مستمرّ خانوادگی، باید شخصیت همسر را آن گونه که هست، پذیرفت و با صبوری به زندگی با او ادامه داد، چرا که بسیاری از ناراحتیها و ناملایمات زندگی که در نظر انسان ناپسند است، به مصلحت انسان بوده، موجبات سعادت و ترقّی او را فراهم می سازد. در زندگی خانوادگی نیز ممکن است بعضی از خصوصیات همسر نامطلوب باشد، اما در نهایت به خیر و صلاح انسان باشد. قرآن کریم می فرماید:

«وَ عاشِرُوهُنَّ بِالْمَعْرُوفِ فَانْ کرِهْتُمُوهُنَّ فَعَسی انْ تَکرَهُوا شَیئاً وَ یجْعَلُ اللَّهُ فیهِ خَیراً کثیراً»[1]

با زنان به شایستگی رفتار کنید، و اگر از آنها، (به جهتی) کراهت داشتید، (زود تصمیم به جدایی نگیرید) چه بسا چیزی خوشایند شما نباشد، و خداوند خیر فراوانی در آن قرار دهد.

تأثیر ایمان در تحمّل همسر

مهمترین عاملی که موجب تقویت صبر و تحمّل انسان در قبال رفتارهای آزاردهنده همسر می شود، ایمان اوست. صبر و ایمان از هم جدا نیستند؛ انسان مؤمن بدون داشتن صبر، نمی تواند ایمان خود را حفظ کند. امام صادق علیه السلام صبر را منشأ ایمان دانسته، فرمود:

«الصَّبْرُ رَأْسُ الْایمانِ»[2]

انسان مؤمن در محیط خانواده همواره این نکته را در نظر دارد و با تحمّل اذیت همسر و رفتار ناشایست او، درصدد ایجاد محیطی سالم است و با صبری زیبا و بدون شکوه از همسر، به زندگی خانوادگی ادامه می دهد. امام صادق علیه السلام در جواب کسی که از «صبر جمیل» سؤال کرد، فرمود:

«ذلِک صَبْرٌ لَیسَ فیهِ شَکوی الَی النَّاسِ»[3]

صبر زیبا صبری است که در آن اظهار ناراحتی به مردم نباشد.

نتایج تحمّل همسر

تحمّل رفتار ناشایست همسر، نتایج اخلاقی و اجتماعی فراوانی دارد که بعضی از آنها به شرح زیر است:

1- جلوگیری از فروپاشی خانواده

حفظ کانون خانواده از خطر فروپاشی یکی از وظایف خطیر همسران است و تمام تمهیدات اخلاقی خانواده به منظور سعادت زندگی مشترک و در نهایت، جلوگیری از جدایی زن و شوهر در نظر گرفته شده است. طلاق و جدایی، منشأ آفات فراوان در زندگی فردی و اجتماعی افراد و موجب ضایع شدن تربیت کودکان و پیدایش نابسامانیهای بسیار است و اجرای آن از نظر اسلام به عنوان آخرین راه حلّ است، یعنی فقط بعد از ناامید شدن از اصلاح زندگی مشترک و پایان دادن به درگیریها و اختلافات مداوم، می توان آن را طرح کرد و تا زمانی که امید اصلاح و امکان تحمّل هست، باید از آن پرهیز شود.

اندیشه جدایی معمولًا به دلیل اختلافات فراوان و به امید ازدواج موفّق دیگری پیدا می شود، اما باید دانست که این وسوسه ای بیش نیست. کسی که نتواند با همسر خود بسازد، در ازدواج جدید نیز همین گرفتاری را خواهد داشت.

2- قرب الهی

اثر دیگر تحمّل آزار و بداخلاقی همسر، تکامل روحی و معنوی انسان است. صبر در مقابل اذیت همسر، موجب تقویت صفات عالی اخلاقی چون صبر و خویشتنداری و نیز موجب پاداش اخروی و قرب الهی می شود. پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله فرمود:

«مَنْ صَبَرَ عَلی سُوءِ خُلْقِ امْرَأَتِهِ اعْطاهُ اللَّهُ مِنَ الْاجْرِ مِثْلَ ما اعْطی ایوبَ عَلی بَلائِهِ وَ مَنْ صَبَرَتْ عَلی سُوءِ خُلْقِ زَوْجِها اعْطاهَا اللَّهُ مِثْلَ ثَوابَ اسِیةَ امْرَأَةِ فِرْعَوْنَ»[4]

هر کس بر بداخلاقی زنش صبر کند، خداوند اجر صبر ایوب را به او عطا می کند و هر کس بر بداخلاقی شوهرش صبر کند، خداوند پاداش آسیه همسر فرعون را به او می دهد.

خلاصه اینکه تحمّل همسر وظیفه دیگر در زندگی مشترک است که موجب پیشگیری از آشفتگی زندگی خانوادگی می شود و از فروپاشی کانون خانواده جلوگیری می کند. پاداش الهی نیز نتیجه دیگر تحمل آزار همسر است.[5]

 پی نوشت ها:

 [1] - نساء( 4)، آيه 19

[2] - اصول كافى، ج 2، ص 71

[3] - بحارالانوار، ج 71، ص 83

[4] - محجة البيضا، ج 3، ص 97

[5] فاخرى، عليرضا، اخلاق خانواده، 2جلد، سپاه پاسداران انقلاب اسلامى، نمايندگى ولى فقيه، اداره آموزش هاى عقيدتى سياسى - ايران - تهران، چاپ: 1، 1378 ه.ش.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟




ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر