موضوعات وبسایت : اجتماعی خانواده

متن توافق نامه بین دو نفر

متن توافق نامه بین دو نفر

نویسنده : علیرضا | زمان انتشار : 05 تیر 1398 ساعت 12:45

نحوه نوشتن متن یک قرارداد

بسیاری از افراد گمان می کنند وجود یک قرارداد ضمنی یا شفاهی برای ادامه کار کافی است ، اما آنچه در مجتمع های قضایی و مراجع رسیدگی در خصوص اختلافات شرکاء ، همکاران و طرفین کار در خصوص اختلافات فی مابین در جریان است ، نشان می دهد که انشاء کتبی متن یک قرارداد علاوه بر اینکه طرفین یک قرارداد را قادر می سازد تا به توافقات و قول و قرار های خود رسمیت و عینیت ببخشند بلکه دلایل و مستندات موجهی برای ادامه روند کار و یا حل و فصل اختلافات احتمالی آینده در دست داشته باشند. از این رو امروزه آشنایی با متون قرارداد ها و کسب مهارت نوشتن متن یک قرارداد ، برای هر فرد فعال در حوزه کسب وکاری یک ضرورت تلقی می گردد.
از این رو در این مقاله سعی کرده ایم ، هر آنچه را شما در هنگام نوشتن متن یک قرارداد و یا حتی زمانی که در حال امضاء یک قرارداد ، نیاز دارید، بیاوریم تا با بالا بردن سطح آگاهی و دانش عمومی حوزه کسب و کارها گام اساسی در جهت فرهنگ سازی این قشر برداریم.

در نوشتن متن یک قرارداد چه مواردی را باید در نظر داشته باشیم؟

در چند مقاله قبل صحبت کردیم در مورد دلایل انعقاد قرارداد و اینکه اصلا چرا باید قرارداد تنظیم کنیم .توصیه می کنم ، همین حالاابتدا این مقاله را مطالعه نمایید.اصلا چرا باید قرارداد تنظیم کنیم

یک قرارداد برای اینکه چهار چوب نوشتاری منظم و مشخصی داشته باشد ، باید شامل :

  • عنوان یک قرارداد
  • طرفین قرارداد
  • موضوع قرارداد
  • مبلغ قرارداد
  • شروط و تعهدات

و ….

اما از موارد اعلام شده در بالا فقط ، طرفین قرارداد، موضوع قرارداد و مبلغ قرارداد به عنوان بندهای واجب نوشتاری یک قرارداد محسوب می شوند.

بسیاری از افراد هنگام نوشتن متن یک قرارداد ، از نمونه های پیش فرض و یا تیپ های قراردادی اماده که با یک سرچ بسیار ساده در گوگل می توان به آن دسترسی داشت، استفاده می کنند .از جهاتی دسترسی سریع ، آسان و عموما رایگان به این نمونه ها بسیار به صرفه و مطلوب است اما نکته بسار مهم در اینجاست که قرارداد مطلوب ، قراردادی است که ساخته نوع روابط و توافقات طرفین آن باشد.

چگونگی نوشتن متن یک قرارداد  ؟

سوال قرارداد باید مختصر باشد یا مفصل ؟

سوال و ابهامی که بسیاری از تنظیم کنندگان قرارداد با آن روبرو می شود این است که یک قرارداد ، مختصر کوتاه باشد و یا مفصل و چندین صفحه ای ؟ واقعیت از این قرار است که یک قرارداد بسته به موضوع آن ، اعتبار طرفین ، شرایط و چهار چوب آن ممکن است مختص یا طولانی باشد اما نکته ای که نباید از نظر دور داشت اسن است که در قرارداد باید از زیاده گویی اجتاب کرد، مطالب و موضوعات یک قرارداد باید بصورت مفهوم و روشن آورده شود و حتی رعایت نکات ویرایشی و تایپی هم در آن ضروری است.

عنوان قرارداد :

عنوان یک قرارداد علاوه بر اینکه نام مشخصی بر قرارداد ما بار می کند و وجه تمایز بین قرارداد ها به شمار می رود ، بیان کننده ماهیت و توصیف یک قراداد است و معمولا در موارد اختلافی برای قاضی رسیدگی کننده جایگاه خاصی دارد .

چه عنوانی برای قراردادم انتخاب کنم؟ عنوان یک قرارد نه لازم است خیلی کلی باشد و نه خیلی دقیق و جزیی ، البته دقت داشته باشید که در عالم حقوق کلمات اعتبار و مفهوم خاصی دارند.

طرفین قرارداد :

در قسمت مشخصات طرفین یک قرارداد ، اطلاعاتی همچون : نام نام خانوادگی ، کد ملی ، ( اقامتگاه )آدرس و شماره تلفن حقیقی و قابل دسترسی هر یک از طرفین ذکر می گردد ، علاوه بر این باید مشخص گردد که هر یک از طرفین با چه عنوان و یا سمتی در قرارداد حاضر شده اند.( به عنوان اصیل-به عنوان نماینده-به عنوان وکیل و… )

موضوع قرارداد :

موضوع قرارداد بیان کننده ماهیت اون اقدام یا کاری است که طرفین خود را ملزم به انجام آن می کنند،در واقع موضوع یک قرارداد محدوده حقوق و تکالیف طرفین را مشخص می کند.

موضوع یک قرارداد ممکن است: فروش / ساخت و توسعه یک نرم افزار ویژه /واگذاری حق استفاده /مشارکت و سرمایه گذاری در پروژه /اجاره/پخش و توزیع و… باشد.

*موضوع یک قرارداد باید کاملا واضح و مشخص بیان گردد و طرفین قرارداد به آن ابهامی نداشته باشند.

مدت قرارداد :

مدت قرارداد ممکن است محدود و یا نامحدود باشد.

*لازم است در مدت یک قرارداد ، شروع و پایان مدت مشخص و معین باشد.

**** به شما توصیه می کنم ، همین حالا در کارگاه آشنایی با قرارداد ها و قرارداد نویسی ثبت نام کنید  تا مطالب مطرح شده  با مثال های متنوع مرور کنید.کارگاه آشنایی با مفاهیم قراردادها و قرارداد نویسی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟




ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر