دبر به ضم دال و باء به
یا
و
گفته می شود.
فهرست مندرجات
۲ - موارد کاربرد دبر در فقه۳ - احکام دبر ۳.۱ - دبر عورت است
۳.۲ - آمیزش در دبر
۳.۳ - لواط
۳.۴ - لواط با زن اجنبی زناست
۳.۵ - آمیزش از دبر با همسر قبل از نه سالگی
۳.۶ - آمیزش با حیوان
۴ - آثار آمیزش در دبر۵ - آیا عدم تمکین زوجه نسبت به آمیزش از دبر نشوز است؟۶ - احکام متفرقه دبر۷ - پانویس۸ - منبع
معنای اصطلاحی دبر
[ویرایش]
دبر یعنی مخرج غائط یا مقعد.
موارد کاربرد دبر در فقه
[ویرایش]
عنوان یاد شده در بسیارى از ابواب نظیر
،
،
،
،
،
، و
به کار رفته است.
احکام دبر
[ویرایش]
← دبر عورت است
عورت بودن دبر: دبر مانند قبلعورت به شمار مىرود
[۱]جواهرالکلام، ج۲،ص ۶. . [۲]جواهر الکلام ج۸،ص ۱۸۲
و تمامى احکام عورت از قبیل وجوب پوشاندن آن در نماز و از هر
جز
،
(
) و
و
، بر آن مترتّب است
.
[۴] العروة الوثقى، ج۱،ص۳۰۵.
← آمیزش در دبر
آمیزش در دبر: بنابر مشهور، آمیزش با زوجه و هر زنى که آمیزش با او از قُبُل جایز است، مانند کنیز، از دبر نیز جایز است؛ لیکن با کراهت شدید، بویژه در صورت ناخشنودى زن.
[۵]جواهرالکلام، ج۲۹، ص۱۰۳- ۱۱۱ . [۶]العروة الوثقی، ج۵، ص۵۰۳.
همچنین بنابر مشهور آمیزش با
از دبر در حال
دارد.
← لواط
آمیزش با مرد در دبر لواط به شمار مىرود و از گناهان کبیره و موجب ثبوت حد لواط است؛
[۸]جواهرالکلام، ج۴۱، ص۳۷۴-۳۷۸.
← لواط با زن اجنبی زناست
چنان که آمیزش با زن اجنبی از دبر حرام و بنابر مشهور زنا محسوب مىشود و موجب ثبوت حد زنا است
← آمیزش از دبر با همسر قبل از نه سالگى
آمیزش از دبر با همسر قبل از نه سالگى بنابر تصریح برخى همچون قُبُل حرام است.
← آمیزش با حیوان
در احکام و آثار مترتّب بر آمیزش با حیوان، تفاوتى میان قُبُل و دُبُر نیست
[۱۱]جواهرالکلام، ج۳۶، ص۲۸۴ . [۱۲]جواهرالکلام، ج۴۱، ص۶۳۶. چنان که در حرمت آمیزش بر روزه دار بنابر مشهور [۱۳]جواهرالکلام، ج۱۶، ص۲۱۹- ۲۲۰. و مُحرم [۱۴]جواهرالکلام، ج۱۸، ص۲۹۷. [۱۵]جواهرالکلام، ج۲۰، ص۳۴۹- ۳۵۱. تفاوتى میان آن دو وجود ندارد.
آثار آمیزش در دبر
[ویرایش]
آثار آمیزش در دبر: تمامى آثار آمیزش از قُبُل، از قبیل تحقق
بنابر قول مشهور،
[۱۶]جواهرالکلام، ج۳، ص۳۱. [۱۷]الحدائق الناضرة،ج۳، ص۴. حرمت ازدواج
،
ثبوت همه مهر،
[۱۹]جواهرالکلام، ج۳۱، ص۷۵. عده [۲۰]جواهرالکلام، ج۳۲، ص۱۲۰. [۲۱]جواهرالکلام، ج۳۲، ص۲۱۱- ۲۱۳.
و
الحاق فرزند [۲۲]جواهرالکلام، ج۳۱، ص ۲۲۲. [۲۳]جواهرالکلام، ج۲۹، ص۱۱۰.
بر آمیزش از دبر نیز مترتّب است؛ مگر
تحقق احصان [۲۴]جواهرالکلام ج۴۱،ص۲۷۲ .
و
زن
بر همسر سابقش
[۲۵]جواهرالکلام، ج۳۲، ص۱۶۰- ۱۶۱.
و نیز تحقق رجوع در
که آمیزش از دبر کافى نیست و تنها با آمیزش از قُبُل محقق مىشوند.
[۲۶]جواهرالکلام، ج۳۳، ص۳۳۰. [۲۷]الافهام، ج۱۰، ص۱۵۸- ۱۵۹.
همچنین
در دبر
کفایت از
در
نمىکند.
[۲۸] العروة الوثقى، ج۵، ص۵۰۴- ۵۰۵. [۲۹] مستمسک العروة، ج۱۴، ص۶۷.
آیا عدم تمکین زوجه نسبت به آمیزش از دبر نشوز است؟
[ویرایش]
آیا عدم
نسبت به آمیزش از دبر
محسوب مىشود یا نه؟ مسئله اختلافى است.
[۳۰]جواهر الکلام، ج۳۱، ص۳۰۳. [۳۱] مدارک العروة (اشتهاردى)،ج۲۹، ص۱۴۰.
احکام متفرقه دبر
[ویرایش]
سایر احکام: گذاشتن مقدارى
در دبر
در صورت احتمال خروج
از آن،
است.
[۳۲]جواهر الکلام، ج۴، ص۲۰۶- ۲۰۷.
لمس کردن
دبر و حتّى باطن آن موجب بطلان وضو نیست؛ هرچند
پس از آن
است. از برخى قدما
بر اثر لمس آن نقل شده است.
[۳۳]جواهرالکلام، ج۱، ص۴۱۷- ۴۱۸.
برخى نیز در
پس از لمس خدشه کردهاند.
[۳۴]الحدائق الناضرة، ج۲، ص۱۱۲- ۱۱۵.
پانویس
[ویرایش]
منبع
[ویرایش]
فرهنگ فقه مطابق مذهب اهل بیت علیهم السلام، ج۳، ص ۵۸۴.
ردههای این صفحه :
|