موضوعات وبسایت : اجتماعی خانواده

دبر چیست

نویسنده : محمد پارسایی | زمان انتشار : 23 مرداد 1398 ساعت 19:36

ذخیره مقاله با فرمت پی دی اف


دبر به ضم دال و باء به

مقعد

یا

مخرج غائط

و

مدفوع

گفته می شود.

فهرست مندرجات

۱ - معنای اصطلاحی دبر

۲ - موارد کاربرد دبر در فقه۳ - احکام دبر       ۳.۱ - دبر عورت است


۳.۲ - آمیزش در دبر
۳.۳ - لواط
۳.۴ - لواط با زن اجنبی زناست
۳.۵ - آمیزش از دبر با همسر قبل از نه سالگی
۳.۶ - آمیزش با حیوان

۴ - آثار آمیزش در دبر۵ - آیا عدم تمکین زوجه نسبت به آمیزش از دبر نشوز است؟۶ - احکام متفرقه دبر۷ - پانویس۸ - منبع

معنای اصطلاحی دبر

[ویرایش]

دبر یعنی مخرج غائط یا مقعد.

موارد کاربرد دبر در فقه

[ویرایش]


عنوان یاد شده در بسیارى از ابواب نظیر

طهارت

،

صلات

،

صوم

،

حج

،

نکاح

،

طلاق

، و

حدود

به کار رفته است.

احکام دبر

[ویرایش]


← دبر عورت است

عورت بودن دبر: دبر مانند قبلعورت به شمار مى‌رود

[۱]جواهرالکلام، ج۲،ص ۶.     . [۲]جواهر الکلام ج۸،ص ۱۸۲    

و تمامى احکام عورت از قبیل وجوب پوشاندن آن در نماز و از هر

بیننده محترم

جز

همسر

،

مالک

(

مذکر

) و

کنیز

و

کودکغیر ممیز

، بر آن مترتّب است

[۳]جواهرالکلام، ج۲،ص ۲- ۶.    

.

[۴] العروة الوثقى‌، ج۱،ص۳۰۵.

← آمیزش در دبر

آمیزش در دبر: بنابر مشهور، آمیزش با زوجه و هر زنى که آمیزش با او از قُبُل جایز است، مانند کنیز، از دبر نیز جایز است؛ لیکن با کراهت شدید، بویژه در صورت ناخشنودى زن.

[۵]جواهرالکلام، ج۲۹، ص۱۰۳- ۱۱۱     . [۶]العروة الوثقی‌، ج۵، ص۵۰۳.    

همچنین بنابر مشهور آمیزش با

زوجه

از دبر در حال

حیضکراهت

دارد.

[۷]جواهرالکلام، ج۳، ص۲۲۸.    

← لواط

آمیزش با مرد در دبر لواط به شمار مى‌رود و از گناهان کبیره و موجب ثبوت حد لواط است؛

[۸]جواهرالکلام، ج۴۱، ص۳۷۴-۳۷۸.    

← لواط با زن اجنبی زناست

چنان که آمیزش با زن اجنبی از دبر حرام و بنابر مشهور زنا محسوب مى‌شود و موجب ثبوت حد زنا است

[۹]جواهرالکلام، ج۴۱، ص۲۶۰.    

← آمیزش از دبر با همسر قبل از نه سالگى

آمیزش از دبر با همسر قبل از نه سالگى بنابر تصریح برخى همچون قُبُل حرام است.

[۱۰]جواهرالکلام، ج۲۹، ص۴۱۶.    

← آمیزش با حیوان

در احکام و آثار مترتّب بر آمیزش با حیوان، تفاوتى میان قُبُل و دُبُر نیست

[۱۱]جواهرالکلام، ج۳۶، ص۲۸۴     . [۱۲]جواهرالکلام، ج۴۱، ص۶۳۶.     چنان که در حرمت آمیزش بر روزه دار بنابر مشهور [۱۳]جواهرالکلام، ج۱۶، ص۲۱۹- ۲۲۰.     و مُحرم [۱۴]جواهرالکلام، ج۱۸، ص۲۹۷.     [۱۵]جواهرالکلام، ج۲۰، ص۳۴۹- ۳۵۱.     تفاوتى میان آن دو وجود ندارد.

آثار آمیزش در دبر

[ویرایش]


آثار آمیزش در دبر: تمامى آثار آمیزش از قُبُل، از قبیل تحقق

جنابت

بنابر قول مشهور،

[۱۶]جواهرالکلام، ج۳، ص۳۱.     [۱۷]الحدائق الناضرة،ج۳، ص۴.     حرمت ازدواج

،

[۱۸]جواهر الکلام، ج۲۹، ص۳۴۹.    

ثبوت همه مهر،

[۱۹]جواهرالکلام، ج۳۱، ص۷۵.     عده [۲۰]جواهرالکلام، ج۳۲، ص۱۲۰.     [۲۱]جواهرالکلام، ج۳۲، ص۲۱۱- ۲۱۳.    

و

الحاق فرزند [۲۲]جواهرالکلام، ج۳۱، ص ۲۲۲.     [۲۳]جواهرالکلام، ج۲۹، ص۱۱۰.    

بر آمیزش از دبر نیز مترتّب است؛ مگر

تحقق احصان [۲۴]جواهرالکلام ج۴۱،ص۲۷۲    .

و

حلال شدن

زن

سه طلاقه

بر همسر سابقش

[۲۵]جواهرالکلام، ج۳۲، ص۱۶۰- ۱۶۱.    

و نیز تحقق رجوع در

ایلاء

که آمیزش از دبر کافى نیست و تنها با آمیزش از قُبُل محقق مى‌شوند.

[۲۶]جواهرالکلام، ج۳۳، ص۳۳۰.     [۲۷]الافهام، ج۱۰، ص۱۵۸- ۱۵۹.    

همچنین

وطی

در دبر

زوجه

کفایت از

آمیزش واجب

در

چهار ماه

نمى‌کند.

[۲۸] العروة الوثقى‌، ج۵، ص۵۰۴- ۵۰۵. [۲۹] مستمسک العروة، ج۱۴، ص۶۷.

آیا عدم تمکین زوجه نسبت به آمیزش از دبر نشوز است؟

[ویرایش]


آیا عدم

تمکین زوجه

نسبت به آمیزش از دبر

نشوز

محسوب مى‌شود یا نه؟ مسئله اختلافى است.

[۳۰]جواهر الکلام، ج۳۱، ص۳۰۳.     [۳۱] مدارک العروة (اشتهاردى)،ج۲۹، ص۱۴۰.

احکام متفرقه دبر

[ویرایش]


سایر احکام: گذاشتن مقدارى

پنبه

در دبر

میت

در صورت احتمال خروج

نجاست

از آن،

مستحب

است.

[۳۲]جواهر الکلام، ج۴، ص۲۰۶- ۲۰۷.    
لمس کردن

دبر و حتّى باطن آن موجب بطلان وضو نیست؛ هرچند

وضو گرفتن

پس از آن

مستحب

است. از برخى قدما

بطلان وضو

بر اثر لمس آن نقل شده است.

[۳۳]جواهرالکلام، ج۱، ص۴۱۷- ۴۱۸.    

برخى نیز در

استحبابوضو

پس از لمس خدشه کرده‌اند.

[۳۴]الحدائق الناضرة، ج۲، ص۱۱۲- ۱۱۵.    

پانویس

[ویرایش]


 

۱.جواهرالکلام، ج۲،ص ۶.     .
۲.جواهر الکلام ج۸،ص ۱۸۲    
۳.جواهرالکلام، ج۲،ص ۲- ۶.    
۴. العروة الوثقى‌، ج۱،ص۳۰۵.
۵.جواهرالکلام، ج۲۹، ص۱۰۳- ۱۱۱     .
۶.العروة الوثقی‌، ج۵، ص۵۰۳.    
۷.جواهرالکلام، ج۳، ص۲۲۸.    
۸.جواهرالکلام، ج۴۱، ص۳۷۴-۳۷۸.    
۹.جواهرالکلام، ج۴۱، ص۲۶۰.    
۱۰.جواهرالکلام، ج۲۹، ص۴۱۶.    
۱۱.جواهرالکلام، ج۳۶، ص۲۸۴     .
۱۲.جواهرالکلام، ج۴۱، ص۶۳۶.    
۱۳.جواهرالکلام، ج۱۶، ص۲۱۹- ۲۲۰.    
۱۴.جواهرالکلام، ج۱۸، ص۲۹۷.    
۱۵.جواهرالکلام، ج۲۰، ص۳۴۹- ۳۵۱.    
۱۶.جواهرالکلام، ج۳، ص۳۱.    
۱۷.الحدائق الناضرة،ج۳، ص۴.    
۱۸.جواهر الکلام، ج۲۹، ص۳۴۹.    
۱۹.جواهرالکلام، ج۳۱، ص۷۵.    
۲۰.جواهرالکلام، ج۳۲، ص۱۲۰.    
۲۱.جواهرالکلام، ج۳۲، ص۲۱۱- ۲۱۳.    
۲۲.جواهرالکلام، ج۳۱، ص ۲۲۲.    
۲۳.جواهرالکلام، ج۲۹، ص۱۱۰.    
۲۴.جواهرالکلام ج۴۱،ص۲۷۲    .
۲۵.جواهرالکلام، ج۳۲، ص۱۶۰- ۱۶۱.    
۲۶.جواهرالکلام، ج۳۳، ص۳۳۰.    
۲۷.الافهام، ج۱۰، ص۱۵۸- ۱۵۹.    
۲۸. العروة الوثقى‌، ج۵، ص۵۰۴- ۵۰۵.
۲۹. مستمسک العروة، ج۱۴، ص۶۷.
۳۰.جواهر الکلام، ج۳۱، ص۳۰۳.    
۳۱. مدارک العروة (اشتهاردى)،ج۲۹، ص۱۴۰.
۳۲.جواهر الکلام، ج۴، ص۲۰۶- ۲۰۷.    
۳۳.جواهرالکلام، ج۱، ص۴۱۷- ۴۱۸.    
۳۴.الحدائق الناضرة، ج۲، ص۱۱۲- ۱۱۵.    

منبع

[ویرایش]


فرهنگ فقه مطابق مذهب اهل بیت علیهم السلام، ج‌۳، ص ۵۸۴.    

رده‌های این صفحه :

احکام زناشویی

|

فقه

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟




ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر