موضوعات وبسایت : اجتماعی خانواده

اگر مرد طلاق ندهد زن میتواند طلاق بگیرد

اگر مرد طلاق ندهد زن میتواند طلاق بگیرد

نویسنده : سمیرا | زمان انتشار : 05 تیر 1398 ساعت 12:45

طلاق دادگاهى

پرسش ۲۴۰ . دخترى بعد از گذشت چند هفته از ازدواج، به جهت اختلاف فكرى و عقيدتى به هيچ وجه حاضر به زندگى با شوهر نيست و به منزل پدرش رفته است، شوهر نيز از روى عناد حاضر به طلاق نيست، آيا حاكم شرع مى تواند براى نجات زندگى دختر، صيغه طلاق را اجرا كند؟

آيات عظام امام، بهجت، تبريزى و سيستانى: اگر به فرض هم احراز شود كه ادامه زندگى با شوهر ياد شده، با عسر و حرج فراوان همراه است، باز براى حاكم شرع ولايت بر طلاق ايجاد نمى كند، بلكه اختيار طلاق با شوهر است.

آيات عظام خامنه اى، صافى، فاضل، مكارم، نورى و وحيد: اگر احراز شود كه ادامه زندگى با شوهر ياد شده، با عسر و حرج فراوان همراه است و او نيز از طلاق زن امتناع مى ورزد (هر چند با اجبار او به طلاق)، حاكم شرع يا نماينده اش مى تواند طلاق بدهد؛ ولى صرف عدم تمايل به زندگى و ناسازگارى با شوهر از موارد عسر و حرج نيست.

امتناع از طلاق

پرسش ۲۴۱ . چنانچه شوهر همسر خود را اذيت كند و نفقه اش را ندهد و از دادن طلاق نيز امتناع ورزد، آيا دادگاه مى تواند طلاق دهد؟

همه مراجع (به جز امام): اگر احراز شود كه شوهر نفقه زن را نمى دهد، حاكم شرع يا نماينده اش او را بين پرداخت نفقه يا طلاق مخير مى كند. چنانچه از هر دو امتناع ورزد (و امكان پرداخت نفقه از مال او نباشد) مى تواند به تقاضاى زن وى را طلاق دهد.[۳]

امام: اختيار طلاق با شوهر است ولى زن مى تواند با مراجعه به دادگاه او را وادار كند كه نفقه اش را بدهد.[۴]

شاید این مطالب را هم بپسندید:

تنفر زن و طلاق

پرسش ۲۴۳ . شوهرى به تمام وظايف و حقوق زناشويى عمل مى كند ولى زن از ادامه زندگى با او نفرت و كراهت دارد و مى خواهد با بذل مهريه تقاضاى طلاق كند؛ آيا با فرض امتناع مرد از طلاق، حاكم شرع مى تواند طلاق بدهد؟

همه مراجع: خير، در فرض ياد شده، حاكم شرع نمى تواند مرد را وادار به طلاق كند و اين طلاق صحيح نيست.[۵]

  • [۱]. تبريزى، استفتائات، س ۱۷۰۴ و صراط النجاه، ج ۲، س ۱۲۱۵؛ امام، استفتائات، ج ۳، احكام طلاق، س ۲۳ و ۴۳؛ سيستانى، سايت، طلاق و دفتر: بهجت.
  • [۲]. فاضل، جامع المسائل، ج ۱، س ۱۵۸۶ ؛ صافى، جامع الاحكام، ج ۲، س ۱۴۴۹ و ۱۴۵۰؛ مكارم، استفتائات، ج ۱، س ۹۳۲ ؛ خامنه اى، استفتاء، س ۸۸۸ ؛ نورى، استفتائات، ج ۲، س ۶۹۵.
  • [۳]. تبريزى، استفتائات، س ۱۶۷۲؛ خامنه اى، استفتاء، س ۹۳۳؛ وحيد، منهاج الصالحين، ج ۳، م ۱۴۰۶؛ سيستانى، منهاج الصالحين، ج ۳، م ۳۵۶؛ فاضل، جامع المسائل، ج ۱، س ۱۵۹۴ ؛ مكارم، استفتائات، ج ۱، س ۹۳۷ و ۹۳۹؛ صافى، جامع الاحكام، ج ۲، س ۱۳۴۴ ؛ دفتر:بهجت و نورى.
  • [۴]. امام، استفتائات، ج ۳،احكام طلاق، س ۱۲ و ۲۳.
  • [۵]. خامنه اى، استفتاء، س ۹۱۳؛ مكارم، استفتائات، ج ۲، س ۱۱۴۵ و ۱۱۴۷ و دفتر: همه مراجع.(احكام ازدواج،پرسمان).

مطابق نظر آيت الله سيستاني

  مسئله۴۰۹ـ اگر شوهری بدون دلیل شرعی ، همسرش را اذیت و آزار کند او می تواند به حاکم شرع مراجعه کند تا شوهر، ملزم به حسن رفتار گرددو اگر سودمند واقع نشد به هر گونه که حاکم صلاح بداند او را تنبیه می نماید و اگر آن هم فایده نبخشید، زن می تواند درخواست طلاق کند و اگر شوهر، اورا طلاق نداد واجبار به حسن معاشرت، میسر نشد، حاکم شرع آن زن را طلاق می دهد.

مسئله۴۲۳ـ چه زمانی ، زن می تواند از حاکم شرع، در خواست طلاق کند؟
آیا زنی که شوهرش دائم با او بدرفتاری می کند و یا نیاز جنسی اورا ارضاء نمی کند به طوری که بیم آن می رود که به او نگاه افتد، می تواند پیشنهاد طلاق دهد و آیا در چنین صورت، طلاق داده می شود؟

جواب: اگر شوهری از انجام حقوق همسرش خود داری کندو پس از اجبارحاکم شرع به رعایت یکی از دو امر (طلاق و یا حسن معاشرت)، نتیجه گرفته نشود زن می تواند از حاکم شرع در خواست طلاق کند و مواردی که زن می تواند از حاکم شرع در خواست طلاق کند به قرار ذیل است:

۱ـ موقعی که شوهر،نفقه و هزینه زندگی همسرش را نپردازدو حاضر به طلاق دادن هم نشود و همچنین اگر شوهری قادر به پرداخت هزینه نباشد و ازدیگر سو،طلاق هم ندهد.

۲ـاگر شوهری همسرش را بیازارد و برابر دستور خدا با وی رفتار نیکو کند.

۳ـ هرگاه مردی همسرش را رها کرده و او بلا تکلیف گذاردطوری که گویا شوهر ندارد.
و اما درصورتی که مرد فقط نیاز جنسی همسرش را نمی تواند بطور کامل برآورده سازد و بیم آن رود که زن به گناه افتد هر چند که بنابر احتیاط واجب شوهر هر طور که شده از نظر مسائل جنسی همسرش را ارضاء کند و یا او را طلاق دهد با این وجود اگر چنین نکرد بهتر ان است که زن شیوه صبر و انتظار پیشه کند.

مسئله۴۴۳ـ یک زن و شوهر در کشور غیر اسلامی برابر مقرارت آن کشور طلاق قانونی گرفته اند اما مرد،حق قانونی و شرعی همسرش را نمی دهد و حرف واسطه ها را نمی پذیرد تکلیف چنین زنی چیست با علم به این که صبر و شکیبایی بر این وضع برای او فوق العاده طاقت فرسا می باشد؟

جواب: آن زن به حاکم شرع و یا نماینده او مراجعه می کند و آنان شوهر را به رعایت یکی از دو کار الزام می کنند یا هزینه بپردازدو یا طلاق شرعی دهد هر چند با وکالت دادن به یک شخص ثالث. و هر گاه شوهر از هر دو کار خود درای کرد و پرداخت نفقه، از دارایی شوهر امکان نداشت حاکم شرع و یا نماینده او،وی را طلاق می دهند.

*- ويژه نامه احکام ازدواج 

ویژه نامه احکام زن و شوهر

  • زنانی که عده ندارند
  • مدت عده طلاق چقدر است
  • طلاق زنی که حیض نمی شود
  • طلاق غیابی بدون حضور همسر
  • آیا زنی که حامله نمی شود عده دارد
  • عده زن حامله چقدر است

نحوه خواندن صیغه ازدواج دائم (متن+ترجمه)

نحوه خواندن صیغه ازدواج موقت(متن+ترجمه)



کلید: اگر مرد طلاق ندهد تکلیف چیست اگر مرد طلاق ندهد تکلیف چیست اگر مرد طلاق ندهد تکلیف چیست اگر مرد طلاق ندهد تکلیف چیست اگر مرد طلاق ندهد تکلیف چیست اگر مرد طلاق ندهد تکلیف چیست اگر مرد طلاق ندهد تکلیف چیست اگر مرد طلاق ندهد تکلیف چیست اگر مرد طلاق ندهد تکلیف چیست اگر مرد طلاق ندهد تکلیف چیست اگر مرد طلاق ندهد تکلیف چیست اگر مرد طلاق نمی دهد تکلیف چیست اگر مرد طلاق ندهد تکلیف چیست اگر مرد طلاق ندهد تکلیف چیست اگر مرد طلاق ندهد تکلیف چیست اگر مرد طلاق ندهد تکلیف چیست اگر مرد طلاق ندهد تکلیف

? لینک کوتاه

امتیاز دهی کاربران

۰ (۰ رای)

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟




ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر