موضوعات وبسایت : اجتماعی خانواده

تاثیر نگاه در عشق

تاثیر نگاه در عشق

نویسنده : مینا علی زاده | زمان انتشار : 05 تیر 1398 ساعت 12:45

جهت درج تبلیغات با قیمت مناسب در این سایت میتوانید به آی دی تلگرام زیر پیام دهید

@AlirezaSepand



در این پست یک مطلب با عنوان تاثیر نگاه در عشق را مطالعه خواهید کرد.

عشق یکی از تجربه‌های مشترک میان انسان‌هاست که علی‌رغم لطافتش، بسیار قوی و نیروبخش است؛ احساس لذت‌بخشی که تجربه‌ی آن برای هر فردی خوشایند است. معمولا آنچه از عشق در ذهن داریم، عشق افلاطونی و ماورای چهارچوب‌های زندگی زمینی است، اما در واقعیت بسیاری از ما به عشق‌هایی دچار شده‌ایم که به‌سرعت و با معیارهای ظاهری اتفاق افتاده‌اند. عبارت رایج برای این نوع عشق «عشق در نگاه اول» است. عده‌ای معتقدند امیدی به دوام این نوع عشق نیست و عده‌ای دیگر اساس آن را تمایلات نفسانی می‌دانند، اما روابط عاشقانه‌ی بسیاری با جرقه‌ی عشق در نگاه اول شکل گرفته‌اند و ادامه پیدا کرده‌اند.

حتما بخوانید:

  • تعریف عشق از زبان مشهورترین نویسنده‌های دنیا
  • ۱۴ نشانه که می‌گوید با همسرتان تفاهم دارید
  • کتاب تاریخ عشق؛ داستانی برای افرادی که در جستجوی عشق هستند

عشق در نگاه اول چیست؟

«عشق در نگاه اول» صرفا دیدن یک‌باره‌ی فرد و تلاقی نگاه‌ها نیست، بلکه معمولا افراد بعد از اولین برخورد و تعامل با معشوق خود، عاشقِ او می‌شوند؛ و این یعنی صفاتی در رفتار، طرز صحبت و حرکات فرد وجود دارد، که باعث عشق شده است.

آمادگی اولیه نیز شرط اصلی عاشقی است، اگر آماده‌ی عاشق شدن باشید، احتمال اینکه این اتفاق برای‌تان بیفتد زیاد است.

یکی از بخش‌های بدن که با دیدن معشوق به‌کار می‌افتد و در انتخاب جفت مناسب به ما کمک می‌کند، سیستم بویایی است. اگر بوی بدن فرد موردنظر با ژنتیک متناسب‌مان سازگار باشد، ما به سمت معشوق جذب می‌شویم.

ما در مغز خود راهنمایی برای عشق داریم که برخی از تصمیم‌گیری‌های مغز براساس این راهنماست.

راهنمای عشق چیست؟

از لحظه‌ی تولد در ضمیر ناخودآگاه ما فهرستی از ویژگی‌های خوب و بد شکل می‌گیرد. همچنین تجربه‌های عاشقانه‌ای که در گذشته داشته‌ایم، موارد دیگری به این فهرست اضافه می‌کند و راهنمای عشقیِ ما را به‌وجود می‌آورد.

برخی از متخصصان معتقدند وقتی عشق در نگاه اول رخ می‌دهد، درواقع این ضمیر ناخودآگاه ماست که براساس ویژگی‌های فردی که در گذشته به او علاقه‌مند بوده‌ایم (معشوق سابق و حتی پدر یا مادر)، معشوق فعلی ما را انتخاب می‌کند، چون برخی از ویژگی‌های او مانند بو، خاطره یا طرز رفتار فرد، با تصویر ذهنی ما مطابقت دارد.

هر چه ویژگی‌های فرد با فهرست ذهنی ما هم‌خوانی داشته باشد، شدت عشق ما نیز بیشتر می‌شود. در چنین شرایطی مغز هیجان‌زده می‌شود و شروع به پردازش اطلاعات می‌کند و در واکنش به پردازش اطلاعات، تغییراتی در بدن ما به‌وجود می‌آید؛ ضربان قلب افزایش می‌یابد، خون با سرعت بیشتری پمپاژ می‌شود و حالتی از سرمستی به فرد دست می‌دهد. در مغز دوپامین ترشح می‌شود و تولید این ماده منجر به شادی بیشتر می‌شود و ما را احساساتی‌تر می‌کند.


حتما بخوانید: از کجا بفهمیم عاشق شده ایم؟

چه کسانی به عشق در نگاه اول دچار می‌شوند؟

نتایج بررسی بر روی ۸۰۰۰۰ هزار نفر در سراسر جهان نشان می‌دهد، مردان بیشتر از زنان در نگاه اول عاشق می‌شوند؛ این میزان در مردان ۴۸ درصد و در زنان ۲۸ درصد است. مردان بیشتر تحت‌تأثیر ظاهر زنان قرار می‌‌گیرند و چون ویژگی‌های ظاهری به‌سرعت تغییر نمی‌کنند، احساس عشق تا مدتی در مردان باقی می‌ماند. اما چون زنان به‌طور غریزی نقش مادری و نگهداری از نطفه را برعهده دارند، در روابط عاشقانه‌ی خود محتاط‌تر هستند و هنگامی‌که بدانند مرد موردعلاقه‌ی آنها به خوبیِ ظاهرش نیست، احساس عشق در زنان به همان سرعتی که به‌وجود آمده، از بین می‌رود.

طبیعتا افرادی که جذابیت ظاهری دارند، بیشتر از سایرین، عشق در نگاه اول را تجربه کرده‌اند.

آیا ویژگی‌های ظاهری در ایجاد عشق واقعی نقشی دارند؟

جذابیت ظاهری در ایجاد عشقِ واقعی، اثرگذار است اما کافی نیست، برای ماندگاری عشق مواردی همچون پیشینه‌ی فرد، هوش او و صفات مهمی مانند مهربانی، صداقت و شوخ‌طبعی نقش مهمی ایفا می‌کنند.


حتما بخوانید: چگونه زنان را عاشق خود کنیم؟

آیا تنها با نگاه کردن می‌توان به شخصیت فرد پی برد؟

کارشناسان زبان بدن معتقدند که به‌راحتی و با نگاه کردن به افراد می‌توان به برخی از ویژگی‌های شخصیتی آنان پی برد، چون حالت بدن و صورت ما بازتابی از شخصیت ماست.

افراد بااعتمادبه‌نفس و شاد، محکم و باغرور راه می‌روند، تماس چشمی برقرار می‌کنند و لبخند بر لب دارند.

افراد ناراحت و غمگین خمیده راه می‌روند، از تماس چشمی خودداری می‌کنند و اخمو به‌نظر می‌رسند.

پس تا حدودی می‌توان با یک نگاه به شخصیت فرد پی برد.


حتما بخوانید: جزئیاتی که مردم بر اساس آنها شخصیت شما را قضاوت می‌کنند

هاله‌ی جذابیت

هاله‌ی جذابیت به این معناست که ما معمولا صفات خوب را به افراد خوش‌قیافه نسبت می‌دهیم و فکر می‌کنیم این افراد، مهربان‌تر و شادتر هستند.

در عشق‌های رمانتیک هرچه در معشوق خود می‌بینیم مثبت و دوست‌داشتنی است و تا مادامی‌که او خلاف آنچه ما فکر می‌کنیم رفتار نکند، عشق ما شدید و طولانی باقی خواهد ماند.

جاذبه‌ی جنسی

جاذبه‌ی جنسی در همان سطوح اولیه روی می‌دهد و ممکن است ما از وقوع آن باخبر نباشیم. در بررسی‌ِ انجام‌شده‌ای مشخص شد که افراد در کسری از ثانیه می‌توانند درباره‌ی جذابیت جنسی معشوق خود نظر بدهند.

جذابیت جنسی مهم است و یکی از سنگ بناهای عشق محسوب می‌شود اما عشق برای دوام به عوامل دیگری نیز نیاز دارد.

صمیمیت و تعهد دو عامل اساسی است که با گذشت زمان به‌وجود می‌آید.


حتما بخوانید: مردان با چه زنانی ازدواج نمی‌کنند؟

هاله‌ی شخصیت

در هاله‌ی جذابیت، فرد خوش‌قیافه را مهربان‌تر تصور می‌کنیم و ممکن است در نگاه اول عاشقش شویم. در اینجا هاله‌ی‌ شخصیت است که بر دوام عشق تأثیر می‌گذارد. وقتی فردِ خوش‌قیافه،‌ خسته‌کننده و گستاخ باشد، عشق به‌وجودآمده به‌سرعت از بین می‌رود یا برعکس این مورد، ممکن است فردی که زیبایی ظاهری چندانی ندارد، با شوخ‌طبعی و شیرینی خاص خود دل دیگران را برباید.

آیا باید عشق در نگاه اول را جدی گرفت؟

عشق در نگاه اول می‌تواند شروعی برای یک رابطه‌ی عاشقانه‌ی بلندمدت باشد، اما اساس این رابطه نخواهد بود. به عبارت دیگر در این نوع عشق، احساسات و امیال جنسی بیشتر به‌عنوان دو عامل در روابط عاشقانه نقش دارند.

هرچه معشوق با ویژگی‌های موردعلاقه ما سازگارتر باشد، عشق ما دوام بیشتری خواهد یافت.

نیمه گم‌شده پیداکردنی نیست، ساختنی‌ست. بهترین و پربازدیدترین مقالات را در این زمینه گوش دهید.

10000تومان

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟




ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر