موضوعات وبسایت : اجتماعی خانواده

رشته طب سوزنی در ایران

رشته طب سوزنی در ایران

نویسنده : علیرضا | زمان انتشار : 05 مهر 1398 ساعت 19:50

اگر قصد تحصیل در رشته طب سنتی دارید می‌توانید گروه‌های آموزشی طب سنتی، طب چینی مکمل، داروسازی سنتی و تاریخ علوم پزشکی را انتخاب نمایید.

طب سنتی درواقع به کلیه اطلاعات پیرامون پیشگیری، تشخیص و درمان کلیه بیماری‌های جسمی، ذهنی یا نابهنجاری‌های اجتماعی مربوط می‌شود که از نسل‌های گذشته به نسل جدید منتقل شده است. (منبع)

معرفی گروه‌های آموزشی طب سنتی

رشته طب سنتی در چهار گروه آموزش داده می‌شود:

۱- رشته طب سنتی ایرانی

تحصیل در رشته طب سنتی به معنای آموختن اصول کهن و قدیمی درمان بیماران نیست؛ بلکه در راستای اصول پزشکی کلاسیک، روش‌های نوینی جهت پیشگیری و درمان بیماری‌های به‌دست‌آمده. در مواردی که پزشک به صلاح بیمار تشخیص دهد، با استفاده از این روش‌ها به درمان بیمار می‌پردازد.

از ویژگی‌های مثبت این دوره کاهش عوارض داروهای شیمیایی بر روی بیماران است؛ اما متأسفانه به اعتقاد بسیاری از متخصصان، طب سنتی قادر به درمان تمام بیماری‌های نبوده و برای برخی دیگر نیز باید به‌عنوان مکمل طب جدید مورد استفاده قرار گیرد.

درصورتی‌که علاقه دارید در رشته طب سنتی تحصیل کنید باید ابتدا مدرک پزشکی عمومی یا تخصص بالینی گرفته و سپس وارد دوره Ph.D. پزشکی سنتی شوید. (دانلود دفترچه راهنمای آزمون تخصص)

این دوره مجموعاً ۵۰ واحد است. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد تحصیل در رشته طب سنتی و واحدهای درسی که طی این دوره باید بگذرانید به لینک دفترچه راهنمای طب سنتی مراجعه کنید.

مشاغل

فارغ‌التحصیلان دکترای طب سنتی، علاوه بر فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی می‌توانند در بخش‌های خصوصی و کلینیک‌های طب سنتی به ارائه مشاوره و درمان بیماران بپردازند.

۲- رشته طب چینی و مکمل

تنها دانشگاهی که در حال حاضر این رشته را تدریس می‌کند دانشکده طب ایرانی دانشگاه علوم پزشکی مشهد است.

دانشجویان رشته طب چینی و مکمل، در مورد طب سوزنی، ماساژ درمانی، طب فشاری و مامایی آموزش می‌بینند و قادر به درمان بیماری‌هایی مانند شب‌ادراری، چاقی، افسردگی، کمردرد و … اند.

۳- رشته داروسازی سنتی

دانشجویان رشته داروسازی سنتی با گیاهان دارویی و نحوه تولید آن‌ها آشنا می‌شوند. فارغ‌التحصیلان این رشته باید بتوانند با توجه به پژوهش‌های جدید و دانش روز به تصحیح متون سنتی پزشکی نیز بپردازند.

درصورتی‌که تمایل دارید در رشته داروسازی سنتی به تحصیل بپردازید باید ابتدا دکترای حرفه‌ای داروسازی گرفته و سپس در آزمون ورودی برای اخذ Ph.D. داروسازی سنتی شرکت کنید.

این رشته جمعاً ۴۸ واحد دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاهده دروس رشته داروسازی سنتی به دفترچه راهنمای رشته داروسازی سنتی مراجعه نمایید.

مشاغل

آموزش مسئولین فنی کارخانه‌های تولید داروی گیاهی، نظارت بر آن و ارائه خدمات مشاوره‌ای به این کارخانه‌ها، تهیه دارو از منابع طب سنتی، آموزش، تحقیق، پژوهش، حضور در آزمایشگاه‌ها و تصحیح منابع طب سنتی از مشاغل آینده دکتران داروسازی سنتی است.

۴- رشته تاریخ علوم پزشکی

این رشته درواقع ترکیبی از رشته‌های طب ایرانی، داروسازی سنتی و اخلاق پزشکی است. در این دوره که در مقطع کارشناسی ارشد تدریس می‌شود، دانشجویان با تاریخ علوم پزشکی به‌خصوص در دوره اسلامی و منابع کهن پزشکی آشنا می‌شوند.

برای ورود به این رشته فقط کافی است در هر یک از رشته‌های کارشناسی مدرک بگیرید. سپس باید در آزمون کارشناسی ارشد وزارت بهداشت شرکت کنید. ثبت‌نام آزمون‌های وزارت بهداشت از طریق سایت http://www.sanjeshp.ir/ صورت می‌پذیرد.

این دوره مجموعاً ۳۲ واحد است. برای مشاهده دروسی که دانشجویان این رشته باید بگذرانند و کسب اطلاعات بیشتر به دفترچه معرفی رشته تاریخ علوم پزشکی مراجعه نمایید.

مشاغل

فارغ‌التحصیلان رشته تاریخ علوم پزشکی می‌توانند در جمع‌آوری، بازیابی و ارزیابی منابع کهن پزشکی، پژوهش و مأخذشناسی فعالیت کنند.

تحصیل در رشته طب سنتی بدون کنکور

ورود به طب سنتی از رشته پزشکی عمومی

برای تحصیل در این رشته باید ابتدا پزشکی عمومی بگیرید و سپس برای MD – Ph.D. طب سنتی ثبت‌نام کنید.

دانشجویان استعدادهای درخشان کلیه دانشگاه‌ها که در رشته پزشکی تحصیل می‌کنند می‌توانند بدون کنکور از طریق دبیرخانه استعدادهای درخشان یا آموزش دانشگاه خود برای تحصیل در رشته طب سنتی بدون کنکور درخواست دهند. برای ثبت‌نام طب سنتی بدون کنکور به یک مدرک زبان انگلیسی معتبر و نسخه‌ای از فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی خود نیاز دارید.

دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز بر اساس معدل و به‌شرط قبولی در مصاحبه، امکان تحصیل بدون کنکور در رشته طب ایرانی را برای فارغ‌التحصیلان دکترای عمومی به وجود آورده است. تأثیر معدل در پذیرش داوطلبان ۸۰% و تأثیر مصاحبه ۲۰% است. برای پذیرفته شدن در این مصاحبه اطلاعاتی در مورد فناوری اطلاعات (IT)، مهارت‌های ارتباطی و زبان انگلیسی ضروری است. (منبع)

اخیراً طب ایرانی به آزمون دستیاری افزوده شده. (منبع)

وزود به طب سنتی از رشته مامایی

البته دانشگاه شهید بهشتی برای دانش‌آموختگان مامایی دوره‌های طب سنتی برگزار کرده و در انتهای دوره بعد از آزمون برای ایشان گواهی شرکت در دوره صادر می‌نماید. شرکت در این دوره فقط برای علاقه‌مندان مفید بوده و معادل دکترای تخصصی محسوب نمی‌شود. (فرم ثبت‌نام)

دانشگاه‌های دارای رشته طب سنتی

دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

دانشگاه علوم پزشکی ایران

دانشگاه علوم پزشکی تهران

دانشگاه شاهد

دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی استان فارس

دانشکده علوم پزشکی اصفهان

دانشگاه علوم پزشکی مشهد

دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی بابل

دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تبریز

دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زنجان

دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی اهواز

دانشگاه علوم‌پزشکی گیلان

دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی قم

توجه داشته باشید که در این دانشگاه‌ها به‌طور قطع طب سنتی تدریس می‌شود؛ اما ممکن است دانشگاه‌های دیگری هم باشند که در اینجا ذکر نشده و این رشته را تدریس کنند. برای اطمینان می‌توانید به وب‌سایت دانشگاه مدنظر خود مراجعه نمایید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟




ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر