موضوعات وبسایت : اجتماعی خانواده

نکات مهم در تنظیم قراردادها

نکات مهم در تنظیم قراردادها

نویسنده : نادر | زمان انتشار : 05 تیر 1398 ساعت 12:46

وقتی از ایجاد یک رابطه حقوقی بین دو نفرصحبت می کنیم ، اولین شرط آن تنظیم قرارداد است.

برای تنظیم یک قرارداد نکات حقوقی زیادی وجود دارد من جمله نکات ماهوی فنی ، نکات عمومی نکات مربوط به شرایط شکلی و… اما ما در این مقاله سعی کرده ایم به نکات طلایی و کاربردی یک قرارداد بپردازیم مطمئنا آشنایی با این نکات طلایی در تنظیم هر قرارداد یا پیمان، توافق، معاهده، عقد، کنترات، مقاطعه، عهد نامه، معامله و… برای شما کاربردی خواهد بود.

در انواع قراردادهای ملکی و ساختمانی ، مشارکت ، فروش ، همکاری، سرمایه گذاری، قراردادهای تجاری و قراردادهای مربوط به شرکت ها و سهام و سایر انواع قراردادها دانستن این نکات طلایی واجب و ضروری است.

نکات طلایی در تنظیم یک قرارداد شامل چه مواردی می شود؟

3875_374.jpg

 نکته اول: آیا می دانید طرف قراردادی شما چه کسی است؟

تنظیم قرارداد با اشخاص حقیقی:

موقع تنظیم قرارداد با اشخاص حقیقی(طبیعی) توجه به مساله بلوغ، عقل و ممنوع­ المعامله­ نبودن طرف قرارداد بسیار مهم است.

  • به موجب تبصره ۱ ماده ۱۲۱۰ قانون مدنی جمهوری اسلامی ایران ، سن بلوغ در پسر پانزده سال تمام قمری و در دختر نه سال تمام قمری است.
  • منظور از اصطلاح ممنوع المعامله ، شخصی (اعم از حقیقی یا حقوقی) که توسط مقام قضایی از تصرف در اموال خود به نحوی ازانحاء ممنون شده است.

تعریف شخص حقیقی: هر کدام از افراد انسانی که پس از زنده متولد شدن می توانند صاحب حق و تکلیف شوند.

تنظیم قرارداد با اشخاص حقوقی:

در هنگام تنظیم قرارداد با اشخاص حقوقی، باید با ملاحظه اساسنامه شرکت و آگهی آخرین تغییرات آن (مندرج در روزنامه رسمی) معلوم شود که آیا شرکت در محدوده موضوع فعالیت خود قصد انعقاد قرارداد دارد یا خیر؟ و نیز مشخص شود چه کسانی دارای نمایندگی و حق امضای اسناد و قرارداد برای شرکت می باشند.

تعریف شخص حقوقی: هر کدام از شرکت ها، اداره ها یا موسساتی که پس از طی تشریفات و ثبت به موجب قانون دارای شخصیت حقوقی شده و می توانند صاحب حق و تکلیف گردند.

نکته دوم : قیمت قرارداد

مبلغ یا قیمت قرارداد یا همان ثمن معامله یعنی ارزشی که شما حاضرید در مقابل بدست آوردن موضوع قرارداد( کالا یا خدمات ) پرداخت نمایید.

  • پس از تعیین قیمت یا ارزش یک قرارداد لازم است میزان و نحوه پرداخت (نقدی یا غیر نقدی) دقیقاً با ذکر جزئیات مواعد پرداخت (اقساط و مدت آن ) تعیین گردد تا از هر گونه سوء برداشت و یا تفسیر متفاوت جلوگیری شود.

نکته سوم : ضمانت اجرای تخلف از تعهدات

می توان ادعا کرد که قراردادی کامل است که در آن صحبت از ضمانت اجرا می شود معمولا در قرارداد ها ضمانت اجرا ها را در وضعیت های :

  1. پیش بینی حق فسخ
  2. دریافت خسارت
  3. الزام به انجام تعهد

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟




ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر