موضوعات وبسایت : اجتماعی خانواده

جلوگیری از ردیابی تلفن همراه

جلوگیری از ردیابی تلفن همراه

نویسنده : علیرضا | زمان انتشار : 05 تیر 1398 ساعت 12:46

همیشه در بسیاری از  فیلم ها شاهد این بوده ایم که افراد در حال فرار،‌از طریق تلفن های همراهشان گیر افتاده و ردیابی می شوند. به همین علت در اینگونه فیلم ها، صحنه های فراوانی را در رابطه با از بین بردن تلفن های همراه یا انداختن آنها به رودخانه ها مشاهده نموده ایم. در این مطلب قصد داریم اطلاعاتی را درباره این که تلفن همراه ما، چگونه اطلاعاتی از ما را در اختیار دیگران قرار می دهد، صحبت کنیم و بدانیم که چگونه ردیابی نشویم .

آپشن های ساده چاره ساز نخواهند بود!

اگر شما به ردیابی تلفن همراهتان مشکوک شده باشید، شاید ساده ترین راه برای جلوگیری از آن، بردن گوشی روی حالت Airplane باشد که این عمل زیاد چاره ساز نخواهد بود!

به گفته گری مایلیفسکی ( Gary S. Miliefsky ) مدیر عامل شرکت اسنوپ وال، هر تلفن همراه دارای دو سیستم عامل می باشد:‌ یکی که برای اتصال به شبکه های سلولی طراحی شده و دیگری که همین رابط کاربری برای مصرف کنندگان است. بردن تلفن همراه روی حالت Airplane  فقط سیستم عامل رابط کاربری مثل اندروید یاIOS را از دسترس خارج می کند. با این حال هنوز سیستم عامل شبکه های سلولی به کار خودش ادامه می دهد و ممکن است اطلاعاتی را درباره موقعیت شما به بیرون انتقال دهد.

ارتباط با دکل مخابراتی می تواند موقعیت شما را فاش کند

برای اگاهی از موقعیت تلفن همراه، حتما نیاز نیست GPS دستگاه روشن باشد. صرفا ارتباط تلفن همراه با دکل های مخابراتی، می تواند موقعیت آن را بازگو کند. اگر کسی به دنبال ردیابی شماباشد، با استفاده از سیگنال هایی که تلفن همراه شما با دکل مخابراتی، برای آنتن دهی رد و بدل می کند، می تواند موقعیت شما را تخمین بزند.bigstock-Telecommunications-Towers-329606152-760x400.jpg

شاید راهی که به خاطرتان برسد این باشد که سیم کارت تلفن همراهتان را در بیاورید. اما این روش هم فکر خوبی نخواهد بود! اکثر گوشی های تلفن همراه، دارای قابلیتی می باشند که حتی در صورت عدم وجود سیمکارت درون آنها، بتوانند با دکل های مخابراتی بصورت ۲G ارتباط برقرار کنند. طبق نظر کارشناسان، گوشی در حالت ۲G ، از رمزنگاری داده ها استفاده نمی کند و براحتی می تواند موقعیتش شناسایی گردد.

نقش شبکه های WiFi در ردیابی تلفن همراه چیست؟

خصیصه ی شبکه های وای فای، برد پایین و سرعت بالای انتقال اطلاعات می باشد. هربار که شما وای فای تلفن همراه خود را روشن می کنید، تلفن همراه شما اقدام به ارسال اطلاعاتی مثل آدرس Mac به گیرنده های وای فای در نزدیکی خودش می کند. آدرس Mac آدرسی است منحصر به فرد که به هر دستگاهی که قابلیت اتصال به شبکه را داشته باشد، تعریف شده است. به نوعی می توان این آدرس را اثر انگشت تجهیزات شبکه و ابزارهای اتصال به شبکه در نظر گرفت. پس با فاش شدن آدرس Mac دقیقا نوع دستگاهی که به شبکه متصل شده است شناسایی و براحتی قابل کشف خواهد بود.

iStock-499599150-wifi-router-587e43a63df78c17b6571de4.png

چگونه ردیابی نشویم ؟

قفل نگاه داشتن گوشی

اولین گام در پاسخ به این سوال که چگونه ردیابی نشویم این است که همیشه تلفن همراه خود را قفل کنیم. با این کار از دسترسی فیزیکی دیگر افراد به تلفن همراهمان می کاهیم و این اجازه را از کسانی که قصد دارند نرم افزارهای ردیابی تلفن همراه را روی گوشی ما نصب کنند، می گیریم.

عدم اتصال به شبکه های وای فای عمومی

تا آنجا که ممکن است از وصل شدن به شبکه های وای فای ناشناس و عمومی، بپرهیزید و در صورتی که ناچار به استفاده از آن ها هستید، از VPN ها استفاده کنید. این امر، تا حد زیادی از نصب برنامه های ناخواسته توسط این شبکه ها بروی موبایل شما، جلوگیری می کند.

استفاده از کاورهای مخصوص جلوگیری از ردیابی تلفن همراه

اما مهمترین و بهترین راه برای جلوگیری از ردیابی شدن، این است که تلفن همراهتان را در کاورهای مخصوصی که اجازه تبادل سیگنال را نمی دهند قرار داده یا باتری آن را در بیاورید. البته امروزه بسیاری از تلفن های همراه اجازه دسترسی به باتری را توسط کاربر نمی دهند. پس بهترین گزینه استفاده از کاورهای مخصوص (Privacy Case) می باشد. این کاورها که گوشی درون آن قرار میگیرد، کلیه سیگنال های ورودی و خروجی از تلفن همراه را بلوکه کرده و آن را از ردیابی ایمن نگه میدارد.

iPatch-_black6_2048x2048.jpg

پس می توان در پاسخ به این سوال که چگونه ردیابی نشویم به این موارد اشاره کرد که راه های قدرتمندی در این امر می باشند.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟




ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر