حکم تمکین نکردن زن از مرد

حکم تمکین نکردن زن از مرد

نویسنده : محمد پارسایی | زمان انتشار : 22 دی 1399 ساعت 12:17

تعداد مشاهده این مطلب: 109,209 مرتبه

44318823622222.jpg

برای مشاوره مجازات عدم تمکین زن

برای مشاوره مجازات عدم تمکین زن

هنگامی که زن و مرد با هم عقد ازدواج کردند ، بر اساس شرع و قانون بایستی تکالیفی را در برابر یکدیگر انجام بدهند . به عنوان مثال زن از حق نفقهبرخوردار است و در عین حال بایستی تمکین نماید . تمکین همانگونه که در عرف شناخته می شود ، به معنای پذیرش شوهر در امور کلی زندگی خانوادگی و روابط زناشویی است . اما گاهی ممکن است که به دلیل اختلافات مطرح شده میان زن و مرد ، زن حاضر به تمکین در برابر شوهر خود نشود .

به دنبال این موضوع ، این سوال مطرح می شود که مجازات عدم تمکین چیست . در صورت عدم تمکین زن بایدمهریهونفقه زنپرداخت شود یا خیر و اینگونه سوالات . به همین مناسبت ، قصد داریم در ادامه این مقاله به بررسی تمکین چیست ، عدم تمکین زن از شوهر و آثار حقوقی عدم تمکین بپردازیم .

تمکین

به محض اینکه عقد نکاح میان زن و مرد خوانده شد ، هر یک از آنان موظف به تکالیفی در برابر یکدیگر می شوند . یکی از این تکالیف که به موجبعقد نکاح بر عهده زن قرار می گیرد ، تمکین در برابر شوهر است . بر اساس قانون ، تمکین زن از شوهر را می توان به دو نوع تمکین عام و تمکین خاص تقسیم بندی کرد . تمکین عام به معنای اطاعت از شوهر در مسائل کلی زندگی مشترک است و در مقابل ، تمکین خاص ناظر بر روابط زناشویی میان زوجین است .


instagram.gif

عدم تمکین

همانگونه که در قسمت قبل اشاره شد ، انواع تمکین شامل دو نوع تمکین عام و تمکین خاص است . در صورتی که زن در امور کلی زندگی مشترک و یا روابط زناشویی از همسر خود تمکین نکند ، در اصطلاح فقهی و حقوقی به وی زن ناشزه گفته می شود . مصادیقی از عدم تمکین در برابر شوهر عبارت است از عدم سکونت در محلی که شوهر آن را فراهم کرده است ، انتخاب شغل مغایر با شئون خانوادگی زوج ، خارج شدن از منزل بدون اجازه و اطلاع شوهر و ... . در این صورت ، عدم تمکین از جانب زن ، پیامدهای حقوقی می تواند به بار آورد که ذیلا به آنها اشاره می کنیم .

” عدم تمکین از سوی زن سبب محرومیت وی از نفقه و اجرت المثل ایام زوجیت و نحله می شود “

مجازات عدم تمکین زن

در خصوص اینکه عدم تمکین از سوی زن چه آثار حقوقی در پی دارد، برخی این سوال را می پرسند که مجازات عدم تمکین زن چیست . در پاسخ به این سوال باید بگوییم که مجازات قانونی ، تنها در صورتی در قبال اشخاص اجرا می شود که در قانون برای عمل آنها جرم تعیین نموده باشد .

اما عدم تمکین از سوی زن ، جرم نیست تا بتوان وی را مجازات کرد. بلکه بهتر است گفته شود که آثار حقوقی عدم تمکین از سوی زن چیست . یا به عبارت دیگر عدم تمکین از سوی زن چه پیامدهای حقوقی و قانونی به دنبال خواهد داشت . لذا در این قسمت سعی داریم تا به مهمترین آثار حقوقی عدم تمکین زن بپردازیم .

1 - در صورتی که زن بدون مانع مشروع از تمکین در برابر شوهرخودداری کند ، از حق دریافت نفقه محروم خواهد شد .

2 - در صورت عدم تمکین ، زن از برخی از حقوق مالی بعد از طلاق همچوناجرت المثل ایام زوجیت و تنصیف اموال و دارایی های مرد پس از طلاق محروم می گردد .

3 - مرد با گذشت مدت زمانی از عدم تمکین غیر موجه زن ، می تواند با مراجعه به دادگاه حکم ازدواج مجدد بگیرد . 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد مجازات عدم تمکین زن در کانال تلگرام حقوق خانواده عضو شوید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون مجازات عدم تمکین زن​​ پاسخ دهند .

1.gif

سوالات متداول


1- عدم تمکین زن از شوهر به چه معناست و چه مصادیقی دارد ؟

تمکین از شوهر به معنای پذیرش مرد در امور کلی زندگی مشترک است و مصادیق گوناگونی از روابط خانوادگی و روابط زناشویی را در بر می گیرد که شرح آن در مقاله ذکر شده است .

2- آیا زن می تواند بدون هیچ دلیل موجهی زندگی مشترک با زوج را ترک نموده و در محل دیگری سکونت کند ؟

زندگی در محل دیگری غیر از اقامتگاه زوج ، مصداق عدم تمکین است که در صورت نبود دلیل موجه ، عدم تمکین تلقی شده و آثار حقوقی در پی خواهد داشت که شرح این مطلب را در مقاله ارائه نموده ایم .

3- در صورتی که زن مرتکب عدم تمکین خاص یا عام بشود می توان از وی به جرم عدم تمکین شکایت کرد ؟ مجازات قانونی عدم تمکین زن چیست ؟

از آن جهت که عدم تمکین زوجه جرم تلقی نشده است ، مجازات قانونی نیز نمی توان برای آن در نظر گرفت که برای دریافت اطلاعات بیشتر در این خصوص می توانید مقاله را مطالعه نمایید .

برای مشاوره مجازات عدم تمکین زن

برای مشاوره مجازات عدم تمکین زن

مطالب مرتبط:

برچسب ها:

تمکینعدم تمکیندعوای عدم تمکین نظرات کاربران



فرهاد مختاری

1399/10/22

سلام همسر بنده ۵ ماهه خونه روترک کرده وقتی سرکار بودم اومدم دیدم رفته عدم تمکین زدم دوروز دیگه دادگاه دارم اگر دادگاه ازدواج مجدد صادر کرد خانوم بنده میتونه دوباره برگرده سر زندگیش یعنی اونوقت باید دوتا زن داشته باشم؟


پاسخ مشاور: سلام بله امکان بازگشت دارند

جواد

1399/05/28

با سلام همسر من بدون اجازه من منزل را ترک کرده است و به خانه پدری اش رفته است اما شب بر میگردد من با رفتن همسرم به دلایلی به خانه پدری اش مخالفم در صورتی که به او اجازه داده، که هفته ای یک مرتبه مجاز به رفتن است ولی ایشان اصلا به حرف من اعتنایی ندارد من چه اقدامی باید انجام بدم


پاسخ مشاور: با سلام این امر مصداق عدم تمکین محسوب نشده و قانون در این خصوص این موضوع جرم انگاری نکرده است بهتر است با صحبت کردن مشکلتان را حل و فصل کنید .

نازنین

1399/05/28

سلام من الان ۲ماهه باشوهرم دعواکردم امدم خونمون من سرکار بود امد کتکم زد که توفلان کاره ای بعدمن امدم خونه مامانم الانم رفته شکایت کرده که یا خونه که بنام منه رو میدی یا طلاقت نمیدم امروزم برام ابلاغیه امد الزام به تمکین ونوشته ۶ماه ازنبودن من میگذره درحالی که ۲ماهه من امدم خونمون وقصد جداشدن ازش دارم حدود۳ساله بهم نفقه نمیده.میتونم درخواست نفقه کنم ممنون میشم حواب بدین


پاسخ مشاور: با سلام بله می توانید درخواست نفقه ایام گذشته را نمایید اما در خصوص مدتی که منزل را ترک کرده اید نفقه به شما تعلق نمی گیرد . در خصوص طلاق لازم است جزئیات را به طور کامل مطرح کنید اعم از آنکه آیا به پزشکی قانونی بابت ضرب و شتم مراجعه داشته اید و گواهی پزشکی قانونی را دریافت کرده اید ؟

میلاد

1399/05/23

سلام خسته نباشی همسر من یک ماهه بدن اجازه من برادرش او را از خانه من بدون اطلاع من برده است حدودا یک ماه است که به دنبال او میروم ولی مادرش نمی‌ذاره برگرده خونه حتی من رو از دیدن بچم محروم کردن و نمیگذارن من او را ببینم یا با همسرم صحبت کنم خواستم ببینم اگر از پدر و مادرش و خودش شکایت کنم کاری میتونم بکنم یا ن


پاسخ مشاور: با سلام ، ترک منزل بدون اجازه همسر جرم محسوب نمی شود که شما بتوانید از بابت آن شکایت کنید و حتی در مواردی که خوف ضرر بدنی و یا مالی یا شرافتی برای زن با سکونت در منزل شوهر وجود داشته باشد قانون اجازه ترک منزل را به زن داده در هر حال در صورت ترک منزل تنها نفقه به ایشان تعلق نمی گیرد . اما در مورد فرزندان می توانید اقدام قانونی انجام دهید .

سولاله

1399/03/25

سلام همسرم همیشه توی خونه باهام دعوا میگیره و بهم میگهبرو خونه بابات بهم میگه هیچ عشق و علاقه ای بهت ندارم دیگه خسته شدم میتونم برم خونه پدری درخواست طلاق بدم؟مشکلی بخاطر عدم تمکین پیش نمیاد برام؟


پاسخ مشاور: با سلام خیر مشکلی پیش نخواهد آمد ، تنها در زمان عدم تمکین نفقه به شما تعلق نخواهد گرفت .

حسین

1399/02/17

سلام ببخشید خانم من سه ماه است که خانه رو ترک کرده و دو کودک خونه به دستور خانوادش ول کرده و درخواست طلاق و عسر و حرج کردن من هم چند بار خودم و خانواده ام مراجعه کردیم که برگرد سر زندگیت که به دستور خانوادش برنگشت من هم دادخواست عدم تمکین براش فرستادم ؛ وکیل همسرم هم دوباره یه ابلاغیه فرستادن که تهیه مسکن مناسب و با امکانات من ده سال پیش به در خواست خانم و خواهش هاش به خانوادش کمک کردم و قسط وام ازدواج من و خودش گرفت و قسط پرداخت نکرد و من مجبور شدم به دلیل زمانت که کرده بودم خودم پرداخت کنم و هزینه های خیلی دیگه ی پرداخت کنم که به توافق رسیدیم که مهریه اش رو ده سال پیش با دو شاهدی که بردیم بذل کرد ممنون میشم بفرمائید وضعیت ما چی میشه تشکر از زحمات شما


پاسخ مشاور: با سلام شرط تمکین تهیه مسکن مناسب است و تا زمانی که مسکن مناسب دراختیار نداشته باشید ترک منزل عدم تمکین محسوب نمی شود .

یونس

1399/01/20

سلام در صورتی که مرد مالی رو به اسم زن بزنه وبعد چند وقت به مشکل برخورد کنن .زن تمکین نکنه .آیا مرد میتونه مال پس بگیره یا خیر


پاسخ مشاور: سلام، خیر .

یسنا

1399/01/06

خونمون جداس فقط تو یه حیاطیم منم گفتم بریم شهر بشینیم میتونم این حرف من مشکلی که نداره در دادگاه عدم تمکین؟ خیلی ممنون که مشاوره میدین


پاسخ مشاور: با سلام زوج باید محل زندگی را مشخص کند و در صورتی که زوج با نقل مکان مشکلی نداشته باشد و شما در منزل ایشان زندگی کنید عدم تمکین محسوب نمی شود .

یسنا

1398/12/28

سلام من با شوهرم اختلاف پیدا کردم مادرشوهرم دخالت زیاد میکنه میخام یه جای دیگه خونه بگیره که از مادرشوهرم جدا باشم ولی شوهرم قبول نمیکن الان سر این موضوع دعوامون شده دوماهه اومدم خونه بابام با بچم درخواست نفقه کردم رفته شکایت کرده درمورد تمکین الان میتونه نفقه نده


پاسخ مشاور: سلام، در دادگاه عدم تمکین بگویید که منزل در شان شما نیست و بخواهید که منزل جداگانه و مستقلی تهیه کنند تا تمکین کنید .

محسن

1398/12/27

باخانواده ای وصلت کردم که از لحاظ فرهنگی و اجتماعی زیر صفر میباشند به هر دلیلی بحث شروع میکنه و آخرش هم زنگ میزنه به باباش با آه زاری خودشو خوب جلوه میده تازگی ها یاد گرفته که منو وادار کنه بهش آسیب برسونم فحش میده چنگ می ندازه دوسه بار کتکش زدم ولی چند وقت پیش دست بهش نزدم که باز به باباش زنگ زدو کلانتری خانوادش از بچگی با دعوا و بزن بزن بزرگش کردن حتی خودکشی نا فرجام مادرش چاقو زدن باباش به دخترش که خانم من باشه شیشه کشیدن باباش و هزار کوفت دیگه الانم داره مدرک جور میکنه که مهریه شو بذاره اجرا البته روزی که بچه من به دنیا اومد همون روز اول بچه رو بدون اجازه بردن که من شکایت کردم خودشون به غلط کردن افتادن برگشت الانهم دوباره بچه رو بردن تورو خدا بگین چیکار کنم دارم دیوونه میشم


پاسخ مشاور: سلام، می توانید در دادگاه بابت تمکین ایشان اعتراض نمایید تا حکم الزام به تمکین صادر شود و در صورتی که تمکین نکنند ، حق مطالبه نفقه ندارند . با این حال ، ایشان حق مطالبه مهریه را خواهند داشت .

سیدسعیدعزیزی

1398/12/24

وقتی که یک مرد با تمام توانش واز دل وجان برای همسر،فرزندوزندگی کار وتلاش میکندو زن بدون هیچ دلیل موجه ای عدم تمکین میکند،قانون بایستی عدالت رو درحق مرد اجراکند.بلافاصله بادرخواست مهریه از جانب زن موافقت نکند


پاسخ مشاور: مهریه به تمکین ارتباطی ندارد بلکه نفقه به تمکین مرتبط است .

محمد

1398/11/15

سلام زن بنده چندین سال است درس میخواند در دانشگاه آزاد که کلی هزینه آن میشود وهرباردررشته ای که سرانجامی ندارد مدام از من و فرزندم دریغ میکند آب خوش نمگذاره ازگلویمان پایین برود مدام درس را بهانه می‌کنه من با ایشون چکارکنم؟


پاسخ مشاور: سلام، بهتر است از طریق خانوادگی به این اختلاف رسیدگی کنید .

هادی

1398/11/13

مدت دو ماه همسرم ترکم کردبدون هیچ دلیلی من دادخواست تمکین دادم چند روز دیگه واسه دادگاه وقت دادنچی میشه


پاسخ مشاور: سلام، در صورتی که بتوانید اثبات کنید عدم تمکین ایشان غیر موجه است ، حکم به الزام تمکین صادر می شود .

زهرا

1398/11/12

سلام شوهر بنده با چند خانم رابطه نامشروع داشته و من چند ماه است که قهر هستم و تقاضای طلاق دادم البته ما یکجا زندگی نمیکردیم و به علت مسایل کاری در دو شهر مختلف بودیم ایشان از پرداخت نفقه من و فرزندم خوداری کرده ایا ایشان میتواند ادعای عدم تمکین نماید


پاسخ مشاور: سلام، بله می توانند ادعای عدم تمکین نمایند اما به هر حال موظف به پرداخت نفقه به فرزندان خواهند بود .

کاوه

1398/11/11

خانمم حدود یک ماهه رفته خونه پدرش با شاهد رفتم دنبالش برنمیگرده قصد طلاق دادن ندارم، چکار کنم که مهریه بهش تعلق نگیره


پاسخ مشاور: سلام، مهریه زن ارتباطی به تمکین ندارد و در صورت مطالبه ، باید آن را بپردازید .

محمد

1398/11/01

با همسرم عقدی هستیم 2 ساله . دانشجو شهر دیگه هست. نمیاد بهانه میاره و...... دادگاه رفتیم عدم تمکین گرفتم. مهریه رو اجرا گذاشته و زمین بوده که دادم با سکه که قسطی شده. طلاق نمی‌خواد.حق ازدواج مجدد هم بهم دادن. به هر حال هنوز همسرم هست آیا من هیچ حقی روی رفت و آمد و هر کاری میخواد انجام بده ندارم؟


پاسخ مشاور: سلام متاسفانه نمی توان به زور و یا اجبار ، زوجه را موظف به تمکین نمود.

عارف

1398/10/27

سلام خسته نباشی خانم بنده حدود 6ماه رفته و بهانه های مختلفی خونه دارم وحتی برگشته گفته بریم یه جا دیگه گفتم باشه ولی باز بهانه درآورد و بزرگ وکوچیک رو بردیم نتیجه نداد رفته مهریه رو گذاشته اجرا منم رفتم تمکین دادم و تو دادگاه اومد قاضی ازشون سوالاتی رو پرسید و اون هم هیچ مدرکی نداشت که به قاضی بد وقاضی هم از من پرسید کلید داری به خانم بدی منم گفتم خودش یدک داره واز این حرفها وحتی گفته من تو اون خونه نمیام وامنیت ندارم وغیره سر آخر هم به قاضی گفته من حتی نفقه نمیخام با این حرفشون بیان کرد که من نمیام آیا قاضی در جلسه اول رای رو به نفع ما صادر می‌کنه یا رسیدگی پرونده می‌ره برای جلسه بعد


پاسخ مشاور: سلام، این موضوع به روند رسیدگی دادگاه بستگی دارد ؛ اما به طور کلی در صورتی که عدم تمکین ایشان به اثبات برسد حق نفقه شان را از دست می دهند .

عسل

1398/10/03

سلام من ب زور با شوهرم ازدواج کردم هیچ علاقه ای بهش ندارم .واسه همینم تمکین نمیکنم .هیچ دلیل دیگه ای غیر اینکه دوسش ندارم و نمیخام باهاش باشم ندارم نفقه و مهریه تعلق نمیگیره؟؟هیچ خرجیم واسم نمیکنه


پاسخ مشاور: سلام، در صورتی که بدون دلیل موجهی تمکین نکنید حق دریافت نفقه نخواهید داشت.

مریم

1398/09/15

با سلام. همسرم علیه من شکایت عدم تمکین کرده. در اولین جلسه من گفتم میخواهم برم سر زندگیم وقاضی از من امضا گرفت. و جلسه دادرسی را به روز دیگری موکول کرد. شوهرم هم دنبالم نیامد. به نظر شما در روز دادگاه چه بگویم تا قاضی علیه من رای صادر نکند.؟


پاسخ مشاور: سلام، می توانید به عدم تهیه منزل یا مسکن مناسب یا عدم فراهم شدن مقدمات سکونت در منزل مشترک استناد کنید.

رضا

1398/04/28

سلام مدت سه سال خانم. با اخلاقش زندگیم رو. جهنم.کرده خیلی شبها از ترس،آبروم.که صدام.بالا نره بیرون تو ماشین میخوابم.حرف شنوی نداره غذا درست نمیکنه خلاصه آبروم.رو برده. راهنماییم کنینن


پاسخ مشاور: سلام می توانید دادخواست عدم تمکین به دادگاه بدهید و در صورت عدم تمکین ایشان و سوء معاشرت حق نفقه ایشان از بین می رود . حق طلاق خانم با پرداخت کلیه حقوق قانونی ایشان نیز پابرجاست.

شهلا سواری

1398/04/24

سلام ببخشید در چه صورت عدم تمکین زن اثبات می شه برای دادگاه؟


پاسخ مشاور: سلام، در صورتی که خود زن اقرار کند یا شهودی به این امر گواهی داده و یا قرائن و اوضاع و احوال نشان دهنده عدم تمکین زن باشد.

علیرضا حیاتی

1398/04/24

سلام من شنیدم اگر خانم رابطه نداشته باشه با شوهرش مرد می تونه بره زن دوم بگیره این درسته؟


پاسخ مشاور: سلام، با اثبات عدم تمکین از سوی زن ، مرد می تواند از دادگاه تقاضای صدور اجازه ازدواج مجد نماید.

نصری پور

1398/04/24

سلام خانم من خیلی وقتا بدون اجازه من میره بیرون و بر می گرده بارها بهش گفتم راضی نیستم و هر کاری می کنم باز میره می خوام ببینم میشه به این دلیل مجازاتش کنم؟ به دلیل اینکه می دونم دوستا و رفقای نابابی داره که هم خانمن هم آقا و توی این کارای بی خودی گروهی گرفتار شده و هر چی هم طلا داشته داده رفته بابت این کارای نتورک لطفا راهنمایی کنید.


پاسخ مشاور: سلام، این رفتار خانم می تواند مصداق عدم تمکین باشد ؛ لکن به این دلیل قابل مجازات نیست و صرفا سبب از بین رفتن حق نفقه ایشان خواهد شد.

لطفی

1398/01/27

سلام، اجازه ازدواج مجدد نیازمند اثبات عدم تمکین است؟ چگونه باید آن را اثبات کنم؟


پاسخ مشاور: سلام، می توانید برای همسرتان اظهارنامه یا دادخواست عدم تمکین بدهید . همچنین در صورتی که خود زن در دادگاه اقرار به عدم تمکین کند ، این مسئله ثابت می شود.

خادمی.مصطفی

1398/01/27

سلام،ببخشید رابطه زناشویی مصداق تمکینه؟اگر بله خانمی که رابطه زناشویی برقرار نمی کنه چه حق و حقوقی دارد؟


پاسخ مشاور: سلام، اگر عدم برقراری رابطه زناشویی به دلیل موجهی مانند بیماری یا غیره باشد ، کماکان حق دریافت نفقه خواهند داشت .

فریدزاده

1398/01/27

سلام، نفقه خانمی که میره قهر چقدره؟خانم خودش شاغل است و پول دارد.


پاسخ مشاور: سلام، اگر برای عدم تمکین یا قهر رفتن دلیل موجهی نداشته باشند، لزومی به پرداخت نفقه به ایشان نیست .

مهرداد

1398/01/27

سلام،زن من دو ماهه که از خونه رفته به دلیلهای واهی و دروغین، حالا دادگاه ادعای نفقه و مهریه کرده؟ باید بهش نفقه و مهریه بدهم؟


پاسخ مشاور: سلام، مرد مکلف به پرداخت مهریه زن حتی در صورت عدم تمکین است .اما در خصوص نفقه ، اگر برای عدم تمکین دلیل موجهی داشته باشند، محکوم به پرداخت آن خواهید شد، در غیر این صورت خیر.

هما.

1398/01/27

سلام،آیا خانم به دلیل ترس از شوهر می تواند به منزل برادر برود ؟ منظورم از ترس کتک کاری و فحش دادن است، به دلیل اعتیاد؟


پاسخ مشاور: سلام، بله در چنین شرایطی خانم مجاز به عدم تمکین است و حق دریافت نفقه نیز خواهد داشت .

خاکپور

1398/01/27

سلام،آیا خانمی که بدون اطلاع از همسر رفته جای دیگه برای زندگی و کاملا ازش بی خبرم رو میشه طلاق داد؟


پاسخ مشاور: سلام، در صورتی که قصد طلاق ایشان را دارید، ابتدا باید حقوق قانونی ایشان مانند مهریه را بپردازید .

جمالی

1398/01/27

سلام، ببخشید خانمی که در دوران عقد نمیاد سر زندگی چه حکمی داره؟ میشه اقدام به ازدواج مجدد کرد؟


پاسخ مشاور: سلام، می توانید اظهارنامه یا دادخواست تمکین برای ایشان بفرستید. در صورتی که ظرف مهلت مشخصی تمکین نکنند ، ممکن است دادگاه اجازه ازدواج مجدد بدهد.

کمالان

1398/01/27

سلام،بنده یه سوال داشتم از خدمتتون،خانممن بعد از شش سال زندگی مشترک و یه بچه چهار ساله میگه میخام برم خارج از کشور.حالا بماند که ما قبل از ازدواج به این موضوع توافق نکردیم و منتفی شد، حالا که برادرش میخاد بره پا کرده توی کفش که ما هم بریم، من شرایط مساعدی ندارم.میخواهم بدونم که اگر خانم بره آیا کارشون عدم تمکینه؟ میشه از این کار منعشون کرد؟ اگر نه، بچه چهار ساله با کی قراره زندگی کنه؟


پاسخ مشاور: سلام، بله ، خروج از کشور بدون رضایت شما عدم تمکین است، می توانید به دادگاه مراجعه و دادخواست تمکین کنید. در صورت جدایی، حضانت با مادر است ، لکن مادر نمی توانند فرزند را از کشور خارج کنند.

نسرین

1398/01/10

سلام ممنون بابت مطالب کاربردی که میذاارین.خدا خیرتون بدهد.


پاسخ مشاور: سلام، سپاس از توجه شما.

گلپونه

1398/01/10

سلام . شوهرم مدام به من میگه قهر کردی خونه بابات حالا وایستا ببین چیکارت می کنم. اما نمی دونه که جسارتا هیچ غلطی نمی تونه کنه.. میخواد زن دوم بگیره بگیره من که آب از سرم گذشته. از اولم نفقه نمیداد..


پاسخ مشاور: سلام. بله ، در صورت عدم تمکین ممکن است ایشان بتوانند از دادگاه تقاضای حکم ازدواج موقت بگیرند یا نفقه شما را نپردازند ، اما شما مجازات نخواهید شد.

محسنی

1398/01/10

سلام.وقت بخیر. آیا اصلا هیچ مجازاتی به دنبال زن ناشزه و ناسازگار نیست؟


پاسخ مشاور: سلام. خیر ، عدم تمکین مجازات کیفری ندارد .

رستگار

1398/01/10

سلام ببخشید خانم بدون اجازه شوهر بخواهد به مسافرت رود آیا باید هزینه اش را داد.


پاسخ مشاور: سلام ، خیر ، مستحق نفقه نخواهند بود. چرا که مسافرت بدون رضایت شوهر مصداق عدم تمکین است.

شهیدی

1398/01/10

سلام خسته نباشین یه سوال از خدمت مشاور محترم دارم این است که خانم بنده به مدت سه ماه است که از منطل رفته اند و مدام جایشان را عوض می کنند و بچه را به امان خدا رها کردند. از فامیل علت را جویا شدیم گفتند از لحاظ روانی با مشکل مواجهن.حال سوالم اینه که چه راهکاری ست که به منزل بیایند بدون درگیری. ممنونم.


پاسخ مشاور: سلام . در نخستین مرحله می توانید اظهارنامه تمکین برای ایشان بفرستید . موفق باشید.

شهین

1397/12/18

سلام عذر خواهی می کنم. من سه ماهه به دلیل ناسازگاری های شوهرم و دخالت خانوادش بچه ام رو برداشتم و به منزل پدر رفتم. الان شوهرم تهدیدم کرده که میندازتم زندان و من خیلی استرس دارم. میشه بگید آیا میتونه اینکارو کنه یا نه؟


پاسخ مشاور: سلام. خیر ، عدم تمکین از شما تنها سبب می شود که حق نفقه تان را از دست دهید . البته ممکن است که به دلیل سلب حق ملاقات همسرتان با فرزندش ، دادگاه تصمیم مقتضی را برای حضانت فرزند اخذ کند .

احمدزاده

1397/12/18

سلام.در صورت عدم تمکین آیا زن حق نفقه دارد ؟


پاسخ مشاور: سلام. خیر ، پرداخت نفقه زن منوط به تمکین ایشان می باشد .

صدیق زاده

1397/12/18

سلام . خانم من سه ماه رفته قهر و بچه رو گذشاته رفته. خواستم بدونم چه اقداماتی را می تونم انجام بدم که برگزده؟نخواستم مجازات شه؟


پاسخ مشاور: سلام. برای بازگشت ایشان می توانید از طریق ارسال اظهارنامه اقدام نمایید .

میلاد

1397/12/18

سلام میشه زن رو به خاظر عدم تمکین به زندان انداخت یا خیر؟؟؟


پاسخ مشاور: سلام. خیر ، عدم تمکین از سوی زن ، ضمانت اجرای کیفری ندارد .

رئوفی

1397/12/05

سلام. خانم های که بدون دلیل شوهر و بچه و خانه زندگی خود را رها می کنند و می روند مستحق مجازات حبس هستند.


پاسخ مشاور: سلام. بر اساس قانون عدم تمایل به زندگی مشترک و ترک محل سکونت جرم نیست و قابل مجازات نمی باشد .

سمیرا چنعانی

1397/12/05

سلام شوهر من همش تهدیدم میکنه که میندازمت زندان بیا خونه.. خیلی می ترسم. مطمئنید که مجازات نداره عدم تمکین؟


پاسخ مشاور: سلام. خیر ، در هر صورت عدم تمکین مجازاتی نخواهد داشت .

بهداروند

1397/12/05

سلام.ببخشید دادگاه در صورت قهر کردن زن ب مدت شش ماه اجازه ازدواج مجدد رو به مرد میده؟


پاسخ مشاور: سلام. با توجه به شرایط ، امکان اخذ اجازه ازدواج مجدد وجود دارد .

عبدی

1397/12/05

سلام. خسته نباشین. خیالم راحت شد که مجازات نداره. خدا خیرتون بده ....


پاسخ مشاور: سلام. موفق باشید .

رضوی

1397/12/05

سلام. خسته نباشین. عذر می خوام من همسرم مریضی جنسی دارن و خودشونم اینو می دونن. الان که به اختلاف خوردیم رفتن شکایت کردن که من تمکین نکردم! در حالی که میدونه خودش قضیه از چه قراره. من باید توی دادگاه چی بگم به قاضی؟


پاسخ مشاور: سلام. اگر بتوانید بیماری ایشان را برای دادگاه ثابت نمایید از تمکین معاف خواهید شد .

نظر شما تا حداکثر 3 روز کاری تایید و نمایش داده خواهد شد.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟




ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر


  • آخرین مطالب
  • گوناگون