موضوعات وبسایت : اجتماعی خانواده

افزایش اعتماد به نفس در مقابل مردان

افزایش اعتماد به نفس در مقابل مردان

نویسنده : نادر | زمان انتشار : 20 تیر 1398 ساعت 15:44

زمانی که از اعتماد به نفس در زنان حرف می‌زنیم احتمالا به مسئله‌ی جدی‌تری اشاره ‌کرده‌ایم. در کشور ایران و شاید چند کشور مشابه، به خاطر وجود فرهنگ و طرز دید متفاوت مردم فشار بسیاری بر خانم‌ها وارد است.

زنان بسیاری با مهارت‌های فوق‌العاده در کشورمان زندگی می کنند که فقط به خاطر نداشتن اعتماد به نفس هیچ‌گاه نتوانسته‌اند خود را به دیگران نشان دهند. از طرفی خانم‌هایی هم هستند که هیچ‌گاه فرصت یافتن استعدادهای خود را نداشته و حتی برای آن تلاشی هم نمی‌کنند و یکی از دلایل قطعی آن کمبود اعتماد به نفس است.

اگر نگوییم اصلی‌ترین، قطعا یکی از مهم‌ترین دلایل عدم اعتماد به نفس در خانم‌ها آموزش نادرست است. حتی شاید منبع کاربردی برای آن وجود نداشته باشد که خانم‌های علاقه‌مند به این زمینه با تلاش خود بتوانند راه‌های کسب اعتماد به نفس را بیابند.

وقتی درباره دشواری بانوان برای کسب اعتماد به نفس حرف می‌زنیم باید به تفاوت در روش‌های اجرای آن در ایران و کشور‌های خارجی اشاره کرد. زیرا اکثر راه‌هایی که برای دیگر کشورها بسیار کاربردی هستند شاید هیچ‌گاه برای ایران کابرد لازم را نداشته باشند.

به علت به وجود آمدن تشابه معنایی زیاد بین اعتماد به نفس و عزت نفس می‌توان گفت عدم وجود عزت نفس است که باعث ایجاد مشکلات زیادی شده و ما آن را از کمبود اعتماد به نفس می دانیم که اشتباه است. در این مقاله قصد داریم این موضوع را به طور کامل بررسی کرده و راه‌های کاملا کاربردی برای کسب اعتماد به نفس زنان را بررسی نماییم.

بهتر است که شما با نگرش حل مشکل به مطالعه بپردازید و تنها انتظار افزایش اعتماد به نفس را نداشته باشید زیرا عزت نفس شما در صورت دانستن اطلاعات این مقاله تحت تاثیر واقع می‌شود.

قبلا درباره اعتماد به نفس و عزت نفس مقاله‌های زیادی در ذهنولوژی نوشته‌شده است که خواندن آن‌ها خالی از لطف نیست. به عنوان مثال اگر هنوز دقیقا نمی‌دانید که اعتماد به نفس چیست و یا دوست دارید که با عزت نفس بیشتر آشنا شوید بهتر است مقاله‌های زیر را مطالعه کنید.

بخوانید  دفترچه خاطرات استرس: با این تکنیک برای همیشه بر استرس خود غلبه کنید

اعتماد به نفس در زنان چگونه شکل می‌گیرد:

به طور کلی یکی از شرط‌های وجود اعتماد به نفس در انسان‌ها داشتن مهارت است. بدون در نظر گرفتن جنسیت، ممکن است شخصی در انجام یک کار سرشار از اعتماد به نفس باشد و در کار دیگر دچار کمبود اعتماد به نفس شود.

بنابراین قبل از این‌که بخواهید اعتماد به نفس را در خود افزایش دهید باید بپذیرید که هیچ‌گاه در همه موارد لبریز از اعتماد به نفس نخواهید بود و این شامل همه انسان‌هاست.

بعد از این‌که جمله بالا را پذیرفتید قدم بعد یافتن دلیلی برای کمبود اعتماد به نفس در همه خانم‌هایی است که در ایران زندگی می‌کنند. هرکسی ممکن است برای کمبود اعتماد به نفسش دلایلی داشته باشد اما در کشور ما دلایل مشترکی وجود دارد که گاها باید آن‌ها را پذیرفت اما تسلیم آن‌ها نشد.

عمده‌ترین دلیل عدم داشتن اعتماد به نفس  در زنان طرز دیدگاه خودشان به زندگی است که البته به خاطر آموزش‌های نادرستی که از کودکی دریافت کرده‌اند به ناچار آن‌ها را پذیرفته و حالا حتی بدون هیچ‌گونه خودآگاهی، این طرز دید را سرلوحه زندگی‌شان قرار داده‌اند.

متاسفانه گاها دیده می‌شود که خانم‌ها به خاطر افزایش اعتماد به نفس در خود راه نادرستی را در پیش می‌گیرند و همین موضوع آن‌ها را به سمت اعتماد به نفس کاذب می‌کشاند. بهتر است بدانید خانم‌هایی هستند که به خاطر اعتماد به نفس کاذب خود را فریب داده و نهایتا تبدیل به یک شخص خودتخریب‌گر شده‌اند که روز خود را با خودزنی های روانی آغاز و به پایان می‌رسانند. بنابراین در انتخاب راهی که برای افزایش اعتماد به نفس در پیش می‌گیرید کاملا حساس باشید.

اعتماد به نفس در زنان ( به صورت ذاتی ) بیشتر از مردان وجود دارد زیرا یک زن برای مادر شدن آفریده شده است و مادر معنای مولد و به وجود آوردنده را به خود اختصاص می‌دهد، اما به خاطر نیاز شدید به احساس عشق ( محافظت ) ممکن است حاضر به هرکاری باشد تا آن را دریافت کند که در این راه با فداکاری اعتماد به نفس خود راهم می‌بخشد.

می‌توان اعتماد به نفس بیشتر از به وجود آمدن، نیاز به پیدا شدن دارد و شاید تنها با خواندن این قسمت از مقاله تا قسمتی آن را در خود احساس کرده باشید.

در خانواده‌های ایرانی به خاطر تفکری که در گذشته وجود داشته است و مرد را عامل حفظ نسل می‌دانستند ( البته هنوز هم رگه‌هایی از این طرز فکر دیده می‌شود ) به مردهای بهای بیشتری می‌دادند اما بهتر است بدانید که این بها توسط یک زن به آن‌ها داده می‌شد.

بخوانید  مینتزبرگ درباره نقش های شما در مدیریت سازمان چه می‌گوید؟

بنابراین به طرز دیدگاهی که از پدر و مادر و حتی پدربزرگ و مادربزرگ‌تان به شما انتقال داده شده است به دقت بیشتری نگاه کنید تا متوجه وجود عوامل کمبود اعتماد به نفس در خودتان شوید. از طرفی با این کار جلوی تشدید این دیدگاه توسط عموم مردم ایران هم خواهید گرفت اما همه این‌ها را کنترل شده انجام دهید تا دچار غرور نشوید.

تفاوت اعتماد به نفس در مردان و زنان:

در بررسی عوامل شکل‌دهنده اعتماد به نفس در زنان شاید کمی با مردها بدرفتاری کرده باشیم زیرا به هرحال می‌دانیم که جفت آفریده شدن‌مان بی دلیل نبوده‌ است و هردو جنس به یکدیگر نیازمند هستند تا کامل باشند.

دررابطه با اعتماد به نفس این موضوع صدق می‌کند. مردها به خاطر مردانگی‌شان نیاز دارند تا زیبایی ببینند ( منظور فقط ظاهر نیست ) و به خاطر زور، بازو غرور نمادین بیشتری هم دارند. اما به جنس مخالفی نیاز دارند که از این زور بازو لذت ببرد و خودش را هم تسلیم او کند.

همانطور که می‌بینید پتانسیل کمبود اعتماد به نفس در زنان به صورت ذاتی در درون‌شان نهادینه شده است اما واقعا یک بانوی کم اعتماد به نفس چگونه می تواند به قدرت مرد خودش اضافه کند؟

مردها حتی در صورت کمبود اعتماد به نفس هم، به خاطر شرایط جامعه و فرصت‌هایی نظیر خدمت سربازی و یا نحوه آداب و رسوم فرصتی برای افزایش آن خواهد داشت اما چنین شرایطی بیشتر در اختیار مردان است و مورد مشابهی برای خانم‌ها در نظر گرفته نشده است.

همین موضوع باعث می‌شود که خانم‌ها کمتر خود را با اعتماد به نفس نشان داده و بیشتر تسلیم شرایط باشند زیرا تعصبی به نام آبرو گاها جلوی آن‌ها را می‌گیرد. (منظور بیشتر زیاده‌روی در آن است )

به عنوان مثال در مکان‌ها عمومی که مردان و زنان کنار یکدیگر حضور دارند نظیر محیط دانشگاه و یا مشاغلی همچون کارمند بانک اگر تخریبی از بیرون اتفاق بیوفتد مردان کمی بهتر از زنان عمل می‌کنند. زیرا عوامل بیرونی، آن مقدار از تخریب را تا حد زیادی جبران کرده و نیروی کافی را برای ادامه به آن‌ها می‌دهد. ( متاسفانه بیشتر در ایران این‌گونه است)

خانم‌ها معمولا با پدیده‌ای به نام دلشکستگی مواجه هستند که می تواند به طور کلی مسیر تصمیم‌گیری‌های آن‌ها را تغییر دهد. آن‌ها در برابر تخریب می‌خواهند که قوی عمل کنند اما اگر از درون شکسته شوند کم کم دچار کاهش بازدهی شده و از زندگی ناامید می‌شوند و این امر می تواند نیرویی مضاعف برای کاهش اعتماد به نفس‌شان باشد.

بخوانید  خوش بینی چیست: ۳ گام اساسی برای تبدیل شدن به یک انسان خوش بین

البته فراموش نکنید که در برابر این ویژگی قدرت ذاتی آن‌ها قرار دارد که از آن‌ها یک مولد و یک پشتیبان قوی می‌سازد. تنها کاری که لازم است تا یک زن اعتماد به نفس خود را کشف کند بررسی درون خود و طرز دیدگاهش است. فقط کافیست تا چنین چیزی اتفاق بیوفتد که در این صورت قطعا بر محیط اطراف هم تاثیر بزرگی خواهد داشت.

عوامل نابود کننده اعتماد به نفس در زنان:

یکی از مهم‌ترین عواملی که می تواند اعتماد به نفس را به طور کلی کاهش دهد مقایسه است. زمانی که شما دست به مقایسه می‌زنید به طرز دقیقی قصد خودتخریبی را در سر می‌پرورانید و اگر بیشتر بررسی کنید متوجه خواهید شد که بیشتر مقایسه‌های شما در مواجهه با پیروزی دیگران در هر زمینه از زندگی‌شان است.

مقاله خودتخریبی چیست؟ + ۳ مرحله شگفت انگیز برای تبدیل خودتخریبی به شکوفایی را حتما بخوانید.

این مقایسه‌ها به قدری مخرب هستند که می‌توانند شما را به طور کلی از مسیر موفقیت خود بازدارند و حتی باعث نادیده گرفتن موفقیت‌های قبلی ‌تان نیز خواهند شد. در خانم‌ها به خاطر حس زیبایی پسندی چنین موضوعی بیشتر رواج دارد که از مقایسه نادرست بادیگران ناشی می‌شود.

وجود کمپین‌هایی همچون برابری حقوق زن و مرد یکی دیگر از عوامل کاهش‌دهنده اعتماد به نفس در زنان است که متاسفانه به علت انتقال نادرست آن صرفا باعث ایجاد اعتماد به نفس کاذب می‌شود و خانم ها را از واقعیت وجودی‌شان باز می‌دارد.

قطعا شکی در آن نیست که زن و مرد برابر هستند و صددرصد به یکدیگر نیاز اساسی دارند اما تن دادن به چنین موضوعات جنجال برانگیزی صرفا حاشیه‌هایی را ایجاد می کند که بدون در نظر گرفتن هسته، سعی دارد پوسته را تقویت کند.

بنابراین به جای پیوستن به چنین کمپین‌هایی بهتر است با واقعیت وجودی خود آشنا باشیم تا از درون عزت نفس و اعتماد به نفس زیادی را بدست آورده و در زندگی به بالاترین درجات موفقیت دست یابیم. ( این جمله برای مردان و زنان مشترک است)

به زودی مقاله‌ای درباره خودآگاهی و یافتن واقعیت وجودی می‌نویسم تا بیشتر با مفهوم آن آشنا شده و در زندگی از آن کاربردی‌تر استفاده کنید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟




ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر