موضوعات وبسایت : اجتماعی خانواده

بازدید از دانشگاه تهران

نویسنده : نادر | زمان انتشار : 30 شهریور 1398 ساعت 01:57

سومین برنامه «روزی با دانشگاه تهران» با شعار «دانشگاه تهران؛ دانشگاه نخبگان»، با استقبال گسترده دانش‌آموزان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تهران به نقل از معاونت فرهنگی و اجتماعی، سومین برنامه «روزی با دانشگاه تهران» با شعار «دانشگاه تهران؛ دانشگاه نخبگان»، با استقبال گسترده دانش‌آموزان روز دوشنبه ۷ مرداد ۱۳۹۸ از ساعت ۹ تا ۱۶ برگزار شد.
این برنامه در راستای ارتباط دانشگاه و جامعه، آشنایی مردم به ‎ ویژه دانش‌آموزان با فضای دانشگاه و نشان ‎دادن فضای با نشاط علمی و به‌‎ منظور ایجاد علاقه، انگیزه و روحیه تلاش برای ورود به «دانشگاه تهران» به عنوان نماد آموزش عالی ایران و جذب دانشجویان برتر، در تمام پردیس‌ها و دانشکده‌های دانشگاه برگزار شد.
همه پردیس‌ها و دانشکده‌های دانشگاه تهران در این روز، میزبان دانش‌آموزان و خانواده‌هایشان در برنامه روزی با دانشگاه تهران بودند.
هدف از برگزاری این برنامه آشنایی دانش‌‌آموزان با رشته‌های تحصیلی، امکانات و تسهیلات ویژه دانشگاه برای دانشجویان، معرفی امکانات، موقعیت، جایگاه ملی و بین‌المللی، آشنایی با فضاهای آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و رفاهی دانشگاه، معرفی قطب‌های علمی دانشگاه برای جذب دانش ‎آموزان برتر، معرفی چهره‌های ماندگار، دانشمندان جوان و دانشجویان موفق دانشگاه و آشنایی با اهداف، ارزش‌ها و سبک زندگی در دانشگاه تهران بود.
این برنامه با استقبال گسترده دانش‌آموزان و خانواده آنان روبرو شد و بیش از ۱۰ هزار نفر / بازدید از واحدهای مختلف دانشگاه در طول زمان برگزاری این برنامه انجام شد.
پردیس دانشکده‌های فنی، پردیس هنرهای زیبا، پردیس علوم، کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه از واحدهایی بودند که بیشترین بازدید از آنها صورت گرفت. همچنین در سایر واحدهای دانشگاه نیز در طول زمان برگزاری برنامه، دانش آموزان ضمن بازدید از اماکن علمی و فرهنگی با رشته‌های تحصیلی هر دانشکده / پردیس آشنا شدند.

آغوش باز مهندسان به روی دانش‌آموزان
ویژه برنامه پردیس دانشکده‌های فنی برای استقبال از بازدیدکنندگان، از ساعت ۹ صبح در تالار شهید دکتر مصطفی چمران این پردیس برگزار شد.
در این برنامه ابتدا دکتر مهدی حسنلو، معاون دانشجویی و فرهنگی این پردیس، ضمن عرض خیرمقدم به حاضران، عموم فعالیت‌های پردیس دانشکده‌های فنی را تشریح کرد.
سپس اعضای هیأت علمی به معرفی هر یک از دانشکده‌های مهندسی شیمی، مواد و متالورژی، صنایع، عمران، برق، مکانیک، نقشه‌برداری و علوم مهندسی شامل رشته‌های تحصیلی و بازار کار مرتبط با آن پرداختند.
در ادامه مخاطبان به پردیس دانشکده‌های فنی واقع در کارگر شمالی رفتند و از نزدیک با تمام دانشکده‌های این پردیس آشنا شدند. در هر دانشکده معرفی مختصری از رشته‌ها، امکانات و … برای مخاطبان انجام شد. همچنین انجمن‌های علمی دانشجویی عمران و علوم مهندسی در این برنامه حضور داشتند و به معرفی رشته‌های خود پرداختند.
دکتر مجید سرسنگی، معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران، نیز در تالار شهید چمران حضور یافت و ترویج فرهنگ علم و آشنایی دانش‌آموزان با دانشگاه را بخشی از وظایف دانشگاه عنوان کرد با اشاره به افزایش تعداد علاقه‌مندان به حضور در برنامه، ابراز امیدواری کرد که در سال‌های آینده شاهد افزایش آمار حضور در این برنامه باشیم.
معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران، از تأسیس باشگاه دانش‌آموزی خبر داد. وی با اشاره به تمایل دانشگاه به افزایش ارتباط با دانش‌آموزان و مدارس و به جهت آماده‌سازی دانش‌آموزان برای ورود به دانشگاه، گفت: «این باشگاه از مهر ماه امسال در سه سطح اعضای عادی، ویژه و افتخاری عضوگیری خواهد کرد».
وی هدف تشکیل باشگاه دانش‌آموزی را ارتباط‌گیری دانشگاه با دانش‌آموزان پیش از ورود به دانشگاه عنوان و از برنامه‌های این باشگاه، به کارگاه‌های متنوع و دوره‌های استعداد سنجی و ارتقا استعداد اشاره کرد.
به اعتقاد این استاد دانشگاه تهران، یکی از مشکلات دانشگاه، علمی نبودن انتخاب رشته توسط دانش‌آموزان است.
وی فشارها و علایق خانواده‌ها و فضای ایجاد شده در کشور را دو عامل انتخاب رشته ناآگاهانه دانست و افزود: «هدف ما این است که شما دانش‌آموزان عزیز بتوانید با چشم باز و با دید روشن و بر حسب علاقه رشته تحصیلی را انتخاب کنید».

اصحاب هنر میزبان بازدیدکنندگان روزی با دانشگاه
آتلیه‌های دانشکده معماری از صبح دوشنبه میزبان بازدیدکنندگان هنردوست دانشگاه تهران بود. همچنین دیگر فضاهای دانشکده‌های معماری، شهرسازی، موسیقی و هنرهای نمایشی و گروه طراحی صنعتی این پردیس مورد بازدید دانش آموزان قرار گرفت.
در هر یک از گروه‌های تخصصی این پردیس یک نفر از استادان یا کارشناسان حضور داشت تا در رابطه با رشته‌ها، شرایط ورود، بازار کار و امکانات هر گروه آموزشی پاسخگوی سوالات مخاطبان باشد. برگزارکنندگان برنامه در این پردیس از افزایش استقبال مخاطبان نسبت به دوره‌های قبل خبر دادند.

پردیس علوم در روزی با دانشگاه
در تالار شهید دهشور پردیس علوم، جلسه پرسش و پاسخ با حضور استادان این پردیس برگزار شد.
در ابتدای جلسه دکتر سیدمهدی واعظ علایی، معاون دانشجویی و فرهنگی پردیس علوم، ضمن خیرمقدم به حاضران، تجهیزات و امکانات این پردیس را معرفی کرد.
در ادامه اعضای هیأت علمی هر یک از دانشکده‌های فیزیک، شیمی، زمین‌شناسی، زیست‌شناسی و ریاضیات ضمن ارائه توضیحات و معرفی رشته‌های تحصیلی، به سوالات مخاطبان پاسخ دادند. پس از آن بازدیدکنندگان از آزمایشگاه‌های تخصصی هر یک از دانشکده‌ها و موزه‌های این پردیس بازدید کردند.
دکتر مجید سرسنگی، معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران نیز، در تالار شهید دهشوری حضور یافت. وی در سخنانی خود، تفاوت بین دانشگاه تهران با دیگر دانشگاه‌ها را، در تربیت دانشجویان برای بعد از دانشگاه و حضور در جامعه عنوان کرد.
وی یکی از مهم‌ترین افتخارات دانشگاه‌های مطرح جهان را تأثیر در جامعه دانست و گفت: «سعی ما این است که علاوه بر توانمندسازی علمی، افراد اثرگذار در جامعه نیز تربیت شوند زیرا یک دانش‌آموخته موفق، می‌تواند یک جامعه را تحت تأثیر قرار دهد».
دکتر سرسنگی، اعلام کرد که در سال تحصیلی گذشته، در حدود ۶۰۰ برنامه دانشجویی در دانشگاه تهران اجرا شده است؛ دانشگاه تهران در حدود ۱۸۰ انجمن علمی دانشجویی، ۸۰ کانون فرهنگی و هنری دانشجویی، ۴۰۰ نشریه دانشجویی و ۵۵ دفتر تشکل‌های اسلامی دارد که این نشان‌دهنده توجه دانشگاه تهران به مسائل اجتماعی در کنار توجه ویژه به مسائل علمی دانشجویان است.
گفتنی است که در لابی پردیس علوم، انجمن‌های علمی دانشجویی و کانون دانشجویی قرآن و عترت (علیهم السلام) پردیس، فعالیت‌های خود را معرفی کردند. همچنین چند شرکت دانش‌بنیان در این بخش حضور داشتند.

استادان علوم انسانی در کنار دانش‌آموزان
در دانشکده حقوق و علوم و سیاسی، بازدیدکنندگان در تالار شیخ انصاری، صحبت‌های هیأت رئیسه این دانشکده را گوش دادند. در ادامه علاقه‌مندان به رشته حقوق به تالار درودیان و رشته علوم سیاسی به تالار دکتر عنایت رفتند و در آنجا با استادان این رشته‌ها گفت‌وگو کردند. پس از آن دانشجویان برتر هر یک از رشته‌ها با دانش‌آموزان دیدار گرمی داشتند. در ادامه حضار از کتابخانه، مرکز مطالعات عالی و مرکز سیاستگذاری عمومی بازدید کردند.
در دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران نیز، معرفی کلی از تاریخچه، گروه‌ها، امکانات و فعالیت‌های دانشجویی این دانشکده انجام شد. همچنین اعضای هیأت علمی و مدیران گروه‌های این دانشکده پاسخگوی سوالات بازدیدکنندگان بودند.
در سایر واحدهای دانشگاه مانند پردیس فارابی، پردیس ابوریحان، دانشکده مدیریت، دانشکده اقتصاد، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشکده دامپزشکی و دانشکده جغرافیا نیز دانش‌آموزان ضمن بازید و شرکت در برنامه‌ها با ظرفیت‌های آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و رفاهی این واحدها آشنا شدند.
کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه تهران نیز، شاهد حضور چشمگیر دانش‌آموزان بود. تالار ایران‌شناسی، تالار علوم و فنون، تالار مرجع و تالار اطلاع‌رسانی کتابخانه مرکزی، مورد بازدید مخاطبان قرار گرفت.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟




ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر