موضوعات وبسایت : اجتماعی خانواده

نمونه متن قرارداد

نمونه متن قرارداد

نویسنده : علیرضا | زمان انتشار : 18 آبان 1399 ساعت 17:48

نحوه نوشتن متن قرارداد و تنظیم قراردادها یکی از مهارت‌های مهمی است که می‌تواند سرنوشت افراد، شرکت‌ها و کسب و کارها را رقم بزند. در چند سال گذشته تنظیم قرارداد اکثراً توسط خود افراد و بدون مراجعه به یک مشاور حقوقی صورت می‌گرفته است، اما اکنون هر فردی می‌تواند حتی با دانش کم حقوقی با استفاده از سامانه ‌های حقوقی آنلاین نظیر وینداد، قراردادهای خود را به ایمن‌ترین شکل تنظیم کند. در این مطلب سعی داریم طریقه نوشتن متن قراردادها و چگونگی تنظیم قراردادها و ساختار کلی یک قرارداد را برای شما بازگو کنیم. با وینداد همراه باشید.

درخواست تنظیم قرارداد

قرارداد چیست؟

در ماده ۱۸۳ قانون مدنی تعریفی از عقد یا قرارداد که معادل انگلیسی آن Contract است ارائه شده که عبارت است از اینکه دو یا چند نفر در مقابل دو یا چند نفر دیگر تعهد بر امری نمایند و مورد قبول آنها باشد. به عبارت دیگر قرارداد نشان‌دهنده اراده طرفین برای ایجاد یک اثر حقوقی همراه با پذیرش تعهدات و مسئولیت‌ها است. با امضای قرارداد تمامی اسنادی که ذکر شد پایه و اساس تفسیر قصد طرفین محسوب می‌شوند. نقض شرط و بند قرارداد نه تنها ضمانت‌آور است بلکه از اعتبار و حمایت قانونی برخوردار است. قراردادها بر حسب طرفین، موضوع و تعهدات به دسته‌های متفاوتی تقسیم می‌شوند و در واقع قرارداد در جایی است که تمامی مذاکرات اولیه و مقدماتی به ثمر رسیده و ظهور و بروز رسمی و قانونی می‌یابد.

قرارداد به عنوان یک سند حقوقی در برابر همگان قابل استناد است و طرفین با استناد به قرارداد نیاز به دلیل بیشتری برای مطالبه تعهدات طرف دیگر ندارند.

نمونه قراردادهای راه‌اندازی، پیشبرد و سرمایه‌گذاری را از بانک قراردادهای وینداد دریافت کنید تا با یک قرارداد حرفه‌ای کسب‌وکار خود را شروع کنید.

چرا قراردادها باید نوشته و تنظیم شوند؟

در ایام قدیم مرسوم بوده است که برای انجام کاری، قراردادها را به صورت شفاهی منعقد می‌کردند، که این نوع قراردادها دچار شبهاتی بود و در آخر کار دو طرف به محکمه‌های قضایی می‌کشید؛ در برخی اوقات نیز قراردادها به صورت کتبی و بدون رعایت اصول نگارش نوشته می‌شدند که در حین کار باز هم دو طرف به مشکلات حقوقی زیادی برخورد می‌کردند.

اما در این دهه افراد می‌دانند که باید برای انجام کار و وظیفه، قراردادی با اصول صحیح را نگارش و امضا کنند تا درگیر کارهای حقوقی بعد از آن نشوند. بنابراین امروزه آشنایی با متن قراردادها و کسب مهارت و تجربه کافی برای نگارش یک متن قرارداد اصولی از ضروری‌ترین کارها برای موفقیت در قراردادنویسی و مسائل حقوقی است.

اگر شما هم نیاز به تنظیم قرارداد کاملی دارید که تمامی بندهای لازم را داشته باشد می‌توانید درخواست تنظیم قرارداد خود را ثبت کنید تا تجربه ده‌ها قرارداد شکست‌خورده را تجربه نکنید.

قرارداد به عنوان یک سند حقوقی در برابر همگان قابل استناد است و طرفین با استناد به قرارداد نیاز به دلیل بیشتری برای مطالبه تعهدات طرف دیگر ندارند.

tanzim.gif

چه نوع قراردادهای رایجی وجود دارند؟

قراردادها انواع مختلفی دارند؛ مانند: قرارداد استخدام ، قرارداد ساخت ساختمان ، قرارداد مشارکت مدنی ، قرارداد اجاره ، قرارداد فروش ، قرارداد پیمانکاری و… که در هر حیطه و زمینه‌ای متفاوت می‌باشند. در این مطلب سعی داریم اصول نگارش متن قرارداد را به صورتی با شما در میان بگذاریم که بتوانید از آن در تمام موارد قراردادنویسی استفاده کنید.

از مهم‌ترین و حرفه‌ای‌ترین اقداماتی که باید در امور تجاری و کسب‌وکارتان انجام دهید این است که نمونه قراردادهای مرتبط با کارتان را حتما تهیه کنید.

تنظیم قرارداد کار چیست برای چه کسانی کاربرد دارد؟

قرارداد کار، قراردادی است که به موجب آن کارگر در قبال دریافت حق‌السعی، کاری را برای مدت موقت یا مدت غیر موقت برای کارفرما انجام می‌دهد و این قرارداد رابطه میان کارفرما و پیمانکار می‌پردازد.
قرارداد کار ممکن است به سه دسته قرارداد کار با مدت غیر موقت یا دائمی، قرارداد کار با مدت موقت، قرارداد کار برای انجام کار معین تقسیم می‌شود.

در تمام قراردادهای کاری ما دو طرف داریم. یک طرف این قرارداد کارفرما و دیگری کارگر است. کارگر در ماده‌ ۲ قانون کار، شخص حقیقی یعنی یک انسان تعریف شده است که به دستور کارفرما کار را انجام می‌دهد و در قبال آن کار، مُزد دریافت می‫کند و این مزد می‫تواند روزانه، ماهانه یا هفتگی باشد؛ در مقابل، کارفرما می‫تواند شخص حقیقی یا حقوقی باشد به عبارتی لازم نیست حتما انسان باشد.

مخاطب این قرارداد به‌طور کلی برای کارگران و کارفرماهایی می‌باشد که به‌منظور شفاف شدن حقوق و تعهدات بین خودشان دست به تنظیم این قرارداد می‌زنند.

تنظیم قرارداد مشارکت مدنی برای چه کسانی کاربرد دارد؟

قرارداد مشارکت مدنی به معنای درآمیختن سرمایه و دارایی‌های نقدی یا غیر نقدی متعلق به اشخاص حقیقی یا حقوقی متعدد به منظور انتفاع و تقسیم سود می‌باشد‫. از این رو این قرارداد برای مشارکت در موضوعات مختلف و گوناگونی از جمله تولیدی، بازرگانی، ساخت‌وساز، خدماتی و غیره می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد.

مخاطب این قرارداد به طور کلی برای زمانی است که یک نفر سرمایه‌ای دارد و می‌خواهد از ایده فرد دیگری استفاده کند تا سرمایه‌اش را چند برابر کند و یا برعکس برای زمانی است که یک نفر ایده دارد و می‌خواهد با استفاده از سرمایه دیگری ایده‌اش را عملی کند و پیش ببرد. به همین دلیل قرارداد مشارکت یک قرارداد کاملا کاربردی در فضای کسب‌وکار است.

تنظیم قرارداد مشارکت در ساخت برای چه کسانی کاربرد دارد؟

قرارداد مشارکت در ساخت، یک قرارداد سرمایه‌گذاری در ساخت است که بین یک یا چند مالک و یک یا چند سازنده منعقد شده و به واسطه آن بر سر ساخت ساختمانی با مشخصات معین توافق می‌کنند. در این قرارداد آورده و یا همان سرمایه مالک زمینی است که ساختمان در آن ساخته می‌‌شود و سرمایه سازنده نیز هزینه‌‌هایی است که در حین عملیات ساخت متحمل می‌‌شود و نهایتا هر کدام از طرفین مطابق توافقشان از سهمی از ساختمان ساخته شده بهره‌مند می‌‌شوند.

مخاطب این قرارداد به طور کلی برای زمانی است که مالک و یا مالکین یک ملک با پلاک ثبتی مشخص قصد ساخت و یا بازسازی (نوسازی) ملک خود را دارند لیکن تخصص و سرمایه و امکانات لازم جهت انجام این امر را ندارند و با شخص یا شرکتی که این امکانات را دارد به‌عنوان سازنده یک قرارداد مشارکت منعقد می‌نمایند.

تنظیم قرارداد پیمانکاری برای چه کسانی کاربرد دارد؟

قرارداد پیمانکاری، قراردادی است که به موجب آن کارفرما، انجام عملی با شرایط معین و در برابر وجه معین، در مدت مشخص را به شخص حقیقی یا حقوقی به نام پیمانکار (مقاطعه‌کار) واگذار می‌کند و به تنظیم رابطه میان کارفرما و پیمانکار می‌پردازد.
موضوع قرارداد پیمانکاری ممکن است از ساخت وسیله‌ای ساده مانند یک میز تا ساخت یک آسمان خراش، حمل و نقل و یا طراحی اپلیکیشن موبایل و بهینه‌سازی یک سایت باشد.

مخاطب این قرارداد به طور کلی برای زمانی است که یک نفر یا یک شرکت (کارفرما) بخواهد کاری را به دیگری بسپارد و آن دیگری، فرد یا شرکت (پیمانکار) کار را به هزینه خودش پیش ببرد و در مواعد زمانی مقرر مقدار پول مشخصی را ما به ازای فعالیتش و هزینه‌هایی که متحمل شده دریافت کند.

تنظیم قرارداد مشاوره برای چه کسانی کاربرد دارد؟

قرارداد مشاوره قراردادی ست که موضوعات متنوعی را در حیطه‌های مختلف می‌تواند در برگیرد. اما به طور کلی طبق آیین نامه خرید خدمات مشاوره مصوب ۱۳۸۸ مشاوره شامل هر نوع خدمات مدیریتی، کارشناسی، مشاوره‎ای یا خدمات مهندسی مشاوره می­شود که کارفرما مطابق با نیاز خود در هر حوزه فردی متخصص را به صورت ساعتی یا روزانه به خدمت می­گیرد. رابطه ای که بین مشاور و کارفرما ایجاد می­شود رابطه ی قرارداد کار یا استخدامی نیست بلکه رابطه مشاوره‌ای ست و آثار مختص به خود را به دنبال دارد.

بیشترین کاربرد قرارداد مشاوره برای کارفرمایانی ست که دانش کافی برای پیش بردن اهداف خود ندارند یا به دنبال بهبود کسب و کار خود هستند، بنابراین فردی متخصص در زمینه مورد نظرشان را به کار می‌­گیرند و مشاور نیز تجربیات و دانش خود را در موضوع مورد نظر در اختیار کارفرما گذاشته و به طور ساعتی یا روزانه مطابق قرارداد دستمزد دریافت می‌­کند.

تنظیم قرارداد به انگلیسی برای چه کسانی کاربرد دارد؟

این روزها بسیاری از افراد بواسطه نوع کسب‌وکار و شغلی که دارند ممکن است در میانه راه تجارتشان نیاز به تنظیم قرارداد به انگلیسی داشته باشند. زیرا از یک طرف گستردگی دنیای تجارت ممکن است این ایده را در ذهن هر کسب‌وکاری شکل دهد که بعد از مدتی که از شکل‌گیری آن گذشت وارد عرصه بین‌المللی شود و از طرفی دیگر بسیاری از افراد و شرکت‌ها در داخل کشور در برخی موارد نیاز هست قراردادی را با اشخاص حقیقی یا حقوقی خارج از کشور منعقد کنند که این قراردادها نیز مانند سایر قراردادها باید از مسائل حقوقی بهره‌مند باشند تا در مواقع لزوم بتوان آن را در دادگاه‌های داخلی و خارجی پیگیری کرد. به همین دلیل یکی از نکات بسیار فراگیر و گسترده در دنیای تجارت و ارتباطات امروزی توجه به قراردادها به زبان انگلیسی به اندازه قراردادهای داخلی می‌باشد.

هر قراردادی حداقل دو طرف دارد. یک طرف ممکن است شخص حقیقی یا حقوقی باشد. مخاطب تنظیم قرارداد به انگلیسی به طور کلی برای زمانی است که :

۱- یک نفر یا یک شرکت ایرانی باشد و طرف دیگر فرد یا شرکتی باشد که خارج از کشور باشد
۲- دو طرف قرارداد در دو کشور مختلف اقامت داشته باشند
۳-  یا این‌که دو طرف ایرانی باشند ولی محل اجرای قرارداد، خارج از محل اقامت دو طرف (خارج از ایران) باشد.

تنظیم قرارداد پرکیس برای چه کسانی کاربرد دارد؟

قرارداد پرکیس یکی از انواع قراردادهای مشارکت مدنی است. قراردادهای پرکیس بین افرادی که در حوزه بهداشت و درمان فعالیت دارند مثل پزشکان و دندان‌پزشکان با کلینیک‌ها و بیمارستان‌ها منعقد می‌شود و آن هم در شرایطی که این اشخاص بدون استخدام در مراکز درمانی به فعالیت بپردازند.

مخاطب این قرارداد به طور کلی برای زمانی است بین افرادی که در حوزه بهداشت و درمان فعالیت دارند مثل پزشکان و دندان‌پزشکان با کلینیک‌ها و بیمارستان‌ها منعقد می‌شود و آن هم در شرایطی که این اشخاص بدون استخدام در مراکز درمانی به فعالیت بپردازند.

تنظیم قرارداد اجاره چیست؟ و برای چه کسانی کاربرد دارد؟

امروزه یکی از قراردادهای پرکاربرد و مهم قرارداد اجاره می‌باشد. قرارداد اجاره را اجاره‌نامه می‌نامند. این قرارداد بین صاحب ملک و اجاره‌کننده بسته می‌شود و رابطه موجر و مستأجر را به صورت قانونی مشخص می‌کند. به صاحب ملک موجر و به اجاره‌کننده مستأجر گفته می‌شود. اجاره‌نامه در واقع تعهدی است که طرفین به یکدیگر می‌دهند تا در صورت بروز اختلافات به آن مراجعه کنند. از این رو تنظیم قرارداد اجاره امری مهم تلقی می‌شود.

طرفین این قرارداد موجر یعنی مالک و مستاجر است. بنابراین با تنظیم این قرارداد مجوز استفاده از عین مستاجره به مستاجر داده می‌شود و اجاره بها نیز پرداخت می‌شود. اجاره ممکن است نسبت به اشیا مانند اتومبیل، خانه یا حیوان یا انسان باشد. مانند آنکه شخصی بخواهد از منزل دیگری استفاده و آن را برای مدتی اجاره کند. در واقع با تنظیم این قرارداد مستاجر مجوز بهره‌برداری از منافع ملک مالک را پیدا می‌کند.

تنظیم قرارداد کارآموزی و کاربرد آن

براساس قانون کارآموزی، کارآموز شخصی است که بر طبق قرارداد کارآموزی برای فرا گرفتن یا افزایش مهارت در رشته معینی از صنایع درکارگاه‌ها یا مراکز کارآموزی که به وسیله صاحبان صنایع به موجب این قانون تأسیس می‌شود مشغول گردد.  قرارداد کارآموزی قراردادی است که در آن رابطه کارفرما و کارآموز به منظور کارآموزی تنظیم می‌گردد، از این رو، قرارداد کارآموزی یکی از قراردادهای حیاتی برای اشخاص محسوب می‌گردد.

بی شک قرارداد کارآموزی از مهم ترین قراردادهای حقوقی تلقی می‌شود که برای افراد کارآموز و کارفرمایان جهت امر کارآموزی ضرورری می‌باشد.

تنظیم قرارداد هم­بنیان­‌گذاری چیست؟ برای چه کسانی کاربرد دارد؟

زمانی که یک کسب و کار نوپا یا اصطلاحاً استارتاپی، در مرحله تشکیل و راه‌­اندازی است، پایه‌­گذاران آن تجارت، نیازمند تنظیم قراردادی تحت عنوان قرارداد هم­بنیان­‌گذاری یا تفاهم­نامه بنیان­گذاران هستند که به نوعی تعیین تکلیف حقوق و تکالیف هر یک از بنیان­گذاران محسوب می‌­شود. این قرارداد برای هر استارتاپ اهمیت فراوانی دارد زیرا موجب می­‌شود تا در ادامه راه استارتاپ، اعضای موسس به کمترین اختلافات برخورد کنند. در واقع با تنظیم قرارداد هم­بنیان­گذاری، می­‌توان چارچوب حقوقی پروژه استارتاپی را به شکلی مستحکم ترسیم کرد و از طریق آن دورنمای پروژه استارتاپی را تا حد زیادی پیش‌­بینی کرد. پس تنظیم قرارداد هم­بنیان­گذاری برای صاحبان ایده‌­های تجاری از مقدمات شروع کسب و کار آنهاست.

قرارداد هم­بنیان‌­گذاری برای فرد یا گروهی از افراد کاربرد دارد که با پرورش یک ایده اولیه، قصد دارند تا آن را به مرحله تجاری­سازی و کسب سود برسانند.

این گروه‌­های غالباً کوچک که معمولاً هم از قشر جوان تشکیل می‌­شوند، می‌­توانند با تنظیم قرارداد هم­بنیان­گذاری و تقسیم وظایف و شرح مسئولیت‌­ها و همچنین سهم مالی هر یک از شرکا، از بسیاری از چالش­‌های آتی کسب و کار خود جلوگیری کنند و با تمرکز کافی بر پروژه خود آن را توسعه دهند. پس اگر شما و دوستانتان قصد دارید تا ایده جدیدی را به مرحله عملیاتی شدن نزدیک کنید، بدون شک تنظیم یک قرارداد هم­بنیان­گذار، از مهم‌ترین قدم­‌های پیشبرد کسب و کار شماست.

تنظیم قرارداد صادرات و کاربرد آن

صادرات در لغت به معنای انتقال کالا یا خدمات از یک کشور به کشور دیگر است، به گونه‌ای که این انتقال از مسیر رسمی و گمرکی بین کشورها صورت گرفته باشد. در این حالت فروشنده کالا یا خدمات به عنوان (صادرکننده) و خریدار کالا یا خدمات نیز با عنوان (واردکننده) شناخته می‌شوند. به عبارت کلی در تجارت بین المللی، (صادرات) اشاره به فروش کالا و خدمات به بازارهای خارج از قلمرو گمرکی کشور تولید کننده، اطلاق می‌گردد.

تنظیم قرارداد صادرات و فروش کالا در بازارهای داخلی و خارجی از حساسیت های خاصی برخوردار است و عدم توجه به آنها ممکن است سرمایه گذاری‌هایی اعم از انسانی و مالی را به هدر دهد.

قرارداد صادرات برای افرادی که به تجارت مشغولند و یا تمایل به شروع تجارت دارند، حیاتی تلقی می‌شود و از این رو قرارداد صادرات یکی از مهمترین و پرکاربردترین قراردادها در تجارت محسوب می‌شود.

تنظیم  قرارداد فاینانس چیست؟

امروزه در بسیاری از پروژه های سرمایه گذاری و فعالیت‌های تجاری و اقتصادی استفاده از واژه و تاسیسی نوین به نام فاینانس یا تامین مالی به چشم می‌خورد، واژه ای که شاید کمتر شنیده باشید یا آن که اطلاعات زیادی در مورد آن نداشته باشید. در حقیقت فرایندی که با تامین مالی توسط موسسات مالی مانند بانک‌ها انجام می‌شود و منجر به تامین منابع مالی در پروژه‌هایی می‌شود که برای توسعه و اجرای اهداف و پروژه‌ها و زیرساخت‌های خود وجوه و منابع مالی کافی در اختیار ندارند.

تنظیم قرارداد فاینانس نوعی از توافقات حقوقی است که در راستای تامین مالی برای یک پروژه یا طرح تجاری و اقتصادی انجام می‌گردد. قرارداد فاینانس یا تامین مالی در جهت کمک به بسیاری از کسب و کارهایی که در جریان کاری خود منابع و وجوه مالی کافی در اختیار ندارند منعقد می شوند

کاربرد قرارداد فینانس برای این افراد است:

۱_ این قرارداد برای فعالان اقتصادی کاربرد دارد.
۲_ این قرارداد برای واردکنندگان فناوری و تجهیزات سرمایه‌ای از دیگر کشورها با اعتبار صادراتی نیز کاربرد دارد.
۳_ این قرارداد برای توسعه دهندگان زیرساخت‌ها برای افزایش تولید و صادرات با توسل به اجرای پروژه‌ها کاربرد دارد.
۴_ این قرارداد برای صاحبان مشاغل و کسب و کارها به منظور تقویت فضای کسب و کارها نیز کمک می کند.

تنظیم قرارداد طراحی وبسایت چیست؟ برای چه کسانی کاربرد دارد؟

کسب درآمد از طریق ایجاد یک وب‌سایت و فروش کالا و خدمات، امروز مختص فروشگاه‌­های اینترنتی بزرگ نیست و بسیاری از مردم در وسعت کسب­‌وکارهای خُرد هم به این امر مشغول هستند. اما ساخت و طراحی یک وب‌سایت اینترنتی کارآمد و با امکانات وسیع، کار ساده‌­ای نیست و نیاز به بهره­‌مندی از متخصصین حوزه کامپیوتر دارد. به همین خاطر افراد برای طراحی وبسایت با برنامه‌­نویسان مختلفی کار می‌­کنند که در قالب اشخاص حقیقی یا حقوقی، تاسیس و طراحی وبسایت شخصی آنها را برعهده می­‌گیرند. این ارتباط کاری و پروژه­ای نیازمند تنظیم یک قرارداد دقیق طراحی وبسایت است که طی آن تکالیف مجری (طراح وبسایت) و کارفرما (متقاضی وبسایت) مشخص باشد.

مخاطب قرارداد طراحی وب‌سایت تمام افرادی هستند که نیازمند خدماتی نظیر وبسایت، نرم افزار یا اپلیکیشن برای کسب‌وکار خود می‌باشند از جمله صاحبان پورتال‌های تجارت الکترونیک، پورتال‌های سازمانی، فروشگاه‌های مجازی و …

تنظیم قرارداد طراحی و پشتیبانی اپلیکیشن موبایل چیست؟

این قرارداد عموماً به منظور همکاری مابین کارفرما (شخص حقیقی یا حقوقی) با برنامه نویس اپلیکیشن (اعم از فرد یا یک شرکت) تدوین می‌شود. نام‌های دیگر قرارداد طراحی و پشتیبانی اپلیکیشن موبایل عبارت است از: قرارداد برنامه نویسی موبایل برنامه نویسی اندروید و ios قرارداد تولید اپلیکشن

مخاطب این قرارداد: استارتاپ‌ها، فروشندگان اینترنتی، پایگاه‌های خبری، شرکت‌های متخصص، رستوران‌های بزرگ و زنجیره‌‌ای و کلیه اشخاصی که ایده‌ای در ذهن دارند می‌باشند

تنظیم قرارداد محرمانگی اطلاعات و کاربرد آن

اصولا قرارداد محرمانگی اطلاعات یکی از توافق‌ها و قراردادهای بسیار مهم و شایع برای صاحبان مشاغل،کسب و کارها و استارتاپ های نوین و تازه نفس است. در هر کسب وکاری اطلاعات مهم و حساسی وجود دارد که محرمانه نگه داشتن این دسته از اطلاعات یکی از حیاتی‌ترین وظایف صاحبان مشاغل و استارتاپ ها است. توجه داشته باشید که هرگونه بی توجهی و غفلت شما در این موارد باعث از دست رفتن اطلاعات محرمانه و در نتیجه مورد سوء استفاده قرار گرفتن خواهد شد.

بنابراین یکی از بهترین روش‌های حفاظت از ایده ها و اطلاعات مهم کسب و کارها انعقاد قرارداد محرمانگی اطلاعات است.

کاربرد قرارداد محرمانگی اطلاعات:

۱_ این قرارداد برای مخترعین،صاحبان طرح‌های صنعتی و در مورد  علائم تجاری کاربرد دارد و باعث حفاظت از ایده ها و مالکیت فکری می‌شود.
۲_ این قرارداد در مواردی که در مورد طرح‌های مالی، تجاری و بازاریابی تان با افراد متخصص اطلاعاتی را مطرح می کنید کاربرد دارد.
۳_ این قرارداد برای افرادی  که ایده‌های بازاریابی خود را با سایت ها و وبلاگ ها مطرح می کنند نیز کاربرد دارد.
۴_ صاحبان مشاغل و استارتاپ‌ها نیز برای حفاظت از ایده‌ها و اسراری تجاری و اطلاعات مهم و حساس خود نیز از این قرارداد می‌توانند کمک بگیرند.

تنظیم قرارداد بازاریابی چیست؟ برای چه کسانی کاربرد دارد؟

امروزه شکل گیری رقابت قابل توجه میان مشاغل و کسب و کارهای مختلف فضایی دشواری را برای جلب و جذب مشتریان ایجاد کرده است و یکی از بازوان کمکی برای ورود و حضور هرچه قوی تر در بازار یک کسب و کار مشخص، بازاریابی است. در این میان به عنوان کارفرما و صاحب یک کسب و کار توجه داشته باشید که برای تجربه روابط کاری امن تر و مطمئن تر میان خود و بازاریاب باید حتما از قرارداد بازاریابی استفاده کنید و تنظیم آن را جدی بگیرید. در واقع هم چنان که شما از توان و پتانسیل‌های بازاریاب بهره می برید و به نوعی بازاریاب به معرفی و رشد سریع تر و  شناخته شدن کسب و کار شما کمک می کند در نظر داشته باشید که تنظیم قرارداد با ایشان نیز مشکلات احتمالی را در آینده از بین می برد.

تنظیم این قرارداد برای همه افرادی که ارائه دهندگان خدمات گوناگون هستند کاربرد دارد، در واقع این قرارداد برای افرادی که در فعالیت‌های اقتصادی فعال و مشغول هستند بسیار کاربرد دارد

چرا که اصولا افراد برای رسیدن به نتایج بهتر در فعالیت‌های خود بهتر است که از خدمات بازاریابی کمک بگیرند تا بتوانند خدمات و محصولات خود را به طیف گسترده تری از افراد ارائه است. بنابراین استفاده از این قرارداد باعث می‌شود که سود دهی بالاتر و جذب مشتریان بیشتری داشته باشید‌.

تنظیم قرارداد بروکری و کاربرد آن

به طور کلی بروکر یا کارگزار افراد یا سازمان‌هایی هستند که به نوعی واسطه میان خریدار و فروشنده محسوب شده و شرایط لازم برای انجام معامله میان آن‌ها را فراهم و در قبال انجام وظیفه خود مزد دریافت می‌نمایند. کارگزاران در زمینه‌های مختلفی تخصص داشته و براساس تخصص و تبحر خود در زمینه خاصی فعالیت می‌کنند. به عنوان مثال یکی از معروف‌ترین کارگزاری، کارگزاری بورس می‌باشد. به توافقی که میان مشتری حقیقی یا حقوقی با کارگزار صورت می‌گیرد، قرارداد بروکری اطلاق می‌شود که تنظیم این قرارداد حائز نکات حقوقی بسیار مهمی می‌باشد.

در قرارداد بروکری از یک سو شخص حقیقی یا حقوقی وجود دارد که تصمیم دارد در زمینه‌ای خاص که در آن مهارت و تبحر ندارد معامله کرده، از سوددهی معامله خود نیز مطمئن باشد و تا حد امکان میزان ریسک چنین معامله‌ای را به کمترین حد برساند و از سوی دیگر کارگزاری وجود دارد در زمینه تخصصی خود پیشنهاد خرید یا فروش را به مشتری ارائه داده تا با کم‌ترین ضرر مالی مشتری موفق به انجام معاملات خود گردد. بنابراین با تنظیم قرارداد بروکری مشتری به سود و کارگزار به حق العمل مشخص شده خود دست می‌یابد.

تنظیم قرارداد بین‌المللی چیست؟ برای چه کسانی کاربرد دارد؟

قراردادهای بین‌المللی قراردادهایی هستند که در آن حداقل یک عنصر خارجی وجود داشته باشد، مثل محل اجرای قرارداد، محل انعقاد قرارداد و یا تابعیت طرفین. قراردادهای بین المللی قرارداد هایی هستند که محل انعقاد و یا محل اجرای آن در کشورهای مختلفی باشد.
در تنظیم قراردادهای بین المللی ، به طور کلی ، قانون محل تنظیم قرارداد ، حاکم بر قرارداد است و نباید مفاد قرارداد با قانون تجارت کشور در تضاد باشد .
در انعقاد و تنظیم متن قراردادهای بین‌المللی مسئله تسلط به اصول و قواعد تنظیم قراردادها بدون شک عامل دستیابی به موفقیت در تنظیم هر چه بهتر قراردادها است. با توجه به این که قرارداد بین المللی انواع مختلفی دارند اصولا می‌توان گفت قراردادهای بین‌المللی برای  افرادی بیشتر کاربرد دارد:
۱_ قرارداد بین المللی مناسب برای ارائه ‌کنندگان تسهیلات و استفاده کنندگان از تسهیلات یعنی قرارداد تامین مالی کاربرد دارد.
۲_ قرارداد بین المللی برای افرادی که در  تاسیسات زیر بنایی یعنی احداث، بهره برداری و انتقال مشغول هستند کاربرد دارد.
۳_ قرارداد بین المللی برای صاحبان تجارت که صاحب برند یا سیستم اقتصادی هستند کاربرد دارد.
۴_برای دارندگان دانش فنی کاربرد دارد یعنی تحت عنوان قرارداد لیسانس.

تنظیم قرارداد سرمایه‌گذاری و کاربرد آن

قرارداد سرمایه‌گذاری یکی از پرمخاطب‌ترین قراردادها می‌باشد که براساس آن جذب سرمایه برای یک تجارت خاص صورت می‌گیرد. در واقع تنظیم قرارداد سرمایه‌گذاری به افراد این امکان را می‌دهد تا در صورت نداشتن سرمایه از ادامه مسیر منصرف نشده و با تجاری نمودن ایده خود و جذب سرمایه‌گذار آن را عملی نمایند.

مخاطبان این قرارداد از یک سو کارآفرینانی هستند که با وجود یک ایده تجاری و کاربردی، سرمایه لازم جهت راه اندازی ایده خود را ندارند و از سوی دیگر سرمایه‌گذارانی هستند که به جهت برخورداری از قدرت مالی در صدد ورود و سرمایه‌گذاری در کسب‌وکارها هستند. بنابراین با تنظیم قرارداد سرمایه‌گذاری می‌توان از سرمایه این افراد جهت راه‌اندازی کسب و کارها با در نظر داشتن حق و حقوق قانونی آن‌ها استفاده نمود.

تنظیم قرارداد فروش کالا چیست؟ چه کاربردی دارد؟

قرارداد فروش کالا یا همان قرارداد بیع، قراردادی است که بین فروشنده از یک طرف و خریدار یا مشتری از طرف دیگر منعقد می شود. فروشنده شخصی است که با تنظیم قرارداد فروش تعهد می کند شی یا کالای معینی را بفروشد و خریدار در ازاء مبلغ مشخصی مال موضوع قرارداد را خریداری می کند. تنظیم این قرارداد نیاز به تشریفات خاصی ندارد و معمولا به شکل غیر رسمی منعقد می شود.

مخاطب این قرارداد شخصی ست که مالکیت کالای خود را در مقابل دریافت مبلغ مشخصی به دیگری یعنی همان خریدار انتقال می‌دهد و به محض انعقاد این قرارداد، اثر قرارداد که همان انتقال مالکیت است بر طرفین بار می شود. در قرارداد فروش کالا شرایط و تعهدات طرفین از پیش تعیین می‌­شود تا از به وجودآمدن اختلافات بعدی جلوگیری شود و هر دو طرف قرارداد به مقصود خود از انعقاد آن به طور کامل دست یابند.

تنظیم قرارداد وکالت چیست؟

قرارداد وکالت در واقع نوعی از نمایندگی قراردادی بوده است که باعث ایجاد یک رابطه حقوقی می‌شود که در آن نماینده می تواند یک قرارداد را به نام و حساب دیگری که طرف معامله است منعقد کند. در این نوع از نمایندگی یعنی وکالت، وکیل با دریافت وکالت از موکل خود می تواند با اراده خود مبنی بر انعقاد معامله و عقد مورد نظر موکل آثار حقوقی آن قرارداد را ایجاد کند و ایجاد این آثار برخاسته از اراده وکیل بوده اما متوجه موکل می شود و او مسئول اجرای تعهدات قراردادی است.

تنظیم قرارداد وکالت برای چه کسانی کاربرد دارد؟ قرارداد وکالت اصولا برای تمام افرادی کاربرد دارد که برای انجام امور اعتباری و مادی در شرایطی که توان و اراده برای انعقاد قرارداد ندارند ایجاد می‌شود و به این شکل موکل به دیگری وکالت برای انجام عمل حقوقی مورد نظرشان می دهد.
اصولا وکالت برای واگذار کردن انجام اموری به دیگران است و هر موضوعی که این قابلیت را داشته باشد می تواند مورد وکالت واقع شود.

تنظیم قرارداد فروش سهام چیست؟ چه کاربردی دارد؟

به طور کلی تنظیم قرارداد فروش یا انتقال سهام در شرکت‌های مختلف امری رایج و معمول محسوب می‌گردد که طی آن فردی که سهام‌دار فعلی یک شرکت است، کلیه حقوق و تعهدات ناشی از سهام خود را به شخص دیگری انتقال می‌دهد و به عبارتی با خروج سهام‌دار قبلی از شرکت و به موجب این قرارداد شخص دیگری جایگزین شخص فعلی می‌گردد.

مخاطب این قرارداد از یک سو سهام‌داری فعلی یک شرکت است که قصد خروج از شرکت و واگذاری سهام به انضمام کلیه حقوق و تعهدات خود را دارد و از سوی دیگر شخصی است که با در نظر داشتن وضعیت حقوقی و مالی یک شرکت تصمیم دارد با خرید سهام به جمع سهام‌داران بپیوندد. توجه داشته باشید که در این قرارداد شرکت به عنوان یک شخص حقوقی نمی‌تواند طرف قرارداد واقع گردد.

تفاوت میان قرارداد یا تفاهم‌ نامه یا توافق نامه چیست؟

تفاوت میان قرارداد، تفاهم‌نامه، توافق‌نامه از سوالات پرتکراری است که همه‌روزه برای افرادی که به فراخور نوع فعالیت‌شان با آن سر و کار دارند پیش می‌آید. قبل از اینکه تفاوت آنها را بیان کنیم، خاطرنشان می‌کنیم که عنوان اسناد تهیه‌شده ملاک تصمیم­‌گیری برای تمییز دادن این‌گونه اسناد نیست بلکه آن چیزی که ملاک تفسیر سند ایجاد شده می‌­باشد متن و محتوای متون تحریر شده است .لذا از این جهت بسیاری از حقوقدانان فرق چندانی میان تفاهم‌نامه، توافق‌­نامه و قرارداد قایل نمی‌­باشند. با این تفاوت که اصولا تفاهم‌ نامه برای طرفین الزام‌آور نیست یعنی تفاهم‌ نامه از نظر قانونی قابل استناد نیست ولی استفاده از برخی عبارات الزام‌آور می‌تواند مدعی را برای رسیدن به ادعای الزام‌آوری کمک کند. در مقابل توافق‌نامه‌ها به عنوان یک سند قانونی از الزام حقوقی بهره‌مند هستند اما رسمیت آنها از یک قرارداد کمتر است.

اگر هدف شما هم از مشاوره حقوقی قرارداد، داشتن یک راهنمای کاربلد در مسیر کسب‌وکارتان است همین الان درخواست مشاوره حقوقی خود را ثبت کنید.

فواید نوشتن یک قرارداد کدامند؟

مهم‌ترین فایده تنطیم و نوشتن قرارداد از این جمله است:

  • پیشگیری از هرگونه اختلاف احتمالی در آینده
  • افزایش بهره‌وری و کیفیت کار
  • حفظ روابط کاری و اقتصادی به طور مستمر
  • جلوگیری از اتلاف وقت و از بین رفتن حق و حقوق طرفین
  • کاهش ضرر و زیان ناشی از مسائل بوجود آمده در حین انجام کار (موضوع قرارداد)
  • جلوگیری از اختلاف نظرها در هنگام انجام کار و دعواهای حقوقی.

اگر به دنبال رابطه‌ کاری حرفه‌ای هستید با خرید نمونه قراردادهای ضروری در کسب‌وکار و آموزش کامل آن یک قرارداد کاری حرفه‌ای را در دست داشته باشد.

با تنظیم قرارداد از کسب و کار خود محافظت کنید

اگر طریقه نوشتن متن قرارداد را ندانید و یک قرارداد به خوبی تنظیم و نوشته نشود، چه می­‌شود؟ اگر شما در این قرارداد مبلغ قابل توجهی را هزینه کنید، آیا شرایط خروج به‌گونه­‌ای هست که شما بتوانید سرمایه­‌تان را برگردانید؟ (به عنوان مثال، آیا بندی را در قرارداد درباره زمان خروج از آن و برگرداندن سرمایه­‌تان تنظیم کرده‌­اید؟). اگر طرف دیگر به برند و یا شهرت شما آسیب زد، می‌­توانید به سرعت قرارداد را خاتمه دهید؟ اگر در یک موضوع خاص که جزء مسئولیت­‌های شما محسوب می­‌شود از کسب و کارتان محافظت می­‌شود؟ آیا در دیگر موضوعات هم چنین محافظتی وجود دارد؟ آیا از برند و مالکیت معنوی شما محافظت می‌گردد ؟ و یا طرف مقابل در صورت استفاده از برند شما تعهداتش مشخص است؟
وقتی شما و شریک تجاری جدیدتان بر روی اصول کلی توافق کردید، ممکن است بر سر جزئیات به اختلاف برخورید که در نتیجه آن یکی از طرفین اقداماتی برخلاف روح قرارداد انجام دهد. هنگامی که مفاد قرارداد به خوبی درک شوند، طرفین بهتر می­‌توانند به اهداف مندرج در قرارداد دست پیدا کنند.

تمام مشکلات از جزئیات قرارداد شروع می‌­شود. پس بهتر است قبل از امضای هر قرارداد، جزئیات را یک بار دیگر بخوانید.

اگر هدف شما هم از عقد قرارداد، تضمین منافع و حفاظت از کسب‌وکارتان است همین الآن ۴۰ نمونه قرارداد ضروری کسب‌وکار را دریافت کنید!

از نحوه مذاکره در جزئیات قرارداد آگاهی داشته باشید

لازمه یک قرارداد پایدار، توجه به جزئیات قرارداد است. اگر می‌خواهید زمان تنظیم قرارداد، در هزینه و زمان خود صرفه‌جویی کنید و از طرفی کارایی‌تان افزایش پیدا کند، بهتر است بر روی شرایط کلی و واضحی که وجود دارد توافق داشته باشید. قراردادهای پیچیده‌­تر احتمالاً منجر به افزایش زمان مذاکره بین طرفین خواهد شد. شما باید درباره این نکته هم فکر کنید که چگونه می­‌توانید قراردادی داشته باشید که برای هر دو طرف منافع داشته باشد؟ همچنین باید درباره مسائلی که می­‌تواند وضعیت معامله را تغییر دهد و مسائلی که می­‌تواند موجب شکست قرارداد شود، آگاهی داشته و برای پیشرفت اوضاع با یک کارشناس حقوقی مشورت کنید.

قبل از آغاز مذاکره بهتر است یک لیست از اولویت­‌های خودتان تهیه کنید تا در حین مذاکره راحت­‌تر درباره اهداف و اولویت­‌هایتان صحبت و درباره آنها مذاکره کنید.

چرا با نمونه قراردادهای حرفه‌ای وینداد، خیال راحت و بی‌دغدغه را تجربه نکنید؟ همین الان آن‌ها را دریافت کنید.

در نظر گرفتن جزئیات در نحوه نوشتن متن قرارداد چه مزایایی دارد؟

با آگاهی از جزئیات، مزایایی به دست می‌آید که به هر یک از طرفین کمک می­‌کند تا متوجه شوند چه قسمتی از قرارداد مهم و چه قسمتی کم اهمیت است. کدام شرط از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و چه مواردی را می‌توان نادیده گرفت. به همین دلیل مفاد قرارداد باید مشخص و قابل سنجش باشد.

پس در هر قراردادی کارهایی که طرفین باید انجام دهند و تعهداتی را که باید بپذیرند و در مقابل آن چیزهایی که به دست خواهند آورد، باید مشخص شود.

Picture1.png

نکات مهم در نحوه نوشتن متن قرارداد و تنظیم متن قراردادها

نکاتی که در ادامه گفته می‌شود  در هر قراردادی ضروری هستند و نبود آن می‌تواند کل قرارداد را از حالت حقوقی و محکمه پسند، خارج نمایند. پس لازم نکات نحوه نوشتن متن قرارداد و تنظیم آن را جدی بگیرید.

اگر می‌خواهید شما هم قراردادی حرفه‌ای که تمامی نکات حقوقی و قانونی در مفاد آن رعایت شده باشد را در دست داشته باشید می‌توانید درخواست تنظیم قرارداد اختصاصی خود را ثبت نموده تا کارشناسان مجرب وینداد در کمترین زمان آن را برای شما منعقد نمایند.

۱- عنوان قرارداد:
بعد از درج نام خداوند بر روی برگه قرارداد، عنوان قرارداد از بندهای واجب یک قرارداد است. شما باید تعیین کنید که قرارداد شما چه نوع قراردادی است: قرارداد طراحی سایت، قرارداد اجاره، قرارداد استخدام و…

۲- طرفین قرارداد:
بعد از درج عنوان قرارداد باید در بندی به نام “طرفین قرارداد” مشخصات شناسنامه‌ای و کدملی طرفین قرارداد به صورت کامل و با آدرس و شماره تماس منزل به صورت دقیق و شماره تلفن همراه درج گردد. باید توجه داشت در صورتی­که یکی از طرفین آدرس خود را در حین قرارداد تغییر داد، باید حتماً آن را کتباً به طرف دیگر اعلام و آن را پیوست قرارداد کند. در این بند عناوین طرفین نیز ذکر می‌گردد (طرف اول، طرف دوم، کارمند، کارفرما و…)

در صورتی­که فردی به نمایندگی و وکالت فرد دیگری به تنظیم و امضای قرارداد می‌پردازد، باید مشخصات کامل خود را همانند طرفین قرارداد، با ذکر عنوان خود (وکیل، نماینده و…) در متن قرارداد درج کند.

۳- موضوع قرارداد:
این بند یکی از مهمترین بندهای هر قراردادی است و ماهیت اقدام یا کاری که طرفین خود را ملزم به انجام آن می‌کنند، نشان می‌دهد. موضوع قرارداد می‌تواند فروش، اجاره، ساخت، توسعه، طراحی، واگذاری، حق استفاده، مشارکت و… باشد که باید با جزئیات دقیق و به صورت کاملاً واضح در این بند نوشته شوند.

با دریافت نمونه قراردادهای حقوقی و راهنمای کامل آن از یک قرارداد حرفه‌ای و بی‌دردسر بهره‌مند شوید.

۴- مدت قرارداد:
یک قرارداد اصولی و حقوقی دارای مدت زمان شروع و پایان قرارداد است. یک قرارداد می‌تواند محدود یا نامحدود باشد؛ بنابراین باید تاریخ شروع و پایان قرارداد برای هر قراردادی به صورت دقیق نوشته شود.

۵- مبلغ قرارداد:
مبلغ قرارداد می‌تواند به صورت برآورد یا به صورت قطعی باشد؛ در هر دو صورت باید مبلغ قرارداد و نحوه دریافت‌ و پرداخت به همراه تاریخ‌های پرداخت به دقت و کامل در این بند توضیح داده شوند. در اکثر دعاوی حقوقی، بیشترین آن­ها بر سر مسائل مالی اتفاق افتاده است؛ بنابراین در صورتی­که به این بند توجه ویژه‌ای داشته باشید، حتی در دادگاه‌ها هم می‌توانید پیروز باشید.

نکته: نحوه پرداخت مبلغ قرارداد می‌تواند در بند یا ماده‌ جداگانه درج شود.

۶- شروط و تعهدات:
در متن قرارداد علاوه بر موضوع قرارداد باید تعهدات طرفین نیز به صورت کامل و مشخص ذکر شوند. در قراردادهای پیمانکاری براساس شرایط عمومی پیمان، ابتدا باید تعهدات پیمانکار و سپس تعهدات کارفرما درج شود اما در سایر قراردادها، درج این تعهدات به صورت توافقی می‌باشد و هر کدام به عنوان یک بند یا ماده جداگانه ذکر می‌شوند.

تمام موارد بالا از مهمترین بندهای یک قرارداد و نحوه نوشتن متن قرارداد هستند که ذکر آن­ها برای کاهش دعواهای حقوقی در قراردادها واجب است. اما بندها و ماده‌های دیگری نیز در قراردادها وجود دارد که براساس توافقات طرفین و زمینه تخصصی آن­ها در قرارداد ذکر می‌شوند.

نمونه‌ای از این بندها عبارتند از: تضمینات، محل تحویل و تأدیه، خسارات، حوادث قهری و فورس ماژور، فسخ قرارداد، مرجع حل اختلاف، اختیارات طرفین، انتقال قرارداد، محل اجرای قرارداد.

۷- فورس ماژور:‌ فورس ماژور یا قوه قهریه یکی از شروط مندرج در قرارداد است که بار مسئولیت را برای امور طبیعی و غیر قابل اجتنابی که انجام تعهدات قرارداد را مختل می‌کند، از طرفین قرارداد برمی‌دارد و مانع انجام تعهدات مندرج در قرارداد از سوی طرفین خواهد شد.

فورس ماژور برای حوادث و اتفاقاتی به کار می‌رود که جزو امور طبیعی محسوب شده و هیچ یک از طرفین را نمی‌توان به خاطر آن مسئول دانست نظیر طوفان، گردباد، زلزله و … .همچنین این واژه شامل امور انسانی نظیر اغتشاش، شورش و درگیری‌های مسلحانه نیز می‌شود.

۸- مرجع حل اختلاف: در صورت بروز اختلاف فی‌مابین طرفین قرارداد، در صورتی که توافقی در مذاکرات حاصل نشود، اصولا مرجعی به عنوان مرجع حل اختلاف مقرر می‌شود. زیرا منشا اختلافات در واقع اختلاف نظر طرفین با یکدیگر می‌باشد. جایی که طرفین به این نقطه می‌رسند که هیچ دیدگاه مشترکی بر روی یک موضوع واحد با یکدیگر ندارند. این اختلاف هم می‌تواند در مورد تفسیر یک قرارداد و هم می‌تواند در مورد نحوه اجرای یک قرارداد باشد.

اختلاف در مورد نحوه اجرای یک قرارداد زمانی است که یکی از طرفین معتقد است که تخلفی از جانب طرف دیگر قرارداد رخ داده است.

tanzim.gif

سخن آخر

توجه داشته باشید که تنظیم قرارداد در زمینه‌های مختلف، متفاوت است مثلاً شما نمی‌توانید از یک نمونه قرارداد اداری به عنوان قرارداد استخدام یا قرارداد طراحی و توسعه سایت استفاده کنید؛ بنابراین برای نگارش و تنظیم یک قرارداد اصولی و حقوقی، باید دقت کافی داشته و با تحقیق و بررسی و گرفتن مشاوره از یک وکیل مجرب قراردادی را تنظیم کنید که باعث امنیت و پیشرفت اصولی موضوع قرارداد شما شود.
یاد گرفتن نحوه نوشتن متن قرارداد و مهارت قراردادنویسی، در واقع آشنایی با اصول قراردادنویسی و تنظیم قراردادهای اصولی است؛ که باعث استحکام و پایداری روابط طرفین قرارداد یا شرکای تجاری می‌گردد. وینداد به عنوان یک تیم حقوقی با متخصصین و وکلای مجرب، می‌تواند کمکی برای تنظیم متن قراردادهای شما در هر زمینه‌ای باشد و شما را در مسائل حقوقی یاری کند.

telegram-gif.gif

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟




ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر