موضوعات وبسایت : اجتماعی خانواده

ماده 265 قانون آیین دادرسی کیفری

ماده 265 قانون آیین دادرسی کیفری

نویسنده : مینا علی زاده | زمان انتشار : 13 اسفند 1398 ساعت 23:56

تعداد مشاهده این مطلب: 40,431 مرتبه

7748278182.jpg

برای مشاوره ماده 265 قانون آیین دادرسی کیفری 

از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۹۰۹۹۰۷۱۶۶۷ تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱ شب حتی ایام تعطیل

اعلام جرم به یکی از شعب دادسرای عمومی و انقلاب موجب می شود تا مامورا ن انتظامی و قضایی اقدامات لازم را برای رسیدگی به شکایت انجام دهند . همانطور که می دانیم بعد از اعلام جرم بازپرس پرونده وظیفه دارد تا با کمک دادیاران از جمله دادیار تحقیق هر آنچه برای کشف علت جرم ضروری است از جمله تحقیقات مقدماتی ، تحقیق از شاهدان و مطلعان ، کشف علت وقوع جرم و ... را صورت دهد تا در نهایت بتواند مجرم اصلی پرونده را پیدا کند .

بازپرس در این راه با دو حالت رو به رو می شود : یا دلایل کافی دارد تا ثابت کند کسی که به ظن او متهم است ، مجرم پرونده است و باید به دادگاه فرستاده شود و یا به این نتیجه می رسد که متهم مجرم نیست . در هر یک از این حالات اقدامات بازپرس برای ادامه رسیدگی متفاوت است . این موضوع در ماده 265 قانون آیین دادرسی کیفری بیان شده است . از این رو در این مقاله به بررسی متن ماده 265 قانون آیین دادرسی کیفری از جمله صدور قرار جلب به دادرسی ، صدور قرار منع تعقیب و اقدامات دادستان بعد از صدور قرار می پردازیم . 



صدور قرار جلب به دادرسی

در ماده 265 قانون آیین دادرسی کیفری آمده است که : " بازپرس در صورت جرم بودن عمل ارتکابی و وجود ادله کافی برای انتساب جرم به متهم ، قرار جلب به دادرسی ... صادر می کند و ... " بنابراین با توجه به قسمت اول ماده 265 قانون آیین دادرسی کیفری در صورتی که تحقیقات بازپرس به این نتیجه برسد که دلایل کافی وجود دارد که نشان می دهد جرم توسط متهمِ مورد نظر او رخ داده است ، بازپرس قرار جلب به دادرسی صادر می کند . قرار جلب دادرسی یعنی اینکه بعد از موافقت دادستان ، پرونده برای صدور حکم به دادگاه صالح فرستاده می شود . 


instagram.gif

صدور قرار منع تعقیب

در ادامه ماده 265 قانون آیین دادرسی کیفری مصوب سال 92 آمده است که : " و در صورت جرم نبودن عمل ارتکابی و یا فقدان ادله کافی برای انتساب جرم به متهم ، قرار منع تعقیب صادر و پرونده را فوری نزد دادستان ارسال می کند " . بنابراین با توجه به این ماده قرار منع تعقیب ، که یکی از انواع قرار های صادر شده در دادسرا  است ، به دو دلیل توسط بازپرس صادر می شود :

- یا عملی که از آن شکایت شده جرم نبوده است 
- و یا دلایل کافی برای اینکه جرم را بتوان به متهم نسبت داد وجود ندارد . 
در هر یک از دو حالت بالا قرار منع تعقیب صادر می شود و در صورت موافقت دادستان با این قرار ، رسیدگی متوقف می شود و در واقع در دادسرا بایگانی می شود و پرونده به دادگاه فرستاده نمی شود .


اقدامات دادستان بعد از صدور قرار

چه بازپرس قرار جلب به دادرسی صادر کند و چه قرار منع تعقیب باید آن را برای دادستان بفرستد . دادستان بعد از صدور قرار باید آن را ظرف سه روز از تاریخ وصول ملاحظه و نظر خود را به طور کتبی اعلام و پرونده را به بازپرس برگرداند . اقدامات دادستان بعد از صدور قرار در ماده 265 قانون آیین دادرسی کیفری ذکر شده است

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد ماده 265 قانون آیین دادرسی کیفری به کانال تلگرام آیین دادرسی و ادله اثبات دعوا مراجعه کنید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون ماده 265 قانون آیین دادرسی کیفری پاسخ دهند .

7.gif

برای مشاوره ماده 265 قانون آیین دادرسی کیفری 

از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۹۰۹۹۰۷۱۷۸۹ تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱ شب حتی ایام تعطیل

مطالب مرتبط:


برچسب ها:

آیین دادرسی کیفریقانون آیین دادرسی کیفریقرار منع تعقیبقرار جلب به دادرسیدادسرادادستانبازپرس

نظرات کاربران



سامان محمدی 3700

1398/12/08

من این ابلاغیه برایم اومده ممکن است راهنماییم بکنید که این ابلاغیه چی است ؟ نظربه اینکه حسب محتویات پرونده ، و نظریه ی کارشناس که مصون از اعتراض موجه باقی مانده خود راننده مقصر حادثه بوده لذا به جهت عدم توجه اتهام به فردی مستندا به ماده 265 قانون آيين دادرسي كيفري قرار منع تعقيب صادر و مراتب ظرف 10 روز قابل اعتراض از جانب شاكي در دادگاه كيفري ذي صلاح خواهد بود


پاسخ مشاور: با توجه به پرونده و نظر کارشناس ، راننده مقصر است و اتهام به فردی که از او شکایت شده وارد نیست و قرار منع تعقیب صادر شده یعنی شکایت تعقیب نمی شود و می توان به این تصمیم دادسرا ظرف ده روز اعتراض شود .

محمد

1398/10/03

شخصی از من شکایت کرده اما دادگاه رای براعت داده .چه مدارکی برای اعاده حیثیت نیاز دارم


پاسخ مشاور: سلام، رای برائت می تواند دلیل کافی برای اعاده حیثیت توسط شما باشد.

مجید م

1398/06/30

سلام برای پرونده ای دو اتهام زده شده یکی منع تعقیب دیگری قرارجلب به دادرسی بیشتراز سه روز ازقرار گذشته هیج حکم دیگری نیامده یعنی دادستان قرارجلب به دادرسی را رد کرده یا باید منتظر جواب دادستان باشیم.ممنونم


پاسخ مشاور: سلام، جزییات مربوط به قرار جلب به دادرسی به اطلاع شما خواهد رسید .

...

1398/06/30

سلام جرم جعل در چ مواقعی به کارشناسی فرستاده میشود ؟


پاسخ مشاور: سلام، در مواردی که اثبات جعل در سند نیازمند اثبات در دادگاه است، می توان تقاضای ارجاع به کارشناسی نمود و دادگاه هم در صورتی که نیاز به کارشناسی را احراز نماید، قرار کارشناسی صادر می کند .

امیر. م

1398/06/24

سلام شخصی بابت ضرب و جرح شکایت کرده و فحاشی را هم اضافه کرده در ابلاغیه بازپرس فحاشی پذیرفته نشده حالا متهم می تواند برای فحاشی که بازپرس نپذیرفته اعاده ی حیثیت کند؟ هر چند که برای اتهام ضرب و جرح قرار جلب به دادرسی صادر شده باشد


پاسخ مشاور: سلام، بله می توان درخواست اعاده حیثیت نمود .

چمنی

1398/05/28

سلام بعد از قرار منع تعقیب از سوی بازپرس و نظر دادستان بایگانی شدن پرونده بعد از ۵ماه شاکی میتواند پرونده را به جریان بی اندازد ارسال نظر


پاسخ مشاور: سلام، اصولا خیر؛ مگر اینکه دلایل و مدارک جدیدی به دست آمده باشد.

حسین

1398/05/27

ایا سابقه نامزدی زوج (دوران عقد بوده و عروسی گرفته نشده) ک از زوجه کتمان کرده و زوجه بعدا فهمیده و ب صفحه ۷ عقدنامه استناد کرده ، ایا از مصادیق فریب محسوب می شود؟


پاسخ مشاور: سلام، بله می تواند یکی از موارد فریب یا تدلیس در ازدواج شمرده شود.

حامد

1398/05/02

سلام چجوری میتونم از معاون دادستانی شمکایت کنم


پاسخ مشاور: سلام، می توانید به دادسرای انتظامی قضات مراجعه و طرح شکایت نمایید.

حمید محمدی

1398/04/30

تمام مدارک مبنی بر جرم بودن عمل شاکی ارسال ولی از سوی دادگاه تبره ودر حق اینجانب اجحاف شده


پاسخ مشاور: سلام، مدارک مذکور باید بر اساس قانون جرم باشند، در غیر این صورت متهم تبرئه می شود. می توانید از روش های اعتراض به حکم مثل تجدیدنظر خواهی استفاده کنید و به حکم اعتراض نمایید.

.

1398/04/29

سلام من با یه آقایی یه محرمیت خوندیم تا عقد دایم صورت بگیرد بعد این آقا به من گفتن خونتو بزن به نامم تا عقدت کنم تا اینکه وقتی به هدفش نرسید یه دعوای صوری راه انداخت و رفت و من فهمیدم این آقا از. پشت به دختر من تجاوز کرده هست ،ولی دختر من از ترسش ن گفته بود تا اینکه این اقا گذاشت. و رفت ،من از این آقا شکایت کردم ولی چون شش ماه گذشته بود در پزشک قانونی هیچی ثابت نشد ،اولش قاضی گفت نقره داغش میکنم و فلان و اظهارات دختر من که ۱۱سالش بود رو شنید ،اما این آقا بعد تیره شد الان این آقا رفته از من شکایت کرده که افترا زدم و برام قرار جلب به دادرسی صادر شده ،این آقا مال من برده به دخترم تعرض کرده الان چرا من باید محکوم بشم


پاسخ مشاور: سلام، به دلیل اینکه در صورتی که جرایم جنسی به دیگران نسبت داده و نتوانید آن را اثبات کنید ، آن شخص می تواند علیه شما شکایت کند. بهتر است با یک وکیل مشورت نمایید.

جلیل

1398/04/09

سلام چندروزی پیش دختر منو از جلو در حیاط خونه دوزدیده بودن بعد از دوساعت دیگه ما ان را پیدا کردیم واز خونه یکی از همشریها پیدا کردم بعد شکایت ازاین چیزها بلاخره ما رفتیم دادسرا قاضی از دختر من سوال به صورت نوشتار می پرسید واون هم جواب میداد حالا بعد ار چند روز قاضی محترم نوسته تورایش تحصیلات شاکیه و واغفال وجود ندارد آیا قاضی پرونده میتوند پرنت تلفن دختر منو در بیاورد وقضاوت کند یا میتواند بدون این کارها رای بدهد مرا راهنمایی کنید


پاسخ مشاور: باسلام در صورتی که نیاز به مدارک و دلایل بیشتری باشد ایشان انجام می دادن علم قاضی مهم م باشد و شما می توانستید پرینت پیامک را به عنوان مدرک به دادگاه ارائه نمایید .

فرید

1398/02/25

دادستان چقدر زمان دارد تا قرار لازم را صادر کند >


پاسخ مشاور: دادستان ظرف سه روز باید نظر خود را درباره نتایج تخقیقات بازپرس اعلام کند .

ممد

1397/12/07

آقا وقتی قرار جلب به دادرسی صادر شد بعدش مامورا میان آدمو با دستبند میبرن؟؟؟


پاسخ مشاور: خیر آنچه منجر به دستگیری متهم می شود حکم جلب است .

متقی

1397/11/30

قرار جلب دادرس برای پرونده صادر شده است ، چقدر زمان می برد تا دادگاه تشکیل شود؟


پاسخ مشاور: سه روز از تاریخ صدور قرار دادستان می تواند درباره آن اعلام نظر کند و در صورت موافقت آن را به دادگاه بفرستند .

حقانی

1397/11/14

سلام اگر دادستان قراری که بازپرس تایید نکند تکلیف چه خواهد بود؟


پاسخ مشاور: مطابق نظر دادستان عمل خواهد شد .

دلیری

1397/11/08

مطالعه کردیم بسیار واضح بود .


پاسخ مشاور: ممنون از توجه شما

شنی

1397/11/07

سلام و خسته نباشید قرار جلب دادرسی چیست ؟


پاسخ مشاور: بازپرس در صورت جرم بودن عمل ارتکابی و وجود ادله کافی برای انتساب جرم به متهم ، قرار جلب به دادرسی صادر می کند .

نظر شما تا حداکثر 3 روز کاری تایید و نمایش داده خواهد شد.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟




ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر