موضوعات وبسایت : اجتماعی خانواده

نهاد در جدول

نهاد در جدول

نویسنده : محمد پارسایی | زمان انتشار : 05 تیر 1398 ساعت 12:46

نهاد

نهاد واژه یا گروهی از واژگان یک بند است که دربارهٔ آن خبری می دهیم. یعنی صاحب خبر است. هر بند (جمله ساده) دارای دو بخش نهاد و گزاره است. نشانهٔ نهاد هم خوانی آن با شناسه است. نهاد معمولاً پیش از گزاره می نشیند.

نمونه: دانشجویان به اردوی علمی رفتند.

نَهاد یا

نهاد اجتماعی

که در مواردی مؤسسه یا سازمان اجتماعی نیز نامیده شده است یکی از ساختارهای اجتماعی است. نهادها، ساختارها و سازوکارهای نظم و همکاری هستند که رفتار گروه های انسانی را در اجتماعات معین راهبری می کنند. نهادها، ازطریق اهداف و پایداری اجتماعی و زندگی ها و مقاصد افراد انسانی بازشناسی می شوند و با ساختن و تقویت قواعد، رفتار افراد را در مناسبات اجتماعی هدایت می کنند. واژه "نهاد" معمولاً برای اشاره به آداب و رسوم و الگوهای رفتاری ای که برای جامعه و همچنین سازمان های رسمی خاص دولتی و خدمات عمومی اهمیت دارد، به کار می رود. نهادها، به عنوان ساختارها و سازوکارهای نظم اجتماعی، درمیان افراد جامعه، یکی از اصلی ترین موضوعات مطالعه در علوم اجتماعی و اقتصاد به شمار می آیند. نهادها در رشته حقوق، دغدغه اصلی و در مقرراتگذاری های سیاسی و تقویت روابط اجتماعی سازوکار رسمی به حساب می آیند. ایجاد و تحول نهادها یک موضوع اصلی در تاریخ نیز محسوب می گردد.

برای اجرای مدیریت شهری و کشوری در شهرها و روستاها سازمان ها و ارگان های گوناگون دولتی مستقر شده اند. ادارات کل و نهادهای مربوطه معمولاً در شهرهای بزرگ یا مراکز استان ها قرار دارند. تعداد این نهادها در ایران به بیش از ۱۳۰ عدد می رسد. نهاد واژه ای عمومی دربرگیرندهٔ اداره، ستاد، کمیته، بنیاد، سازمان، ارگان، تعاونی، نهضت، جمعیت، انجمن، سرپرستی، مرکز، کانون، آموزشگاه، وزارتخانه، شرکت، تشکل، مؤسسه، بنگاه، مجمع، حزب، جبهه، شورا، شرکت، خانه، گروه، هیئت، سرای، دفتر، شبکه و غیره است که کمابیش هرکدام تعریف خود را دارد و حوزه و قوانین کاری هر گونه از نهادها با هم مقداری تفاوت دارد.

نهاد اریم (انگلیسی: Nihat Erim؛ ۱۹۱۲ – ۱۹ ژوئیه ۱۹۸۰) یک سیاست مدار اهل ترکیه بود.

نهاد اقتصادی (انگلیسی: Economic entity) در حسابداری، یکی از مفروضات استانداردهای حسابداری و گزارشگری مالی بشمار می آید و به یک نظام اجتماعی و فرهنگی جامعه که ارتباط مستقیمی با تولید، توزیع و مصرف کالا و خدمات دارد، اطلاق می شود. کارکرد اصلی نهاد اقتصادی، تأمین وسایلی است، که اعضای جامعه با استفاده از آنها، نیازهای خود را تأمین می کنند.

نهاد البوشی (انگلیسی: Nihad Al Boushi؛ زادهٔ ۸ مارس ۱۹۷۳(1973-03-08)) یک بازیکن فوتبال اهل سوریه است.

از باشگاه هایی که در آن بازی کرده است می توان به باشگاه فوتبال الاتحاد سوریه و تیم ملی فوتبال سوریه اشاره کرد.

وی همچنین در تیم ملی فوتبال سوریه بازی کرده است.

بین سال های ۱۹۹۲ تا ۱۹۹۳، نهاد انتقال قدرت در کامبوج (UNTAC) از برنامه های سازمان ملل در راستای استقرار صلح در کامبوج بود. این نخستین باری بود که سازمان ملل، ادارهٔ یک کشور مستقل را با برگزاری و مدیریت یک رفراندوم (و نه فقط نظارت بر انتخابات) بر عهده می گرفت. سازمان UNTAC در کنار ترویج مبانی حقوق بشر در سطح ملی، رادیو و زندان خود را هم اداره می کرد.

نهاد بروکینگز (به انگلیسی: Brookings Institution) یک سازمان غیرانتفاعی غیر جانبدارنه امریکایی از نوع اتاق فکر است که در زمینه تحلیل مسائل سیاسی، اجتماعی و اقتصادی فعالیت می کند. این نهاد در سال ۰۱۹۱۶ ۱۹۱۶ میلادی تاسیس شده و یکی از قدیمی ترین موسسات در نوع خود می باشد. مقر آن در شهر واشنگتن است. بر اساس گزارش دانشگاه پنسیلوانیا در سال 2012، این موسسه تاثیرگذارترین اتاق فکر در جهان شناخته می شود. همچنین سایت ذیل را ببینید

نهاد ترودو، (به انگلیسی: Trudeau Institute)، یک مرکز پژوهشی مستقل غیرانتفاعی است. این مرکز در یک زمین باز با مساحت ۱۷ هکتار کنار روستای سارانک لیک در ایالت نیویوریک در ایالات متحده واقع شده است. ماموریت علمی این مرکز پژوهش برای اکتشافاتی است که بهداشت انسانی را یهتر سازد.

این نهاد در سال ۱۸۸۴ با کوشش های دکتر ادوارد لیونیگ استون ترودو(Dr. Edward Livingston Trudeau)، تحت عنوان مرکز پژوهش سل سارانک لیک تاسیس گشت.

در ۱۸۷۳ دکتر ترودو به مرض سل دچار گشت و به پیشنهاد دوستان و دکتران محل زندگی خود را تغییر داد و به کوهستان ادایرندک (Adirondack Mountains) رفت و بیشتر اوقات را در کوهستان می گذارند. در ۱۸۸۲ دکتر ترودو درباره یک پزشک آلمانی به نام هرمان برهمر (Hermann Brehmer) خواند که توانسته بود با یک دوره درمان در هوای سرد و پاک کوهستانی سل را درمان نماید. با وجود این نمونه دکتر ترودو با کمک چند نفر کاسب ثروتمند مرکز پژوهش سل سارانک لیک را به راه انداخت

بنا بر نظریه فروید، روان شناس سرشناس، شخصیت انسان از سه عنصر تشکیل یافته است: نهاد، خود و فراخود. این سه عنصر در تعامل با یکدیگر، رفتارهای پیچیده انسانی را به وجود می آورند.

نهاد، تنها مؤلفه شخصیت است که از بدو تولد حضور دارد. خود، آن مؤلفه از شخصیت است که مسئول برخورد با واقعیت است؛ و فراخود آن جنبه از شخصیت است که دربردارندهٔ تمام آرمان ها و استانداردهای اخلاقی و درونی است که ما از پدر و مادر و جامعه کسب می کنیم.

نهاد معرفت دینی به مرکز آموزش و پژوهش و تولید معرفت دینی گفته می شود که در آن علوم دینی تولید می شود. نهاد دین، یک سازمان غیر رسمی و بنیادین است، اما این نهاد، رسمی است. کلیسا ها، مدارس دینی و حوزه علمیه و مراکز رسمی آموزش دینی، نهاد معرفت گزارند. خداوند و پیامبران، دین گذار و معرفت گذار هستند و عالمان دین معرفت گزار و مردم دین گزاراند.

نهاد ریاست جمهوری ایران نهادی دارای شخصیت حقوقی است که به منظور اداره امور نظارت رئیس جمهور ایران تشکیل شده است. محل این نهاد در خیابان پاستور، منطقه ۱۱ تهران قرار دارد.

نهاد علی بیک زاده (زادهٔ ۰۷ مرداد ۱۳۶۰ در تهران) فیلم نامه نویس و روزنامه نگار ایرانی است. وی از نویسندگان سریال مهاجران می باشد.

مؤسسات و نهادهای عمومی غیر دولتی از نظر ماده ۵ قانون محاسبات عمومی کشور واحدهای سازمانی مشخصی هستند که با اجازه قانون به منظور انجام وظایف و خدماتی که جنبه عمومی دارد، تشکیل شده و یا می شود.

در گونه شناسی زبانی نهاد فعل مفعول به گونه هایی از زبان می گویند که در آن ترتیب اجزای جمله به صورت نهاد، فعل، مفعول، باشد.

زبان هایی که دارای ساختار ترتیبی نهاد فعل مفعول هستند عبارت اند از: انگلیسی، عربی، فنلاندی، چینی، ویتنامی، تایلندی، خمری، روسی، بلغاری، سواحیلی، هوسا، Yoruba ،Quiche ،Guaraní، جاوایی، مالایی، Rotuman و اندونزیایی.

نهاد مدنی به نهادهایی در راستای ایجاد قابلیت در راستای توسعه سیاسی فرهنگی و اجتماعی در یک کشور گفته می شود.

مشخصه اصلی نهادهای مدنی، غیردولتی بودن آنان و عدم وابستگی تشکیلاتی و مالی به حاکمیت سیاسی و ارگان های دولتی کشوراست. نهادهای مدنی را می توان به دو دستهٔ احزاب و انجمن های صنفی دسته بندی کرد.

در گونه شناسی زبانی نهاد مفعول فعل به گونه هایی از زبان می گویند که در آن ترتیب اجزای جمله بصورت نهاد مفعول فعل باشد.

زبان هایی که دارای ساختار ترتیبی نهاد مفعول فعل هستند عبارت اند از ارمنی، زبان های ترکی، ژاپنی، کره ای، منچو، مغولی، آینو, نیوخ, یوکاگیر, ایتلمن, فارسی، پشتو، کردی، بروشسکی, باسک, لاتین، بنگالی، برمه ای، تبتی، آمهاری, تیگرینیا, سومری، اکدی, ایلامی, هتیتی, هندی, اردو, پنجابی, ناواهو, هوپی, آیمارا, کچوآ, پالی, نپالی, تامیلی, سریلانکایی و اغلب زبان های هندی، و همه زبان های قفقازی.

نهاد ناآرام جهان، نام کتابی است از دکتر عبدالکریم سروش در شرح و طرح نظریه حرکت جوهری ملاصدرا که از اولین رساله های سروش است.

نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها، از نهادهای زیرمجموعهٔ مقام رهبری و نیز وزارت علوم است که در دانش گاه های کشور مستقر است. این نهاد از سال ۱۳۶۸ تاسیس شده و بر طبق آن مقام رهبری فردی را به عنوان نمایندهٔ خود و رئیس این نهاد تعیین می کند و رئیس نهاد، در هر دانشگاه، مسئولی برای این نهاد تعیین می کند.

نهاد کتابخانه های عمومی کشور بر اساس قانون تأسیس و نحوه اداره کتابخانه های عمومی مصوب ۱۳۸۲ متولی قانونی اداره کتابخانه های عمومی در ایران است. پیش از تصویب این قانون کتابخانه های عمومی کشور تحت عنوان هیئت امنای کتابخانه های عمومی کشور زیر نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اداره می شدد اما بعد از تصویب این قانون نهاد کتابخانه های عمومی به صورت نهاد غیردولتی و مستقل آغاز به فعالیت کرد.

پایگاه هوایی ال می نهاد (به انگلیسی: Al Minhad Air Base) یک فرودگاه نظامی با کد یاتا NHD است که یک باند فرود آسفالت دارد و طول باند آن ۳۹۵۳ متر است. این فرودگاه در شهر دبی کشور امارات متحده عربی قرار دارد و در ارتفاع 50 متری از سطح دریا واقع شده است.

سازمان های مردم نهاد یا سَمَن یا اِن جی او (به انگلیسی: Non-governmental Organization و به اختصار: NGO) به اَشکال و نحوهای مختلف در سراسر جهان استفاده می شود و با توجه به بافت کلامی که در آن مورد استفاده قرار گرفته، به انواع گوناگون سازمان ها اشاره می کند.

سازمان مردم نهاد، در کلی ترین معنایش، به سازمانی اشاره می کند که مستقیماً بخشی از ساختار دولت محسوب نمی شود، اما نقش بسیار مهمی به عنوان واسطه بین فردْفردِ مردم (اتم های اجتماع) و قوای حاکم و حتی خود جامعه ایفا می کند.

بسیاری از سازمان های مردم نهاد غیرانتفاعی نیز هستند. بودجهٔ این سازمان ها ازطریق کمک های مردمی، سازمان های دولتی، توسط خود دولت یا ترکیبی از طرق مذکور تأمین می شود. بعضی از سازمان های مردم نهاد نیمه مستقل (QUANGOs) وظایف و کارهای دولتی را نیز انجام می دهند. برخی از این سازمان ها هیچ علاقه ای به سیاست ندارند؛ این در حالی است که برخی از آنها به منظور تأمین منافع اعضای خود صرفاً به لابی گری در دولت می پردازند.

از آنجا که اصطلاح «سازمان مردم نهاد» بسیار کلی است، بسیاری از این سازمان ها ترجیح می دهند از اصطلاح سازمان داوطلبانهٔ خصوصی (PVO) یا سازمان توسعهٔ خصوصی (PDO) استفاده کنند.

گزارش تهیه شده توسط سازمان ملل متحد در سال ۱۹۹۵ درخصوص حکومت جهانی، نشان می داد که در آن زمان قریب به ۲۹٬۰۰۰ سازمان مردم نهاد بین المللی وجود داشته است. تعداد سازمان مردم نهاد داخلی کشورها حتی از این رقم نیز بالاتر بوده است: حدود ۲میلیون سازمان غیردولتی در ایالات متحدهٔ آمریکا فعالیت می کنند که بیشتر آنها در ۳۰ سال گذشته تشکیل شده اند. روسیه نیز ۴۰۰۰ سازمان مردم نهاد دارد. در هندوستان ۲ میلیون سازمان مردم نهاد وجود دارند. روزانه چندین مورد از این سازمان ها ایجاد می شوند. تنها در کنیا، قریب به ۲۴۰ سازمان مردم نهاد در هر سال تأسیس می شود.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟




ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر