موضوعات وبسایت : اجتماعی خانواده

هزینه طب سوزنی

نویسنده : سمیرا | زمان انتشار : 05 تیر 1398 ساعت 12:46

موضوع هزینه های درمانی یکی از دغدغه های همیشگی مردم و محققین رشته های پزشکی است.

معمولا هم در سایت و یا مراجعه حضوری صحبت از هزینه درمان می باشد. اینکه این روش درمانی در نهایت چه هزینه ای برای هر بیمار دارد.

البته همیشه در تحقیقات علوم پزشکی هم به موضوعی بنام ” هزینه روش درمانی (1)” توجه ویژه می شود. بدین معنی که وقتی یک روش درمانی موثر بودن آن اثبات شد و از نظر میزان اثرات درمانی و وجود عوارض جانبی به یک مقبولیت علمی رسید، نوبت به بررسی هزینه روش درمانی می رسد.

اگر هزینه یک روش درمانی و یا یک دارو آنقدر بالا باشد که نتوان در جامعه بصورت همه گیر استفاده شود، آن دارو و یا روش درمانی نمی تواند جایگاه ویژه خود را پیدا کند.

خوشبختانه با توجه به کارآمدی بسیار عالی طب سوزنی در درمان، آن هم تقریبا بدون هیچگونه عارضه خاصی؛ که در تمامی روش های درمانی پزشکی بی سابقه است؛ و هزینه درمانی هر جلسه حدود 70,000 تومان (برابر تعرفه سال 1395) نه تنها از نظر علمی بسیار تایید شده است بلکه از نظر اقتصادی نیز مقرون به صرفه می باشد.

بعنوان مثال جراحی دیسک کمر در حال حاضر (1395) هزینه ای حدود 10 الی 15 میلیون تومان دارد (البته در بیمارستان های خصوصی و یا دولتی در هر شهری این قیمت متفاوت است) در حالیکه اگر با طب سوزنی بخواهیم به درمان آن بپردازیم و حدود 10 الی 20 جلسه درمانی هم نیاز داشته باشد، هزینه درمان بدون جراحی حدود هفتصد هزار تومان الی یک میلیون چهارصد هزار تومان می شود.

البته مواردی از درمان بیماران دیسک کمر هم داشته ام (به همراه نامه جراح محترم برای جراحی) که بیمار با 4 جلسه درمان شده است.
به بیان دیگر بیمار با پرداخت هزینه 280 هزار تومانی یک بیماری جدی خود را بدون جراحی و بدون پرداخت 20 میلیون تومان (در بیمار فوق) درمان کرده است.
البته بیمارانی هم داشته ایم که با یک جلسه درمان با طب سوزنی کاملا بهبودی پیدا کرده و نه تنها هزینه های دارویی و… قطع شده است بلکه شرایط زندگی و کاری شان هم به مراتب بهتر شده است.

امروزه در بعضی از کشورهای اروپایی طب سوزنی تحت پوشش بیمه ای قرار گرفته و خوشبختانه در ایران هم برخی بیمه های مکمل، پوشش دادن به طب سوزنی را آغاز کرده اند که نوید روزهای بهتر را می دهد.

  1. Cost-effect

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟




ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر