موضوعات وبسایت : اجتماعی خانواده

آیا ناپدری بر دختر همسر محرم است

آیا ناپدری بر دختر همسر محرم است

نویسنده : علی بجنوردی | زمان انتشار : 06 مرداد 1398 ساعت 20:23

حکم محرمیت ناپدری و نامادری

ناپدری و نامادری محرم هستند به شرط اینکه میان مادر و پدر و همسر جدیدشان نزدیکی اتفاق افتاده باشد.

نامادرى

پرسش ۲۶۵ . پدرم زن ديگرى گرفته است، آيا مادر و خواهر او به من محرم هستند؟

خير، خود زن پدر محرم است؛ ولى مادر و خواهر زن پدر، به شما محرم نيستند.

  • . دفتر: همه مراجع.(احكام ازدواج،پرسمان).

مطابق نظر آيت الله خامنه اي

س: پدر من شهيد شده‌اند و مادرم بعد از شهادت ايشان با آقايى ازدواج كرده‌اند كه يك پسر داشت بعد از اينكه ما به سن تكليف رسيديم مادرم و همسرشان تصميم گرفتند تا مسأله محرميت را در خانه حل كنند براى خواهر بزرگ من و پسر خوانده‌ام، صيغه‌ مدت‌دار محرميت خوانده‌اند و براى من و ابوى (پدر خوانده‌ام) هم همينطور.

شاید این مطالب را هم بپسندید:

ولى بدون اطلاع دقيق من و خواهرم، پدرخوانده‌ام فقط به ما گفته بودند آيا مى‌خواهيد در خانه راحت باشيم و مشكل محرميت نداشته باشيم؟ و ما اظهار رضايت كرديم ولى نمى‌دانستيم اين محرميت چگونه حاصل مى‌شود يعنى نمى‌دانستيم قرار است ما را به عقد چه كسى درآورند، ولى ايشان همين اظهار رضايت براى راحت بودن با پسرشان را به مثابه اظهار رضايت براى صيغه تلقى كرده و صيغه را جارى كردند. با توجه به عدم علم من به چگونگى محرميت، نظر مبارك حضرت عالى در مورد صحّت اين عقد بفرماييد.

ج) اگر شما مى‌دانستيد آنچه قرار است اجرا شود، صيغه ازدواج موقّت شما با يك شخص است، ولو شخص را نشناسيد، اين ازدواج واقع شده و آثار شرعى بر آن مترتب است و همچنين اگر پس از اطلاع از اجراى صيغه و قبل از انقضاى آن سكوت اختيار نموده باشيد كه ناشى از رضايت باشد و در هر صورت رعايت احتياط در اين مسأله مطلوب است.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی خامنه ای.


حضرت آیت الله مکارم شیرازی

سؤال ۲۶۸. پس از ازدواج چه کسانى به مرد محرم مى شوند؟

جواب: هرگاه کسى زنى را براى خود عقد نماید، هر چند با او نزدیکى نکرده باشد، مادر و مادر مادر آن زن و مادر پدر او هر چه بالا روند به آن مرد محرم مى شوند، ولى دختر زن و نوه دخترى و پسرى آن زن در صورتى به آن مرد حرام مى شوند که با آن زن نزدیکى کرده باشد.

سؤال ۲۶۹. پس از ازدواج چه کسانى به زن محرم مى شوند؟

جواب: پدر شوهر و جدّ او هر چه بالا روند و پسر و نوه پسرى و دخترى شوهر، هرچه پایین آیند به زن او محرمند، چه قبل از عقد متولد شده باشند یا بعد از عقد.

سؤال ۲۷۰. آیا عروس زوجه انسان (یعنى زوجه فرزندى که آن زن از شوهر دیگر دارد) بر او محرم است؟

جواب: تنها عروس خود انسان یعنى همسر پسرش بر او محرم است نه عروس همسرش.

سؤال ۲۷۱. اگر مردى همسرش را طلاق دهد و آن زن بعد از طلاق و عدّه، با فردى دیگر ازدواج کند و از ازدواج دوم دخترى متولّد شود، آیا شوهر اوّل مى تواند بعد از رسیدن آن دختر به سنّ ازدواج با او ازدواج کند؟

جواب: دختر زن انسان از شوهر دیگر با او محرم است (به شرط دخول با آن زن) و فرقى میان دخترانى که قبل از نکاح و بعد از طلاق متولّد شده اند نیست.

سؤال ۲۷۲. مردى زنى را براى مدّت کوتاهى صیغه کرده، بعد از انقضاى مدّت، محرمیت بین مرد با دختر زنى که صیغه شده باقى است چه زن زنده باشد یا فوت کرده باشد آیا نسبت به دختر دختر این زن و همچنین هر چه پایین رود، نیز محرمیت باقى است؟

جواب: چنانچه با آن زن نزدیکى کرده باشد دختران آن زن مطلقاً براو حرامند.

> احکام خانواده در پرتو فقه اسلامى > 2. محارم سببى.

عدم محرمیت داماد به نامادری همسر

پرسش : آیا مرد به نامادری زنش محرم است؟
پاسخ : خیر، محرم نیست.

بیرون کردن فرزند از خانه توسط پدر [احکام اولاد]

آیا پدر می تواند فرزند مجرد و بیکار خود را که از سن بلوغ گذشته باشد از خانه طرد کند به دلیل وجود نامادری در آن منزل که به عقیده خودش به هم نامحرم هستند یا بنا به دلایل دیگر؟

در صورت امر پدر به ترک منزل چه وظیفه ای بر عهده فرزند است؟پسر به زن پدر خود نامحرم نیست و پدر بدون دلیل شرعی نمی تواند فرزندش را از خانه اش بیرون کند.

عدم تعلق ارث از نامادری و ناپدری []

خانم بیوه اى با داشتن چند فرزند شوهر مى کند. پس از مدّتى شوهر جدید نیز فوت مى نماید. نحوه ارث فرزندان زن از آن شخص به چه صورت است؟ درعکس مسأله آیا ورثه از نامادرى ارث مى برند؟
نه فرزند عیال از شوهر مادر ارث مى برد، و نه شوهر از فرزندان او. و همچنین در عکس مسأله، یعنى بچّه هاى مرد از نامادرى ارث نمى برند.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی مکارم شیرازی.


مطابق نظر آيت الله سيستاني

پرسش: من دختری ۱۷ ساله هستم که مادرم با مردی دارای یک پسر ۱ ساله ازدواج کرده. خواهشمند است حکم حجاب مرا در برابر این پدر و پسر بیان فرمائی؟

پاسخ: پدر بر شما محرم است ولی پسر نامحرم است.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی سیستانی.

*- ويژه نامه احکام ازدواج 

ویژه نامه احکام زن و شوهر

نحوه خواندن صیغه ازدواج دائم (متن+ترجمه)

نحوه خواندن صیغه ازدواج موقت(متن+ترجمه)



کلید: آیا نامادری محرم است آیا نامادری محرم است آیا زن پدر محرم است نامادری به پسر محرم است آیا شوهر مادر به دختر محرم است؟ حکم محرمیت ناپدری و نامادری حکم محرمیت ناپدری و نامادری حکم محرمیت ناپدری و نامادری حکم محرمیت ناپدری و نامادری حکم محرمیت ناپدری و نامادری حکم محرمیت ناپدری و نامادری[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]

? لینک کوتاه

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟




ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر