موضوعات وبسایت : اجتماعی خانواده

تاریخچه اینترنت اشیا

تاریخچه اینترنت اشیا

نویسنده : علیرضا | زمان انتشار : 05 مهر 1398 ساعت 19:50

اگر بخواهیم به نقطه آغازین مفهوم اینترنت اشیا بپردازیم باید از تلاش های گسترده ایی که پس از اختراع وسایل الکترونیکی همواره در جهت کنترل از راه دور این اشیا اشاره کرد که تا سال ۱۹۹۰ به پیشرفت های خوبی دست پیدا نموده و موضوعی کاملاً شناخته شده بود.

با تولد اینترنت در سال ۱۹۸۹ ارتباطات جهانی و گسترش اطلاعات رنگ و بوی متفاوتی به خود گرفت . هدف اینترنت انتقال اطلاعات در سراسر جهان بود . این اطلاعات در ابتدا فقط از طریق رایانه هایی بود که نام و نشانی مختص به خود به این شبکه متصل می شدند.

HistoryIoT_4111111-300x233.jpg

در دهه ۹۰ تلاشهایی جهت انتقال اطلاعات و کنترل اشیایی غیر از رایانه ها انجام گرفت.در سال ۱۹۹۳ دنیل گوردون و مارتین جانسون موفق به اتصال یک دوربین از طریق مرورگر به اینترنت شدند و توانستند از این راه دوربین را کنترل نمایند و بدین صورت اولین شیئ به اینترنت متصل شد . و این شروعی بود برای اینترنت اشیا یا iot

در سال  ۱۹۹۴ پاوول سافو با ساخت  یک WEARCAM  دوربین پوشیدنی که دارای یک پردازنده ی کامپیوتری بود عملا یک شیئ اینترنتی را ابداع نمود . سر انجام در سال ۱۹۹۹ کوین اشتون برای نخستین بار از مفهوم اینترنت اشیا استفاده نمود وی در شرکتی که به عنوان مدیرعامل آن بود همه ی اشیا را از طریق اینترنت به هم لینک کرده بود.کوین اشتون صحبت از جهانی به میان آورد که در آن هر چیزی برای خود هویت دیجیتال داشته باشند و رایانه ها بتوانند با دریافت و ارسال اطلاعات لحظه ایی و تحلیل و استفاده از این اطلاعات جهت بهبود محصولات و خدمات و در نهایت بهبود کیفیت زندگی مصرف کنندگان ، آن‌ها را سازماندهی و مدیریت کنند . البته اشتون در کتاب قوانین نوین اقتصادی در عصر شبکه ها طرح موضوع نودهای کوچکی که در اشیا مختلف جایگذاری شده و قابلیت اتصال به شبکه اینترنت را دارند مطرح نمود . پدر iot  نامی بود که بعدها شرکت سیسکو به کوین اشتون به علت پایه گذاری این مفهوم تأثیر گذار در دنیا بخشید.

شرکت ال جی به عنوان یکی از بزرگترین شرکتهای تولید لوازم الکتریکی و یکی از پیشتازان توسعه و پیشرفت این صنعت در سال ۲۰۰۰ با رونمایی از یخچال هوشمندی که با تجزیه و تحلیل اطلاعات مواد غذایی داخل یخچال می توانست تشخیص دهد زمان استفاده از کدام ماده غذایی رو به اتمام است و این موضوع را از طریق اینترنت به کاربر اطلاع دهد.

پس از آن شرکت سامسونگ با خریدsmartThings  که سنسورهای مختلفی را برای ایجاد خانه هوشمند طراحی نمود . شرکت لوازم خانگی هایر نیز با تولید نخستین یخچال iot گامی مهم در این حوزه برداشت .

طراحی و تولید گجت های پوشیدنی و افزایش استفاده روزافزون آنها تأثیر بسزایی در گسترش مفهوم iot داشت

بنابر تحقیقات شرکت گارتنر تا سال ۲۰۲۰ حدود ۲۰ میلیارد دستگاه با استفاده از iot  شبکه اینترنت متصل خواهند شد و این حجم عظیم داده ها و اشیا متصل ، بقدری مهم خواهند بود که جرج آزبرن اینترنت اشیا را گام بعدی انقلاب اطلاعات نامیده است

محسن سلطانی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟




ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر