موضوعات وبسایت : اجتماعی خانواده

آهنگ خود هیپنوتیزمی

آهنگ خود هیپنوتیزمی

نویسنده : علیرضا | زمان انتشار : 05 تیر 1398 ساعت 12:46

%D8%AE%D9%88%D8%AF-%D9%87%DB%8C%D9%BE%D9%86%D9%88%D8%AA%DB%8C%D8%B2%D9%85.jpg

فایل صوتی آموزش خود هیپنوتیزم با متد NLP

در مطالب گذشته به کاربرد هیپنوتیزم در زندگی و درمان برخی از بیماری های روان تنی پرداختیم. امروز قصد داریم تعریف کلی خود هیپنوتیزم و همچنین فایل 30 دقیقه ای خود هیپنوتیزم یا استفاده از مدل میلتون در NLP را حضورتان ارائه کنیم.

هیپنوتیزم چیست؟

هیپنوتیزم به حالتی اطلاق می شود که فرد تحت موج مغزی خاصی قرار می گیرد و می تواند به عمق ناخودآگاه خود رجوع کند. در این حالت فرد را از طریق تلقین های هیپنوتیکی به حالت آلفا برده و با القاء خلسه موارد خواسته شده را از سوژه (مراجع) جهت درمان خواهیم دید. این فرآیند بین دو شخص صورت می پذیرد. 1- عامل یا مشاور که با استفاده از کلمات و تلقین های خاص با مراجع ارتباط برقرار می کند.2- سوژه یا درمانجو که جهت درمان مراجعه کرده و قصد دارد در شرایط خلسه قرار گیرد.

اگر بخواهیم به تاریخچه پیدایش آن رجوع کنیم باید به سال 1842 بازگردیم که فردی به نام جمز برید بعنوان پدر هیپنوتیزم نوین آنرا به دنیا معرفی کرد. برخی افراد هم مسمر را بعنوان مبدع هیپنوتیزم می شناسند اما اگر به اشکال روم باستان و مصریان باستان توجه کنید، خواهید دید این پدیده از هزاران سال پیش رواج داشته و گاهی آنرا به اسم جادو می شناختند.

این فرآیند در دو نوع خود هیپنوتیزم و دگر هیپنوتیزم کاربرد دارد و امروزه جای خود را در درمان، یادگیری و تمرکز و … بخوبی پیدا کرده است.

موارد استفاده هیپنوتیزم

1 – ترك اعتیاد به مواد مخدر
2- لاغر شدن و بدست آوردن تناسب اندام
3- كسب آرامش و بازیافت خواب
4 – تقویت دروس و تحصیل
5 -از بین بردن استرسها و اضطرابها
6 – موفقیت در ارتباطات عاطفی و خانوادگی
7 – تقویت نیروهای فكری و ذهنی
8 – باز یابی نشاط و امید
9 – موفقیت در كار
10 – جایگزینی خاطرات نامطلوب
11 -از بین بردن ترسها
12- رفع بعضی از سردرد ها چنانچه ریشه فیزیولوژیكی و پاتولوژیكی نداشته باشد
13دندانپزشكی بدون درد
14 – تقویت شتابها و كیفیات ورزشی
15 -زایمان بدون درد

چرا هیپنوتیزم؟

– ورود به ضمیر ناخودآگاه

-آرامش

-رسیدن به اهداف

-افزایش توجه و دقت

-بالا بردن انگیزه و قدرت تصمیم گیری

-تمرین ذهنی – یادگیری سریع

%D9%87%DB%8C%D9%BE%D9%86%D9%88%D8%AA%DB%8C%D8%B2%D9%85.jpg

کدام سنین بیشترین هیپنوتیزم پذیری را دارند؟

برخی باور دارند که هیچگاه هیپنوتیزم نمی شوند اما تحقیقات نشان میدهد همه انسانها میتوانند در شرایط خلسه قرار گیرند مگر اینکه فرد دارای بیماری روانی باشد. اما این نکته را خاطر نشان می کنیم که این میزان پذیرش در سنین مختلف متفاوت است. بطور مثال میزان هیپنوتیزم پذیری در سنین زیر 12 سال بالاست زیرا فرد بیشتر در حالت آلفا قرار دارد.

این میزان بین 12 تا 20 سالگی کمی کاهش میابد زیرا موج های ذهنی تغییر می کنند و در سنین بین 20 تا 60 سال ثابت می ماند. پس از سن 60 سالگی این پذیرش به کمترین حد خود میرسد.

بطور کلی 7% درصد از مردم هیپنوتیزم پذیری بالایی دارند. 48% از مردم دارای هیپنوتیزم پذیری متوسط و حدود 20% دارای هی

چگونه تلقین انجام میشود؟

در انواع روش های هیپنوتیزمی یک موضوع ثابت وجود دارد و آن القاء خلسه و تلقین است. شما میتوانید یکی از مشخصات سوژه مانند هوش، تصور او در تصویرسازی و… را بعنوان نقطه اتکا انتخاب کنید و با غلو کردن در آن مشخصه عمق خلسه را افزایش دهید. بطور مثال اگر به فرد بگویی افرادی مانند شما که در سن 20 سالگی وجود دارند دارای بیشترین میزان پذیرش هستند و یا بگویید با حرکات تند چشم های شما و شل شدن عظلات صورت، این پیام را دریافت کردم که میزان پذیرش و تصویر سازی شما در اوج خود قرار دارد. به شما تبریک می گویم و مطمئن هستم بهترین نتیجه را از این جلسه درمانی خواهید گرفت و…

در کدام موج ذهنی خود هیپنوتیزم صورت می گیرد؟

بطور کلی مغز هر فرد در شرایط مختلف، عملکردی خاص از خود نشان میدهد. امواج ذهنی به چند دسته زیر تقسیم میشوند.

1- موج مغزی دلتا: انسانها این موج که بین 1 تا 4 هرتز می باشد را در حالت خواب عمیق تجربه می کنند و و بدن با ترشح هورمون ملاتونین انرژی بدن را بازسازی می کند.

2- موج مغزی تتا: یکی از امواجی که در هیپنوتیزم هم با آن سروکار داریم، موج تتا است. همچنین مرحله حرکت سریع چشم ها و رویا دیدن در این مرحله رخ میدهد. میزان موج بین 4 تا 8 هرتز است.

3- موج مغزی آلفا: در این موج ذهنی که بین 8 تا 14 هرتز است، فرد در شرایط ریلکسیشن و تمرکز قرار می گیرد. افرادی که ورزش های تمرکزی ماند یوگا و مراقبه انجام میدهند نیز در این موج قرار می گیرند. حتما مواقعی قبل از به خواب رفتن یا چند ثانیه بعد از بیدار شدن از خواب ر اتجربه کرده اید که بر اعمال خود مسلط نیستید و کرختی خاصی را تجربه می کنید. این شرایط که بیش از چند ثانیه تا چند لحظه طول نمی کشد، موج آلفا نام دارد که در هیپنوتیزم اریکسونی با آن سروکار داریم.

4- موج مغزی بتا: شرایطی که فرد استرس و فشار روانی بالایی را تجربه می کند، در این موج ذهنی قرار دارد و میزان آن بیش از 20 هرتز خواهد بود.

در ادامه یکی دیگر از روش های القاء خلسه را می بینید که فرد در شرایط خلسه عمیق قرار می گیرد و باتوجه به دیالوگ فرد عامل، واکنش نشان میدهد. این روش را بی حسی موضعه یا کاتالپسی گویند که نشان دهنده تاثیر کلام بر ذهن مخاطب است.

مراحل خود هیپنوتیزم

مرحله اول – تن آرامی

در این مرحله از اصل تصویر سازی و تلقین استفاده کنید و ابتدا کف پای خود را روی زمین بگذارید و تنفس خود را آرام کنید. تصور کنید از کف پای خود انرژی را در حال نفوذ به بدن خود می بینید و این انرژی گرمای خاصی به شما منتقل می کند. با جریان یافتن آن در بدن، هر لحظه آرامش شما بیستر و بیشتر میشود. میتوانید از اصول خلسه استفاده کنید. بیاد داشته باشید ضمیر ناخودآگاه توانایی تشخص حالت واقعی از وهم را ندارد و هر آنچاه که در شرایط آلفا به آن القا شود، خواهد پذیرفت.

پس از اینکه ریتم تنفس و ضربان قلب شما منظم شد به تلقین خود ادامه دهید و به پاهای خود تمرکز کنید. کرختی لذت بخشی را در آن حس خواهید کرد و با ادامه آن میتوانید عمق خلسه را افزایش دهید.

مرحله دوم – رهاسازی بدن

در این مرحله انرژی آرامش بخش را در سراسر بدن خود تصور کنید. میتوانید به ترتیب از پنجه پای راست، ران پای راست و بعد پای چپ شروع کنید و آنها را در اوج آرامش ببینید. موقعی که نوبت به دست ها رسید تصور کنید بادکنکی به آنها نصب شده است و با گذر زمان هر لحظه به سبک شدن دست ها افزوده میشود.

میتوانید از کلماتی مانند گرما، شل شدن و کرختی بیشتر استفاده کنید. نفس عمیقی بکشید و تنه خود را در اوج آرامش تصور کنید. به قفسه سینه خود توجه کنید و ضربان قلب خود را در منظم ترین حالت خود تصور کنید. سپس به شکم و سایر اعضا و این روند را تا جایی ادامه دهید که احساس سبکی را در تمام وجود خود حس کنید. حال نوبت به گردن و سر میرسد. میتوانید سر خود را سبک و عظلات صورت خود را شل فرض کنید.

مرحله سوم – تصویرسازی کنید

به حرکت چشم های خود توجه کنید و اگر در حال باز شدن هستند تصور کنید با قویترین چسب دنیا به هم چسبیده شده اند و هر لحظه سنگین تر میشوند. اگر به فردی که در حالت خلسه است توجه کرده باشید، در مراحل اولیه خواهید دید حرکت چشم ها زیر پلک زیاد است و فرد در حال تصویرسازی است. پس از آن تصور کنید در کنار ساحل زیبا یا جنگل مملو از درخت در حال قدم زدن هستید و نسیم دلپذیری پوست شما را آرامش میدهد.

به اطراف خود دقت کنید و جزئیات را بخاطر بسپارید. صداهای اطراف را برای خود زنده کنید. این صدا میتواند صدای امواج دریا و یا صدای پرندگان باشد که هر لحظه بر آرامش شما می افزاید. میتوانید در جایی زیبا دراز بکشید و هر لحظه میزان آرامش خود را افزایش دهید. به بدن خود در این شرایط دقت کنید و ببینید کدامیک از اعضای بدن کرختی بیشتری دارند؟ در افرادی که خاصیت هیپنوتیزم پذیری کمتری دارند، این روند با نوعی مسابقه و قیاس بین اعضای بدن صورت می گیرد. بطور مثال فرد چنین تلقین می کند که دست چپ آرامش بیشتری نسبت به دست راست دارد و با این عمل میتوان مقاومت ذهن در هیپنوتیم پذیری را کاهش داد.

مرحله چهارم – برنامه ریزی ذهن

این مرحله مختص افرادی است که با هدف درمان و دستیابی به اهداف شخصی این تمرین ر اانجام میدهند. در این قسمت آرزوها و خواسته های خود را به وضوح تصور کنید و از عبارات تاکیدی مانند “من موفق هستم، من در اوج سلامتی و آرامش هستم، من به اهداف خود رسیده ام” را با حالتی مثبت تکرار کنید و خود را در شرایط ایده آل تصور کنید.

مرحله پنجم – خروج از خلسه

در مرحله آخر کم کم عمق خلسه را کاهش دهید. میتوانید از شمارش اعداد استفاده کنید. مثلا از 1 تا 10 بشمارید و با خود بگویید پس از این شمارش با حالتی سرحال و شاداب از خواب بلند میشوم. این عمل را دوبار در هفته انجام دهید. شاید در دفعات ابتدایی این مراحل چند دقیقه طول بکشد اما با ادامه آن خواهید دید در عرض چند دقیقه اول خلسه سنگینی را تجربه خواهید کرد. قبل از ورود به چنین شرایطی هدف خود را مشخص کنید. مثلا برای دستیابی به آرامش یا درمان خاطرات بد و کنترل استرس.

هیپنوتیزم اریکسونی

دسته ای دیگر از درمان در فرآیند هیپنوتیزم وجود دارد که آنرا هیپنوتیزم اریکسونی می نامند و فرد مراجع به کمک درمانگر به ناخودآگاه خود رجوع می کند و درمان هایی مانند فوبیا، درمان اعتیاد، وسواس و… را بهمراه دارد. این روش اولین بار توسط میلتون اریکسون پایه ریزی شد ک طی آن او از روش قصه درمانی برای ارتباط با ناخودآگاه استفاده می کرد. او داستان های تو در تویی ر امطرح می کرد که در آن چندین داستان روایت می شد و کمی هم با مسئله فعلی مراجع کننده همخوانی داشت. او با گفتن این داستان ها و استفاده از کلمات مبهم ضمیر خودآگاه فرد را منحرف می کرد تا با کمترین مقاومت ذهن روبرو باشد.

بطور مثال در یک از درمان های خود داستان را اینگونه روایت می کند که دخترم پیش من آمد و گفت: پدر، در مدرسه همه دوستان من ناخن های خود را می جوند و من هم می خواهم اینکار را بکنم. من هم او را تشویق کردم و گفتم آفرین دخترم حتما این کار را انجام بده. برای دخترها خیلی مهم است که مانند همسن و سالهای خود باشند. اما پس از چند روز نزد من آمد و گفت پدر من پشیمان شده ام و تصمیم دارم ناخن های خود را بلند نگه دارم.

با شنیدن این داستان چه چیزی در ذهن شما تداعی میشود؟ اگر فردی که دچار وسواس جویدن ناخن است به مشاوری مراجعه کند، چه پیشنهادهایی به او میشود؟ شاید از این کار نهی شود و یا راههای جایگزین پیشنهاد شود اما میلتون اریکسون با گفتم این داستان در جلسه درمانی خود، ذهن فرد را از مقاومت باز می دارد و به او کمک میکند با همانندسازی داستان، مسائل خود را حل کند.

هیپنوتیزم اریکسونی همکاری دوجانبه ای است بین مراجع و درمانگر و آنرا میتوان به کامل کردن مکعب کوبیک تشبیه کرد. یعنی درمانگر با استفاده از منابع و توانایی های درمانجو به حل مشکل وی می پردازد. هر فردی نقشه ذهنی خاص خود را دارد و بهترین نتیجه زمانی حاصل میشود که با استفاده از نقشه ذهنی او ارتباط برقرار کنیم.

سابلیمینال چیست؟

چند سالی هست که استفاده از پیام های زیر آستانه یا سابلیمینال بیشتر شده است و فرد با استفاده از این فایل های صوتی سعی می کنند باورهای خود را تغییر دهند. البته باید دید چگونه از این پیام ها استفاده میشود. درستی این روش در برخی محافل علمی و درمانی با تردید مواجه شده است اما باید گفت متدهایی مانند هیپنوتیزم اگر به درستی انجام نشوند همانقدر که مفید هستند میتوانند آسیب رسان باشند.

%D8%B3%D8%A7%D8%A8%D9%84%DB%8C%D9%85%DB%8C%D9%86%D8%A7%D9%84-300x169.jpg

در ویدئوی زیر میتوانید یکی از تمرینات ذهنی انجام شده در کلاس ان ال پی را مشاهده کنید که افراد میتوانند با رجوع به عمق ناخودآگاه خود، ذهن خود را مجددا برنامه ریزی کنند و به ریشه بسیاری از مسائل زندگی خود پی ببرند.

در لینک زیر و با عضویت در قسمت کاربران ویژه میتوانید فایل صوتی خود هیپنوتیزم را دریافت نمایید.

مدت زمان: 30 دقیقه 

حجم: 16 مگابایت

این بخش برای کاربران ویژه سایت می باشد. اگر تمایل به دیدن این مطلب دارید لطفا اشتراک vip خریداری کنید برای خرید کلیک کنید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟




ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر