موضوعات وبسایت : اجتماعی خانواده

گوشیمو دزدیدن

نویسنده : علی بجنوردی | زمان انتشار : 08 مرداد 1398 ساعت 00:06

یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های امروز دارندگان گوشی‌های هوشمند، نگرانی در خصوص دزدیده ‌‌یا گم شدن آنهاست. این امر صرف‌نظر از خسارت مادی، یک خسارت بزرگ نیز در پی دارد و آن دزدیده شدن و یا از دست رفتن اطلاعات شخصی و احتمالا حساس فرد است؛ اما راه‌هایی برای کنترل گوشی از دست رفته در این میان وجود دارد.

به گزارش «تابناک» این روز‌ها نرم‌افزارهای امنیتی بسیاری برای سیستم عامل‌های اندروید و iOS موجود است که به شکل ویژه امکان مدیریت یک گوشی مفقود شده از راه دور و از طریق اینترنت را به کاربران می‌دهد؛ اما بیشتر این دست ‌برنامه‌ها رایگان نبوده و از سویی بسیاری از آن‌ها امکان مدیریت کامل را به فرد نمی‌دهند و تنها اجازه قفل کردن گوشی یا ریست کردن آن را نیز ندارند. 

اما در اوایل سال جاری میلادی، سرانجام گوگل راهکاری یافت تا کاربران آندروید بتوانند گوشی یا تبلت گم یا دزدیده شده خود را رد‌یابی، ‌قفل ‌و یا اطلاعات آن را از راه دور پاک کنند؛ هرچند «مدیریت دستگاه آندروید» (Android Device Manager) سر و صدای دیگر برنامه‌های امنیتی و ضد سرقت را ندارد، اما خوب کار می‌کند، رایگان است و دقیقا برای دستگاه شما تهیه شده است.

301240_362.png

دسترسی به نرم‌افزار تحت وب مدیریت دستگاه آندروید از طریق وب سایت (https://www.google.com/android/devicemanager) انجام می‌شود که موقعیت دستگاه را بر روی نقشه گوگل نشان می‌دهد. یک پنجره کوچک اطلاعات هر یک از دستگاه‌های آندروید شما را نمایش ‌و اجازه می‌دهد که نام دستگاه را تغییر دهید، اطلاعات موقعیت را به روز، دستگاه را از راه دور پاک و آژیر (Alarm) آن را فعال ‌و از راه دور اطلاعاتتان را قفل کنید. همچنین می‌توانید برای نصب «مدیر دستگاه»، یک میانبر به دستگاه خود بفرستید تا قابلیت قفل و پاک کردن از راه دور را فعال کنید. 

نکته قابل توجه برای کاربران این ابزار این است که برای انجام همه این عملیات، لازم است پیش از دزدیده شدن و یا گم شدن گوشی چند کار را انجام داده باشید. نخست این که گوشی اندروید خود را به حساب کاربری گوگل (Gmail Account) متصل ‌و در واقع در تنظیمات گوشی حساب کاربری جی میل خود را وارد کرده باشید. 

دوم مکان یاب (GPS) گوشی شما بایستی به شکل پیش فرض فعال باشد که در بیشتر گوشی‌ها اگر کاربر خود اقدام به غیر فعال کردن آن نکرده باشد، فعال است. این امر برای نمایش دقیق موقعیت گوشی در نقشه لازم است و البته تنها برای دقت در نمایش موقعیت گوشی. 

و سوم گوشی یا تبلت باید به اینترنت متصل باشد که این امر یا از طریق سیستم وایرلس و یا ‌‌اینترنت سیم کارت قابل انجام است. در این صورت ‌خواهید توانست گوشی خود را در هر نقطه از کره زمین که باشد به دقت رصد کرده و کنترل نمایید. 

بررسی‌ها با استفاده از سامسونگ گلکسی اس ۳ نشان دهنده دقت بالای موقعیت یاب این نرم افزار هنگام روشن بودن داده‌های سلولی و فعال بودن وای فای است که موقعیت گوشی را در حداکثر شعاع ۲۰ متری مشخص می‌کند.

301241_537.jpg

تماس گرفتن با گوشی، زنگ آن را ‌پیش فرض برای پنج دقیقه فعال می‌کند که برای پیدا کردن آن در خانه‌ای نامرتب کافی است. همچنین‌ حتی در صورتی که صدای دستگاه قطع (Mute) باشد، می‌توان با استفاده از دستور از راه دور صدای آن را افزایش داد.

301242_569.jpg

پاک کردن از راه دور نیز تنظیمات دستگاه را به حالت اولیه کارخانه در می‌آورد و تمام برنامه‌ها و اطلاعات شخصی را حذف می‌کند. نرم افزارهای امنیتی دیگر، مانند McAfee Antivirus & Security، این امکان را فراهم می‌کند که مشخص کنید می‌خواهید کدام اطلاعات حذف شوند. اما بازگشت به تنظیم کارخانه مانند یک بمب هسته‌ای است که همه چیز را با خود می‌برد، البته به جز محتویات کارت حافظه.

301244_662.jpg

قفل از راه دور گوشی نیز به تازگی به این نرم افزار اضافه شده است. هرچند این قابلیت در بیشتر نرم‌افزارهای امنیتی وجود دارد، ‌کارکرد آن در «مدیر دستگاه» جذاب است؛ برای نمونه، این نرم‌افزار امکان قفل کردن صفحه نمایش را فراهم می‌کند که کاملا امن است، در حالی که با استفاده از مک آفی حتی پس از قفل کردن، صفحه نمایش تا حدودی در دسترس است. همچنین این برنامه به شما اجازه می‌دهد که یک گذرواژه جدید ایجاد کنید و یا کد موجود دستگاه را تغییر دهید. به این ترتیب، کسی که در حال حاضر گذرواژه شما را می‌داند، مثلا دوستتان، دسترسی‌اش به دستگاه شما کاملا بسته خواهد شد.

301243_930.jpg

اگر شما اجازه دسترسی گوگل به اطلاعات جغرافیایی‌تان را داده باشید، ‌تنها برای استفاده از قفل و پاک کردن از راه دور، نیاز به نصب برنامه دارید. برای دسترسی به این تنظیمات می‌توانید از برنامه تنظیمات گوگل، یا ارسال یک میانبر به گوشی‌تان از طریق وب سایت این نرم‌افزار استفاده کنید. 

متإسفانه هنوز نرم‌افزار موبایل این ابزار تولید نشده ‌که کاربر امکان کنترل گوشی را از طریق یک گوشی دیگر دارا باشد. 

همان گونه که گفته شد، شاید برنامه‌هایی قوی‌تر و با امکانات بیشتری نسبت به این ابزار اکنون در بازار نرم‌افزارهای امنیتی برای موبایل وجود داشته باشد. اما ابزار گوگل چند نکته اساسی دارد که از جمله آن باید به رایگان بودن آن و دوم در دسترس بودن آن در هر زمانی از طریق اینترنت اشاره کرد. ما تمام کاربران آندروید را تشویق می‌کنیم پیش از اینکه دستگاه‌شان گم یا دزیده شود، این قابلیت‌ها را فعال ‌و برای آشنایی با آن‌ها کمی وقت صرف کنند.

سامانه همیاب 24 با حمایت معاونت پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه و تحت نظارت پارک علم و فناوری، در خصوص تسهیل فرایندها بستری مناسب جهت اطلاع رسانی و ردیابی کالاهای مفقودی یا سرقتی در کمترین زمان با حداقل هزینه، در گستره جغرافیایی وسیع و به تعداد زیادی از مخاطبان( از جمله واحد های صنفی و عموم مردم) در 24 ساعت شبانه روز ایجاد کرده است. در صورتی که کالای دیجیتال شما ( گوشی ، تبلت ، لپ تاپ  ) مفقود یا سرقت شده است. در سامانه همیاب24 ثبت نام کنید تا مورد پیگیری قرار گیرد.

جهت ثبت روی لینک زیر کلیک کنید.

          ثبت نام

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟




ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر