موضوعات وبسایت : اجتماعی خانواده

چگونه در دعوا از خود دفاع کنیم

نویسنده : سمیرا | زمان انتشار : 05 تیر 1398 ساعت 12:46

اگر‌چه دعوا کردن چه به صورت فیزیکی و چه به صورت لفظی امری ناپسند است ، به هر حال در بعضی مواقع ، وقوع نزاع و درگیری غیر قابل اجتناب است. در چنین مواقع خطرناکی شما باید بتوانید از خودتان دفاع کنید. در حین درگیری شما باید اعتماد به نفس خود را حفظ کنید و خودتان را نبازید. اگر در چهره‌ی شما نگرانی و وحشت ظاهر شود ، باعث خواهد شد طرف مقابل شما را ضعیف پنداشته و بیشتر آسیب برساند. در طی دعوا تلاش کنید محکم و استوار بایستید تا با زبان بدن خود به طرف مقابل بفهمانید که از چیزی نترسیده اید. زمانی که در حین دعوا ، فقط حرکات تدافع از خود نشان دهید ، حریف تصور خواهد کرد که شما تحریک نشده و آماده نیستید. سعی کنید تمام تلاش خود را بکنید تا از وقوع دعوا جلوگیری کنید. ممکن است در درگیری آسیب ببینید و اگر به کس دیگر آسیب برسانید عواقب قضایی و دادگاهی خواهد داشت. در ادامه راهکار‌هایی برای اداره و کنترل موقعیت و وضعیت به جای قرار گرفتن در شرایط دعوا و نزاع آمده است.

روش اول : از زبان بدن به صورت مطمئن و موثر استفاده کنید.

1-168.png

۱-نسبت به حرکات عضلات صورت خود مطلع بوده و از آن ها استفاده کنید.

عضلات صورت می‌توانند احساسات درونی فرد را  به خوبی نمایش دهند. و به راحتی در یک وضعیت پر‌تنش صورت شما بیان می‌کند که نگران و مضطرب هستید. به عضلات صورت خود توجه دشته باشید و زمانی که حس کردید سفت شده اند ، اجازه دهید که به وضعیت آرامش برگردند . شما نباید بگذارید که موقع نزاع و درگیری ، ترسیده و وحشت زده به نظر برسید.

  • -به پیشانی خود توجه کنید ، موقع شکلک درآوردن ، ابرو های خود را به سمت بالا حرکت می‌دهید ، سعی کنید آن ها را دوباره پایین بیاورید.
  • -روی ماهیچه های صورت خود تمرکز کنید ، اگر احساس کردید که به حالت کشیدگی درآمده اند ، می‌تواند نشانی از اضطراب و نگرانی شما باشد. تلاش کنید تا صورت خود را به یک وضعیت آرامش اولیه برسانید.

2-170.png

۲- به وضعیت بالا‌تنه‌ی خود توجه داشته باشید.

نحوه‌ای که بدنتان را نگه می‌دارید می‌تواند نشان دهد که اعتماد به نفس دارید و یا ترسیده‌اید.  هیج وقت به حالت افتان و یا خمیده نایستید. این یک نشانه از ترس و شکست است. به صورت تمام قد بایستید تا نشان دهید که نترسیده‌اید.

  • -مطمئن شوید که مستقیم و صاف هستید و به شانه‌های تان توجه کنید که افتان و خمیده نباشند. شانه ها هنگام اضطراب و نگرانی به سمت جلو خم می‌شوند به این دلیل توجه داشته باشید که باید در پشت گردنتان قرار داشته باشند.
  • نسبت به بازو ها و ساعد دست حواستان باشد ، زیرا بعضی مواقع در دعوا بازو ها در جلوی سینه قرار می‌گیرند که یک حالت تدافعی‌ است که موقع اضطراب ، افراد از خود نشان می‌دهند. هنگام دعوا باید دست های خود را جلوی صورت خود بگیرید تا از آسیب رسیدن به نقاط حساس بدن وصورت جلوگیری کنید.

3-162.png

۳- همانند یک بوکسور ژست بگیرید.

این کار نه تنها باعث خواهد شد که در طی دعوا با اطمینان ظاهر شوید ، بلکه باعث خواهد شد که تعادل خود را نیز بتوانید حفظ کنید. در حین دعوا به زمین افتادن ممکن است باعث آسیب جدی به بدن شود بنابراین موقع دعوا بدن خود را همانند بوکسور‌ها نگه دارید.

  • -در حالی که یکی از پاهای خود را کمی جلوتر نگه داشته‌اید، زانوهای پاهای خود را خم کنید.
  • -پاهای خود را کمی باز کنید تا در وضعیتی متعادل و در راستای شانه‌هایتان قرار گیرند.

4-142.png

۴- تماس چشمی برقرار کنید و برای چند ثانیه آن را نگه دارید.

تماس چشمی نشان دهنده‌ی اعتماد به نفس است ، علاوه بر این شما باید حرکات طرف مقابل را به دقت زیر نظر بگیرید. در حین دعوا و زمانی که می‌خواهید نشان دهید که ترس وجودتان را فرا نگرفته است ، با طرف مقابل تماس چشمی برقرار کنید.

  • -زمانی که تماس چشمی برقرار می‌کنید مراقب آسیب دیدن چشم‌هایتان باشید ، برای این منظور دستان خود را جلوی صورت خود نگه دارید.

روش دوم: همراه با اعتماد به نفس دعوا کنید.

5-121.png

  • ۱-بدون عکس‌العمل نشان دادن جواب طرف مقابل را بدهید.

اگر در حین دعوا همواره به دنبال عکس‌العمل نشان دادن باشید ، این باعث خواهد شد که درگیری شدت بگیرد. و بیانگر این خواهد بود که فرد مهاجم و پرخاشگر شما هستید. و همچنین باعث خواهد شد که نتوانید احساسات و خشم خود را کنترل کنید و در نظر طرف مقابل آدم ضعیفی خواهید بود. فقط  پاسخ عمل طرف مقابل را بدهید ، واکنش نشان ندهید.

  • -قبل از واکنش نشان دادن ، یک لحظه مکث کنید.اگر به شما توهین کرد و ناسزا گفت ، سریع احساساتی نشوید و به طرفش یورش نبرید. با اعتماد به نفس ، قامت خود را صاف کرده و مقتدرانه جلوی او بایستید.

6-103.png

  • ۲-فقط به صورت تدافعی دعوا کنید.(به منظور دفاع از خودتان نه این که به طرف مقابل حمله ور شوید.)

فقطی که طرف مقابل در حال افتادن به زمین است ، به او حمله کنید ، ممکن است به او آسیب جدی برسانید. و از لحاظ قانونی برایتان دردسر‌ساز خواهد شد. تنها زمانی تن به دعوا بدهید که بخواهید از خودتان دفاع کنید.

  • -تنها به دنبال منحرف کردن ضربه‌های طرف مقابل باشید. از دستان خود برای دفع مشت و لگد استفاده کنید.
  • -به طرف ، مشت و لگد و ضربه به صورت تهاجمی نزنید. سعی کنید او را هل دهید تا نتواند آسیبی برساند.

7-91.png

  • ۳-مراقب نقاط حساس و آسیب‌پذیر بدن خود باشید.

در حین دعوا باید مراقب خود باشید. اگر به جاهای آسیب‌پذیر بدنتان ضربه‌ی محکمی وارد شود ممکن است شانه خالی کرده و از شدت درد شروع به فریاد کشیدن و یا حتی گریه کردن کنید. این باعث از بین رفتن اعتماد به نفستان و همچنین آسیب دیدنتان خواهد شد.

  • اگر طرف مقابل قصد ضربه زدن به جاهایی مثل چشم ، گوش ، بینی ، گردن گلو ، اندام تناسلی ، و یا زانوهایتان داشته باشد سریعا ، ضربه اش را دفع کنید و نگذارید آسیبی به این نواحی برسد. ضربه خوردن هر کدام از این نواحی باعث آسیب دیدگی شدید شما خواهد شد و احتمال زیاد در دعوا شکست خواهید خورد. همیشه دست و بازوان خود را به حالت تدافعی جلوی صورت خود بگیرید.
  • به دقت حرکات طرف مقابل  را زیر نظر بگیرید. ببینید که به کدام قسمت از بدنتان می‌خواهد حمله کند و جلوی آن را بگیرید و از خود محافظت کنید.

8-86.png

  • ۴-لحن صدایتان به گونه‌ای باشد که بیانگر اعتماد به نفس‌تان باشد.

تن صدایتان نیز میتواند بیانگر اطمینان باشد. لحن صدایتان نباید به گونه‌ای باشد که نشان دهنده‌ی اضطراب و ترس شما باشد ، بنابراین اگر در حین دعوا با طرف مقابل صحبت می‌کنید به این نکته توجه داشته باشید.

  • -بسیار آرام و بسیار بلند صحبت نکنید.
  • -از گفتن عباراتی که بیانگر نگرانی شما هستند خودداری کنید مثل تکرار واژه‌ی “امم”
  • -واضح و روشن صحبت کنید. من‌من کردن نشان خواهد داد که مضطرب و نگران هستید.

9-76.png

  • ۵-سعی کنید آرامش خود را حفظ کنید.

احساسات قوی مانند وحشت باعث خواهد شد که مضطرب و نگران به نظر بیایید. اگر مضطرب شوید ، استایل بدن و لحن صحبت کردنتان  ترس را نشان خواهد داد ، در حین دعوا حفظ آرامش بسیار سخت خواهد بود ولی شما برای اطمینان خاطر خود این کار را انجام دهید.

  • -اگر امکان داشته باشد ، یک نفس عمیق بکشید. این باعث آرام شدن شما خواهد شد ، البته در بعضی دعواها ممکن است این امر امکان پذیر نباشد.

روش سوم: از قرارگیری در شرایط و موقعیت های خطرناک پیشگیری کنید.

10-70.png

۱-از دعوا کردن به جز در موارد اضطراری که برای دفاع از خود لازم است ، پرهیز کنید.

شما هیچ گاه نباید شروع کننده‌ی یک دعوا باشید و نباید به سمت کسی یورش ببرید. درگیری و نزاع خطرناک است.

این را در نظر داشته باشید که دعوا کردن همواره ایده‌ی بدی می‌باشد.

  • -یک مهاجم ، همواره همراه خود سلاحی دارد . شما نمی‌دانید ، شاید او همراه خودش چاقو و یا سلاح تیزی حمل کند. بنابراین هیچ گاه او را تحریک نکنید و محرک و مشوق درگیری نباشید.
  • -اگر قصد دعوا با کسی را داشته باشید ، این امکان وجود دارد که او با دوست‌هایش برای دعوا کردن بیاید. شما مسلما نمی‌خواهید که شروع کننده‌ی چرخه‌ی خشونت باشید.
  • -اگر برای دفاع از خود نیاز به دعوا‌کردن دارید حتما این کار را انجام دهید، اما این را به خاطر بسپارید که فقط در همچین مواقعی باید وارد درگیری شوید. دعواکردن فقط زمانی مورد پذیرش است که شما بخواهید ا خودتان در برابر آسیب دیدگی محافظت کنید.

11-64.png

  • ۲-هنگامی که احساس کردید در مناطقی احتمال وقوع دعوا وجود دارد ، از این مناطق دور شوید.

اگر شما احساس نگرانی کردید به خاطر این که فردی شما را به دعوا تحریک کرد ، در چنین مواقعی عاقل باشید و بهترین راه را انتخاب کنید. از مناطقی که احتمال وقوع دعوا در آنجا وجود دارید ، دوری کنید.و همواره سعی کنید در مناطق امن حضور داشته باشید.

  • -زمانی که شخصی شما را تهدید و تحریک به دعوا می‌کند ، یک راه‌حل خوب این است که همراه دوستانتان باشید و با آن ها قدم بزنید.
  • -در مدرسه نیز همواره از اشخاص غلدر و زورگو دوری کنید.

12-51.png

  • ۳-در مواقع اضطراری با پلیس تماس بگیرید.

اگر شخصی با خشونت فیزیکی ، شما را مورد آزار و اذیت قرار می‌دهد ، با پلیس تماس بگیرید.  دعواهای شدید می‌توانند پیگیری قانونی داشته باشند و شخص خاطی با جریمه و مجازات روبه رو خواهد شد. اگر در چنین وضعیتی قرار گرفتید سریعا به پلیس اطلاع دهید. در چنین مواقعی پلیس می‌تواند غائله را ختم به خیر کند.

13-37.png

  • ۴-در یک کلاس آموزشی دفاع شخصی ثبت‌نام کنید.

اگر شما قبلا هم مورد تهاجم افراد غلدر قرار گرفته‌اید ، دفاع شخصی می‌تواند به شما کمک کند. اگر نیاز است در یک کلاس دفاع شخصی ، آموزش ببینید. به عنوان مثال می‌توانید ورزش کاراته را دنبال کنید.این آموزش ها به شما کمک خواهد کرد که در دعوا بتوانید با روش های ایمن و مطمئنی از خودتان دفاع کنید و از آسیب دیدن جلوگیری کنید

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟




ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر