موضوعات وبسایت : اجتماعی خانواده

عکس جوش زیر بغل

عکس جوش زیر بغل

نویسنده : نادر | زمان انتشار : 10 آذر 1399 ساعت 19:34

توده های زیر بغل بسیار شایع هستند و به طور معمول در اثر گره های لنفاوی متورم یا غده زیر بغل ایجاد می شوند. گره های لنفاوی ساختارهای کوچک و بیضی شکل هستند که در کل سیستم لنفاوی بدن قرار دارند. آن ها نقش مهمی در سیستم ایمنی بدن دارند. علل بسیاری زیادی برای توده های زیر بغل وجود دارند که برخی از آن ها ممکن است نیاز به درمان داشته باشند. توده های زیر بغل به دلیل تراشیدن یا استفاده از ضد عرق ها ممکن است در اثر کیست، عفونت یا سوزش هم ایجاد شوند. با این حال، در برخی موارد این توده ها می توانند نشان دهنده یک بیماری جدی باشند.

اگر توده زیر بغل دارید که به تدریج بزرگ تر می شود، دردناک است یا از بین نمی رود، سریعا به پزشک مراجعه کنید. خوشبختانه بسته به علت اصلی توده های زیر بغل، درمان های زیادی برای آن ها، وجود دارد. پزشک می تواند علت اصلی توده زیر بغل را تشخیص داده و درمان مناسب را برای بیمار تجویز کند.

علتتوده های زیر بغل

 بیشتر توده های زیر بغل بی ضرر هستند و در نتیجه رشد غیر طبیعی بافت ایجاد می شوند. با این حال،این توده ها ممکن است یک موضوع بهداشتی بسیار جدی تر را نشان دهند که به احتمال زیاد نیاز به درمان پزشکی دارد.

برخی از شایع ترین علل توده های زیر بغل شامل موارد زیر است:

هم اکنون با مشاوران پزشکت مشاوره آنلاین بگیرید

${adviser.firstName} ${adviser.lastName}

${adviser.skills.map(function (skill) {return skill.title}).join(' | ')}

${adviser.bio}

${adviser.category.onlineAdvising?` مشاوره آنلاین `:''} ${adviser.acceptHomeCare?` خدمت در محل `:''}

`); view.append(adviserView); } }, "json");

});

  • لنفوم
  • لوپوس
  • لوسمی
  • سرطان پستان
  • عفونت های قارچی
  • رشد چربی (لیپوم)
  • عوارض جانبی واکسیناسیون
  • کیست یا کیسه های پر از مایع
  • عفونت های ویروسی یا باکتریایی
  • رشد غده سرطانی و فیبری (فیبروودنوما)
  • عفونت هایی که در زیر بغل تخلیه می شوند.
  • واکنش های آلرژیک به دئودورانت، ضد عرق یا صابون

توده های زیر بغل در زنان

پستان زنان در طول دوره قاعدگی دچار تغییرات هورمونی زیادی می شوند و ممکن است آن ها در این مدت این توده ها خود احساس کنند. تا حدودی می تواند این امر طبیعی باشد اما برای بررسی بهتر آن ها می توانند، معاینات خودآزمایی سینه را حدود یک تا سه روز پس از پایان دوره قاعدگی خود انجام دهند.

یکی دیگر از دلایل احتمالی این توده ها در زنان hidradenitis suppurativa است. این بیماری مزمن شامل گرفتگی و التهاب در نزدیکی غده های آپوکرین فولیکول های مو در پوست است که معمولاً باعث ایجاد توده های جوش مانند و دردناک می شود که با چرک، نشت و حتی عفونت همراه هستند. خطرات ناشی از این بیماری شامل استعمال دخانیات، سابقه خانوادگی و چاقی است. اگرچه علت دقیق آن مشخص نیست، اما تصور می شود كه احتمالاً تغییرات هورمونی در بلوغ و یا سیستم ایمنی بدن كه به شدت در حال پاسخ گویی به فولیكول های مو است، دچار گرفتگی و تحریک می شوند. در مردان نیز hidradenitis suppurativa دیده می شود، اما در زنان شایع تر است.

خودآزمایی برای تشخیص کیست پستان

از انجایی که بسیاری از خانم ها توده یا تغییرات در پستان را خودشان متوجه می شوند. همه افراد با استفاده از روش های متداول خودآزمایی و انجام معاینه دستی پستان می توانند تغییرات پستانی خود را تشخیص دهند. برای این کار مراحل زیر را انجام دهید:

مرحله 1: با نگاه کردن به پستان و بازو های خود در آینه شروع کنید:

اگر هر یک از تغییرات زیر را مشاهده کردید، به پزشک مراجعه کنید:

  • قرمزی، درد یا تورم
  • تغییرات در نوک پستان
  • برآمدگی، لکه و یا تغییرات پوستی روی پستان

مرحله 2: بازوهای خود را بالا ببرید و به دنبال همان تغییرات مرحله اول باشید.

مرحله 3: در حالی که در مقابل آینه هستید، به دنبال هرگونه علائم مایع مانند یا ترشح رنگی از یک یا هر دو نوک پستان باشید.

مرحله 4: در مرحله بعد، پستان های خود را در حالی که دراز کشیده اید و با سه انگشت میانی خود آن ها را لمس کنید، با استفاده از دست راست خود پستان سمت چپ و سپس با دست چپ خود پستان سمت راست را با حرکت دایره ای لمس کنید. همه بافت پستان را از جلو و پشت لمس کنید. برای لمس ناحیه پوست و بافت نازک، از فشار کم دستان خود استفاده کنید. از فشار متوسط برای بافت وسط پستان و فشار محکم برای بافت های عمیق تر استفاده کنید.

مرحله 5: در آخر، پستان های خود را در حالی که ایستاده  یا نشسته اید، لمس کنید. ساده ترین راه برای احساس پستان زمانی است که پوست خیس و لغزنده باشد، بنابراین بهتر است این مراحل را در حمام انجام دهید.

علائمتوده های زیر بغل

بارزترین علامت اختلال، وجود خود توده است. توده ها می توانند از اندازه بسیار ریز تا بزرگ متغیر باشند. بافت توده زیر بغل ممکن است بسته به علت آن، متفاوت باشد. به عنوان مثال، یک کیست عفونی یا چربی در هنگام لمس می تواند نرم باشد، اما فیبرونونوما و تومورهای سرطانی ممکن است سفت و متحرک احساس شوند. برخی از افراد همراه با توده زیر بغل، درد را تجربه می کنند. توده های دردناک غالباً با عفونت ها و واکنش های آلرژیک همراه هستند که باعث ایجاد توده های نرم تر می شوند. عفونت غدد لنفاوی همچنین می تواند باعث ایجاد توده های دردناک در زیر بغل شود.

توده هایی که با مرور زمان اندازه آن ها تغییر می کنند و یا از بین نمی روند ممکن است علائم نشان دهنده شرایط جدی تر از قبیل سرطان پستان، لنفوم و لوسمی باشند.

شیوع توده های زیر بغل

اگرچه این توده ها در هر سنی در مردان و زنان ایجاد می شوند، اما زنان باید توجه ویژه ای به توده های این منطقه داشته باشند زیرا این امر می تواند نشان دهنده سرطان پستان باشد. خانم ها باید خود آزمایی ماهانه پستان را انجام دهند. اگر زنی توده ای پیدا کرد، باید فوراً برای معاینات بیشتر به پزشک مراجعه کنند.  مردان هم می توانند به سرطان پستان مبتلا شوند، اما این مورد به ندرت دیده می شود.

زمان مراجعه به پزشک

هر توده جدید یا تازه کشف شده روی سطح بدن می تواند باعث نگرانی فرد شود. با این حال، همه توده ها مضر یا حتی دردناک نیستند. خطرناک بودن یک توده را می توان به بهترین وجه از طریق معاینه پزشکی و بعضی اوقات تست های جانبی مشخص کرد. علائم هشدار دهنده که می توانند یک توده خطرناک زیر بغل را تشخیص دهند، بزرگ شدن تدریجی توده و از بین نرفتن آن به مرور زمان می باشد. البته، هر گونه برآمدگی غیرمعمول باید با دقت ارزیابی شود.

تشخیص علتتوده های زیر بغل

پزشک به طور کلی تشخیص و بررسی علت این توده ها را با پرسیدن سؤالاتی در مورد علائم کلی بیمار شروع می کند. پزشک ممکن است درباره هرگونه درد یا ناراحتی که فرد تجربه کرده است، سؤالاتی بپرسد. علاوه بر این، پزشک معاینه جسمی را نیز انجام می دهد. این معاینه شامل لمس دست یا ماساژ برای تعیین قوام و بافت توده می باشد که به پزشک اجازه می دهد غدد لنفاوی را به طور کامل معاینه کند. پزشک ممکن است با یک معاینه ساده علت و جدی بودن و یا نبودن آن را تشخیص دهد.

در موارد دیگر، پزشک می تواند از شخص درخواست کند که برآمدگی و تغییر توده را درطول گذشت زمان بررسی کند. بعضی اوقات، پزشک آزمایش های جانبی را برای کمک به رد و یا تایید کردن سایر علل، مانند واکنش های آلرژیک، عفونت ها و سرطان انجام می دهد.

این آزمایشات ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • تست آلرژی
  • تصویربرداری MRI یا سی تی اسکن
  • کشت مایعات از توده برای تشخیص عفونت
  • بیوپسی، برای نمونه برداری قسمت کوچکی از توده به منظور بررسی آزمایشگاهی
  • اشعه ایکس پستان (ماموگرافی)، یک آزمایش تصویربرداری برای مشاهده و بررسی بهتر توده
  • شمارشکامل خون، برای اندازه گیری تعداد پلاکت ها، گلبول های قرمز و گلبول های سفید در سیستم ایمنی بدن

پیش آگهیتوده های زیر بغل

پیش آگهی توده های سرطانی به مرحله و میزان انتشار آن بستگی دارد. مانند همه انواع سرطان، تشخیص زودهنگام برای افزایش میزان موفقیت درمان مهم است. درنهایت، تعیین علت توده زیر بغل از نظر روند درمانی و پیش آگهی بسیار حیاتی است.

میزان موفقیت برای درمان این توده ها تا حد زیادی به علت آن بستگی دارد.

مثلا:

  • توده ناشی از عفونت ویروسی معمولاً بعد از برطرف شدن عفونت، از بین می روند.
  • توده های ناشی از واکنش های آلرژیک نیز باید بعد از حذف یا کاهش آلرژن، برطرف شوند.
  • برخی از توده های زیر بغل بدون درمان از بین نمی روند. به طور مثال لیپوم مضر نیست، اما به خودی خود از بین نمی رود. در نتیجه، لیپوماها برای برطرف شدن به درمان نیاز دارند.

درمانتوده های زیر بغل

بسیاری از این توده ها، نیازی به درمان ندارند. دوره درمانی که پزشک توصیه می کند بستگی به علت اصلی توده دارد. عفونت های باکتریایی را می توان با آنتی بیوتیک خوراکی درمان کرد. پس از گذشت چند روز، توده زیر بغل شروع به ناپدید شدن می کند زیرا بدن و آنتی بیوتیک با عفونت مبارزه می کنند. اگر توده ای به آنتی بیوتیک های خوراکی پاسخ ندهد، ممکن است بیمار مجبور شود برای دریافت آنتی بیوتیک های داخل وریدی (IV) در بیمارستان بستری شود.

برای مبتلایان به توده های زیر بغل که نیازی به درمان ندارند، پزشک ممکن است داروهای خانگی کیسه های آب گرم یا بسته های حرارتی، پماد های بدون نسخه و داروهای تسکین دهنده درد مانند ایبوپروفن را توصیه کند.

  • توده های ناشی از واکنش های آلرژیک با حذف ماده محرک از بین می روند.
  • برای از بین بردن توده های چربی یا کیست روش های درمانی ساده ای لازم است صورت گیرند. این رویه ها اغلب کوتاه هستند و خطر کمی دارند.

گزینه های درمانی هیدرادنیت suppurativa ممکن است شامل موارد زیر شود:

  • پانسمان زخم
  • درمان ضد آکنه
  • درمان جراحی
  • بیولوژی درمانی
  • تغییر سبک زندگی
  • مصرف آنتی بیوتیک

اگر توده های زیر بغل سرطانی باشد، پزشک بیمار را برای مراقبت بیشتر به پزشک متخصص ارجاع می دهد. درمان به نوع و مرحله سرطان بستگی دارد و ممکن است ترکیبی از شیمی درمانی، پرتو درمانی و عمل جراحي باشد.

منابع:

https://www.medicalnewstoday.com/articles/317047.php

https://www.healthline.com/health/armpit-lump#treatment

https://www.breastcancer.org/symptoms/testing/types/self_exam


آیا این مطلب برای شما مفید بود؟




ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر