موضوعات وبسایت : اجتماعی خانواده

چگونه ارتباط چشمی داشته باشیم

چگونه ارتباط چشمی داشته باشیم

نویسنده : سمیرا | زمان انتشار : 27 آبان 1399 ساعت 19:44

چگونه ارتباط چشمی برقرار کنیم؟رضا محمدی

ارتباط چشمی مهارت بسیار جذابی است. به خصوص برای فرهنگ ما که این مهارت در آن آموزش داده نشده است. سعی کنید مهارت ارتباط چشمی را به خوبی فرا بگیرید.نکات زیادی در برقراری ارتباط چشمی وجود دارد و من در این مقاله سعی کردم مهم ترین نکات را بیان کنم.

آیا شما هم موقع صحبت کردن با دیگران ارتباط چشمی برقرار نمی کنید؟

یکی از برترین ابزار برای اینکه در مذاکرات تجاری و دوستانه بر گفت و گو مسلط باشیم و به خوبی بتوانیم ارتباط موثری با طرف مقابلمان برقرار کنیم مهارت ارتباط چشمی است.برقرار کردن و نکردن این ارتباط مانند کفه های ترازو می ماند. اگر ارتباط چشمی شما زیاد از حد باشد شخص دچار استرس و نگرانی می شود ، و در مقابل اگر به اندازه کافی ارتباط چشمی نداشته باشید احساس می کند که نسبت به او بی تفاوت بوده اید و به حرف هایش توجه نمی کنید.اگر به فروشندگان موفق،سیاستمداران قدرتمند،افراد موفق و کلاً ۳ درصد افراد قدرتمند جامعه نگاه کنید متوجه می شوید که این مهارت به خوبی در آن ها تقویت شده است.

ضرورت ارتباط چشمی

آیا از نگاه کردن در چشم دیگران خجالت می کشید؟

زمانی من هم دچار همین مسائل بودم. یعنی نگاه کردن در چشم دیگران و حرف زدن برایم بسیار سخت بود. بارها و بارها افرادی که با من در حال صحبت بودند از این عادت من گله می کردند. همیشه به من گفته می شد: تو به ما بی احترامی می کنی و وقتی با ما حرف می زنی ما را نمی بینی.”

هم خانواده و هم دوستان و اطرافیان از این رفتار من بسیار دلخور بودند.

راستش را بخواهید خودم هم از دست خودم ناراحت بودم.

چند وقت قبل از اینکه به حرفه ی سخنرانی وارد بشوم  در سمینار یکی از اساتید توانمندم شرکت کرده بودم.سخنران سمینار فردی بود که زندگی من را تغییر داده بود و من واقعاً دوست داشتم تا از او به خاطر تمام آموزش های نابش تشکر کنم. اما من از نظر ارتباطی واقعاً لنگ می زدم. چرا حتی نمی توانستم مستقیم به چهره او نگاه کنم و با او صحبت کنم.شاید او حس بدی نسبت به من پیدا کرده بود.اما اینجاست که ضرورت مهارت های ارتباطی مشخص می شود و اگر نتوانیم به خوبی از این مهارت ها استفاده کنیم مورد قضاوت افراد قرار می گیریم.یکی از بخش های مهم مهارت های ارتباطی مهارت بقراری ارتباط چشمی است.پس با من تا انتهای این مقاله همراه باشید تا این مهارت را با هم یاد بگیریم.

این مقاله را بخوانید. در این مقاله خلاصه آموزش‌ها و مطالبی را که باعث شده در حال حاضر به خوبی ارتباط چشمی برقرار کنم برای شما جمع آوری کرده ام.

ما انسان ها ذاتاً اجتماعی به دنیا آمده‌ایم و یکی از منابعی که می توانیم از آن انرژی بگیریم برقراری ارتباط با دیگران است. ما همواره در حال برقراری ارتباط هستیم. ارتباط با خانواده، ارتبط با همکاران و ارتباط با افرادی که در طول روز با آن ها برخورد می‌کنیم.

یک ارتباط خوب شامل اجزای مختلفی است که هر کدام در جای خود و به موقع باید مورد استفاده قرار بگیرند.

ارتباط چشمی

دو صلاح قدرتمند:

چشمان شما مانند دو صلاح عمل می کند.

شما می توانید با نگاهتان مفاهیم مختلفی را به دیگران انتقال دهید.مثلاً علاقه شدید را با یک نوع نگاه خاص می توان به راحتی انتقال داد.یا نگاه هایی که بار منفی دارند و می تواند مخاطب را به راحتی مضطرب و نگران کند.من چون خودم انسان مثبت اندیشی هستم سعی می کنم بیشتر اوقات از بخش مثبت آن استفاده کنم و نتایج خوبی هم به دست آورده ام.

شما هم در ارتباطات خود از این شیوه استفاده کنید و معجزه این دو صلاح ارزشمند را ببینید و به سادگی دیگران را تحت تاثیر و نفوذ خود قرار دهید.

یک دانش آموز را تصور کنید.وقتی قرار است معلم سؤالی از اعضا کلاس بپرسد، دانش آموزی که جواب سؤال را نمی داند یا حس می کند به درس و کتاب آنگونه که باید مسلط نیست سعی می کند با دزدیدن نگاهش خودش را کنار بکشد و به نوعی معلم را از انتخاب او به عنوان پاسخگوی سوال منصرف کند.

یا کارمندان یک اداره هنگامی که یک ارباب رجوع دارند و میخواهند از پاسخگویی به درخواستش اجتناب کنند و یا به او نشان دهند که حرف هایش برایشان مهم نیست معمولاً به همه جا نگاه می کنند به جز صورت او و دلیل این رفتار نشان دادن عدم توجه است.

ارتباط چشمی چیست؟

ارتباط چشمی قبل از شکل گیری ارتباط کلامی ایجاد می شود. یعنی یکی از ملزومات شروع ارتباط ، ارتباط چشمی است.وقتی به کسی نگاه می کنید قطعاً این علامت را به او می دهید که قصد برقراری ارتباط با او را دارید.

ضرورت ارتباط چشمی را می توانیم در کتاب های ارتباطی زیادی مشاهده کنیم و تقریباً در تمامی این کتاب ها عنوان می شود که باید ارتباط چشمی خوبی داشته باشیم و آن را تقویت کنیم.

ارتباط چشمی یعنی قبل از بیان هر جمله ای به چشم و یا حوالی چشم مخاطبمان نگاه کنیم و به او توجّه کنیم. به این وسیله به او نشان می‌دهیم که توجه ما به سمت اوست . به وسیله این ابزار جادویی(چشم) احساس خودمان را به او منتقل می کنیم.

می شود با تمرین و آموزش آنقدر جذاب بود که مخاطبان ساعت ها و بدون خستگی به ما گوش کنند.

چرا ارتباط چشمی مهم است؟

شما چیزی را دوست دارید، یا یک منظره جذاب را در مقابل شماست. آیا به آن نگاه می کنید؟ حتماً شنیده اید مردم وقتی می خواهند در مورد یک موضوع جذاب صحبت کنند می گویند منظره آن دیدنی است.

پس فردی هم که مایل هستید با او ارتباط برقرار کنید وقتی متوجّه علاقه شما به برقراری ارتباط با خودش می‌شود که شما به او نگاه کنید و دقیقاً خود را یک منظره دیدنی تصور می‌کند.

ضرورت این موضوع را زمانی حس می کنیم که با شخصی در حال صحبت هستیم و او به ما نگاه نمی کند.اگر بتوانیم که می خواهیم او را کتک بزنیم.چرا که حس می کنیم ما را دستاویز خود قرار داده و مخصوصاً به ما نگاه نمی کند.

رابطه چشمی و پیامهای چشمهای ما

پیام هایی که ما در یک ارتباط چشمی منتقل می کنیم تابع فرهنگ است.در بعضی فرهنگ ها اگر میزان تماس چشمی از حد مشخصی بیشتر باشد نشان دهنده گستاخی و بی ادبی است.

پس باید مراقب باشیم تا حد و مرز ارتباط چشمی را حفظ کنیم و ارتباط چشمی خودمان را ویژه فرهنگی که قرار است با آن در ارتباط باشیم تنظیم کنیم.

در بعضی فرهنگ ها هم برعکس این داستان وجود دارد و اگر به اندازه کافی به طرف مقابل توجه نشان ندهیم انگار که نسبت به حرف های او بی توجه بوده ایم.

مهارت ارتباط چشمی مانند هر مهارت ارتباطی دیگر نیاز به تمرین و تکرار و تست دارد. باید در هر ارتباط دقت کنیم که چگونه می توانیم موثرتر و بهتر از این مهارت استفاده کنیم. 

ارتباط چشمی همان زل زدن است؟

باوری که در مورد ارتباط چشمی رایج است این است که بعضی از افراد آن را با زل زدن و خیره نگاه کردن اشتباه می گیرند. در حالی که خیره نگاه کردن یک اشتباه ارتباطی است و اگر به هر دلیل به شخصی خیره نگاه کنید قطعاً از شما دلخور می شود.ارتباط چشمی یعنی هنگام صحبت ۶۵ تا ۷۰ درصد از نگاه ما به چشم و حوالی چشم مخاطبمان باشد تا او احساس کند با تمام وجود به او توجه می کنید و حس خوب پیدا کند.

پیج اینستاگرام من را دنبال کنید. هر روز مطالب و تجربیات جالبی با شما به اشتراک خواهم گذاشت.

یک تکنیک مهم در این قسمت:

اگر می خواهید نشان دهید که با تمام وجود به صحبت های طرف مقابل گوش می کنید باید هنگام ارتباط چشمی نگاه خود را بین دو چشم مخاطب جا به جا کنید. یعنی لحظاتی فقط به چشم راست و لحظاتی فقط به چشم چپ او نگاه کنید.با این کار او متوجه زنده بودن ارتباط شما با خودش خواهد شد به یک ارتباط زیبا با هم شکل می دهید.

به ما نمی گویند چشم چران هستی؟

بعضی از ما فکر می کنیم اگر به چشمان مخاطبمان خصوصاً اگر از جنس مخالف ما باشد نگاه کنیم برچسب چشم چران بودن به ما زده می شود. این که ما با دید بد به کسی نگاه نکنیم یک باور کاملاً درست است اما زمانی که بدون قصد و نیت بد و به قصد برقراری یک ارتبط سالم ارتباط چشمی برقرار کنیم اتفاقا جزو ملزومات ارتباط است.

چون معمولاً آقایان نگران این قضیه هستند جالب است بدانند خانم ها زبان و اشارات بدن را به خوبی درک می کنند.و قطعاً فرق نگاه ها را با هم متوجه می شوند.پس زمانی که قصد برقراری یک ارتباط سالم را دارید نگران چیزی نباشید و ارتباط چشمی خود را طبق تکنیک هایی که در ادامه یاد خواهید گرفت انجام دهید.

زندگینامه سلطان انگیزه را اینجا مشاهده کنید

در کسب و کار چگونه است؟

چند وقت پیش برای خرید یک جنس به سوپر مارکت محله مان رفته بودم . وقتی وارد مغازه شدم سلام کردم و صاحب مغازه با صدای آرام و در حالی که به صفحه تلفن همراهش نگاه می کرد جواب سلامم را داد. بعد من گفتم می شود از آن سس ها به من بدهید و او در حالی که هنوز با تمام وجود به صفحه موبایلش خیره شده بود جواد داد: “کدام سس ها”

خودتان را در این موقعیت تصور کنید. او حتی یک لحطه سعی نکرد تا من را ببیند و در تمام مدت به من نشان داد که تصاویر داخل موبایلش از من مهم تر است. و من بعد از این جریان دیگر از او خرید نکردم.

پس اگر صاحب کسب و کاری هستید وقتی یک مشتری به شما مراجعه می کند با تمام وجود به او توجه کنید و مراقب ارتباط چشمی باشید.

در رده بالاتر فروشندگانی قرار می گیرند که نه تنها ارتباط چشمی فوق العاده ای دارند بلکه می توانند از ارتباط چشمی متوجه رفتار و نیاز مشتری شوند. مثلاً اگر ببینند مردمک چشم یک مشتری هنگام توضیح در مورد یک محصول گشاد می شود متوجه می شود که او نسبت به آن علاقه نشان داده و در ادامه صحبت هایشان فقط در مورد همان یک محصول حرف می زنند و می دانند این همان چیزیست که باید برای فروشش تلاش کنند.

برداشت های من از بهترین کتاب ها را اینجا بخوانید

تقویت ارتباط چشمی

می خواهم یک روش فوق العاده عالی برای یادگیری ارتباط چشمی با شما به اشتراک بگذارم.

روش اول:عکس زنده

چند عکس از چهره افراد مورد علاقه خودتان مثل فوتبالیست ها و بازیگران و یا هر شخص دیگری را روی دیوار اتاقتان نصب کنید. آن ها را مخاطب فرضی خودتان در نظر بگیرید و با آن ها صحبت کنید.این کار باعث می شود تا به مرور زمان برقراری ارتباط موثر را یاد بگیرید.

روش دوم:تصویر سازی

تصویر سازی ذهنی تقریباً برای همه چیز جواب می دهد. از رفع خجالت گرفته تا کنترل ترس از سخنرانی.تصویر سازی ذهنی فرایند یادگیری ارتباط چشمی را به ما یاد می دهد و روز به روز ما را تقویت می کند و باعث می شود هنگام برقرای ارتباط به صورت ناخودآگاه ارتباط چشمی خوبی داشته باشیم و مخاطب از برقراری ارتباط با ما نهایت لذت را ببرد.

روش سوم:تماس تصویری

قطعاً شما دوستان صمیمی دارید که حرف زدن و برقراری ارتباط با ایشان برای شما بسیار ساده است.ابتدا از دوستان صمیمی خود استفاده کنید و با آن ها تماس تصویری برقرار کنید و سعی کنید ارتباط چشمی موثر را در این تماس ها تمرین کنید.سپس تمرین خود را کمی چالشی تر کنید و با دوستانی که ارتباط کمتری دارید این تماس را برقرار کنید و دقایقی را به تمرین بپردازید.بعد از آن می توانید با افرادی غریبه وارد این ارتباط تصویری شوید و حتی می توانید قبل از تماس به آن ها اعلام کنید که قصد شما انجام تمرین است.

روش چهارم:دیدن فیلم

فیلم ببینید منتها به روشی که به شما توضیح می دهم.شما خودتان را به عنوان یکی از کاراکتر های فیلم در نظر بگیرید و هنگام که هنر پیشه ای با آن کاراکتر یا بازیگر صحبت می کند شما به چشمانش نگاه کنید و پاسخ بدهید. این تمرین هم فوق العاده کاربردی است و به نوعی یک بازی دو سر برد است.چرا که هم با دیدن فیلم سرگرم می شوید و هم می توانید تمرین خوبی داشته باشید.

روش پنجم:رفع خجالت

اکثر افراد خجالتی از نگاه مستقیم به چهره دیگران خودداری می کنند. برای رفع این مشکل به طور کامل مقاله چگونه خجالت را کنار بگذاریم را مطالعه کنید.

چگونه یک شنونده خوب باشیم

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟




ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر