موضوعات وبسایت : اجتماعی خانواده

تفخیذ یعنی چه

تفخیذ یعنی چه

نویسنده : علی بجنوردی | زمان انتشار : 16 آبان 1399 ساعت 17:08

تعداد مشاهده این مطلب: 27,963 مرتبه

827222130%D8%AA%D9%81%D8%AE%DB%8C%D8%B0%20%DA%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA%202.jpg

برای مشاوره تفخیذ ، اثبات و مجازات آن

برای مشاوره تفخیذ ، اثبات و مجازات آن

در مقاله تفاوت رابطه نامشروع و زنا گفتیم که رابطه نامشروع اعم از زنا است . روابط ناپسند و غیراخلاقی که در بین افراد وجود دارد ، مختلف هستند و در واقع از دایره رابطه زن و مرد خارج شده و به روابط میان هم جنسان نیز کشیده شده است . دایره این اعمال تا هم خوابگی دو زن و هم خوابگی دو مرد که به آن مساحقه و لواط نیز گفته می شود ، گسترده شده است .

در این حالت قانون گذار برای حفظ نظم جامعه و احترام به انسانیت ، مقرراتی را بر این روابط حاکم کرده است که این مقررات از دل قواعد شرعی گرفته شده است . یکی از انواع این روابط تفخیذ است که در قانون برای آن مجازات تعیین شده است . از این رو در این مقاله به بررسی معنی تفخیذ ، مجازات تفخیذ و اثبات تفخیذ می پردازیم .



تفخیذ چیست

تفخیذ یک عمل جنسی است که بین دو مرد صورت می گیرد . ماده 235 قانون مجازات اسلامی سال 92 در تعریف تفخیذ می گوید که : " تفخیذ عبارت است از قراردادن اندام تناسلی مرد بین ران ها با نشیمنگاه انسان مذکر دیگر " . در تبصره این ماده نیز آمده است که دخول کمتر از ختنه گاه در حکم تفخیذ است .

در قواعد فقهی نیز آمده است که تفخیذ مرد با یک مرد دیگر حرام است و مجازات آن حد است و به قول مشهور حد آن صد تازیانه است . عده ای نیز معتقدند که در صورتی که مردی متاهل یا در اصطلاح فقهی محصن باشد ، مجازات او سنگسار و در غیر این صورت مجازات او حدی است .

البته در صورتی که تفخیذ برای بار سوم و چهارم نیز تکرار شود و هر بار نیز مجازات نسبت به مرتکب اعمال شده باشد ، منجر به مجازات اعدام می شود . تفخیذ مرد با زن بیگانه خارجی به حکم شرع زنا محسوب نمی شود اما حرام است و مجازات آن تعزیری خواهد بود . 


instagram.gif

مجازات تفخیذ

با وجودی که شرع در مورد تفخید و مجازات آن قواعدی را مطرح کرده است ، معیار عمل در دادگاه های کشور در مرحله اول حکم قانون است که باید برای آن به قانون مجازات مراجعه کرد . مجازات تفخیذ در ماده 236 قانون مجازات اسلامی مشخص شده است .

مجازات این عمل زشت صد ضربه شلاق است که هم نسبت به فاعل و هم نسبت به مفعول اعمال می شود . در اعمال مجازات تفخیذ فرقی میان محصن و غیر محصن و عنف و غیرعنف ( یعنی به اجبار یا غیر آن ) وجود ندارد . علاوه بر این در تبصره این ماده آمده است که در صورتی که فاعل عمل تفخیذ ، غیرمسلمان باشد و مفعول مسلمان باشد ، حد فاعل اعدام است . 
با توجه به اینکه مجازات تفخیذ از فقه گرفته شده است ، بنابراین یک مجازات حدی محسوب می شود و قواعد مجازات حدی بر آن حاکم خواهد بود یعنی امکان تخفیف و تغییر در مجازات وجود ندارد و باید به همان ترتیبی که مشخص شده است اجرا شود .


اثبات تفخیذ

برای اثبات تفخیذ هم می توان اقرار کرد و هم می توان به شهادت شهود استناد کرد . اثبات تفخیذ از راه شهادت 4 مرد عادل و یا 4 بار اقرار در منظر قاضی است که در صورت اقرار کمتر از 4 بار ، 31 تا 74 ضربه شلاق جایگزین صد ضربه شلاق خواهد شد . اقرار باید صریح بوده و احتمال عقلانی خلاف آن وجود نداشته باشد .

قانونگذار و شارع از جهت حفظ نظم در جامعه و جلوگیری از ادعاها و شهادت های دروغین ، شروط سفت و سختی برای ادای شهادت در خصوص اثبات روابطی اعم از زنا ، لواط ، مساحقه و ... قرار داده است .

از جمله این شروط آن است که تمام 4 شاهد مرد و یا 3 شاهد مرد و دو شاهد زن به صورت متوالی و بدون فاصله زمانی از یکدیگر شهادت دهند در غیر اینصورت تفخیذ اثبات نشده و شهادت دهنده به 80 ضربه شلاق به عنوان مجازات محکوم خواهد شد .

همچنین اگر شهود در خصوص خصوصیات تفخیذ اختلاف پیدا کنند ، شهادت از آن ها پذیرفته نشده ، جرم اثبات نمی شود و متحمل 80 ضربه شلاق خواهند شد . شرط دیگری که وجود دارد آن است که شهود حتما موضوع شهادت را با چشم دیده باشند و از وقوع آن مطمئن باشند ، در غیر این صورت شهادت آن ها پذیرفته شده نیست .

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص تفخیذ چیست ، مجازات و اثبات آن ، به کانال تلگرام حقوق کیفری مراجعه نمایید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون تفخیذ چیست ، مجازات و اثبات آن پاسخ دهند .

2.gif

سوالات متداول


1- ✔️ عمل تفخیذ به چه معناست ؟

✔️ تفخیذ یک عمل جنسی است که بین دو مرد انجام می گیرد و بر طبق گفته قانون عبارت است از قراردادن اندام تناسلی مرد بین ران ها با نشیمنگاه انسان مذکر دیگر که توضیحات کامل در خصوص ان در مقاله آورده شده است .



2- ✔️ مطابق قانون چه مجازاتی برای عمل تفخیذ در نظر گرفته شده است ؟

✔️ بر طبق قانون مجازات عمل تفخیذ صد ضربه شلاق حدی است و اگر این عمل سه یه چهار بار تکرار شده و هر بار برای آن مجازات در نظر گرفته شود در بار چهارم مجازات اعدام برای او در نظر گرفته خواهد شد که جزئیات مربوط به آن در مقاله آمده است .



3- ✔️ آیا امکان تخفیف یا تغییر مجازات تفخیذ وجود دارد ؟

✔️ خیر ، مجازات تفخیذ یک مجازات حدی است و امکان تخفیف یا تغییر آن وجود ندارد که در مقاله به بررسی این موضوع پرداخته شده است .



برای مشاوره تفخیذ ، اثبات و مجازات آن

برای مشاوره تفخیذ ، اثبات و مجازات آن

مطالب مرتبط:


برچسب ها:

تفخیذرابطه نامشروع

نظرات کاربران



نظر شما تا حداکثر 3 روز کاری تایید و نمایش داده خواهد شد.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟




ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر