موضوعات وبسایت : اجتماعی خانواده

رفتار با شوهر ناسازگار

رفتار با شوهر ناسازگار

نویسنده : علیرضا | زمان انتشار : 05 تیر 1398 ساعت 12:45

به گزارش خبرگزاری مهر، در رويارويي با همسر ناسازگار كليد طلايي وجود ندارد كه بتوان با توسل به آن، همه مشكلات را يك مرتبه برطرف نمود تا پس از آن امور به خوبي و خوشي ادامه يابد. به عبارت ديگر، شرايط همسران به صورت يك مساله رياضي نيست كه راه حل خاصي براي آن موجود باشد يا با استفاده از يك حل المسائل بتوان راه حلي براي آن پيدا نمود. بلكه مجموعه اي از اطلاعات و مهارت هاي ارتباطي است كه با آشنايي و آگاهي نسبت به آنها تسلط به چنين مهارت هايي مي توان تغييراتي سازنده در شرايط موجود ايجاد نمود.

از ويژگي هاي همسر ناسازگار مشاجره و درگيري هاي زياد و غير معمول با اطرافيان به ويژه شريك زندگي اش است. در اين مورد بايد نكاتي را توجه داشت. عمده ترين نكته اين است كه در صورت امكان درگيري با همسر ناسازگار به حداقل ممكن كاهش يابد.در اين ارتباط بايد موارد زير را مورد توجه قرار داد.

-به طور معمول ارتباط همسر ناسازگار با ديگران، به ويژه با همسر خود به دليل كم رشدي، آسيب خورده و مشكل دار است و از نظر رفتاري و شخصيتي توام با درگيري است؛ كم رشدي و آسيب در رفتار، رنجش هايي را براي همسر ناسازگار به همراه دارد .او توان برطرف كردن مشكلات را ندارد و همواره گذشته ها، وقايع و اموري هستند كه از درون او را مي آزارند. به نحوي كه توان شناخت، تحليل و برطرف نمودن آنها را ندارد.

گاهي نيز افكار اشتباهي به ذهن او خطور مي كند، مبني بر اينكه مي تواند به تنهايي مشكلات خود را حل كند، ولي توان انجام چنين كاري را ندارد در شرايطي كه پي مي برد گذشت زمان و تلاش هاي او كاري از پيش نمي برد، رنجش هايش بيشتر مي شود. رنجش هاي درون او خواه ناخواه به بيرون و اطرافيان سرايت مي كند. به همين دليل شريك زندگي همسر ناسازگار، كه از هر لحاظ به او نزديك تر ودر معرض كليه ي نابساماني هاي دروني و رفتاري اوست، از اين شرايط بي نصيب نمي ماند. بنابراين همسر ناسازگار بيشترين درگيري را با همسر خود دارد. به عبارت ديگر، يكي از رهآوردهاي زندگي در كنار همسر ناسازگار، درگيري ها، نزاع ها و مرافعه هاي بسيار آن است.

-درگيري با همسر ناسازگار را نمي توان با منطق برطرف نمود؛ به دليل آسيب هايي كه در رفتار همسر ناسازگار وجود دارد رنجش ها، ناراحتي ها و گذشته هاي دردناك، به نحوي هدايت كننده ي افكار، اعمال و رفتار او هستند. در چنين وضعيتي، عواطف بر او حاكم و منطق او ضعيف و سست است. به همين دليل اطرافيان وي با او نمي توانند ارتباط برقرار نمايند دام بسيار بزرگي كه بعضي از همسران در آن گير مي افتند و آسيب هاي بي شماري را از آن بابت متحمل مي شوند، وارد شدن از طريق منطق با كج رفتاري هاي همسر ناسازگار است. چنين رويكردي نه تنها نتايج كار آمدي را به همراه ندارد، بلكه شرايط بسيار آزاردهنده اي را براي هر يك از طرفين ايجاد مي نمايد. البته بايد خاطر نشان كرد كه چنان چه همسر ناسازگار تحت تاثير ناراحتي ها و مشكلات دروني و اختلال رفتاري اش نباشد،مي توان از طريق منطق با وي ارتباط برقرار نمود.

-در گيري بيش از اندازه با همسر ناسازگارمعمولا به ندرت برنده، ولي هميشه بازنده خواهد داشت؛ گاهي اوقات براي احقاق حق و براي رفع شبهه و روشن شدن موضوع نياز است با گفت و شنود بر سر موضوعي با فردي يا جمعي صحبت نمود و به توافق لازم رسيد. البته گاهي نيز كار به مرافعه كشيده مي شود.حتي سالم ترين افراد نيز گاهي با ديگران درگيري و مرافعه پيدا مي كنند. چنين مواردي نيز خواه ناخواه پيش مي آيد، ولي بايستي تلاش نمود تا مرافعه و درگيري ها را در حداقل ممكن نگه داشت.

البته تفاوت عمده اي ميان درگيري با صحبت و گفت و شنود منطقي جهت حل موضوع وجود دارد، بنابراين هنگامي كه بحث و مذاكره به جدل تبديل مي شود، بايستي از آن اجتناب كرد. زيرا در حالت جدل، مسيرهاي ارتباطي و تفاهم بسته مي شود و هر فردي قصد دارد كه حرف خودش را به طرف مقابل تفهيم و تحميل كند. با توجه به اين امر، حتي در شرايطي كه فرد با همسري ناسازگار نيز روبرو نيست، در وضعيتي كه گفتگو و مباحثه به جدل تبديل مي شود،بايستي از آن اجتناب كرد.

در نتيجه همسر ناسازگار به دليل سابقه ي طولاني از بدرفتاري ها نسبت به همسر خود، در شرايطي كه با شريك زندگي خويش درگير مي شود، شرايط آزار دهنده و توان فرساتري را به وجود مي آورد. البته نفس درگيري و مشاجره همسران مقداري از توان و نيروي ذهني و فكري زوجين را مصرف مي كند. آنها كه سابقه و تجربه درگيري با همسر را دارند به خوبي آگاهند كه بعد از هر مشاجره و درگيري تا ساعت ها، روزها و حتي در مواردي كه شدت درگيري بيشتر بوده است تا هفته ها حالت طبيعي ندارند. زمان قابل توجهي بايستي سپري شود تا شخص پس از درگيري با همسر به حالت عادي برسد و به دليل اين كه همسر ناسازگار حركات و رفتارهاي آزار دهنده بيشتري دارد و هم چنين سوابقي از ناراحتي ها را نيز براي همسربه وجود آورده است، درگيري با او ناراحتي، رنجش و آسيب هاي به مراتب بيشتري را به همراه دارد.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟




ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر