موضوعات وبسایت : اجتماعی خانواده

حدیث در مورد مسئولیت پذیری طرح کرامت

حدیث در مورد مسئولیت پذیری طرح کرامت

نویسنده : علیرضا | زمان انتشار : 05 دی 1400 ساعت 22:33

حدیث درباره مسئولیت پذیری

حدیث درباره مسئولیت پذیری

مقدمه:

هر کسی را وظیفه و عملی است انسان آفریده ای مسئول است. و با داشتن عقل بر سایر موجودات برتری یافته است. خداوند متعال به شرط پذیرش مسئولیت و تعهد، نعمات زیادی را به او بخشیده است.

انشا در مورد مسئولیت پذیری کلاس سوم

تعریف مسئولیت پذیری

مسئولیت پذیری یعنی قابلیت پذیرش، پاسخگویی و یا به عهده گرفتن کاری که از کسی درخواست می شود و شخص حق دارد که آن را بپذیرد و یا رد کند.

تفاوت مسئولیت با وظیفه

مسئولیت با وظیفه تفاوت دارد ، وظیفه کاری است که یک نفر به دیگری محول می کند و باید حتما انجام بگیرد.

وقتی از کسی می خواهید مسئولیتی را بپذیرد ، باید برای او کاملا مشخص شود که موضوع درخواست چیست و در برابر به عهده گرفتن آن، چه چیزی به دست می آورد .

مسئولیت در قرآن کریم

 1- (إِنَّا عَرَضْنَا الْأَمَانَةَ عَلَى السَّماوَاتِ وَالْأَرْضِ وَالْجِبَالِ فَأَبَيْنَ أَن يَحْمِلْنَهَا وَأَشْفَقْنَ مِنْهَا وَحَمَلَهَا الْإِنسَانُ إِنَّهُ كَانَ ظَلُوماً جَهُولاً). [الأحزاب: 72]

کلمه ی امانت در این آیه به معنای مسئولیت آمده است. و مقصود از ( الأمانة) بنا بر رأی جمهور مفسرین، انجام واجبات و تکالیف شرعی می باشد.

 2- « وَ إِذْ قالَ رَبُّكَ لِلْمَلائِكَةِ إِنِّي جاعِلٌ فِي الْأَرْضِ خَلِيفَةً » (بقره/31)

معنی و هدف

خداوند در زمین اقوامی را پس از یکدیگر به عنوان جانشين قرار می دهد كه اوامر و احكام الهي را اجرا کنند. مقصود از «خليفة» يا جانشین همان مسئولیت است که متوجه انسان می باشد.

 3- « لاَ يُكَلِّفُ اللّهُ نَفْسًا إِلاَّ وُسْعَهَا لَهَا مَا كَسَبَتْ وَعَلَيْهَا مَا اكْتَسَبَتْ» (بقره 286)

خداوند متعال بندگان را به اوامر و اعمالی مکلف می سازد که در توان آنان باشد. و مقصود از تکلیف در آیه، مسئولیت می باشد.

 4- {فَلَنَسْأَلَنَّ الَّذِينَ أُرْسِلَ إِلَيْهِمْ وَلَنَسْأَلَنَّ الْمُرْسَلِينَ} [الأعراف: 6]

مردم و پیامبران نسبت به کار و مسئولیتی که آن را عهده دار شده اند مورد محاسبه قرار می گیرند.

حدیث درباره مسئولیت پذیری

انواع مسئولیت

انواع مسئولیت مسئولیت در چهار جلوه رخ می نماید و حاصل آن مسئولیت فردی، مسئولیت خانوادگی، مسئولیت اجتماعی و مسئولیت الهی است که به ترتیب در قبال خود، خانواده، خدا وخلق خدا معنا می یابد.

 1- مسئولیت فردی یا مسئولیت در قبال خود:

منظور از مسئولیت فردی یا مسئولیت در قبال خود، آن است که آدمی حدود توانایی خویش را به درستی بشناسد و تا سرحد امکان، به پرورش خود اقدام نماید و به تعبیری دیگر حق خویشتن را بر خود ادا کند.

2- مسئولیت در قبال خانواده:

خانواده اساس اجتماع را تشکیل می دهد وقرآن کریم اهمیت زیادی بدان داده است. چنان چه خانواده اصلاح شود جامعه به صلاح می رسد و در صورت فساد خانواده جامعه نیز به فساد کشیده می شود.

 3- مسئولیت در قبال خداوند:

 این نوع از مسئولیت یعنی این که انسان با خالقش ارتباطی خالصانه داشته باشد و او را ناظر بر اعمال و رفتارش بداند.

هدف خداوند از دادن مسئولیت به بندگان

خداوند متعال از مسئولیتی که بر دوش بندگانش نهاده است، اهداف بزرگی دارد که لازم است انسان مسئولیت پذیر، آن ها را بداند.

این اهداف عبارتند از:

 1- تحقق عبودیت:

هدف اساسی از وجود انسان در جهان عبادت کردن خداوند می باشد. خداوند متعال در این باره می فرماید:

« و ما خلقتُ الجنّ و الانسَ إلّا ليَعبُدُون» (ذاریات/ 56)

عبودیت تنها منحصر در خواندن نماز، روزه گرفتن و … نيست، بلكه انسان مؤمن باید تمامی اعمال ظاهری و باطنی و اقوالش جنبه ی عبادی داشته باشد.

 2- رضایت خداوند:

از مهم ترین اهداف مسئولیت، جلب رضایت باریتعالی است. مسئولیت پذیری باعث می شود انسان کار خود را با همت مضاعف انجام دهد و از منهج خداوند پیروی کند.

در این باره خداوند می فرماید: « يَهْدِي بِهِ اللَّهُ مَنِ اتَّبَعَ رِضْوَانَهُ سُبُلَ السَّلامِ وَيُخْرِجُهُمْ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ بِإِذْنِهِ وَيَهْدِيهِمْ إِلَى صِرَاطٍ مُسْتَقِيمٍ » (آل عمران/16)

حدیث درباره مسئولیت پذیری

3- سعادت و خوشبختی:

هدف انسان از انجام کار و به دوش کشیدن مسئولیت، فقط رسیدن به خوشبختی است. سعادت چنان چه در قرآن ذکر شده است در سایه ی ایمان صحیح و عمل صالح تحقق می یابد.

« مَنْ عَمِلَ صَالِحًا مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثَى وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْيِيَنَّهُ حَيَاةً طَيِّبَةً » ( نحل/97)

“هر کس چه زن و چه مرد، کار شايسته اي انجام دهد و مؤمن باشد به او زندگي پاکيزه وخوشايندي ميبخشيم.”

 فواید مسئولیت پذیری و برخی از آثار برجسته ی آن:

 1) تقویت حس کفایت و لیاقت در زندگی تقویت حس کفایت و لیاقت زمانی پدید می آید که هر یک از ما احساس می کنیم لیاقت ذاتی خویش را به ظهور رسانده ایم و با قبول تعهد و مسئولیت به قله افتخار «خودباوری» دست یافته ایم.

2) احساس نشاط درونی و شادابی معنوی

ملک الشعرای بهار دراین باره می گوید: ور به مکتب وظیفه نشناسی اوسـتاد و خلیــفه نشناســی نه وظـیفه شنـاخته نه عمـل گول و نادان و مست ولایعقل نـه امانـت نـه حـس ملیـت نه وظـیفه نـه پاکــی نیــت

 3) ایجاد و افزایش حس قدرشناسی از زندگی

مسئولیت پذیری و تعهد و توجه به وظایف خویش در زندگی، حس قدرشناسی به انسان می بخشد، زیرا آنان که با زحمت و تلاش و سخت کوشی و قبول مسئولیت به زندگی خود رشد و بالندگی بخشیده اند، بیش از دیگران شاکر نعمت ها و قدرشناس الطاف الهی هستند.

 4) هدفمندبودن ، داشتن برنامه ریزی و تصمیم گیری های مناسب در زندگی

 5) گسترش ارتباطات مناسب با دیگران

 6) آمادگی برای ایفای مسئولیت های بزرگ

انجام هر وظیفه و مسئولیتی، رضایت درونی به انسان می بخشد و افزون بر آن، بر اعتماد به نفس انسان می افزاید و او را برای قبول مسئولیت های مهم تر آماده و مطمئن می سازد.


پاورپوینت درس پانزدهم هدیه های آسمان سوم دبستان

پاورپوینت درس چهارم هدیه های آسمان چهارم دبستان


احادیثه مربوط به مسئولیت پذیری:

اهمیت مسئولیت در کلام رسول الله

 اهمیت مسئولیت در کلام رسول الله صلی الله علیه وسلم پیامبر- صلی الله علیه و آله و سلم- می فرماید: «كُلُّكُمْ رَاعٍ فَمَسْئُولٌ عَنْ رَعِيَّتِهِ، فَالأَمِيرُ الَّذِي عَلَى النَّاسِ رَاعٍ وَهُوَ مَسْئُولٌ عَنْهُمْ، وَالرَّجُلُ رَاعٍ عَلَى أَهْلِ بَيْتِهِ وَهُوَ مَسْئُولٌ عَنْهُمْ، وَالمَرْأَةُ رَاعِيَةٌ عَلَى بَيْتِ بَعْلِهَا وَوَلَدِهِ وَهِيَ مَسْئُولَةٌ عَنْهُمْ، وَالعَبْدُ رَاعٍ عَلَى مَالِ سَيِّدِهِ وَهُوَ مَسْئُولٌ عَنْهُ، أَلاَ فَكُلُّكُمْ رَاعٍ وَكُلُّكُمْ مَسْئُولٌ عَنْ رَعِيَّتِهِ». (بخاری/ش2554)

حدیث درباره مسئولیت پذیری

ترجمه وهدف :

«هر كدام از شما مسئول است، و از هريك از شما، درمورد زير دستانش سؤال خواهد شد. رهبر جامعه، مسئول رعيت خود مي باشد. مرد، مسئول خانواده و زير دستانش مي باشد. زن در خانه شوهر، مسئول زير دستان خود است.

خدمتگذار، مسئول است و از او در مورد اموال صاحبش سؤال خواهد شد.آگاه باشید همه ی شما مسئول هستيد و از شما در مورد مسئوليتتان، سؤال خواهد شد».

امام على علیه السلام :

اِتَّقُوا اللّه فی عِبادِهِ و بِلادِهِ فإنّکُم مَسؤولُونَ حتّى عنِ البِقاعِ و البَهائمِ، أطِیعُوا اللّه و لا تَعصُوهُ .

 از خدا بترسید درباره بندگان او و سرزمینهایش ؛ زیرا شما حتى نسبت به قطعه هاى زمین ها و چارپایان نیز باید پاسخگو باشید . از خدا اطاعت کنید و نافرمانى او نکنید .

پذیرش مسئولیت

پیامبر خدا صلى الله علیه و آله :

ألا کُلُّکُمْ راعٍ و کُلُّکُم مَسؤولٌ عن رَعِیَّتِهِ ، فالأمِیرُ الذی على الناسِ راعٍ و هُو مَسؤولٌ عن رَعِیَّتِهِ ، و الرَّجُلُ راعٍ على أهلِ بَیتِهِ و هُو مَسؤولٌ عَنهُم ، و المَرأةُ راعِیَةٌ على بَیتِ بَعلِها و وُلْدِهِ و هِی مَسؤولَةٌ عَنهُم .

معنی و هدف

بدانید که همه شما سرپرست هستید و همه شما درباره زیر دستانتان بازخواست مى شوید . آن امیرى که بر مردم فرمان مى راند سرپرست است و نسبت به رعیّتش بازخواست مى شود ، مرد ، سرپرست خانواده خویش است و درباره آنها باید پاسخگو باشد و زن ، سرپرست خانه و فرزندان شوهر خود است و درباره آنها باید پاسخ دهد .

پیامبر خدا صلى الله علیه و آله :

 إن اللّه تعالى سائلٌ کُلَّ راعٍ عَمّا استَرعاهُ : أ حَفِظَ ذلکَ أمْ ضَیَّعَهُ حتّى یَسألَ الرَّجُلَ عن أهلِ بَیتِهِ

خداوند متعال از هر سرپرستى نسبت به آنچه سرپرستى اش را به او وا گذار کرده است بازخواست مى کند ؛ خواه از آن به خوبى سرپرستى (نگهدارى) کرده باشد، یا تباهش کرده باشد . حتى از مرد، درباره خانواده اش بازخواست مى شود .

پیامبر اكرم (صلّی‌ الله‌ عليه‌ وآله):

أیُّمَا امْرِئٍ وَلِيَ مِنْ أمْرِ المُسْلِمِینَ وَلَمْ یَحُطْهُم بِما یَحُوطُ بِهِ نَفْسَهُ لَمْ یَرَحْ رائِحَةَ الجَنَّةِ.

هر کس بخشی از کار مسلمانان را بر عهده گیرد و در کار آن‌ها مانند کار خود دلسوزی نکند، بوی بهشت را استشمام نخواهد کرد. کنزالعمال، ج 6، ص 20، ح 14654

تعهد و مسئولیت، مرز انسانیت است.

امام علی (ع) می فرماید: «انّ البهائم همّها بطونها و ان السباع همّها العدوان علی غیرها؛(10) بی تردید، چهارپایان در تلاش برای پر کردن شکم خویش اند و درندگان درپی تجاوز کردن به دیگران اند»؛ یعنی حیوانات، وظیفه شناس نیستند و خود را پاسخ گو نمی دانند.

قرآن کریم می فرماید:

«به طور قطع از نعمت هایی که در اختیار آدمیان قرار گرفته است، پرسش خواهد شد.»(27)

مسئولیت انسان در برابر خدا در دو چیز خلاصه می شود: شناخت خدا و پرستش خدا.

حدیث درباره مسئولیت پذیری

مسئولیت گوش و چشم و دل

امام صادق علیه السلام ـ درباره آیه «همانا گوش و چشم و دل» ـ فرمود :

یُسألُ السَّمعُ عَمّا سَمِعَ ، و البَصَرُ عَمّا نَظَرَ إلَیهِ ، و الفُؤادُ عَمّا عَقَدَ علیهِ .

 از گوش درباره آنچه شنیده است بازخواست مى شود و از چشم درباره آنچه بدان نگریسته است و از دل درباره باورها و دلبستگى هایش .

قرآن کریم و مسئولیت دربرابر خانواده

قرآن کریم به همه مؤمنان خطاب می‌کند که: یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا قُوا أَنْفُسَکُمْ وَ أَهْلیکُمْ ناراً وَقُودُهَا النَّاسُ وَ الْحِجارَه؛ «ای کسانی که ایمان آورده‏اید خود و خانواده خویش را از آتشی که هیزم آن انسان‌ها و سنگ‌هاست نگه‌دارید».

هدف از آیه

گرچه اسلام بر امربه‌معروف و نهی از منکر سفارش بسیاری نموده است اما از آیه فوق به‌خوبی استفاده می‏شود که انسان در مقابل همسر و فرزندان خویش مسئولیت سنگین‏تری دارد و موظف است تا آنجا که می‏تواند در تعلیم و تربیت آن‌ها بکوشد، آن‌ها را از گناه باز دارد و به نیکی‌ها دعوت نماید، نه اینکه تنها به تغذیه جسم آن‌ها بسنده کند.

حس مسئولیت نسبت به افراد جامعه

امام صادق علیه السلام  می‌فرماید: «اگر تلاش کنم حاجت برادر دینی خودم را بر آورم نزد من محبوب‌تر از این است که هزار بنده آزاد کنم و هزار اسب را با زین و لگام در راه خدا به جبهه جنگ روانه نمایم».

حس مسئولیت در قبال طبیعت

اسلام نه‌تنها بر حفظ و نگهداری منابع طبیعی بلکه بر گسترش آن سفارش نموده است. امام صادق علیه السلام  می‌فرماید:

«زندگی بدون داشتن سه چیز، بر انسان گوارا نیست: هوای تمیز، آب فراوان و گوارا و زمین حاصل خیز».

رسول خدا صلی الله علیه و آله می‌فرمود:

«نخل‌ها را نسوزانید و در آب غرق نکنید، درختان میوه را قطع نکنید و زراعت را به آتش نکشید، زیرا شاید شما به آن نیازمند شوید. حیوانات حلال‌گوشت و اهلی را نکشید و از نابود کردن آن‌ها بپرهیزید مگر آن حیواناتی که ناچار به خوردن آن هستید»

نتیجه گیری از بحث

مسئولیت استعدادی فطری است که خداوند آن را در انسان نهادینه کرده است تا در قبال کار نیکی که انجام می دهد پاداش گیرد و در ازاء کار بد مستحق عقاب گردد. انسان در قبال تمامی تصرفات، افعال و اقوالش مسئول است.

استقبال از «مسئولیت» و توجه به «تعهد» و «تکلیف» به ویژه در عرصه ارتباط با پروردگار و آفریده های الهی بیانگر گستره شخصیت انسان و تفاوت او با جمادات، نباتات و حیوانات است.حد

یث درباره مسئولیت پذیری

قبول مسئولیت بندگی و عبودیت

پاسخ به ندای «یا ایها الذین آمنوا» و «یا ایها الناس» یعنی قبول مسئولیت بندگی و عبودیت، یادآور این حقیقت درخشان و دلرباست که انسان دارای «احساس و عاطفه» و «اندیشه و شناخت» است، خردمندانه می بیند، اندیشمندانه تصمیم می گیرد و آگاهانه انجام می دهد و با انجام وظیفه خویش گاه برتر از فرشتگان و ملائک، به مقام خلیفه الهی نائل می آید.

خلاصه:

ریشه مسؤولیت پذیری انسان را در امانت الهی یافتیم که جز انسان موجود دیگری نتوانست آن را قبول کند. اما انسان درصورتی می تواند مسؤولیت پذیر باشد که با دو اصل تقوا و ایمان، زمینه های آن را فراهم کند و از راهکارهای تفکر و تفقه و بصیرت بهره برد.

نظرات شما موجب دلگرمی ست


متن انگلیسی با ترجمه فارسی درباره خرگوش

تحقیق انگلیسی درباره نمک

تحقیق درباره سمعک به افراد کم شنوا چه کمکی می کند

تحقیق در مورد حروف مقطعه

منبع:

سایت حوزه https://hawzah.net

ویکی پدیا

منبع : KelaseDarsi.ir

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟




ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر