موضوعات وبسایت : اجتماعی خانواده

تفخیذ و افضا

نویسنده : سمیرا | زمان انتشار : 05 مرداد 1398 ساعت 00:48

افضاء یا افضا، یکی گردانیدن یا پاره کردن راهِ پس و پیشِ زن است؛ یعنی یکی کردنِ گذرگاهِ حیض با یکی از دو گذرگاه بالایی یا پایینی. پایین بودن سن زن، یا نبود تناسب میان تنومندیِ دو سوی یک رابطه، می‌تواند یکی شدن گذرگاه‌های یاد شده را در پی داشته باشد که انجام خودخواستهٔ آن از سوی مرد، حرام بوده و احکام ویژه‌ای دارد.

همسر خردسال[ویرایش]

در اسلام، اگر مردی با یک خردسال حتی شیرخوارهازدواج کند، هر گونه کام‌جویی‌ای (مانند مالش کام‌جویانه، آغوش، تفخیذ) بر او، روا خواهد بود به‌جز آمیزش.[۱] حال اگر مردی با همسر خردسال خود آمیزش کرد و پاره شدن رخ داد سه حکم مترتب می‌شود:

  1. ثبوت دیه در افضاء خردسال
  2. وجوب انفاق در افضاء خردسال
  3. حرمت ابدیِ آمیزش با زن بر شوهر

در فقه اسلامی یک قاعده کلّی وجود دارد به نام « لاضرار » یعنی « لا ضرر و لا ضرار فی الدین » که هر کاری اگر ضرری داشته باشد، جایی در دین ندارد. پس این رفتار (لمس و لذت ازشیرخواره) گرچه به خودیِ خود حرام نیست، اما اگر ضرر داشته باشد، حرام است.و در اکثر مواقع این کار کم ترین اثرش باعث بلوغ زودرس دختر خانم میشود از این جهت این کار طبق این قائده جایز نمی باشد.


بنا براین مطالبی که در کتب فقهی آمده است در مقام بیان حکم شرعی مسائل و اعمالی است که در خارج اتفاق می افتد. و آنچه بیان شد در باره جواز اصل عمل بود و گرنه در روایاتی تأکید بر این نکته شده که در دوران قبل از بلوغ بهتر است عقد ازدواجی صورت نگیرد، تا چه رسد به دوران شیرخوارگی.[۲] الاصول من الکافی، ج ۵،ص ۳۹۸.

همسر بزرگسال[ویرایش]

اگر شوهر همسر بزرگسال خود را افضاء کند، باید دیهٔ کامل یک زن را به او پرداخت کند.[۳][۴]

سر چشمه، به نقل از ؛[ویرایش]

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟




ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر