موضوعات وبسایت : اجتماعی خانواده

احترام به والدین همسر

احترام به والدین همسر

نویسنده : علیرضا | زمان انتشار : 24 دی 1399 ساعت 21:13

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجو از مشهد، حجت الاسلام داوودنژاد امروز در جلسه پرسش و پاسخ زوج‌های دانشجو از سلسله برنامه‌های نوزدهمین طرح ملی همسفر تا بهشت در اختتامیه حضور سومین کاروان دانشجویی این طرح در هتل خورشید مشهد، گفت: زندگی بیش از آنی است که شما از آن توقع دارید.

وی ضمن تاکید بر قدردان بودن از همسران خود، گفت: معادلات زندگی بیش از حساب دو دو تایی است که ما بر اساس عقل و منطق خود قرار می‌دهیم و شاید برای فهم واقعیت زندگی باید داستان مادر اصفهانی که پنج پسر خود را در راه دفاع از اسلام در دوران هشت ساله دفاع مقدس تقدیم کرده است بدانیم.

این مشاور خانواده افزود: این مادر در سفر به کربلا در زیر قبه شش گوشه حسین بن علی(ع) که در روایت داریم در این مکان مقدس شیطان اجازه دخول ندارد و حاجت روا است قلبش از کار ایستاد و در کنار امیرالمومنین علی(ع) به خاک سپرده شد.

زندگی معادله‌ای پیچیده است که خدا در آن عامل اصلی است

وی خاطر نشان کرد: زندگی معادله پیچیده‌ای است که در آن باید دنبال عاملی دیگر برای خوشبختی بود عاملی که در حادثه هواپیمایی تهران در سه سال قبل هنگام مشخص شدن اشکال فنی در هواپیما و درست زمانی که خلبان تلاش دارد در خیابان‌های تهران به شکلی هواپیما را بنشاند به دلیل برخورد هواپیما موجبات جان دادن تمام سرنشینان و خدمه هواپیما را فراهم و تنها مردی که فرصت بستن کمربند خود را پیدا نکرده بود و از در هواپیما به بیرون پرت شده بود بدون ساعتی بستری در بیمارستان زنده نگاه می‌دارد!.

حجت الاسلام داوودنژاد به دیدار خود با مقام معظم رهبری در سال گذشته اشاره کرد و گفت: رهبر معظم انقلاب در این دیدار فرمودند برخی زن و شوهرها همسران خود را جهنمی می‌کنند که مصداق این فرمایش از نظر من می‌تواند ایجاد قطع ارتباط همسران با مادر و پدرشان باشد.

این کارشناس مسائل تربیتی قطع ارتباط با والدین را امری ناپسند و نابخشودنی از سوی خداوند دانست و تاکید کرد: رسول خدا در پاسخ به این سئوال که پس از عبادت خداوند چه کاری نزد خداوند محبوب است فرمودند« رسیدگی به مادر» و تا سه بار در تکرار این سئوال فرمودند مادر و پس از آن پدر را بیان کردند که این نشان از اهمیت رسیدگی و توجه نشان دادن به والدین است.

وی به اهمیت آیه «بالوالدین احسانا» اشاره داشت و خاطر نشان کرد: در این آیه مقصود احسان به پدر و مادر فارغ از بداخلاق، نامهربان، ناتوان در درک کردن، ناتوان در تامین مالی فرزندان، بدجنسی کردن و یا بد بودن آنان است و با هر خصوصیت اخلاقی وظیفه شما به عنوان دختر و پسر و عروس و داماد نیکی کردن به مادر و پدرتان است.

هر انسانی دارای چهار مادر و پدر است

حجت الاسلام داوودنژاد هر انسانی را دارای چهار پدر و مادر دانست و گفت: از نگاه اسلام هر انسان دارای چهار مادر و پدر است که تمام اخلاقیات و ادب مورد نیاز برای مادر و پدر خونی خود را باید برای این چهار پدر و مادر انجام دهد.

این مشاور خانواده افزود: امام رضا(ع)، پدر و مادر خود فرد، پدر و مادر همسر و معلم هر چهار حکم پدر و مادر واقعی فرد را دارد و باید احسان به والدین را در مورد این افراد نیز پیاده کرد.

وی ادامه داد: اهمیت جایگاه مادر و پدر همسر شما تا به آن جایی است که اگر شما از همسر خود جدا شوید تا 100 روز و پس از سه ماه عادت ماهیانه هنوز به شوهر خود محرم هستید و در صورت رجوع او به شما در این مدت دوباره زن و شوهر محسوب شده و پس از آن باید برای طلاق دوباره صیغه طلاق جاری شود.

حجت الاسلام داوودنژاد افزود: نکته دارای اهمیت این است که حتی پس از جدا شدن زن و شوهر از یکدیگر پدر شوهر به عروس و مادر شوهر به داماد تا انتهای عمر محرم هستند.

این مشاور خانواده به پرونده‌های دادگاه خود اشاره داشت و گفت: اکثر پرونده‌های دادگاه من که بیش از 100 پرونده است با دعوای خواهر و مادر زوجین آغاز می‌شود و این نکته برای زن و مرد پس از ازدواج رنگ می‌بازد که زوج بودن آنان برای ایجاد آرامش بین یکدیگر است.

وی تاکید کرد: مشکل اساسی زن و شوهرها حساس شدن به خانواده یکدیگر در ابتدای زندگی است و متاسفانه گاهی زن و شوهرها در این مسیر تا جایی پیش می‌روند که از یکدیگر عبور کرده و زندگی را برای رسیدن به خیر از راه شر تا جایی پیش می‌برند که ادامه زندگی دشوار به چشم می‌آید.

حجت الاسلام داوودنژاد محبت و احترام به پدر و مادر همسر را با دلالی متفاوت دانست و افزود: این باور را در زندگی خود عملی کنید که پدر و مادر همسر شما به اندازه پدر و مادر خودتان دارای ارزش و اعتبار در نزد خداوند است و دلالانه به دنبال سود کردن در این محبت الهی نباشید.

باور کنید مادر و پدر همسر شما همان مادر و پدر شما هستند

این کارشناس مسائل تربیتی راز اول همراه شدن با خانواده همسر را قبول این باور دانست که مادر و پدر همسر من مادر و پدر من هستند و افزود: زن و شوهر برای دریافت رضای خداوند به خانواده همسر خود خدمت رسانی کنند و تلاش داشته باشند که حواشی زندگی خود با خانواده همسرشان را به کمترین حد برساند.

وی طولانی کردن دوران عقد را دارای سه اشکال عمده دانست و گفت: عقد طولانی تر از یک سال موجب بروز دخالت خانواده‌ها در زندگی زن و شوهر می‌شود، موجبات شکل گیری سردی رابطه میان دختر و پسر را به دنبال خواهد داشت و در نهایت موجبات شکل گیری مشکلات در رابطه جنسی را به همراه دارد.

حجت الاسلام داوودنژاد استمرار در دید و بازدید زن و شوهر از یکدیگر را در دوران عقد بسیار ضروری عنوان و گفت: نیازی نیست هفته‌ای یک یا دو هفته یک بار به منزل همسر خود بروید. بهتر است هفته‌ای چهار یا پنج مرتبه در مدت کوتاه‌تری مثلا دو ساعت به دیدن همسر خود بروید تا این استمرار دیدار از شکل گیری مشکلات بزرگ جلوگیری کند.

مشکل خانواده همسر شما به همسرتان ارتباطی ندارد

این مشاور خانواده ضمن انتقاد از زوجینی که اشتباه افراد خانواده همسر خود را به حساب همسر خود می‌گذارند، افزود: یاد بگیرید و باور کنید که اشتباه خانواده همسر من به همسرم ارتباطی ندارد، خانواده همسر من تغییر پذیر نیستند و باید همان گونه که هستند بپذیرمشان، هیچ گاه به همسر خود نگویید تو هم مثل خانواده‌ات هستی زیرا در طولانی مدت این حرف تبدیل به باور می‌شود.

وی بالا بردن روحیه در زوجین را موجب قبول دیگران در زندگی متاهلی دانست و افزود: رسول گرامی اسلام انجام ورزش شنا را در مدینه‌ای که آب نداشت جهت بالا بردن روحیه زنان و مردان مناسب دانستد.

حجت الاسلام داوودنژاد ادامه داد: داشتن دفتر دردو دل و نوشتن مشکلات در آن به دو شرط مفید است اول این که مطالبی را که نوشتید نخوانید و دوم این که بعد از 24 ساعت این نوشته را پاره کنید.

این کارشناس مسائل خانواده افزود: برای مواردی که اعصاب خود و همسرتان را خورد می‌کند جریمه بگذارید و در صورت رشد این اشتباهات جریمه را مادی کنید(صدقه) تا فشار آن مانع از رشد یک رفتار غلط در شما شود.

وی ادامه داد: جهت داشتن آرامش روان عرق طبیعی بیدمشک، عرق بهارنارنج همراه با گلاب و عسل آویشن و عرق طبیعی آویشن شیرازی را زیاد مصرف کنید و در کنار این موارد ذکر صلوات بر محمد(ص) را روزی 360 بار تکرار کنید تا دلی بزرگ داشته باشید.

جهت داشتن دیدار از والدین خود توافقی عمل کنید

این کارشناس مسائل تربیتی در پاسخ به این سئوال که در برابر ممانعت همسر خود در برقراری ارتباط با والدینم چه باید بکنم؟ گفت: برای داشتن دیداری منظم از ولدین همسر و مادر و پدر خود توافقی عمل کنید. حتی اگر دیدن مادر و پدر شما در زندگیتان مشکل ایجاد می‌کند نوع تماس همسر خود با والدینش را مدیریت کنید؛ اما از خدا بترسید و قطع ارتباط با والدین همسر خود را دنبال نکنید.

حجت الاسلام داوودنژاد سه گناه را از سوی خداوند در دنیا در صورت توبه نکردن مورد عقوبت سریع دانست و افزود: گناه عاق والدین چه والدین خودت و چه والدین همسرت در دنیا سریعا دامن شما را خواهد گرفت، گناه تمسخر کردن دیگران تا جایی شما را دنبال خواهد کرد که در دنیا تحقیر شوید و در نهایت گناه ناموسی تا دامن نوامیس شما را نگیرد دست از سرتان برنخواهد داشت.

وی اشتباه زنان را هوو دانستن مادر، پدر، خواهر، برادر و کار مردانشان دانست و افزود: محبت به پدر و مادر احترام است که در سر جا می‌گیرد، محبت به برادر و خواهر عمر را طولانی می‌کند که در صله رحم جا می‌گیرد و محبت رفیق و دوست مانند پیامی بازرگانی است که نباید آقایان برای این پیام موقت اصل فیلم را که زندگی آنان است از دست بدهند.

این مشاور خانواده در پایان مودت را از محبت بالاتر دانست و یادآور شد: علامه طباطبائی فرمود: مودت دوطرفه است، در دل‌ها جاری است، درونش خیانت جایی ندارد، تنوع گرایی ندارد، محدوده زمانی ندارد و در صورتی که میان زن و شوهر مودت شکل بگیرد پایداری زندگی حتمی است.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟




ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر